Reds eerste 80cm bak. (RednasNL)


Kleine update:


Vandaag bezig geweest met een kleine upgrade, de lily pipe.

Waarom?? Nou grotendeels om de looks.. Ik vond alle groene buizen zo lelijk. En van uit mijn plaats op de bank kijk ik er de hele avond recht tegen aan.

Of de stroming nu beter is ?? Dat betwijfel ik nog een beetje. Maar hij is wel degelijk veranderd. Ik ben goed in de gaten aan het houden of ik problemen zie maar ondanks dat de stroming zachter lijkt zie ik wel overal wat bewegen.
Nu ben ik 2x per dag de dropchecker aan het verplaatsen om te zien of mijn co2 goed verdeeld word.

20181106_194306.jpg

20181106_194310.jpg



Verder heb ik nog een vraag: ik lees overal dat gouramis drijvende planten nodig hebben maar neem aan dat dit ook wel goed komt ?
20181106_194316.jpg
 
Hier wat fotos van de alg die zich ontwikkeld. Dit wil ik nu szm gaan aanpakken voordat het uit de hand loopt.
20181107_215709.jpg
20181107_215728.jpg
20181107_215733.jpg
Ik kan helaas de dropchecker niet daar hangen om de co2 te meten. Op de bodem eronder is die in ieder geval goed.
20181107_220114.jpg


De alg beperkt zich dan ook puur tot de lotus en 1 blad van de vallisneria gigantea.
 
Ik zou zelf de bealgde bladeren verwijderen en zorgen dat de voeding goed op peil is. Verder is het een erg leuke bak zo.
 
Een Lotus kan je de bladeren snoeien en alleen de niet bealgde bladeren overhouden, deze zullen dan gezonder uit groeien, heb je voeding bij de wortels zitten?
 
Nee geen extra voeding bij de wortels.. ik had idd gelezen dat je klei bij de wortels kon doen maar is dat nodig als je een klei bodem hebt?

En ik zal hem dalijk snoeien.. Ik was bang dat hij niet zou overleven zonder volwassen bladeren.
 
Laatst bewerkt:
Voedingsbollen of capsules zijn het beste want alleen klei bevat niet zo heel veel voeding. Ik koop altijd de kleibollenmix bij aquariumbemesting.nl.
 
Week 3 update:

De bak draait nu 22 dagen en het begint er allemaal wat voller uit te zien.
Sommige planten groeien bijna de bak uit anderen gaan wat trager, zoals de vallisneria twisted. De gigantea daarintegen is aan zijn derde uitloper bezig.
De groene lotus heb ik op aanraden gesnoeid om mijn alg tegen te gaan. De rode lotus heeft een zware tegenslag gehad. Van de een op de andere dag waren alle steeltjes doorzichtig op 1 steel na. Ik heb hem wel ook heel klein gekregen, hij is erg fragiel en heeft geen grote knol dus even aankijken of die het overleeft.

20181111_195939.jpg
20181111_195954.jpg
20181111_195929.jpg
20181111_200050.jpg
20181111_200006.jpg
20181111_200036.jpg


Ik ben nu langzaam aan het kijken wat mijn bestand word. :)
 
Dames en heren hier ben ik weer met een aantal vragen!!

Ten eerste wil ik zelf planten voeding gaan mengen van aquariumbemesting.
Welke grondstoffen moet ik allemaal aanschaffen?
Verder dan onderstaand weet ik het niet:

CSM+B
KNO3
KH2PO4
DTPA


Daarnaast heb ik nog een vraag over het bestand. Is het verstandig om eerst de school aan de bak te introduceren of eerst het harempje gouramis? Of maakt dit allemaal geen fluit uit.
 
Oke bedankt! Heb ik bij wat ik noemde verder niks nodig voor een complete planten voeding?
Prima zo, je hebt het zelfde als John en ik, beiden zonder alg en goede groei.

Edit,
De rest is afhankelijk van je verlichtingsduur en intensiteit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Euhm.. lampen zijn op dit moment 10 uur aan. En hoe weet ik wat de intensiteit is ?
 
Misschien handiger om eerst de tetra's te introduceren. Dan kun je ook wat met je stroming spelen zodat je zeker weet dat je goerami's ergens een rustig plekje kunnen vinden. De tetra's gaan vaak voor de lol in de uitstroom hangen (torpedovorm, dus gaat prima) maar goerami's worden er over het algemeen iets minder vrolijk van. Als je de tetra's en de drijfplanten tegelijkertijd introduceert dan kan de drijver ook alvast wat ingroeien.
 
Misschien handiger om eerst de tetra's te introduceren. Dan kun je ook wat met je stroming spelen zodat je zeker weet dat je goerami's ergens een rustig plekje kunnen vinden. De tetra's gaan vaak voor de lol in de uitstroom hangen (torpedovorm, dus gaat prima) maar goerami's worden er over het algemeen iets minder vrolijk van. Als je de tetra's en de drijfplanten tegelijkertijd introduceert dan kan de drijver ook alvast wat ingroeien.
Ik wil eigenlijk geen drijfplanten als dat niet nodig is. Hoopte het op te lossen door de snelgroeiers te laten woekeren.

Stroming is heel zacht sinds ik de lily pipe erin heb.
 
Hoopte het op te lossen door de snelgroeiers te laten woekeren
Prima oplossing!

p.s. deze soort is extreem invasief. Dat betekent dat hij snel zal uitspreiden en dat hij zich snel zal verspreiden. Ik kan je aanraden om met een goede basis te beginnen. Dat wil zeggen: knip de bovenste 10cm van elke stek af. Trek dan elke stek die er nu in zit, uit de grond en gooi de onderkant weg. Herplant dan de verse stukken. Als je hem niet vanaf het begin goed wegzet dan is de kans groot dat hij zich gaat verstikken. Je ziet ook dat de onderkant niet zo fris is, een beetje geel zelfs.
 
Prima oplossing!

p.s. deze soort is extreem invasief. Dat betekent dat hij snel zal uitspreiden en dat hij zich snel zal verspreiden. Ik kan je aanraden om met een goede basis te beginnen. Dat wil zeggen: knip de bovenste 10cm van elke stek af. Trek dan elke stek die er nu in zit, uit de grond en gooi de onderkant weg. Herplant dan de verse stukken. Als je hem niet vanaf het begin goed wegzet dan is de kans groot dat hij zich gaat verstikken. Je ziet ook dat de onderkant niet zo fris is, een beetje geel zelfs.
Bedankt voor de tip! Ik neem aan de je de plant links bedoeld? Ik vond deze al lelijk gezet. Ik zal ze een dezer dagen afknippen en herplanten en dat meer ruimte per stengel geven. Dat zal ook veel mooier uitzien.
 

Terug
Bovenaan