Rio 125


Misschien een idee, maar ik had in mijn 2m aquarium ook onvoldoende stroming. Ik heb aan de uitmonding van de pomp een (electriciteits-) buis gemaakt en die spuugt zn water nu aan de andere kant van de bak en heb nu goede doorstroming. Het water gaat dus aan de rechterkant het filter in, en komt er aan de andere korte zijde weer uit.
 
Hier zie je de co2 mooi rond gaan
 

Bijlagen

  • 20221101_192930.mp4
    59.9 MB
Misschien een idee, maar ik had in mijn 2m aquarium ook onvoldoende stroming. Ik heb aan de uitmonding van de pomp een (electriciteits-) buis gemaakt en die spuugt zn water nu aan de andere kant van de bak en heb nu goede doorstroming. Het water gaat dus aan de rechterkant het filter in, en komt er aan de andere korte zijde weer uit.
Oke en zo als je aan deeze palnd ziet krijgt hij geen stroming om dat er stop op het blad blijft zie foto
 

Bijlagen

  • 16673277510145801753825440010972.jpg
    16673277510145801753825440010972.jpg
    208.7 KB · Weergaven: 41
Ik heb nog een stuk filter slang me schien dat ik dat aan de uit stroom kan makken en hem dan naar die hoek kan stuuren
 

Bijlagen

  • 16673280977067931963915268695266.jpg
    16673280977067931963915268695266.jpg
    64.1 KB · Weergaven: 38
Nu eerst de kids naar bed brengen dan is kijkkennof het gaat lukken
 
Ik ben even iets aan het in elkaar flansen
 
Misschien een idee, maar ik had in mijn 2m aquarium ook onvoldoende stroming. Ik heb aan de uitmonding van de pomp een (electriciteits-) buis gemaakt en die spuugt zn water nu aan de andere kant van de bak en heb nu goede doorstroming. Het water gaat dus aan de rechterkant het filter in, en komt er aan de andere korte zijde weer uit.
Hoe lijkt dit plant beweegt nu heb er gaatjes in gebrand met een kruis kop schroeven draaier
 

Bijlagen

  • 20221101_202940.mp4
    124.5 MB
Aan het einde van de slang zit een stuk kurk
 
Oke ja daar draait hij nu volledig op en daar zit de spraybar langs de achter ruit over de breedte van de bak heen.
Dit maakt het voor me extra duidelijk.
De bijlage geeft een goed beeld,cerg helder.
Ook het beeld van de Co2:diffuser die perfect werkt.

Wat ik zou doen op dit moment is eigenlijk heel eenvoudig. .
Ik zou blauwe medium sponzen van Juwel in het binnenfilter doen en bovent als laatste een laagje filterwatten.

Gecombineerd met je buitenfilter en een stromingspomp zoals @Akwarium noemt heb je dan met geringe kosten een perfecte combinatie. En je aquarium met bewoners houdt zijn rust.

En het scheelt jou heel veel werk.
 
Oke maar met doe slang is voor nu goed en waar moet ik die stromings pomp plaatsen dan
 
Dit maakt het voor me extra duidelijk.
De bijlage geeft een goed beeld,cerg helder.
Ook het beeld van de Co2:diffuser die perfect werkt.

Wat ik zou doen op dit moment is eigenlijk heel eenvoudig. .
Ik zou blauwe medium sponzen van Juwel in het binnenfilter doen en bovent als laatste een laagje filterwatten.

Gecombineerd met je buitenfilter en een stromingspomp zoals @Akwarium noemt heb je dan met geringe kosten een perfecte combinatie. En je aquarium met bewoners houdt zijn rust.

En het scheelt jou heel veel werk.
Zo als je nu ziet heb ik nu ook beweging in de doode hoek
Dus aan de co2 nu nix meer doen aleen vaag dat de dropchecker zo donker blijft
 

Bijlagen

  • 20221101_205025.mp4
    30.2 MB
Zo als je nu ziet heb ik nu ook beweging in de doode hoek
Dus aan de co2 nu nix meer doen aleen vaag dat de dropchecker zo donker blijft
Dan is het misschien beter om in plaats van een extern filter extra eerder te kiezen voor een atomizer. Maar anderen kunnen daar wellicht meer over vertellen.
 
Duidelijk maar ziet er al beterbuitnin die hoek kwa stroming
 
Thijs, laat gewoon zoals ik het ook moet doen als gegeven advies met wat kleine aanpassingen je bak zijn gang gaan. Rust is het allerbelangrijkste. Wekelijks onderhoud, plantenvoeding en voeding voor de vissen...... en even afwachten wat anderen zeggen over een inline atomizer als tip.
 
Met dit soort spul
16673298431461946238875.jpg
is je binnenfilter zo los te maken.
Het echt goed indraaien van een potfilter duurt soms vele maanden en dan pas is er een biofilm die ook de fijnste vuildeeltjes aankleeft en oplost.
En het water hoeft heus niet overal evenhard te stromen.
Met veel beplanting kom je al een heel eind.
 
Oke top ga ik dat nu doen stroming is nu top alle planten bewegen nu iets👍
 


Met dit soort spul Bekijk bijlage 350847 is je binnenfilter zo los te maken.
Het echt goed indraaien van een potfilter duurt soms vele maanden en dan pas is er een biofilm die ook de fijnste vuildeeltjes aankleeft en oplost.
En het water hoeft heus niet overal evenhard te stromen.
Met veel beplanting kom je al een heel eind.
Edwin ik zie dat je een broodmes hebt gebruikt. Mijn voorkeur heeft eerder een glaceermes (geen kartels die snijden) omdat die wat meer buigzaam is.
 
En het oogt veel mooier.
Ben ik het mee eens en is dit ook af stelbaar hoe hart het draait

Zo niet zal het niet te krachtig zijn voor een rio125 zet je hem dan bij de bodum of juist boven in
 
Ik geloof dat in jouw bak van 80 cm een JBL spraybar past met 3 (gaatjes)buizen als het binnenfilter eruit is. Met zwarte isolatietape kun elk 2e gaatje dicht maken en daarmee de stroming harder maken. Gaatjes licht naar beneden zorgt voor een optimale distributie via de voorkant.

Das in totaal dan 2 sets zoals onderstaande.

 
Ik geloof dat in jouw bak van 80 cm een JBL spraybar past met 3 (gaatjes)buizen als het binnenfilter eruit is. Met zwarte isolatietape kun elk 2e gaatje dicht maken en daarmee de stroming harder maken. Gaatjes licht naar beneden zorgt voor een optimale distributie via de voorkant.

Das in totaal dan 2 sets zoals onderstaande.

Die zet heb ik nu ook
 
Met 3 buisjes als omschreven eerder heb je een groter bereik via de achterwand. Zou me niks verbazen als dan ook de stromingspomp overbodig is.

Ik heb ff de Eheim opgezocht, 700 l/h dus reken ik ff op een netto 350 l/h.
 
Oke dus interne filter er uit en dan nog een buis er bij
 
Krijg hem aleen niet strak 100% strak tegen me achter ruit aan de de bocht van die pijpen zet
 
Nee dat klopt denk ik wel maar de spraybar zit hier met zuignappen vast en dan zit ie ook al een paar centimeter vanaf de achterwand.
 
Oke denk dat ik dan voor dat stromings pompje ga
 
Weet ik zekker dat het lekker doorstroomt
 

Terug
Bovenaan