Punt alg


Dus zelfs onder de beste en perfecte omstandigheden voor de planten kan er bijvoorbeeld penseelalg onstaan op je achterwand? Er is in dat geval niets wat de planten in je bak kunnen doen om dat te verkomen.
Ja zover ik weet wel want stel je bak staat vol Crypto s met weinig vraag naar co2 want ze vragen niet veel co2. Heb je dan vrij veel licht dan kun je op vooral dode ornamenten penseelalg krijgen. De hoeveelheid licht is tov de hoeveelheid co2 dan te hoog.
 
Ja zover ik weet wel want stel je bak staat vol Crypto s met weinig vraag naar co2 want ze vragen niet veel co2. Heb je dan vrij veel licht dan kun je op vooral dode ornamenten penseelalg krijgen. De hoeveelheid licht is tov de hoeveelheid co2 dan te hoog.
En dat is dan omdat je dichter bij de voorkeuren van de penseelalg komt? Had ooit begrepen dat rode wieren juist van co2 houden en harder groeien bij een co2 toevoeging (als je kijkt naar de zee rondom smeltend ijs waar veel co2 in vast zit) algen houden daar van dacht ik 😄
 
Dat is inderdaad wat ik erover gelezen heb. Hier bijvoorbeeld https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Allelopathie


Zie bovengenoemd artikel

In dit artikel staan een aantal planten met name genoemd die (bewezen!) stoffen afgeven die algenremmend zijn
Hier ook nog een interessant artikel dat meer geschreven is vanuit de vijverwereld.

In dit artikel staan een aantal planten met name genoemd die (bewezen!) stoffen afgeven die algenremmend zijn!

Een aantal (waterpest, hoornblad) zijn prima toepasbaar in een aquarium.
 
Dus zelfs onder de beste en perfecte omstandigheden voor de planten kan er bijvoorbeeld penseelalg onstaan op je achterwand? Er is in dat geval niets wat de planten in je bak kunnen doen om dat te verkomen. Toch krijg ik de indruk dat mensen die perfecte waardes nastreven voor hun planten, óók minder alg op bijvoorbeeld een achterwand hebben
Terwijl de alg opzichzelf heel erg baad van co2 en alle voedingsstoffen.
Ik snap gewoon nog niet helemaal hoe dat werkt 😄
Of houden mensen met goedde waterwaardes hun achterwand beter schoon. (Hebben ze net zo snel last van alg)
Nee, dat kan dus niet. Wanneer de planten onder de beste omstandigheden leven en groeien is de bak in balans en zijn er geen tekorten. En algen kunnen zich als een probleem ontwikkelen juist bij tekorten. Penseel alg bijvoorbeeld door een tekort aan CO2. In mijn bak had ik wel algen, uiteraard, anders was het een ongezonde bak. Maar een algen probleem had ik nooit. Zie de foto's.

IMG_20201003_154851.jpg
IMG_20201003_154914.jpg
IMG_20201003_154928.jpg
IMG_20201003_154934.jpg
 
Nee, dat kan dus niet. Wanneer de planten onder de beste omstandigheden leven en groeien is de bak in balans en zijn er geen tekorten. En algen kunnen zich als een probleem ontwikkelen juist bij tekorten. Penseel alg bijvoorbeeld door een tekort aan CO2. In mijn bak had ik wel algen, uiteraard, anders was het een ongezonde bak. Maar een algen probleem had ik nooit. Zie de foto's.

Bekijk bijlage 360722Bekijk bijlage 360723Bekijk bijlage 360724Bekijk bijlage 360725
Dan heb je inderdaad geen tekort maar als je je co2 behoefte op een bak met Crypto s afstemd die opzich weinig vragen dan kun je best wel alg op de achterwand ontwikkelen als je veel licht gebruikt maar weinig co2 omdat de Crypto niet meer vraagt. Voor de Crypto s is het genoeg en die zullen het prima doen maar door het licht wat meer is dan de Crypto s nodig hebben en een niet te grote hoeveelheid co2 kun je best wel op dode objecten dan nog algen krijgen.
 
Dan heb je inderdaad geen tekort maar als je je co2 behoefte op een bak met Crypto s afstemd die opzich weinig vragen dan kun je best wel alg op de achterwand ontwikkelen als je veel licht gebruikt maar weinig co2 omdat de Crypto niet meer vraagt. Voor de Crypto s is het genoeg en die zullen het prima doen maar door het licht wat meer is dan de Crypto s nodig hebben en een niet te grote hoeveelheid co2 kun je best wel op dode objecten dan nog algen krijgen.
Ja, omdat je dan een onbalans creëert. Te veel licht t.o.v. je CO2 gehalte. En waarom zou je een hoge lichtsterkte hebben bij je gemiddelde lichtvraag van je planten? Ook hier je weer zie je dat je plantenbestand je lichtvraag bepaald.
 
Ja, omdat je dan een onbalans creëert. Te veel licht t.o.v. je CO2 gehalte. En waarom zou je een hoge lichtsterkte hebben bij je gemiddelde lichtvraag van je planten? Ook hier je weer zie je dat je plantenbestand je lichtvraag bepaald.
Je conclusie klopt inderdaad en dan krijg je het door een teveel aan licht tov de co2. Maar goed ik wilde alleen aangeven dat het wel in de bak kan ontstaan zonder dat de planten er last van krijgen maar goed in de regel zie je vaak wel dat ook de planten de alg hebben.
Het was meer een theorie van me die ik net heb verwoord;)
 
Ja, omdat je dan een onbalans creëert. Te veel licht t.o.v. je CO2 gehalte. En waarom zou je een hoge lichtsterkte hebben bij je gemiddelde lichtvraag van je planten? Ook hier je weer zie je dat je plantenbestand je lichtvraag bepaald.
Wat gebeurt er dan met de alg als je meer co2 toevoegd? De alg gaat weg omdat de alg het niet prettig vind? Of zijn het de planten die de alg wegjagen
 
Mijn theorie is dat net als een plant alg ook afsterft dus door meer co2 toe te voegen hef je het tekort op en zal er geen of weinig nieuwe aanwas zijn terwijl de oude alg zal afsterven maar baardalg bijvoorbeeld is best hardnekkig.
 
Dit soort discussies ontstaan m.i. doordat men vergeet waar het begint: Je kiest eerst je planten uit aan de hand van je lichtsterkte mogelijkheden en overige hardware. Dus ook of je al of geen CO2 wilt toevoegen. Wanneer je besluit dit niet te willen kan je je lichtsterkte hooguit instellen op een gemiddelde lichtvraag van je planten. Je kan dus dan ook alleen dit soort planten houden. Als dit, je lichtsterkte t.o.v. je plantenkeus, juist is wordt je voedingsvraag van je planten hierdoor bepaald. Je voedingsvraag is dus een afgeleide van je lichtsterkte! Wanneer je hieraan voldoet is er geen sprake van tekorten en zal er geen alg overschot optreden. Natuurlijk kan er altijd door allerlei omstandigheden er zich weer een onbalans voordoen. Bijvoorbeeld doordat je gaat woelen in de bodem en er een ammoniumpiek ontstaat. Maar dat is weer een ander verhaal.
 
Mijn theorie is dat net als een plant alg ook afsterft dus door meer co2 toe te voegen hef je het tekort op en zal er geen of weinig nieuwe aanwas zijn terwijl de oude alg zal afsterven maar baardalg bijvoorbeeld is best hardnekkig.
Dus als ik het goed begrijp spelen er 2 dingen bij een alg probleem, planten raken aangedaan omdat ze kwetsbaar zijn door een co2 tekort bijvoorbeeld.
Tegelijkertijd hebben de algen juist baat bij de co2 gebreken. Omdat de alg niet goed tegen co2 kan? Ik vind dat nogal een vreemde omdat ik juist het tegenovergestelde gestelde heb gelezen en roodwieren gek op co2 zijn. Maar misschien niet de algen die wij kennen dan? Het is ook wel erg koud bij dat smeltwater 😂
 
Algen hebben een trigger nodig en dat is bv een nh3/4 piek of een co2 tekort. Als planten ander elementen tekort komen gaat dat ten koste van de plant en die kan gaan lekken wat ook weer algen kan triggeren.

In hoeverre roodwieren gek op co2 zijn weet ik niet maar co2 is juist niet de oorzaak van roodwieren. Bruinalg is gek op fosfaat en silicaat maar deze stoffen veroorzaken geen bruinalg.
 
Algen hebben een trigger nodig en dat is bv een nh3/4 piek of een co2 tekort. Als planten ander elementen tekort komen gaat dat ten koste van de plant en die kan gaan lekken wat ook weer algen kan triggeren.

In hoeverre roodwieren gek op co2 zijn weet ik niet maar co2 is juist niet de oorzaak van roodwieren. Bruinalg is gek op fosfaat en silicaat maar deze stoffen veroorzaken geen bruinalg.
Dus ondanks de goedde gezondheid van je planten kan je penseelalg op je achterwand krijgen omdat de alg getriggerd is geraakt. En als je niets triggert dan is de kans kleiner dat je alg krijgt. Ik wil er gewoon dieper op ingaan maar vind het erg moeilijk informatie er over te vinden. Wat gebeurt er dan met de alg dat hij getriggerd word. Ontwaakt de alg dan? Is het als een bloem die open gaat wanneer de zon schijnt. 🤔
 

Terug
Bovenaan