S.O.S.: visbestand werkt niet, wat nu?


Jongens, allemaal een 'like' van ons hier. Even binnen en buiten de bak de rust gaan bewaren. Voorlopig gaat het in de bak goed :)

Zoon zegt: 'ja mam, ga dan goed lezen en koop visjes die er wél bij passen!' Hij heeft zó gelijk, met zijn 8 jaar :giggle::petjeaf:
Kinderen zijn zo enorm wijs :love: :DD
 
Zoon zegt: 'ja mam, ga dan goed lezen en koop visjes die er wél bij passen!' Hij heeft zó gelijk, met zijn 8 jaar
Verstandige zoon heb je. Leuk verhaal om te lezen:), hoewel ik begrijp dat het lastig is om een goed bestand voor een aquarium te maken.
Ik denk altijd zo: Less is more..

Aquaria van deze afmeting zijn m.i. te laag om vissen in te doen voor drie lagen , dus onder, midden en bovenlaag.
Midden en boven zwemt meestal door elkaar, daardoor is deze afmeting te laag voor vissen die bovenin zwemmen. Ze "botsen" met de vissen die in de middenlaag zwemmen.
Voor deze afmeting zou ik dus vissen nemen voor de midden en bodem en verders niet.
Gaat vast wel wat worden . Succes!
 
Je hebt nu een mooi bestand zwemmen. Zou er eigenlijk niks meer bij doen. Ook vanwege je filter, deze zal ook niet een hele zware bezetting aankunnen
 
Sherrybarbelen zijn vrij rustig en kunnen wel in een in 60cm bakje. En dan een stuk of 7. (3m/4v). Maar niet samen met Kardinalen.

Ik vind Corydoras paleatus wel te groot worden voor een 60cm bakje, Vooral de vrouwen zijn behoorlijk fors.
 
Terwijl hier buiten zo ongeveer Armageddon 3 aan het losbarsten is qua noodweer, is het rustig in de bak. Ben even een paar uur elders geweest en vreesde stiekem een beetje voor een herhaling van zetten van gisteren, maar niets was gelukkig minder waar. Alles pais en vree. Door de nieuwe inrichting is er een drakensteen iets opgeschoven waardoor ik weer zonder dat de bodem wordt weggeblazen, de uitstroom van mijn filter recht naar beneden kan laten wijzen op die steen. Daardoor is de stroming in zijn geheel weer wat rustiger en diffuser geworden, ten opzichte van de situatie eerder met uitstroom iets schuin richting achterruit. Ik merk het aan de zwembewegingen van Duffie, die is rustiger door de bak aan het bewegen. Nummer 8 van de tetra's heeft zich weer present gemeld dus het clubje is compleet en zwemt gezamenlijk zonder schrikreacties door het middendeel van de bak. De 6 cory's grondelen in groepjes op de bodem. Men zit elkaar niet dwars en het gaat oké.

De sherrybarbeeltjes mochten ook weer terug naar Ranzijn. Vond ik wel heel coulant van ze. Al was de jongen die ze aanprees wel verbaasd dat ik ze terug bracht.
Ik hoop met de plaatsing van een micranthemum micranthemoides vooraan en nog wat meer planten die onderweg zijn, wat meer rustruimte voor de betta te maken. Ook ga ik de uitstroom nog wat verder proberen te verzachten. En anders zal ik uiteindelijk een kleiner solitair bakje voor hem apart maken. Eerst even dit rustig bekijken.
 
Je hebt nu een mooi bestand zwemmen. Zou er eigenlijk niks meer bij doen. Ook vanwege je filter, deze zal ook niet een hele zware bezetting aankunnen

Dank! Filter was overigens al wel aangepast, met filterwatten en siporax mini. Hopelijk kan die wat meer aan dan de standaard cassette met spons en kool die er in zat.
 
Kleine update: van de 8 tetra's tel ik de hele dag er nog maar 6. Net even zoon opgehaald bij een vriendje en zie bij thuiskomst de Betta met een al redelijk vergane tetra in zijn bek.
Geen idee of Duffie de directe oorzaak is, of dat de veranderingen van gisteren deze tetra vannacht wat aangegrepen hebben. Wel viel me gisteravond op dat zodra het licht in de bak uitgaat, de Betta actiever gaat zwemmen en wel wat lijkt te jagen. Ook heb ik een licht verhoogde (maar nog wel veilige) nitrietwaarde gemeten.

Ik denk dat het binnenkort uitdraait op een 30 liter bakje voor de Betta met goede begroeiing en een aangepast visbestand in de 60 liter.... Wordt het zomaar ineens 3 bakken in plaats van 1 binnen 2 maanden tijd: de Biorb 15l ga ik morgen met Eheim Pro substraat en echte plantjes omtoveren tot een klein vuurgarnalenbakje voor andere zoon.
 
de Biorb 15l ga ik morgen met Eheim Pro substraat en echte plantjes omtoveren tot een klein vuurgarnalenbakje voor andere zoon.
Is een biorb niet bedoeld als kleine planten terrarium? Voor garnalen lijkt hij mij ook aan de kleine kant, niet om de feestvreugde te bederven hoor 😅, maar meer om mogelijke problemen te voorkomen. Ik denk dat je wel even genoeg hebt meegemaakt en nog steeds meemaakt.

Rust en stabiliteit is een belangrijk credo in onze hobby 😊.

Denk er even goed over na allemaal.

Gr. Ed
 
Kleine update: van de 8 tetra's tel ik de hele dag er nog maar 6. Net even zoon opgehaald bij een vriendje en zie bij thuiskomst de Betta met een al redelijk vergane tetra in zijn bek.
Geen idee of Duffie de directe oorzaak is, of dat de veranderingen van gisteren deze tetra vannacht wat aangegrepen hebben. Wel viel me gisteravond op dat zodra het licht in de bak uitgaat, de Betta actiever gaat zwemmen en wel wat lijkt te jagen. Ook heb ik een licht verhoogde (maar nog wel veilige) nitrietwaarde gemeten.

Ik denk dat het binnenkort uitdraait op een 30 liter bakje voor de Betta met goede begroeiing en een aangepast visbestand in de 60 liter.... Wordt het zomaar ineens 3 bakken in plaats van 1 binnen 2 maanden tijd: de Biorb 15l ga ik morgen met Eheim Pro substraat en echte plantjes omtoveren tot een klein vuurgarnalenbakje voor andere zoon.
Nietriet is NOOIT veilig, 0,5 is al dodelijk, dus zodra je dat meet: verversen 50%
 
Ik mat 0,2 vanmiddag (was zaterdag 0), heb net de helft ververst.
 
Ik meet nu net geen 0,1 (druppeltest altijd wat lastig aflezen maar monster is net lichter dan die 0,1). Zal morgen weer 50% verversen.
Hoe weet je of je bacteriecultuur inmiddels floreert?
 
Even weer een update, misschien kom ik daarmee verder in mijn eigen denkproces.

Vanochtend om 8 uur de stand van zaken opgenomen, de tetra's waren er nog maar 4 (inmiddels weer 5) en dus niet de 6 van gisteren. De puntige blaashorenslak heb ik overigens ook eergisteren nog in mijn filterhuis zien zitten en daarna niet meer gespot. De cory's grondelen en Duffie zwemt rustig rond. Heb twee tabimin tabletten gevoerd aan de cory's. Duffie komt daar heel bedeesd bij kijken en mag soms een hapje mee hebben. Ze laten elkaar in hun waarde. Al zijn de cory's niet altijd op hun gemak als ze naar boven willen, Duffies territorium in. Een heel klein tipje betta-voer er in gedaan, daar eten zowel Duffie als de tetra's van (die laatste als eea wat begint te zinken).

Na de ochtend gewerkt te hebben zo rond half één weer thuis. Inmiddels weer 5 tetra's maar waar is dan toch nummer 6. Waterwaarden gemeten: nitriet wéér te hoog, bijna 0,3. Heb 75% waterwissel gedaan, nitriet na 10 minuten op iets minder dan 0,1. Ammoniak was voor de wissel al minder dan 0,05 ppm. NO3 vergeten te meten vóór de waterwissel omdat ik direct zag dat ik weer de emmers erbij kon halen en al op een holletje naar de schuur ging.

Hoe kom ik aan zo'n nitrietpiek nu?
Ik heb denk ik best veel heel fijn vuil in mijn bak. Ligt aan een eerder geplaatste waterpest die niet geschikt bleek en wegsmolt, plus de Hygrophila Pinnatifida die eerder zich niet lekker voelde. Het water is wel aardig helder. Heb wel de filterwatten (dik laagje van 2 x 4 x 3 cm) die ik gisteren had vervangen, met de wissel opnieuw vervangen. Was al behoorlijk groen. Rest filter alleen de spons uitgeknepen, zakje met Sera Siporax Mini ongemoeid gelaten, en filter weer teruggeplaatst.

Naast het organische plantenstof ben ik dus 2 of 3 tetra's kwijtgeraakt waarvan ik er ongeveer 1 daadwerkelijk dood terug heb gevonden doordat ik Duffie er mee aan de haal zag gaan (niet echt eten, wel happen). Ik denk dat ik vandaag met de wissel nog een stukje tetra vond. Ben de hele bak doorgeweest maar kan echt niets meer vinden. En die slak heb ik dus niet teruggevonden tot nu toe (hopelijk is hij gewoon al 2 dagen de binnenkant van mijn drakenstenen aan het stofzuigen).

Al met al denk ik dat het nu zo zit: stofvuil en dode vissen die ik maar niet kan vinden (of inmiddels net zo stoffig is) leveren teveel nitriet op. Door die nitrietpiek leggen misschien de jonge tetra's het loodje. Wat weer meer vervuiling oplevert. En dus weer meer piek in de nitriet.

Ik krijg echter mijn bodem niet goed geheveld: mijn bodem komt gelijk mee omhoog met de hevel (ik heb deze:
biorb-cleaner-pump.jpg
)
Bodem is JBL Sansibar Grey. Ook kan ik dus de missende vissen niet vinden. Vuil dat zweeft probeer ik te vangen met een schepnetje. Blaadjes, los en/of rot) verwijder ik met de hand. Planten doen het nu aardig goed en het verslijmen/smelten is er niet meer. Teveel aan voer schep ik ook weg, en leer hoe nog minder te geven. (Al ben ik nog op zoek naar het beste voerregime).
Verder dim ik het licht op de laagste stand van mijn SF Home 60 omdat de drijfplanten pas donderdag of vrijdag met de post geleverd worden.

Ik ga vanavond als de kinderen op bed liggen, nog even weer een meting doen. En dan evt nog weer een waterwissel. Maar hoe doorbreek ik deze cirkel? Of moet ik van voren af aan beginnen?
Kan ik mijn bacterien een handje helpen? Ik heb vandaag bv na de wissel géén Ferropol toegevoegd al adviseert men dit wel. Kijken of het zonder middeltjes beter gaat.
 
Je zit redelijk in de goede richting: dode vissen geven nitriet en dat geeft weer dode vissen. Hoe dat te doorbreken?: van je filter afblijven want hoe viezer een filter hoe stabieler je bak en pas als de uitstroom van je filter aanzienlijk minder is vervang je de watten en van d erest blijf je af (dus ook geen spons uitknijpen). Je kan ok beter niet alles tegelijk doen, dus of je ververst je water of je ververst je filter, nooit alletwee op 1 dag doen want dan breng je teveel onbalans in je bak. Dat gezegd hebbende is mede oorzaak van je huidige nitrietprobleem, dus je filter niks aan doen en enkel je water testen en verversen.
 
Hoe kom ik aan zo'n nitrietpiek nu?
Ik heb denk ik best veel heel fijn vuil in mijn bak. Ligt aan een eerder geplaatste waterpest die niet geschikt bleek en wegsmolt, plus de Hygrophila Pinnatifida die eerder zich niet lekker voelde. Het water is wel aardig helder. Heb wel de filterwatten (dik laagje van 2 x 4 x 3 cm) die ik gisteren had vervangen, met de wissel opnieuw vervangen. Was al behoorlijk groen. Rest filter alleen de spons uitgeknepen, zakje met Sera Siporax Mini ongemoeid gelaten, en filter weer teruggeplaatst.

Naast het organische plantenstof ben ik dus 2 of 3 tetra's kwijtgeraakt waarvan ik er ongeveer 1 daadwerkelijk dood terug heb gevonden doordat ik Duffie er mee aan de haal zag gaan (niet echt eten, wel happen). Ik denk dat ik vandaag met de wissel nog een stukje tetra vond. Ben de hele bak doorgeweest maar kan echt niets meer vinden. En die slak heb ik dus niet teruggevonden tot nu toe (hopelijk is hij gewoon al 2 dagen de binnenkant van mijn drakenstenen aan het stofzuigen).

Al met al denk ik dat het nu zo zit: stofvuil en dode vissen die ik maar niet kan vinden (of inmiddels net zo stoffig is) leveren teveel nitriet op. Door die nitrietpiek leggen misschien de jonge tetra's het loodje. Wat weer meer vervuiling oplevert. En dus weer meer piek in de nitriet.
Dit is eigenlijk vrij normaal in een 'slecht' opgestart aquarium. En omdat het volgens mij jouw eerste aquarium is.. is dat slecht opstarten bijna niet te voorkomen. Dit is gewoon inherent aan een aquarium een aantal weken laten indraaien met op z'n best een mespuntje voer toegevoegd. Ik kan hier heel uitgebreid gaan vertellen hoe het dan wel moet maar daar heb je nu helemaal niets meer aan. Het komt er op neer dat je aquarium zich nu aan het aanpassen is aan de afvalstoffen van de levende beesten in het aquarium en jouw genomen acties zijn goed. Meten en indien nh3/4 of no2 gemeten wordt verversen. No3 is nu niet zo belangrijk, dit komt later pas.

Dan toch nog een beetje uitweiden over het indraaien;
Wanneer had je hier minder last van gehad? Door actiever betrokken te zijn bij het indraaien. Tijdens het indraaien moet je afvalstoffen gaan toevoegen zodat de bacteriën op gang komen en zich huisvesten voor je vis plaatst. Veel wordt aangeraden wat voer toe te voegen maar niemand die precies kan zeggen hoeveel en hoe vaak en daar gaat het vaak mis. Zelf ben ik een voorstander om afval in pure ammoniakvorm toe te voegen (kan alleen zonder levende beesten!) en dan te meten of de kringloopt (van ammoniak -> nitriet -> nitraat) op gang is gekomen. Als de ammoniak op is maar nog niet alles is omgezet naar nitraat dan opnieuw ammoniak toevoegen. Dit duurt minimaal 4 weken en pas dan is e.e.a. klaar voor vis.

Ook bij het toevoegen van vis dien je nu, beetje aan de hand van hoe je ingedraaid hebt, met mate vis te introduceren. Dus de eerste bewoners slecht een of twee vissen (beetje afhankelijk van het totale volume) en dan weer twee weken wachten. En zo ga je langzaam verder zodat je aquarium zich steeds kan aanpassen aan de nieuwe biologische belasting.
 
Achteraf ben ik, ondanks al het vooraf inlezen, inderdaad zwaar de mist in gegaan met teveel vissen ineens. Nog even los van de betta-problemen. Ik had met 1 vis(soort) moeten starten.
Als ik op den duur al eens een lage middenbewoner terug wil na de tetra's (in het geval ze goedschiks of kwaadschiks verdwijnen) dan wacht ik daar nog een flinke tijd mee.

Aquarium heb ik daarnaast ook te weinig gevoerd voorafgaand. 1 keer in de week een beetje voer, niet meer. Te weinig, achteraf. Hopelijk toch genoeg levende bacterie. en help ik de boel zich aan te passen nu.
 
Meten = weten, verversen en geduld de tijd moet het hem nu doen.
 
Zoals ik het zie is het probleem bij het indraaien dat het zo onzichtbaar is. Je hebt je aquarium staan, gevuld met water en waarschijnlijk ook al de 'scape' gemaakt met stenen, hout en plantjes. Je filter pompt het water rond en het ziet er allemaal zo helder en fris uit. Na een week wachten is er eigenlijk nog niets verandert maar je weet, vier weken indraaien. Nog een week verder en het ziet er nog net zo fris uit, plantjes beginnen wat te groeien en het begint nu toch echt te kriebelen. Ze zeggen natuurlijk wel vier weken maar mijn aquarium ziet er al klaar uit bij mij is het vast allemaal sneller gegaan. Nou dan even snel een JBL quickscan doen met strips en warempel, alles staat in het groen! Ik ga vissen halen en we gaan beginnen! Helaas werkt het zo dus niet.

Zoals Ton zegt, meten is weten maar dan moet je wel weten wat je meet! Als je na twee weken meet en alles geeft een veilige waarde aan is dat eigenlijk juist slecht nieuws. Je zou dan namelijk graag wat ammonia en nitriet willen meten. Bij ontbreken van die waardes kun je eigenlijk de conclusie trekken dat je niet goed aan het indraaien bent. Pas als je dus nh3/4 en no2 meet, en dat na een tijdje is omgezet naar no3 en je die dus ook meet weet je dat het klaar is. Na vier weken zou je dus geen nh3/4 meer willen meten en ook geen NO2 maar wel NO3. Als je geen NO3 meet dan is er iets aan de hand en ben je nog niet goed ingedraaid.

Onlangs had ik zelf de mogelijkheid om met een 5 tal aquaria wat testjes uit te voeren m.b.t. het indraaien hiervan. Ik heb ammonium chloride (salmiak poeder) en pure ammonia gebruikt als biologische belasting (dus geen voer!) en heb geen verschil in indraaitijd gezien. Beide aquaria waren na 4 weken en 3 dagen pas voldoende ingedraaid om een groot visbestand in een keer te kunnen plaatsen. Wat wel enorm heeft uitgemaakt is de temperatuur. Een onverwarmd aquarium heeft er namelijk bijna 7 weken over gedaan terwijl de aquaria op 26c dus na 4 weken en 3 dagen gereed waren. Ook het vooraf voor een week laten meedraaien van de filters in een ingedraaid aquarium heeft geen verschil gemaakt. Ook het gebruiken van aquarium water uit een ingedraaid aquarium had helemaal geen effect op de indraaitijd.

(Dit is even ter informatie aan ieder die dit topic nu of later tegen komt)
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg echter mijn bodem niet goed geheveld: mijn bodem komt gelijk mee omhoog met de hevel (
Kan helpen om beetje met je hand te wapperen waardoor het vuil omhoogkomt en dan kun je het afhevelen.
 
Wat ik graag doe als de bodem aan de beurt is, is met een oud kaartje (telefoon of ziekenfonds kaartje) vlak boven de bodem te wapperen. En tegenlijk de viezigheid weg te zuigen met een slang. Is even handigheid in krijgen, maar met even oefenen lukt dit vrij snel.
Nu kun je alleen meten en verversen, dit is Ook het beste wat je kunt doen.
Sommige zetten er een extra zuurstof pompje bij, maar ook hier lees je tegenstrijdige berichten over.
 
Ik heb zelf het aquarium nou toevallig precies 4 weken en 3 dagen laten indraaien :DD , waarna ik op die laatste dag in de ochtend mijn JBL druppeltest set voor de tweede keer tevoorschijn trok en allemaal mooie waarden dacht te meten. Waar ik eerder nog NH4 en NO2 mat (en vervolgens de boel een tijd met rust heb gelaten) mat ik afgelopen zaterdag dus overal ongeveer 0 op.

Ik ben inmiddels ook een cory in de gaten aan het houden. Óf hij heeft wat glinsterende grindkorreltjes op zijn rug, óf ik loop ook nog eens tegen witte stip aan... (verder geen gedragsveranderingen) :stom:
 
Wat ik graag doe als de bodem aan de beurt is, is met een oud kaartje (telefoon of ziekenfonds kaartje) vlak boven de bodem te wapperen. En tegenlijk de viezigheid weg te zuigen met een slang. Is even handigheid in krijgen, maar met even oefenen lukt dit vrij snel.
Nu kun je alleen meten en verversen, dit is Ook het beste wat je kunt doen.
Sommige zetten er een extra zuurstof pompje bij, maar ook hier lees je tegenstrijdige berichten over.

Mijn uitlaat heb ik nu zodanig gedraaid dat hij tegen de achterruit aan blaast en het water heel iets laat rimpelen. Voor zuurstof inderdaad, en om de stroming wat modest te houden voor de betta man.
 
De bodem zelf reinig ik eigenlijk niet. Ik ben meer van het principe dat je de bodem niet te veel moet verstoren en alleen het vuil wat er losjes bovenop ligt moet afhevelen. En dit doe je dan met een stuk slang en een hevel naar een emmer, als de stroming te sterk is dan knijp je met je duim de opening van de slang in de emmer iets dicht en de stroming zal dan afnemen zodat je niet de hele bodem mee neemt. Zo kun je ook de opening soms helemaal dicht houden om het grind wat in de slang zit weer naar beneden te laten dwarrelen. Met je 'emmer-hand' bepaal je dus de stroming in de slang, als je begrijpt wat ik bedoel :)
 
Ik heb zelf het aquarium nou toevallig precies 4 weken en 3 dagen laten indraaien :DD , waarna ik op die laatste dag in de ochtend mijn JBL druppeltest set voor de tweede keer tevoorschijn trok en allemaal mooie waarden dacht te meten. Waar ik eerder nog NH4 en NO2 mat (en vervolgens de boel een tijd met rust heb gelaten) mat ik afgelopen zaterdag dus overal ongeveer 0 op.
In dat geval vermoed ik dat je het indraaien gewoon met te weinig belasting hebt gedaan en jouw aquarium nu dus gewoon moet wennen aan de hogere belasting van de nieuwe bewoners. Op zich goed nieuws want dan zouden deze problemen zich niet langer dan een week of uiterlijk twee moeten blijven aanhouden!
 
69FB5FA9-2514-4542-95C9-6CE7864DBFEB.jpeg


Even een foto van de huidige bak.
Cory in kwestie is trouwens een rommelige graver dus ik hou het even op het lichtere grind dat ik heb (een soort meng van lichter en donkerder antraciet).
 
Gisteravond weer ververst op een waarde van 0,2ppm nitriet. Vanochtend opnieuw hoog, rond de 0,3ppm. Gelijk weer twee emmers ververst (ben maar een kwartier eerder opgestaan voor de zekerheid, aangezien ik ook twee jongens naar school moet zien te krijgen tussen de bak-bedrijven door).

Nitraat was trouwens 1ppm. Die was zaterdag, vóórdat de vissen kwamen, 3.
Betekent dat, dat de bacteriecultuur wel wérkt op zich?
Ammoniak meet ik al dagen amper, tegen de 0 aan.
 
Nitraat was trouwens 1ppm. Die was zaterdag, vóórdat de vissen kwamen, 3.
Betekent dat, dat de bacteriecultuur wel wérkt op zich?
Waarom denk je dat? Door het vele verversen verlaag je ook het nitraat natuurlijk. Wat je eigenlijk zou willen zien is dat die NO2 wordt omgezet naar NO3 en dus iets zal stijgen. Dan weet je dat je filter goed werkt. Je filter zal in principe niet je NO3 doen zakken, daar is het water verversen weer voor.
 
Waarom denk je dat? Door het vele verversen verlaag je ook het nitraat natuurlijk. Wat je eigenlijk zou willen zien is dat die NO2 wordt omgezet naar NO3 en dus iets zal stijgen. Dan weet je dat je filter goed werkt. Je filter zal in principe niet je NO3 doen zakken, daar is het water verversen weer voor.
Nee, klopt, ik zeg het niet goed denk ik. Ik bedoelde: zaterdag mat ik geen ammoniak, vrijwel geen nitriet en wel 3ppm nitraat. Dat laatste is niet verkeerd voor de planten, meen ik.
Klopt mijn aanname dat er dus een stikstofcyclus plaatsvond en mijn cultuur dus op orde is?

Hoe weet je of deze níet op orde is? Kan je alleen maar lijdzaam afwachten tot de (volgende) nitrietpiek en blijven meten, of zijn er andere aanwijzingen of je bacteriecultuur gezond en groot genoeg is of niet?

Ben net weer thuis, bewoners lijken in goede doen. Ook de slak gisteravond teruggevonden trouwens. Zijn nageslacht is inmiddels verdwenen in de bekjes van mijn vissen, of misschien ook verstopt. Ik hoop op meer slakjes zodat de schoonmaakploeg wat meer mankracht heeft.
 
zaterdag mat ik geen ammoniak, vrijwel geen nitriet en wel 3ppm nitraat. Dat laatste is niet verkeerd voor de planten, meen ik.
Klopt, alleen 3ppm is nog vrij laag.
Klopt mijn aanname dat er dus een stikstofcyclus plaatsvond en mijn cultuur dus op orde is?
Ja, nee en misschien ;)
Nitraat kan ook via andere wegen in je aquarium komen bijvoorbeeld in het drinkwater en 3 ppm is zo laag dat je niet met zekerheid kunt zeggen dat dit door de stikstofkringloop komt. Het kan wel maar zelfs dan kun je nog niet zeggen dat de cultuur 'op orde' is want je meet ook nog NO2 en NH3/4. Het is ook niet zo zwart/wit.

Wanneer weet je dan wel wanner je bak echt is ingedraaid? Dat is zodra NH3/4 en NO2 op 0 blijven staan en NO3 langzaam omhoog gaat. Pas dan worden alle afvalstoffen direct verwerkt door de bacteriën en kun je spreken van een ingedraaid aquarium. Je zult zien dat in de komende dagen je steeds minder NO2 en NH3/4 gaat meten en op een gegeven moment helemaal niet meer meetbaar is. Pas dan ben je 'klaar'. En zelfs dan, als je dan weer een hoop vissen in 1x gaat toevoegen kun je opnieuw een nitrietpiek krijgen want de bacteriën zullen zich dan weer moeten aanpassen aan de nieuwe biologische belasting.
 
Heeft het zin de boel (zeker na veel waterverversingen, wat bodemwoelen om zweefvuil weg te halen en een keer filter schoonmaken (alleen de siporax met rust gelaten)) nog een handje te helpen met een dosis Tetra SafeStart?
 
Heeft het zin de boel (zeker na veel waterverversingen, wat bodemwoelen om zweefvuil weg te halen en een keer filter schoonmaken (alleen de siporax met rust gelaten)) nog een handje te helpen met een dosis Tetra SafeStart?
Nee. In mijn ervaring doen die dingen helemaal niets. Behalve water verversen indien je no2 meet doe je nu het beste even helemaal niets.
 
Ben wel enorm aan het kl*ten met waterwaardes. Vissen zijn tevreden en rustig maar mijn NO2 niet (elke dag rond de 0,2/0,3 en dus wissel ik twee keer daags een goede 50%). Misschien toch filter bijplaatsen of vervangen, zal filtertopic weer even omhooghalen met vragen.
Kickje dan :)

Behalve water verversen is niets doen is nu het beste. Geen filter schoonmaken (die wil je juist zo 'vies' mogelijk hebben) of filters vervangen of bijplaatsen. Gewoon laten indraaien nu door niets te doen, hoe moeilijk dat ook lijkt.
 

Terug
Bovenaan