Reds eerste 80cm bak. (RednasNL)


RednasNL

Well-known member
Lid geworden
16 oktober 2018
Berichten
741
80x35x45




Zaterdag 20-10-2018


Donderdag 25-10-2018





Morgen even alles afstoffen en dan ziet het er alweer heel anders uit.

Had graag nog wat meer soorten planten gehad maar dit is het voor even ;)
 
Laatst bewerkt:
Om 1 of andere reden kan ik de foto niet goed zien en staat er iets raar zoals dit vermeld:

We value your privacy
We and our partners use technology such as cookies on our site to personalise content and ads, provide social media features, and analyse our traffic. Click below to consent to the use of this technology across the web. You can change your mind and change your consent choices at anytime by returning to this site.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om 1 of andere reden kan ik de foto niet goed zien en staat er iets raar zoals dit vermeld:

We value your privacy

We and our partners use technology such as cookies on our site to personalise content and ads, provide social media features, and analyse our traffic. Click below to consent to the use of this technology across the web. You can change your mind and change your consent choices at anytime by returning to this site.

Bedankt dat je het zegt!! Zal ze nog eens plaatsen en dan direct uploaden ipv linken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit zijn de fotos van de aanpassingen van gister avond. Het water is nog troebel.


Vanmiddag zal k alles afstoffen en dan maak ik nog een foto.

20181020_224623.jpg


20181025_225009.jpg


20181025_225024.jpg


20181025_225147.jpg


20181025_225032.jpg


20181025_225037.jpg


20181025_225027.jpg
 
Wat een prachtig stuk hout heb je!

En wat is de reden geweest dat je voor deze CO2 techniek hebt gekozen en kan je wat meer vertellen over de opbouw van je bodem en voedingsregime?
 
Supermooie inrichting hoor met het grootste stuk grind en dan een mooi stuk zand en idd dat hout :smitten::smitten::smitten:
 
Wat een prachtig stuk hout heb je!

En wat is de reden geweest dat je voor deze CO2 techniek hebt gekozen en kan je wat meer vertellen over de opbouw van je bodem en voedingsregime?

Na mijn 2 vorige bakken (waarvan 1 al zeker 8/10 jaar geleden is) besloten dat ik dit keer high tech wilde gaan.
Bij het researchen werd me al snel duidelijk dat ik een reactor wilde omdat dit de effectiefste methode is.
Daarna kwam natuurlijk het kosten plaatje en waardoor ik genoodzaakt was tweedehands te gaan.

De bodem is akadama double line, dit is een kleibodem voor bonsai boompjes.
Ik heb grotendeels voor deze bodem gekozen omdat hij "goed" zou zijn voor wat aquascaping en niet heel duur is tov de "aquarium" bodems.

De bodem is de eerste keer bemest via de Ei methode en nu gewoon dagelijk enkele druppels Aqua-plant 24 + activator.
De planten voeding heb ik op aanraden van mijn lfs gepakt. Hij gaf aan bij wekelijkse bemesting dat je soms na enkele dagen al geen Fe meer meet. Aangezien je deze dagelijks toevoegt heb je dat probleem niet.

Verder ben ik echt nog een beginner wat betreft alles (aquarium, techniek, plantjes,vis etc) dus schroom niet om tips en meningen te geven.!!
 
dus schroom niet om tips en meningen te geven.!!
bij deze:

- als je een grassoort in de bodem zet; eerst even snoeien - paar cm afknippen boven de wortel.
- ik denk dat je teveel licht hebt op planten die dat helemaal niet nodig hebben > drijvers toevoegen of het licht dimmen
- je hebt te weinig bladmassa om zonder problemen door de opstart te komen >zuurstofplanten erbij. hoeven niet in de bodem; kan je ook laten drijven
- let erop dat de Akadama eerst veel voeding gaat opnemen vanuit de waterkolom
 
bij deze:

- als je een grassoort in de bodem zet; eerst even snoeien - paar cm afknippen boven de wortel.
- ik denk dat je teveel licht hebt op planten die dat helemaal niet nodig hebben > drijvers toevoegen of het licht dimmen
- je hebt te weinig bladmassa om zonder problemen door de opstart te komen >zuurstofplanten erbij. hoeven niet in de bodem; kan je ook laten drijven
- let erop dat de Akadama eerst veel voeding gaat opnemen vanuit de waterkolom


Hier was ik al een beetje bang voor! Ik heb bewust de gigantae en lotussen erin gezet zodat deze uiteindelijk licht weg zullen nemen en genoeg ruimte maken voor een schuimnest van de gouramies die ik wil.

Ik zal het gras dalijk nog snoeien, was me niet bekend of dit uberhaupt mocht, dat was nog een vraag die ik hier moest stellen.

Het licht dimmen word moeilijk aangezien dit t8 balken zijn. Is het raadzaam om de voorste balk eruit te halen zolang?

Dat de bodem voeding uit de waterkolom haalt was me bekend! Hoe lang zal hij dit doen voordat het een stabiele afgifte heeft?

Ik ben bang dat kleine drijvers het niet overleven omdat ik vrij veel stroming op het wateroppervlak heb. Mag ik de uitstroom knijpen door een doorvoerkraantje in het systeem verder dicht te draaien of is dit slecht voor de pomp?

En bedoel je met zuurstofplanten die lelijke freggels die je in iedere ouderwetse goudvissenkom tegenkomt?


Al bedankt voor al deze info! Bespaart me waarschijnlijk weer wat ergernissen en vraagtekens :p
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen verstand van TL daar moet iemand ander een antwoord op geven, net zoals over de vraag van het afknijpen van het filter.

Wanneer de bodem verzadigd is dat is afhankelijk van (te) veel factoren om daar een tijdijn op te zetten. Een indicatie kan zijn dat de gemeten waarden van je voeding gaan stijgen na verloop van tijd.

Hygrophila difformi, egeria densa en ceratophylum demesrum zijn de meest gebruikte zuurstofplanten. Maar in feite kan je elke snelgroeier hiervoor gebruiken. Ik gebruik zelf ook wel 'snoeiafval' zoals bijvoorbeeld Bacopa australis
 
Ik zal de waardes goed in de gaten houden en ga straks nog wat drijvende snelgroeiers halen .
 
Korte update:

Ik heb nog een drietal plantjes toegevoegd. Helaas geen drijver, de lfs had maar 1 soort en die was erg lelijk.

Plantjes groeien al hard aangezien dit gewoon dagelijks zichtbaar is.
Gigantea heeft een nieuwe uitloper, lotussen nieuwe blaadjes. En de achtergrond plantjes zijn zeker al 5cm gegroeid.

20181031_101821.jpg


Verder gister de testkoffer binnen gekregen.

Waardes so far:

Ph: 6.1
Gh: 8
Kh: 4
NO2/NO3/NH3/NH4: 0
Fe: 0

Komt mijn lage ph door de co2?
En wat ik gek vind is dat ik 0 Fe meet terwijl plantenvoeding toevoeg.
 
Co2 verlaagd inderdaad je ph en afhankelijk van de waarden van je kraanwater kan dat dan deze waarde geven. Je hebt een akadama bodem dus ook deze verlaagd de ph en de kh. Daarom is het gebruik van een continutest ook het beste.
 
Moet ik hier nu iets mee of is dit nog binnen aanvaardbare waardes?

Ik denk dat de co2 nu goed staat afgesteld dus dit zal de komende tijd hetzelfde blijven.
 
De co2 staat nu op 110bpm met deze indicatie als resultaat.
20181031_145405.jpg
 
Hij lijkt op de foto overigens nog iets donkerder dan met het blote oog
 
Dan zou ik niets aan de co2 meer doen. Ik weet uit ervaring dat op de foto het vaak donkerder oogt dan in het echt.
Handig die mobiele checker;)
 
Hahaha het was meer noodzaak dan handig.. ;) Maar inderdaad hij kan nu echt overal! Behalve op hoogte haha
 
Zoo ben ik weer!!

Heb vannacht te kampen gehad met een co2 probleempje.
Maar gelukkig ligt het aan de tijdschakelaar, dat is nu opgelost.

Verder heeft zich sinds mijn laatste posts hier een algje ontwikkeld.
En misschien kunnen jullie me helpen deze te identificeren zodat ik hem juist aanpak.

20181103_195514.jpg


Ik neig naar een groene draadalg?

Maar als ik dan naar de grotere lotus kijk lijkt het weer een andere alg.
20181103_195655.jpg


Alle andere planten zijn alg vrij.





Even een totaalplaatje van de bak op dit moment.
20181103_202058.jpg


Die plant links is echt enorm gegroeid in de afgelopen week.
20181025_225009.jpg
 
Ik was nog een beetje huiverig voor het snoeiwerk omdat beide lotussen nog niet zo gek veel grote bladeren hebben.
 
Ik wilde de groene lotus uiteindelijk gaan snoeien zodat deze mooi vol onder water word. En de rode lotus wilde ik op zijn beloop laten met vooral drijvende bladeren
 
Kleine update over de alg.
Hij heeft zich vandaag wat verder ontwikkeld waardoor ik een goede foto kon schieten.

Ik neig nu toch erg sterk naar een beginnende draadalg, ik zie geen vertakkingen maar hopelijk kunnen jullie dat beter bepalen.

20181104_174845.jpg
 
Lokaal benevelen met Easycarbo kan wel eens werken. Het is voornamelijk tegen rode algen maar groene alg krijgt er ook een flinke opdonder van. Omdat je nog geen vissen hebt geplaatst, zit daar weinig bezwaar aan. Je kunt zelfs overdoseren eventueel.
 

Terug
Bovenaan