Restdruk?


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Ik heb net een 2kg hervulbare fles binnen, die ik wil gaan gebruiken met een Dennerle Evolution Primus regelaar (heb er nog twee liggen, dus zonde om wat nieuws te halen. Blijf een Nederlander... ;) )

Nu kan ik de fles natuurlijk op een gegeven moment zelf laten vullen, maar hij zit ook in een omruilsysteem. Daarvoor staat er echter op de fles dat hij ingeleverd moet worden met restdruk zodat er geen andere gassen in komen.

Iemand enig idee hoeveel restdruk dit zou moeten zijn en hoe ik er met mijn drukregelaar achter kom wat de druk nog is? Ik dacht namelijk dat ik zo'n fles gewoon kan laten lopen tot hij geen co2 meer geeft en hem dan weer kan laten vullen....
 
Als de flesdruk onder de 30 bar komt is dit een teken dat deze bijna leeg is en er bijna geen vloeibare co2 in de fles zit maar alleen gas onder druk. Je zou de fles zelf kunnen wegen. Het tarra gewicht staat in de fles geslagen. Voor de kraag rekent men meestal 0,5 kg. Als je de fles helemaal leeg gaat trekken heb je te maken met de EOTD en zal je werkdruk stijgen. Bij een dual-stage drukregelaar kun je de fles helemaal leeg trekken.
 
Eotd, End Of Tank Dump.

Het moment dat je fles bijna leeg is en als ik de materie goed begrepen heb kan je dan een 'dump' krijgen die de werkdruk tijdelijk verhoogd om het laatste restje eruit te blazen.

Het gevolg is dat er ineens veel co2 in je bak wordt gepompt en je vissen er last van kunnen ondervinden cq. dood kunnen gaan

Ik heb nog geen co2 ervaring, dus pin me er niet op vast! :book:
 
Van een EOTD heb je dus vooral last bij een single-stage drukregelaar.
 
De meeste drukregelaars voor een co2 aquarium systeem zijn single-stage. De dual-stage zijn duurder in aanschaf.
 
Ik lever ze altijd in wanneer ik zin heb met de restsruk op dat moment, soms 0 bar en soms 2 bar.
 
Bij mij hebben die vulstations daar idd nooit moeilijk over gedaan
 
Tja, dat is zo'n eitje en hij kan max. 4 bar druk en max. 160 bellen/minuut leveren.

Wat ik alleen even niet volg is hoe die druk ineens omhoog kan gaan. Die drukregelaar en het naaldventiel beperken de druk toch? Dan kan hij toch niet ineens leeg knallen?
 
I see... Nu kan ik die test niet doen, want mijn drukregelaar/naaldventiel heeft geen manometers. Maar als ik dit zo lees, dan is de kans dat je zo'n EOTD krijgt eigenlijk maar heel erg klein. En als je de continutest goed in de gaten houdt, dan zie ik nog niet helemaal wat het probleem is.

Enige punt met mijn Primus is dus wel dat ik niet kan zien wat de druk van de fles is en dat betekent dan dat ik mijn fles steeds op de weegschaal moet gaan zetten? Of is het met zo'n fles ook wijzer om een dual-stage regulator aan te schaffen? (Net voor twee tientjes een adapter mee laten komen.... :stom:)
 
Je kan wel de fles dichtdraaien en je bpm in de gaten houden. Theoretisch zou je je vissen kunnen "vergassen" doordat je co2 te hoog oploopt. Aanschaf dual-stage is een keuze die je zelf moet maken. CO2Art komt goed uit de reviews. Overweeg om zelf ook een aan te schaffen.
Een lege fles klinkt holler en bij het schudden van de fles kan je de co2 voelen klotsen. Meten is weten, in dit geval dus wegen (bij gebrek aan manometers). Daarom gaat mijn voorkeur uit uit naar een drukregelaar met minimaal 1, liever 2 manometers voor fles en werkdruk.
 
Laatst bewerkt:
Waarbij het gewicht ook nog eens afhankelijk is van de omgevingstemperatuur.... Geloof dat ik mijn Primussen haast beter op MP kan zetten en de adapter om kan ruilen voor een regelaar met ventielen. Iemand ervaring met die van Azaqua?

Oh, en om te voorkomen dat ik nog iets onhandigs doe: bij een inline atomizer heb ik zeker een bellenteller nodig? :oops:
 
Gewicht fles is niet afhankelijk van de omgevingstemperatuur, je flesdruk wel.
 
Set van Azaqua heb ik geen ervaring mee. Ik gebruik zelf een JBL M001. Hier heb ik echter problemen mee met werkdruk >2 bar. Vandaar dat ik zelf co2art overweeg. Maar eerst reactie van technische dienst afwachten van JBL.

Sommige inline atomizers hebben zelf een bellenteller. Let op, inline atomizers hebben over het algemeen een hogere werkdruk nodig. Je drukverdeler moet deze werkdruk aankunnen. JBL lijkt op dit moment hier een probleem mee te hebben. Overdruk ventiel gaat afblazen bij >2 bar werkdruk.
 
JBL claimt ook 4 bar werkdruk aan te kunnen. Mijn eigen (10 maanden oud) en inmiddels een nieuwe uit de doos gaan beide afblazen via overdrukventiel bij >2 bar. Momenteel in onderzoek bij JBL.
 
I see... Nu kan ik die test niet doen, want mijn drukregelaar/naaldventiel heeft geen manometers. Maar als ik dit zo lees, dan is de kans dat je zo'n EOTD krijgt eigenlijk maar heel erg klein. En als je de continutest goed in de gaten houdt, dan zie ik nog niet helemaal wat het probleem is.

Enige punt met mijn Primus is dus wel dat ik niet kan zien wat de druk van de fles is en dat betekent dan dat ik mijn fles steeds op de weegschaal moet gaan zetten? Of is het met zo'n fles ook wijzer om een dual-stage regulator aan te schaffen? (Net voor twee tientjes een adapter mee laten komen.... :stom:)

Ik gebruik zo'n digitale keukenweegschaal van de action voor een paar euro. (ik heb een manometer met alleen werkdruk) Elke week weeg ik de boel in 1 minuut om te kijken hoe veel gram er nog in zit, het leeggewicht is immers bekend, al weet ik inmiddels dat ik ongeveer 9 weken doe met een fles, toch checken voor eventuele lekken of andere problemen. Zit er nog maar 60 gram of minder co2 in? (ik verbruik ongeveer 60 gram pw), Dan vervang ik de fles. Jammer van die paar dubbeltjes gas, maar dan weet ik zeker dat ik nooit opeens een paar dagen zonder zit terwijl ik het niet door heb.

bij een inline atomizer heb ik zeker een bellenteller nodig?
Tenzij je met een ph-controller werkt is het wel handig te weten hoeveel bpm je je bak inraast.
 
Ik heb er ook nog nooit mee te maken gehad.
En een EODT komt niet zo vaak voor. En als het gebeurt is het veelal bij grote bakken waar je veel CO2 moet geven, waar het problemen kan geven,
Bij een grote bak heb je een EODT in 1 dag waarbij ie alle CO2 eruit perst, bij een kleine bak heb je een EODT in 2 weken.
En in die twee weken heb jij al lang in de gaten dat je dropchecker lichter van kleur word of dat er meer bellen door je teller gaan. Dus ben je ruim optijd om in te grijpen.
En het ligt er ook aan hoeveel CO2 je toevoegt. Als je op de grens van 30ppm zit zou het wel een risico kunnen zijn omdat je geen spelingsruimte meer hebt.
 
Tenzij je dus gebruik maakt van PH-controller. Die gooit de magneetklep dicht bij de ingestelde waarde ongeacht de bpm.
 
Goed, inmiddels even contact gehad met Wilco van Azaqua en de restdruk betekent niets meer dan dat ik de fles dicht moet draaien voordat ik de drukregelaar verwijders, zodat er geen atmosferische lucht in kan komen. Een EOTD had hij nog nooit mee te maken gehad en moest ik me vooral niet al te veel zorgen over maken. Aangezien ik ook geen enorme co2-concentraties probeer te bereiken, zal dat dus wel los lopen. Mijn doel is de ph wat bijsturen en de plantjes wat extra voeding geven, zonder dat ik met carbo in de weer hoef (dat vergeet ik namelijk altijd...). De Primus gaan we dus eerst maar eens gebruiken en dan kijken hoe het gaat. :)

Een PH-controller is natuurlijk prachtig en ik hou enorm van techniek en gadgets, maar nog een uitgave van 200+ euro wordt na bak, filter en Daytime verlichting even wat lastig te verantwoorden bij mijn liefhebbende echtgenote. Komt bij dat ik prima Bavaria Fluidtec magneetventielen heb, die ik dan weer aan de kant kan leggen.

Echter, er zal wel een bellenteller moeten komen, anders dan kan ik nog niet zoveel. Ik neig dan zelf naar een van Dennerle, omdat ik daar op zich goede ervaringen mee heb.

Maar aan de andere kant ben ik er inmiddels ook achter dat mijn New UP Aqua Inline Atomizer niet de nieuwste versie is die je uit elkaar kunt halen om schoon te maken (altijd een risico als je het via Aliexpress besteld. Kost weinig, maar soms is het dan ook niet optimaal).

Ik kan dan wel weer gaan investeren in een goeie bellenteller en als de atomizer vervuild is een nieuwe halen, maar is het dan niet beter om het in een keer goed te doen en een JBL of Aqua-Noa inline diffusor te halen die wel uit elkaar te halen is om schoon te maken en daarnaast ook nog eens een ingebouwde bellenteller heeft? Die dingen kosten namelijk nauwelijks meer dan een Dennerle bellenteller. Voordeel van een losse bellenteller is natuurlijk wel dat je die beter in het zicht kunt hangen...

Zijn hier nog ideeën of tips over? Ik wil het nu namelijk wel in 1 keer goed afmaken en er niet weer dingen bij kopen die het later toch niet blijken te zijn...
 
Ik maak hier gebruik van de Aqua-Noa inline atomizer en die bevalt me uitstekend. Werk met werkdruk van 1,8 bar. Liefst had ik op 2 bar gezeten maar dan heb ik problemen met de JBL M001 zoals eerder en elders gemeld. De JBL bellenteller verwijderd bij de in gebruikname van de Aqua-Noa. Voor zover ik her en der gelezen heb heeft de New UP een hogere werkdruk nodig dan die van JBL en Aqua-Noa. Tevens is de schoonmaak makkelijker en zijn de keramische buisjes los verkrijgbaar.
 
Klinkt goed, denk dat ik dan daar ook maar voor ga. Ik kan alleen erg weinig over Aqua-Noa vinden en het wordt eigenlijk alleen door APO en Devisvoerwebwinkel verkocht. JBL heeft wat dat betreft toch meer 'naam'. Enig idee of er nog kwaliteitsverschil tussen die twee is? En wordt die Aqua-Noa ook geleverd met houdertje en zuignapjes? Of kan daar het houdertje van die UP die ik nog heb liggen weer op?
 
Aqua-Noa heeft geen beugel met zuignappen. Een review kan je hier vinden.
http://aquascapen.nl/aqua-noa-co2-filter-diffuser/
Het besproken type wijkt af van diegene die ik heb. Die ziet er bijna net zo uit als die van JBL. Maar geeft je wel een idee over de kwaliteit. Aqua-Noa is net als JBL Duits en doet niet onder voor JBL.
 
Ok, dankjewel! De Proflora Direct van JBL lees ik toch wat wisselende reviews over, vooral ten aanzien van lekkage bij de co2 aansluiting, dus dan neig ik toch wat naar de Aqua-Noa. Jij hebt dan ook een waarbij het keramische deel in de stroming zit in plaats van aan de bellenteller, zoals bij die in de review?
 
Ja, keramisch deel zit in de stroming, niet aan de bellenteller.

image.jpg
 
Ziet er goed uit en heb hem besteld. :) Hopelijk is hij er dinsdag, kan ik dan eindelijk de boel installeren.
 
Succes. De wisselende reviews van JBL hebben mij ook doen besluiten voor Aqua-Noa gaan. Geen moment spijt van.
 
Zo, ding is binnen en ligt in een bakje te weken. Moet hij perse 24 uur inweken, of kan ik hem ook gewoon installeren en weekt hij dan in gebruik wel in?
 
Ik heb hem 24 uur laten weken. Montage kwam mooi uit met waterwissel.
 

Terug
Bovenaan