Project Aquarium 140x60x40


Ok vandaag heb ik de H202 toediening s'morgens gedaan voor de lichten aan gingen. Dus 12 uur na de eerste toevoeging. Zo hoopte ik tijdelijk een hogere dosering te hebben.
PH vandaag was 7,1-7,2... moeilijk te zien alweer. Zelf op een nauwkeurige 6,4-7,6 test. Dus de CO2 nog iets omhoog gedaan.

Ik heb terug compleet plantenvoeding toegevoegd en een 1/50 dosis Carbo.

Ik heb niet de indruk dat de algen harde klappen krijgen... in tegendeel.

Behalve natuurlijk als ik dit zie:
2016-12-13 18.47.25.jpg

Het is niet heel duidelijk te zien op de foto maar de lichte stukken van deze plant zijn nieuw(jong van na het starten van de kuur) Hier zijn geen algen op aanwezig... Dus ze verspreiden niet maar groeien wel nog daar waar ze aanwezig zijn.
 
Is idd niet te zien :p
Maar als het niet verspreid is het iig al een stap in de goede richting toch?
Klopt! Vandaag viel mij op dat de aanwezige algen toch wel zeer goed hun best doen! En hiernaast heb ik ook heel wat leven in de bak gezien! Er moet ergens een trosje slakkeneitjes meegekomen zijn en nu tel ik in 1 2 3 toch al 10-15 slakjes op mijn bealgde voorruit! En hiernaast zie ik ook tubifex zwemmen.... Wat mij dus wel de moed geeft om wat meer te doseren. Want zolang dit leven het goed blijft doen zullen de planten en eventuele bacteriën er wel heel weinig last van hebben toch? Dus naast de dosering van 5mg/l deze morgen heb ik deze avond weer toegevoegd. Als ik een beetje rekening houd met het snel uiteenvallen zal ik dan nu ongeveer op 8mg/l zitten. Wat op zich ook niet zo veel is! Ik zal de slakjes in de gaten houden en gebruiken als de leidraad! ik doseer morgen terug 5mg/l via de uitstroom van de filter. En morgenavond zal ik terug rechtstreeks toepassen. en zo enkele dagen tot ik een merkbaar verschil zie!
 
Ik heb mijn tactiek wat aangepast!

Eerst heb ik alle stukken hout dat nog uit het aquarium konden er uit gehaald en met een schuurspons ontdaan van algen. Ook heb ik planten met veel algen gesnoeid (snoeien doet groeien toch!)
de C02 is nog eens opgedreven en staat nu te bubbelen aan een snelheid dat ik amper nog kan bijhouden om te tellen... ik denk dat het nu snel naar 100 bellen per minuut gaat ik heb geen idee of dit normaal is in een dergelijke setup? Mijn uitstromingsmonden zitten grotendeels onder water maar er is toch wel redelijk wat stroming op het oppervlak.

Vervolgens heb ik H202 gebruikt rechtstreeks op hout/steen waar nog als op stond. En dit blijf ik doen elke avond tot de alg duidelijk kloppen krijgt! En heb ik Easycarbo op de algen gespoten die in de planten zitten! (H202 zou de planten te veel verbranden).

Ook heb ik mijn drijfplanten (die het enorm goed doen!) verplaatst van rechts (boven zand) naar links (boven de planten!) om hier voor nog meer schaduw te zorgen. Het hout kan ik altijd behandelen de planten dienen zo snel mogenlijk ontdaan worden van de resterende algen...
2016-12-15 19.01.39.jpg


Nog steeds doen de slakken en tubifex het zeer goed. Ik merk dat de algen niet beginnen bruisen als ik de H202 niet rechtstreeks toevoeg dus ik denk dat ik de dosis nog omhoog doe morgen! Uiteindelijk zit er nog geen vis in en kan ik dus flirten met de grens van 17mg/l momenteel...
 
Voila vandaag ook maar eens 2 liter Keramisch materiaal in mijn "voorfilter" (compartiment waarachter de techniek zit in het aquarium) geplaatst! :p afgesloten met dik schuim en filterwatten!
2016-12-15 20.01.45.jpg


Kan alleen maar een positief effect hebben! en er is nog meer ruimte vrij! Ik hoop alleen dat ik hier enkel in "nood" aan moet want het zit op een zeer moeilijk bereikbare plaats! Smalle Driehoekige ruimte van 20x20 cm waar de filterbuis in zit samen met de verwarmingsstaaf . Hierboven een trekstrip en de uitgang voor alle bedrading van de lampen...
 
Even alles op een rijtje zetten voor mezelf!
Het water en de enting/verlchting zijn gebeurt op 3/12.
Vervolgens de planten er in op 6/12.
Inmiddels op 19/12 zijn we dus 16 dagen verder!

Ik heb telkens volgende metingen gedaan:
03/12: Ph 7,4 KH 6 GH 8 N02 0,1 NO3 5 NH4 <0,05 Sio2 3 PO4 <0,02
07/12: Ph 7,2 KH 5 GH 8
08/12: Ph 7,4 KH 5 GH 8 N02 / NO3 5-10 NH4 / Sio2 / PO4 0,05-0,1
10/12: Ph 7,1 KH 5 GH 8 N02 0,05 NO3 5-10 NH4/ Sio2 / PO4 0,6
13/12: Ph 7,1 KH 5 GH 8 N02 0,05-0,1
18/12: Ph 6,9 KH 5 GH 10 N02 0,1 NO3 / NH4 <0,05 Sio2 3

Ik zie dus een steiging in de N02. (ik heb tussenin deze ook gemeten en niet opgeschreven... ) Maar dit is toch wel een heel lichte vooruitgang die evengoed aan afleesfouten zou kunnen liggen? Nu ja ik ben gestart met water waar al 0,1 op zat maar dit komt vermoedelijk omdat ik het water voor het eerst gevuld heb op 22/11 maar dit is nog niet geënt geweest en had nog geen licht/planten/etc... en pas gemeten heb 1 week later.

Zou het kunnen dat mijn "piek" al voorbij is? Of is dit volkomen normaal? Ik moet wel zeggen dat ik geen piek heb gemeten bij de opstart van mijn nano. De enige voeding voor de bacteriën zijn de plantenresten die ik laat liggen en de uitwerpselen van de inmiddels al vele slakken! (de algen doen het goed dus de poelslakken volgen!)

Nu twijfel ik over het al dan niet verversen van een deel water aangezien dit mijn algen ook nog wat kan onderdrukken....
 
Inmiddels 27/12 en de algen doen het nog steeds TOP! ... Helaas!

Foto's:

Foto 27-12-16 19 29 21.jpg

Foto 27-12-16 19 29 28.jpg

Foto 27-12-16 19 29 34 (1).jpg


Waarde's 1 dag na het toevoegen van voeding.

Ph 6,8 KH 5 GH 10 N02 0,1 N03 5-10 NH4 0,05 P04 0,6<0,8 02 10 Fe 0,2 CO2 23,8
 
Zo das mooi groen die algen...
Heb je al geprobeerd ze van he hout te borstelen met een afwas borstel? En dan verversen om de algen af te voeren.
En dat volhouden bij iedere verversing
 
Zo das mooi groen die algen...
Heb je al geprobeerd ze van he hout te borstelen met een afwas borstel? En dan verversen om de algen af te voeren.
En dat volhouden bij iedere verversing
Ik heb nog 0,0 ververst om de opstart niet tegen te werken... De bodem krijgt deze ook maar die woel ik oppervlakkig om. Ik durf geen H202 meer toevoegen doordat ik slakken toegevoegd heb (als extra hulp!) maar die hebben het te druk met de ramen! Ik zag dat de poelslakjes korte metten maakte daar waar ze langskomen maar ze kunnen de overvloed niet aan! Ik denk dat verversen toch maar zal moeten...
 
Ik deed altijd gewoon 50% wisselen wekelijks...
Ik heb voor een UV-C gekozen ipv slakken, septeria slakken schijnen erg goed te werken.
 
Ik deed altijd gewoon 50% wisselen wekelijks...
Ik heb voor een UV-C gekozen ipv slakken, septeria slakken schijnen erg goed te werken.
septeria vind ik niet direct ! ik ben er naar op zoek! Ik kan UV-C aansluiten maar heb het nog niet gedaan omdat ik dan mijn voedingschema moet aanpassen...

Morgen doe ik een grote waterwissel en zorg ik dat de UV-C er tussen zit. En zal ik het hout afborstelen...
 
Momenteel aan het onderhandelen over nog een E1501 filter om er bij te plaatsen! Hier ga ik dan een 3 weg kraan op zetten zodat ik deze filter kan gebruiken om water weg te pompen! Ik zal nu wel 2800l/uur (theorie) rondpompen in een 300 liter aquarium....Dit zal wel ruim voldoende zijn denk ik ? :p

tevens heb ik zo 2x15liter biologische inhoud + het vak van (25x25 x50cm)/2 = 15.6liter in het aquarium dat ik kan vullen! dus ruim 45liter biologische ruimte!
 
OK de filter is een feit! Ik ben aan het kijken om dus 1 kraan te vervangen door een 3 weg klep! Dus letterlijk mijn klep los schroeven en de 3 weg er terug voor in de plaats schroeven. en dan 1 aansluiting naar de afvoersturen. Maar nu heb ik de keuze tussen een T en L-boring

T
t-boring.gif


L
l-boring.gif


Wat raden jullie aan?
 
Tjah soms heb ik dat eens.... Ik zie een probleem en lig daar dan van wakker!
Deze nacht was het niet anders! Met het zicht op een extra filter wil ik verschillende problemen in 1 keer van de baan.
1ste probleem: Zonder pomp loopt er maar 2cm water weg uit het aquarium tijdens het verversen.
2de probleem: Als ik mijn bodem wil afzuigen blijf ik met de emmertjes sleuren...

Nu dit wil ik op de volgende manier oplossen zie hier mijn huidige opstellingen in rood oranje wat er vervangen moet worden:

Schermafdruk 2016-10-30 19.38.59.png


De aangeduide kranen wil ik alletwee vervangen door 3 weg kranen. Op de aanvoer zet ik een T met gardena koppeling en deze verbind ik met de reeds aanwezige leidingen die naar mijn afvoerwater lopen. Op de Afvoer zal ik op de T splitsing terug een mof steken met gardena koppeling. Hier kan ik dan een korte darm op aansluiten om de bodem met te gaan afgevelen! Hiermee takle ik ook onmiddelijk een 3de probleem! zodra mijn water (geforceert met een pomp)zakt onder de 10cm krijgt mijn pomp lucht binnen omdat het water niet snel genoeg meer in de overloop komt. Als ik straks 2 keer 1500l/h zal hebben zal dit al heel snel een probleem zijn! en door een losse darm aan te sluiten die ik waar dan ook in het aquarium hang is dit opgelost!

Eventueel zou ik dit willen gaan gebruiken om later ook als tijdelijke oppervlakte skimmer te gebruiken. Maar ik weet niet in hoeverre dit mogelijk is met een potfilter?

Ook ben ik aan het nadenken over het autmatiseren van de plantenvoeding. Zou er een mogelijkheid zijn om de fijne rubber darmpjes van de doseersystemen aan te sluiten op PVC leidingen?

Bedenkingen of opmerkingen hoor ik graag! de 3 weg kranen zijn nog niet besteld en ik kan nog alle kanten op!

Schermafdruk 2016-10-30 19.38.59.png
 
Mijn Hydrocleys nymphoides doet het de laatste weken heel goed ik heb meerdere stekjes staan die al direct weer aan stekjes beginnen! Maar vanmorgen werd ik toch verrast!
IMG_0065.JPG


Een bloem als pronkstuk boven in het aquarium!
 
En dit is de reden waarom er altijd gemeld word "gelieve uit het stopcontact te halen voor u onderhoud pleegt in het aquarium"

Foto 2-02-17 18 34 38.jpg

Foto 2-02-17 18 42 50 - kopie.jpg


Ik werd een vreemde tinteling gewaar... De reden van het barsten is mij onbekend. Er is voldoende stroming op de plaats waar het element hangt. Het enige min puntje is dat de bovenkant in blauwe filterspons stak voor 3 cm. Op zoek naar een alternatief! Zit geen haast bij want ik vermoed dat de bak zo al even draait op de zelfde temperatuur zonder problemen.

1 alternatief waar ik nu naar kijk is dit:
https://www.co2art.co.uk/collections/clearance/products/up-safety-glass-heater-300

Iemand hier ervaring mee?
 
Titanium verwarmer van aqua medic.
Kost een paar duiten maar dan heb je ook wat.

Een 500w houd mijn grote bak netjes op 26 graden
 
@NLAnaconda Ik heb er ook al naar gekeken.. ik dacht om het mss zelf te maken?
@tuinkabouter Hmm met T controller kom ik op ongeveer een 200 euro uit. Voor een verwarming dat slechts in de winter snachts slechts 22° vast moet stoken is het er wat over haha :p
 
Pfoe! Gewoon zomaar gebarsten waar je niet bij was? Of barstte die terwijl je ermee bezig was?
 
Pfoe! Gewoon zomaar gebarsten waar je niet bij was? Of barstte die terwijl je ermee bezig was?
Ik was ze niet bij. Ik had vorig weekend een stroomstoring in de living. Maar vond geen oorzaak. Als ik er over nadenk voelde ik zo nu en dan wel iets in de bak maar nu ik er met mijn armen volledig inzat (plantjes op de bodem snoeien ;-) ging het wel even heel hard!
 
Het heeft even geduurd maar ik heb de tijd gevonden om mijn doseerpomp aan te sluiten en in te stellen!

Eerst ben ik maar begonnen met het labelen van de voeding met alle informatie (en meer) die ik nodig en voor eenvoudig gebruik! Zo staat mijn verwachte dosering per week per aquarium er op. Als het dan even snel moet gaan kan ik zonder meten toevoegen wat ik gemiddeld doseer.
IMG_0286.JPG


Vervolgens voor de basic- een 1/3 verhouding gemaakt zodat ik nauwkeuriger kan gaan toevoegen.

De leidingen gemonteerd de pomp ingesteld en alles op zijn plaats:
IMG_0288.JPG

IMG_0289.JPG

IMG_0290.JPG


De regel unit staat nog wat ongelukkig aangezien ik verwacht dat ik hier deze week nog wat met zal moeten werken.
De uitstroom darmen zullen druppelen aan de uitstroom van 1 van mijn filtermonden. Op deze manier word de voeding onmiddellijk goed vermengt met het water.

Momenteel zal ik enkel de basic-n ,basic micro en fosfaat automatisch toevoegen. Urea zal ik nog even met wachten aangezien ik over geschakeld ben van voeding en wil zien welke en of deze verschillen geeft. Carbo heb ik ook maar dit gebruik ik enkel tijdelijk voor algen.

Dosering zoals deze nu is :

Tussen 9:00 en 18:00 Basic-N 1/3 35ml/dag
Tussen 9:15 en 18:15 Basic-Micro 8,6ml/dag
Tussen 9:30 en 18:30 Fosfaat 2,6ml/dag

Dosering gebeurt 10 keer per dag dus bovengenoemde waarden zullen X/10 toegevoegd worden.
Het kwartier verschil dient als offset. Hierdoor geef ik de voorgaande voeding telkens 15min tijd om te mixen met het water zo hoop ik geen "reactie" te krijgen tussen verschillende voedingen.

Ik denk dat ik Fosfaat nog aanpas naar 1x per dag. 2,6/10 lijkt mij onmogelijk om nauwkeurig toe te voegen..

Edit: Inmiddels aangepast naar resp: 5/3/1 keer per dag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan