Ruiten worden rap vuil en planten bruin


Louis2000

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2022
Berichten
120
Leeftijd
23
Hey allemaal

Aquarium draait nu al 3 maand goede plantjes groeien mooi bijna geen algen. Nu sinds 3 weken worden de ruiten rap vuil en zien de bodem plantjes en andere plantjes i.p.v groen beetje bruin.(zie bijlage)

CO2 is goed plantvoeding + Carbo dagelijks.

Filter onderhoud doe ik nu zondag.

Zou het daar aan kunnen liggen of is er een andere oorzaak?

Thanks voor de tips
 

Bijlagen

  • IMG_7128.jpeg
    IMG_7128.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 94
  • IMG_7130.jpeg
    IMG_7130.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 89
  • image.jpg
    image.jpg
    2 MB · Weergaven: 94
  • image.jpg
    image.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 91
Carbo is geen co2 hoor maar een bestrijding voor algen. Je filter moet je juist niet wekelijks doen en pas als de uitstroom minder wordt. Als je bruinalg hebt dan is dat denk ik een teken dat je teveel organische belasting hebt en dat kan weer komen omdat je wekelijks je filter te goed schoonmaakt. Heb je een totaaltje van de bak en wat info over de waterwaarden en het licht?
 
Filter heb ik nog niet uitgekuisd in 3 maand, ik geef CO2 voldoende daarop geef ik voeding+carbo. Was messchien niet duidelijk vorig bericht :)

Wekelijks 40% waterwissel

Waterwaarden zou ik is moeten nakijken bak is 240l staan redelijk wat plantjes in bodem is tropica soil voor de rest een paar visjes en kreeftjes geef niet veel vis voeding dus dat kan het ook niet zijn.

Filter inhoud spons wit + blauw en vol met seachem matrix
 
Gebruik je een dropchecker en welke kleur heeft deze?
Groene aanslag op bv ramen is vaak een co2 of po4 tekort.
 
Groene aanslag? Zeg maar blauwalg! 🫣 als de wiedeweer al je rottende bladeren verwijderen en zorgen voor goed onderhoudt. Waarna je de waterwaardes checkt om te kijken hoe laag je nitraat is. Heel veel succes, goed dat je op tijd actie neemt
 
Groene aanslag? Zeg maar blauwalg! 🫣 als de wiedeweer al je rottende bladeren verwijderen en zorgen voor goed onderhoudt. Waarna je de waterwaardes checkt om te kijken hoe laag je nitraat is. Heel veel succes, goed dat je op tijd actie neemt
Ik kon nu pas de foto openen en ja ik zie ook bellen en het lijkt inderdaad op blauwalg. Ik ben bang dat er tussen die voorgrondgrasjes ook veel vuil ligt.
 
Ik kon nu pas de foto openen en ja ik zie ook bellen en het lijkt inderdaad op blauwalg. Ik ben bang dat er tussen die voorgrondgrasjes ook veel vuil ligt.
Die grassen zijn dood aan het gaan! Bij mij had ik laatst ook een boel planten die begonnen af te sterven. Als ik niet het water extreem wisselde had ik waarschijnlijk een boel dooie vissen gehad want ze kregen allemaal last van zuurstofgebrek. Vooral de corys.
alle organische belasting verwijderd, water 3 keer schoon gemaakt, bye nitraat naar het is niet anders. Alle dode en rotte bladeren van de planten want deze planten zijn niet gezond en gaan alleen maar rotten 😅
 
Ik zie zelfs baardalg op de randjes van de vallesneria ik denk dat de planten lekken door tekorten in verhouding tot de co2 die toe word gediend. De plant is zichzelf de dood in aan het groeien. Ik zou ze zelf wat kaler knippen vooral aangetaste bladeren. Dan kan de plant zich vooral focussen op de gezondere goeie bladeren.
 
Don, we weten nog niks van waterwaardes. En denk dat blauwalg ook als eerste opgepakt moet worden. We need more info, TO! :)
Het is maar een gedachte, vooral aangezien de blauwalg niet de oorzaak is van het probleem maar het gevolg van het probleem. Als de planten tekorten hebben, of dat de balans niet klopt dan zie je planten dood gaan, en lekken. Zoals je op de fotos kan zien. Die "rommel" die tussen de planten zit is waarschijnlijk het gevolg van de planten met tekorten.

Daarnaast worden de ruiten vies en dat is een teken van een verdikte biofilm wat samen hand in hand gaat met de lekkende planten. En een paar waardes vertellen maar weinig het is het geheel wat er toe doet, en in het geheel word er gesteld dat er voor co2 word toegedoend en een boel koolstof bemesting daar naast. Dan roept dat bij mij vanalles over onbalans in de waterwaardes. Maar ik ben het eens we kunnen pas meer zekerheden bieden met waterwaardes. In mijn ogen zeggen die niet alles en ik kijk vooral naar wat de plaatjes laten zien. Het is ook maar een subjectieve argument. Meten is weten 😀
 
Probeer een goed advies te geven op basis van feiten, en niet van aannames.
 
Probeer een goed advies te geven op basis van feiten, en niet van aannames.
Zeker! Ik heb ook helemaal niets geadviseerd. Ik heb alleen laten weten wat ik dacht en wat ik in deze situatie zou doen. Daarnaast liggen de feiten op tafel? Planten zijn aan het versmelten en lekken. Dat is wat je ziet op de foto. Ik vertel alleen wat daar de oorzaak van kan zijn en wat ik in de situatie zou doen. Ts mag zeg bepalen of dat voor hem toepasselijk is. Wat ik ts adviseer is verder te kijken dan alleen mijn woorden. Maargoed ik zeg niets anders dan wat de rest zegt? We denken allemaal wat, we maken allemaal aannames. Zonder zou je nergens komen. Feit is dat we niets feitelijk kunnen stellen zonder microscoop en meerdere testen door verschillende personen. Zodat je een onafhankelijke uitslag krijgt op wetenschappelijke en objectieve basis. Alle 99% van de feiten zijn hier subjectief dus volgens mij maakt het niet zo heel erg uit en normaal lees je daar doorheen. Voor zo ver ik weet zegt niemand iets vreemd
 
Zeker! Ik heb ook helemaal niets geadviseerd. Ik heb alleen laten weten wat ik dacht en wat ik in deze situatie zou doen. Daarnaast liggen de feiten op tafel? Planten zijn aan het versmelten en lekken. Dat is wat je ziet op de foto. Ik vertel alleen wat daar de oorzaak van kan zijn en wat ik in de situatie zou doen. Ts mag zeg bepalen of dat voor hem toepasselijk is. Wat ik ts adviseer is verder te kijken dan alleen mijn woorden. Maargoed ik zeg niets anders dan wat de rest zegt? We denken allemaal wat, we maken allemaal aannames. Zonder zou je nergens komen. Feit is dat we niets feitelijk kunnen stellen zonder microscoop en meerdere testen door verschillende personen. Zodat je een onafhankelijke uitslag krijgt op wetenschappelijke en objectieve basis. Alle 99% van de feiten zijn hier subjectief dus volgens mij maakt het niet zo heel erg uit en normaal lees je daar doorheen. Voor zo ver ik weet zegt niemand iets vreemd
Blah blah blah..... praat je in het echte leven ook zo veel? :LOL:
 
Dus waterdissel bodem goed schoon maken en wat voor de rest? Waarden meten want idd bellen tussen de bodem maar dat daar de oorzaak van is…
 
Gebruik je druppeltesten voor de waterwaardes?

Nitraat en fosfaat heeft een richtlijn.
Wat men meestal aanhoudt is NO3 : PO4 10:1 - 20:2.

Om dat bij te sturen kun je poeders bestellen op aquariumbemesting.nl.
 
Mochten we allemaal zwijgen op het forum zou het rap gedaan zijn...
Ik vind het allemaal prima. Maar als iemand zo stelselmatig in het wildeweg van alles roept, dan kan ik daar wel om lachen. Niet uitlachen overigens, ik ken Don verder niet en respecteer oprecht de energie en moeite die hij/zij in zijn posts steekt; en vooral lekker jezelf blijven👍
 
  • Geweldig
Waarderingen: TLS
Ik vind het allemaal prima. Maar als iemand zo stelselmatig in het wildeweg van alles roept, dan kan ik daar wel om lachen.
Topic vervuiling en foutieve info geven en bij terechtwijzing er steeds een verhaal aan vast knopen,
in zo goed als ieder topic kom je het de laatste tijd tegen.
 
Gebruik je druppeltesten voor de waterwaardes?

Nitraat en fosfaat heeft een richtlijn.
Wat men meestal aanhoudt is NO3 : PO4 10:1 - 20:2.

Om dat bij te sturen kun je poeders bestellen op aquariumbemesting.nl.
Nu al tijdje geleden dat ik getest heb. Zal straks eens testen na werk no3 en po4.

Is het niet dat ik te weinig voeding geef aan het aantal CO2 gehalte?

Ik doe wekelijks onderhoud en probeer zoveel mogelijk tussen het gras te stoozuigen
 
Net gemeten lijkt mij perfect po4 tussen de 1 en 2 mg/l en no3 10mg/l of beetje meer maar niet veel.

Licht het dan aan slecht onderhoud van mijn bak. Want bv filter buizen zijn ook al even niet meer uitgekuisd en zien behoorlijk bruin
 

Bijlagen

  • IMG_7144.jpeg
    IMG_7144.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 51
  • image.jpg
    image.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 52
  • image.jpg
    image.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 51
Ik zie ook een flinke kaamlaag of zie ik dat verkeerd? Inclusief bellen en al. Dat schreeuwt teveel afvalstoffen in je bak. Er zit iets te rotten en de blauwalg maakt daar gebruik van. Iets in je bodem (en sowieso al die rotte bladeren).

Wordt ook af en toe gek van die “moeilijke” verhalen vol gezwets. Lijkt mij meer iets voor in de chat dan die zooi hier te plaatsen maar goed, wie ben ik 😂
 
Dat denk ik niet, waarschijnlijk verbruiken je planten het nodige NO3.
Je hebt een mooi aquarium!
 
zie ook een flinke kaamlaag of zie ik dat verkeerd? Inclusief bellen en al. Dat schreeuwt teveel afvalstoffen in je bak
Niet vervelend bedoeld maar dit zei ik gisteren al. Die planten vooraan zijn aan het sterven ze smelten weg. Daar komt die verdikte biofilm vandaan en de ruiten kunnen er ook van vies worden. Ik heb de waterwaardes niet nodig om te zien wat er gebeurt. Weet niet of je dat als moeilijk verhaal ziet of iets anders bedoeld?
 
De kaamlaag is omdat de skimmer het 1 dag niet meer deed vandaag. Nu is dat weer in orde. Waardoor ook de CO2 checker nu geel is ipv groen door die laag op het opervlak die de CO2 wss tegen houd.

Er zit exact 10ml in de test glaasjes.

Buiten de rotende blaren verwijderen en wekelijks onderhoud wat kan ik extra doen voor die vuile dingen te verwijderen of te voorkomen. Mijn waarden zijn goed toch?
 
Misschien heb ik het gemist maar welke filter gebruik je en hoeveel liter is de bak? Wat voor onderhoud pleeg je aan je filter en heb je gecontroleerd of de circulatie goed is?
 
Misschien heb ik het gemist maar welke filter gebruik je en hoeveel liter is de bak? Wat voor onderhoud pleeg je aan je filter en heb je gecontroleerd of de circulatie goed is?
Ik heb even een check gedaan van je topics @Louis2000 en las dat je een 240 liter bak hebt en een JBL Cristalprofi e1902.


Wat ik me eigenlijk ook afvraag is wat je doet om de bodem zuiver te houden. Met een slang en een emmer kun je vaak gemakkelijk wat vuil van de bodem krijgen. En daarna kun je dan altijd nog een waterwissel doen
 
Een goedlopend aquarium heeft geen skimmer nodig. Er is een flinke disbalans maar zo te lezen wil je er niet aan 👍
 
Een goedlopend aquarium heeft geen skimmer nodig. Er is een flinke disbalans maar zo te lezen wil je er niet aan 👍
Helemaal met je eens @LennoX . Een skimmer kan een hulpmiddel zijn om een kaamlaagje kwijt te worden. Maar belangrijker is om de oorzaak te vinden, aan te pakken.

Een vraag voor de zekerheid. Wat voor voer geef je de vissen? Ik heb zelf gemerkt dat een bepaald voer een kaamlaag kan geven. Dus variatie staat op het menu.
 
Een goedlopend aquarium heeft geen skimmer nodig. Er is een flinke disbalans maar zo te lezen wil je er niet aan 👍
Normaliter niet maar soms kun je ook van voer met veel eiwit een dunne kaamlaag krijgen. Ik heb vaker geluiden gehoord dat dit weleens met Dr Bassleer kan gebeuren en had dit dan zelf ook daarmee. Nu met tetra vlokken amper tot geen kaamlaag.
 
True! Ook wel eens gehad met een bepaald voer! En ik snapte maar niet waar die laag vandaan kwam. Met kranten in de weer 😂 tot m’n voer op was en ik eens wat anders gaf… hahaha al doende leert men
 
Filter idd jbl e1902 met seachem matrix en blauwe en witte spons.

Voer die ik geef vlokken voor tetras.

Bodem stofzuig ik wekelijks uit bij de water wissel. Daarom dat ik niet snap waar de balans niet goed zit. Water waarden zijn ook oké.

Kan het niet zijn dat ik te weinig plantvoeding geef tenopzichte van de CO2?

Raar dat aquarium 2 maand perfect gelopen heeft en nu ineens slecht begint te gaan zonder iets de veranderen.
 

Terug
Bovenaan