Punt alg


Ferre Christiaens

Well-known member
Lid geworden
23 mei 2023
Berichten
154
Leeftijd
18
Locatie
Tienen (België)
Hallo iedereen,
Ik heb een aquarium met iets minder dan 40l water in. Er zitten vissen in sinds eind februari en ik heb hem 4 weken op voorhand laten draaien.

Mijn waardes zijn goed behalve dan mijn nitraat. Die is op het teststripje qua kleur het dichts bij 25.
Ik ververs iedere zaterdag een emmer.
De lamp brandt 6 uur voor de 3 juncus repens plantjes

Mijn visbestand is:
De Corydoras panda x1
Roodvinzalm x2
Betta splendens man x1
Rasbora rubro dorsalis x3
Blinde albino grotvis x2

Waaierhandgarnaal ✝ x1
Posthoornslak ✝ x1

De betta splenden is er wel sinds gisteren uit door ziekte.


Ik vroeg me af of dat iemand een idee had hoe ik de nitraat nog meer naar beneden krijg tegen het alg?
 
Nitraat geeft geen algen hoor en algen krijg je door tekorten. Ik vermoed met puntalg dat je een co2 en/of po4 tekort hebt.
Strips zijn vaak al niet erg betrouwbaar dus ik zou bij de lfs vragen of ze met druppels willen testen.
Hoeveel licht (lumen) heb je boven de bak?
 


hele playlist aan 10+ uren informatie over waterparameters , algen , belichting , algemeen alles zowat .

zal je al wel wat uit leren .

ps. is niet enkel 1 video , rechtsbovenaan klikken voor playlist .

mvg
 
Nitraat geeft geen algen hoor en algen krijg je door tekorten. Ik vermoed met puntalg dat je een co2 en/of po4 tekort hebt.
Strips zijn vaak al niet erg betrouwbaar dus ik zou bij de lfs vragen of ze met druppels willen testen.
Hoeveel licht (lumen) heb je boven de bak?

Juwel T8 Day-Lite TL Lamp - Aquariumverlichting -15 Watt - 438mm Dit is de lamp dat er boven hangt.
 
C. Panda: https://aquainfo.nl/artikel/corydoras-panda/
Roodvinzalm: https://aquainfo.nl/artikel/aphyocharax-anisitsi-roodvinzalm/

ik raad je aan die twee linkjes even te lezen. De rest heb ik niet opgezocht, maar ik raad je aan de vissen weg te doen. De waaierhand kan ook vrij fors worden. volgens mij zijn alle dieren die je hebt gekocht scholen/groeps dieren.

De alg: puntalg ontstaat vaak door een fosfaat te kort.
Dank je wel voor de linkjes, Ik weet dat ik een verkeerd visbestand heb gekocht. De verkoper had de aquaria met schoolvissen aangeduid en deze vissen zaten er niet tussen, hij wist er dus zelf niet zo veel van...

Op welke manier kom ik het beste dan van mijn vissen af, ik zou niet willen dat ze ergens slecht terecht komen...
 
De verantwoordelijkheid bij de verkoper leggen vind ik een lastige. Zeker een waaierhandgarnaal, die kan straks z’n kont niet keren in zo’n klein bakje. Je bent er toch echt zelf bij als je ze koopt. Hopelijk vind je leuke huisjes voor je en vind je een passend bestand bij de grootte van je aquarium. Good luck!
 
Nitraat geeft geen algen hoor en algen krijg je door tekorten. Ik vermoed met puntalg dat je een co2 en/of po4 tekort hebt.
Strips zijn vaak al niet erg betrouwbaar dus ik zou bij de lfs vragen of ze met druppels willen testen.
Hoeveel licht (lumen) heb je boven de bak?
Nouja, ik weet niet waar de alg zit. Maar als er maar een paar planten in het aquarium zitten kan je balanseren met waardes wat je wilt. De alg heeft de ruimte en zal daarom de kans grijpen. Zelfs al zou je in deze situatie streven naar perfecte waardes. De alg wilt gewoon ook een plekje hebben. De alg helpt in zekere zin de boel in balans te houden en is in dit geval gewoon 1 van de planten in de bak. Of zie ik dat verkeerd?
 
Bedankt john! Nu begrijp ik eindelijk wat de planten de agen doet weg jagen! 😁Het stuke wat ik niet kon vinden. Kan ik nou eindelijk rusten 😳
"Gezonde planten, met voldoende overtollige energie om defensieve biologische chemicaliën te genereren, zijn daarom zeer resistent tegen algen. Een aquarium met een groot percentage van het beplante oppervlak (>80%) heeft een meer algenbestendige omgeving dan een dun beplante bak."
Dit is wat ik gisteren bedoelde dan 😄 heb er weer wat leuke zoektermen bij!
 
Nouja, ik weet niet waar de alg zit. Maar als er maar een paar planten in het aquarium zitten kan je balanseren met waardes wat je wilt. De alg heeft de ruimte en zal daarom de kans grijpen. Zelfs al zou je in deze situatie streven naar perfecte waardes. De alg wilt gewoon ook een plekje hebben. De alg helpt in zekere zin de boel in balans te houden en is in dit geval gewoon 1 van de planten in de bak. Of zie ik dat verkeerd?
Of je niet nu direct verkeerd ziet? Maar laten we het anders zien; in elke gezonde bak zitten algen. En daar is ook niets mis mee. Het wordt pas een probleem als algen de overhand krijgen! Wanneer algen de overhand krijgen ligt de oorzaak altijd bij tekorten ten opzichte van iets anders. Je bak is uit balans. En omdat algen het vermogen hebben om zich razendsnel aan te passen aan gewijzigde omstandigheden kan er dus een probleem optreden. Aan de andere kant zal een gezond plantenbestand in een gebalanceerde bak het altijd winnen van algen.
 
Of je niet nu direct verkeerd ziet? Maar laten we het anders zien; in elke gezonde bak zitten algen. En daar is ook niets mis mee. Het wordt pas een probleem als algen de overhand krijgen! Wanneer algen de overhand krijgen ligt de oorzaak altijd bij tekorten ten opzichte van iets anders. Je bak is uit balans. En omdat algen het vermogen hebben om zich razendsnel aan te passen aan gewijzigde omstandigheden kan er dus een probleem optreden. Aan de andere kant zal een gezond plantenbestand in een gebalanceerde bak het altijd winnen van algen.
Ja en als bepaalde planten zn stofje afgeven wat tegen algen werkt dan kan ik me voorstellen dat sommige planten dat heel goed kunnen en algen daardoor ook uit heel je bak weg blijven (waarschijnlijk bepaalde soorten algen meer dan minder dat zal jij waarschijnlijk wel weten misschien)

Maar ik vraag me af, kunnen dan sommige planten niet "schadelijk" zijn voor andere planten omdat zn plant van die stofjes afgeeft. Jagen sommige planten dan andere planten niet ook weg met dat stofje? En kunnen daarom niet ook sommige planten beter bij andere? Ik ga dat eens uitzoeken 😄
 
Ja en als bepaalde planten zn stofje afgeven wat tegen algen werkt dan kan ik me voorstellen dat sommige planten dat heel goed kunnen en algen daardoor ook uit heel je bak weg blijven (waarschijnlijk bepaalde soorten algen meer dan minder dat zal jij waarschijnlijk wel weten misschien)

Maar ik vraag me af, kunnen dan sommige planten niet "schadelijk" zijn voor andere planten omdat zn plant van die stofjes afgeeft. Jagen sommige planten dan andere planten niet ook weg met dat stofje? En kunnen daarom niet ook sommige planten beter bij andere? Ik ga dat eens uitzoeken 😄
Planten geven geen stofjes af tegen algen. Planten behoren tot een meer complexe groep dan de veel meer eenvoudige organismen die algen zijn. Algen kunnen door hun eenvoud snel schakelen maar wanneer een plant eenmaal een gezonde groei heeft heeft het, door die complexiteit, gewoon een voorsprong op een eenvoudige alg. M.a. w. de "slimmere" plant is in staat om veel meer en effectiever gebruik te maken van aanwezige voedselbronnen.
 
Planten geven geen stofjes af tegen algen. Planten behoren tot een meer complexe groep dan de veel meer eenvoudige organismen die algen zijn. Algen kunnen door hun eenvoud snel schakelen maar wanneer een plant eenmaal een gezonde groei heeft heeft het, door die complexiteit, gewoon een voorsprong op een eenvoudige alg.
In de link van Corne wordt wel gesproken over een beschermlaag zeg maar bij goede groei maar afgeven nee dat denk ik ook niet.
 
Ik weet niet of @Cornelius bedoeld dat ze stofjes afgeven maar meer denk ik dat ze iets aanmaken dat het blad beschermt.
Planten geven geen stofjes af tegen algen. Planten behoren tot een meer complexe groep dan de veel meer eenvoudige organismen die algen zijn. Algen kunnen door hun eenvoud snel schakelen maar wanneer een plant eenmaal een gezonde groei heeft heeft het, door die complexiteit, gewoon een voorsprong op een eenvoudige alg. M.a. w. de "slimmere" plant is in staat om veel meer en effectiever gebruik te maken van aanwezige voedselbronnen.
Oh dan had ik het inderdaad verkeerd gelezen ik bedoelde dat beschermlaagje inderdaad. Da. Zou ik eigenlijk niet begrijpen waarom de gezonde plant niet naast de alg kan bestaan in bak. Voeding co2 en licht genoeg voor de alg. Dat een plant niet aangetast raakt snap ik maar ik bedoel er zijn genoeg plekjes in mn bak waar alg naast de planten zou kunnen bestaan in mijn ogen (dat doen ze ook wel eigenlijk )
 
Vaak zie je ook wel dat bv met baardalg de planten schoon blijven maar bv de spraybar of de afzuigbuis niet. Op dode materialen zie je het dan ook vaak eerder verschijnen of juist alleen daar.
Maar goed, algen is best een ingewikkelde materie wat van veel factoren afhankelijk is.
 
Vaak zie je ook wel dat bv met baardalg de planten schoon blijven maar bv de spraybar of de afzuigbuis niet. Op dode materialen zie je het dan ook vaak eerder verschijnen of juist alleen daar.
Maar goed, algen is best een ingewikkelde materie wat van veel factoren afhankelijk is.
Micro-organismen in een bak veroorzaken op ten duur een schimmellaag, of rhizosfeer, die niet met het blote oog te zien is en kan zich gaan verspreiden in het gehele aquarium.
Het gaat zich nestelen op glas, steen, hout, kunststof onderdelen, en veroorzaken hiermee een schimmellaag of rhizosfeer. Dit is een vegetatielaag opgebouwd door schimmels en bacteriën.
Alg gedijt er goed op. Vandaar dat algen niet alleen maar groeien op planten maar overal in je bak.
 
Ja en als bepaalde planten zn stofje afgeven wat tegen algen werkt dan kan ik me voorstellen dat sommige planten dat heel goed kunnen en algen daardoor ook uit heel je bak weg blijven (waarschijnlijk bepaalde soorten algen meer dan minder dat zal jij waarschijnlijk wel weten misschien)

Maar ik vraag me af, kunnen dan sommige planten niet "schadelijk" zijn voor andere planten omdat zn plant van die stofjes afgeeft. Jagen sommige planten dan andere planten niet ook weg met dat stofje? En kunnen daarom niet ook sommige planten beter bij andere? Ik ga dat eens uitzoeken 😄

Dat is inderdaad wat ik erover gelezen heb. Hier bijvoorbeeld https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Allelopathie

Planten geven geen stofjes af tegen algen.
Zie bovengenoemd artikel
 
Ik ken het vanuit zeewater en veel koralen netelen en als een ander koraal in de buurt staat dan kan die flink beschadigd worden. Maar dat is iets anders dan stofjes afgeven door aquariumplanten om algen tegen te gaan denk ik.
 
Hier ook nog een interessant artikel dat meer geschreven is vanuit de vijverwereld.

 
Ok, leuk stukje en het zijn dus maar een bepaald aantal planten die dit kunnen zie ik. Dat is bij de koralen niet anders hoor.
 
Ik ken het vanuit zeewater en veel koralen netelen en als een ander koraal in de buurt staat dan kan die flink beschadigd worden. Maar dat is iets anders dan stofjes afgeven door aquariumplanten om algen tegen te gaan denk ik.
Dus als ik als alg ergens in het aquarium wil komen waar geen planten staan wat houdt mij dan tegen 😄 dat de alg niet op de plant kan snap ik wel. Of moet sommige alg een aanhechting hebben.
 
Dat is inderdaad wat ik erover gelezen heb. Hier bijvoorbeeld https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Allelopathie


Zie bovengenoemd artikel
Survival of the fittest. Er zijn zeker planten die stoffen afscheiden die de groei van andere planten beïnvloeden. Afzonderlijke planten die dit doen. maar het is zeker niet zo dat planten in het algemeen dit doen. De moerasplanten die vooral in onze bakken gevonden worden doen dit niet, zeker niet in z'n algemeenheid. Algen in aquariums zitten altijd in onze bakken. Algen problemen worden veroorzaakt door tekorten dus een onbalans in het aquarium. Daardoor is er ook altijd een herstel mogelijk.
 
Dus als ik als alg ergens in het aquarium wil komen waar geen planten staan wat houdt mij dan tegen 😄 dat de alg niet op de plant kan snap ik wel. Of moet sommige alg een aanhechting hebben.
Algen zitten wel degelijk ook op plaatsen waar geen planten staan. Planten zijn geen voorwaarde voor algen. Daarom zie je bijvoorbeeld ook algen op de steentjes of decoratie e.d.
 
Er zijn zeker planten die stoffen afscheiden die de groei van andere planten beïnvloeden. Afzonderlijke planten die dit doen. maar het is zeker niet zo dat planten in het algemeen dit doen. De moerasplanten die vooral in onze bakken gevonden worden doen dit niet, zeker niet in z'n algemeenheid.

Ik zou het niet weten. Het lijkt me in elk geval wel plausibel als ze dat wel doen. Het zal in zo'n moeras erg vochtig zijn, waardoor ook boven water al snel overal mos en alg op kan komen. Een afweer hierteylijkt me heel nuttig.

Algen zitten wel degelijk ook op plaatsen waar geen planten staan. Planten zijn geen voorwaarde voor algen. Daarom zie je bijvoorbeeld ook algen op de steentjes of decoratie e.d.

Zeker! Bij mij zit het vooral op de lavasteen (baardalg)
 
Ik zou het niet weten. Het lijkt me in elk geval wel plausibel als ze dat wel doen. Het zal in zo'n moeras erg vochtig zijn, waardoor ook boven water al snel overal mos en alg op kan komen. Een afweer hierteylijkt me heel nuttig.



Zeker! Bij mij zit het vooral op de lavasteen (baardalg)
Planten zullen zeker zaken ontwikkelen, evolutie, die voor hun nodig zijn. Algen zijn echter niet zinvol voor de groei ontwikkeling van planten. Dus blijft over het tegenhouden van algengroei. Planten hebben wel degelijk bescherming ontwikkeld tegen zaken die hun groei nadelig zouden beïnvloeden. Aanpassingen op hun bladeren bijvoorbeeld. Maar als er afscheidingen zijn die alg zouden tegenhouden was dit allang bekend. We zouden dan juist die planten in onze bakken hebben ter bestrijding. Maar inmiddels weten we allang dat alg overlast in aquaria door juist allerlei andere redenen veroorzaakt worden. Tenslotte nog algen zelf zijn zeer eenvoudige organismen die zeker geen aanvalsmechanismen kennen t.o.v. de veel meer gecompliceerde planten. Gewoon mijn menig gevormd door ervaring en een logische denkwijze??
 
Survival of the fittest. Er zijn zeker planten die stoffen afscheiden die de groei van andere planten beïnvloeden. Afzonderlijke planten die dit doen. maar het is zeker niet zo dat planten in het algemeen dit doen. De moerasplanten die vooral in onze bakken gevonden worden doen dit niet, zeker niet in z'n algemeenheid. Algen in aquariums zitten altijd in onze bakken. Algen problemen worden veroorzaakt door tekorten dus een onbalans in het aquarium. Daardoor is er ook altijd een herstel mogelijk.
Dus zelfs onder de beste en perfecte omstandigheden voor de planten kan er bijvoorbeeld penseelalg onstaan op je achterwand? Er is in dat geval niets wat de planten in je bak kunnen doen om dat te verkomen. Toch krijg ik de indruk dat mensen die perfecte waardes nastreven voor hun planten, óók minder alg op bijvoorbeeld een achterwand hebben
Terwijl de alg opzichzelf heel erg baad van co2 en alle voedingsstoffen.
Ik snap gewoon nog niet helemaal hoe dat werkt 😄
Of houden mensen met goedde waterwaardes hun achterwand beter schoon. (Hebben ze net zo snel last van alg)
 

Terug
Bovenaan