Project Aquarium 140x60x40


Super mooi geworden!
Dank!

Vandaag komt hier normaal een deksel op (betonplex) Ik ga enkele cm water verversen(afscheppen) want met de werken en het hout is er een dun olie achtig laagje in het water terecht gekomen! Vervolgens haal ik de volledige inhoud van 1 filter van de nano over naar dit aquarium om te enten!

Ik krijg nergens reactie van planten.... Ik ben nogtans niet zeer kieskeurig op dit moment! :p Dus als er iemand wat mooie planten of snoeiafval heeft!
Ik weet eigenlijk niet of het slim is om met deze temperaturen planten met de post op te sturen?
 
Vandaag weer pakjesdag! de TC420 is binnen! Even aangesloten aan de PC op het werk... maar mijn gevoelige oortjes nemen een heel vervelend scherp piepend geluid waar! Ik hoop maar dat dit beter is als er belasting aangesloten is!

Heeft er toevallig iemand een schematje liggen die ik vanavond al eens kan instellen? :)
 
Ziezo! De leidingen zijn aangesloten!
IMG_9423.JPG

IMG_9424.JPG

Eerste test was een succes!
IMG_9426.JPG

Al moet de pomp wel zeer zwaar werken! :p


IMG_9428.JPG


Iemand die een idee heeft wat dit is? Je maakt dan een systeem om niet met emmertjes te moeten sleuren en dan moet je toch nog je oppervlakte schoon scheppen!
IMG_9430.JPG


Ik heb wel een domme fout gemaakt! Ik heb de leidingen niet eerst voor gespoeld! Dus er is wel wat vuil van de verwarming het aquarium in gekomen... ik had de vergissing snel door dus het moet maar bij enkele liters gebleven zijn... maar voor het zekerste pomp ik toch wat liter uit het aquarium!
 
Volgens mij kun je balken van Aqua terra led niet zo maar ff direct gebruiken met de TC420 :stop:
 
Nope, je moet een aangepaste tc420 hebben of een andere controller die 5V PWM produceert ;)

Maar leuk gedaan zo
 
Als ik naar de foto's kijk, vermoed ik dat de uitstort gootsteen veel lager is dan het aquarium. Dus het zou vazelf moeten hevelen. Dus geen pomp nodig. Als je de leidingen vol laat staan. Dan hoef je enkel een kraantje te opnenen.
Dus zonder pomp, loopt het sneller.
 
@Sanneke80 Thx! Ik denk niet dat iedereen zo handig is... laat ons zeggen dat ik er zeer blij om ben :p
@Tom at home Klopt volledig! maar zie verder in dit bericht! ;)
@tuinkabouter Klopt! :D voor jou ook zie verder!
@biljoenblik Klopt ook! Maar het gaat over het oude leidingwerk van de verwarming! dus dat is een heeeeel dunne diameter en de afstand bedraagt in vogelvlugt al 8 meter! Dus in leidingwerk zal het er zeker 10-12 zijn! Het komt er gewoon niet zonder pomp!

Nu foto's en uitleg!
Tjah op donderdag klassiek alleen thuis! De vriendin naar de bijles! (Iemand pedicure of gelaatsverzorging nodig? :p)

Dus ja knutsellen aan dubbele snelheid! :D
de TC420 kan inderdaad geen PWM signaal gaan aansturen! Maar hier is een eenvoudige oplossing voor! Een "hack" zeg maar!
Dus dit heb ik ook gedaan!
(Voor de vlamingen onder ons ! Op zen Piet Huizentruyt: )
Punt 1!
Men opene de TC420! (Sorry geen foto's van! ik was te druk en enthousiast bezig!)
Punt 2!
Men zoekt de Gate's van de mosfet!
En punt 3!
Vervolgens soldeer je hier je kabeltjes op!
2016-12-01 19.22.46.jpg


Zoals je ziet ga ik GATE 4 en 5 gebruiken voor de 6 CREE balken te dimmen. 1,2,3 zullen de RGB's zijn.

Inmiddels heb ik al en testrun gedaan en dit ziet er zo uit:
 
Gisteren heb ik even een schema geleend van iemand hier op het forum dus ik heb licht! Het is nog niet wat ik wil maar voorlopig doet het zijn werk! Dus al even wat Amazone kikkerbeet overgezet van de nano.

Vandaag zou ik het water naar 20° brengen en enten. Maar eerst de waardes eens doornemen:
PH: 7,4
KH:6
GH:8
C02:20
02:10
NO2:0,1 !!!!
NH4: <0,05
NO3:5 !!!!!!
SIO2:3 (dit is enorm hoog in al ons vers water!)
P04: <0,02
Fe:0
Cu:0

Dus al bij al goed! de nitraat en nitriet zullen komen door de bakteriehuishouding die nog moet komen. Nu vraag ik mij af of ik beter al wat water ververs of gewoon onmiddelijk de filter ent met materiaal uit de nano?

Deze morgen opgemerkt dat de lage zon wel door een zijraam vlak in de bak schijnt! Dus hier gaan we op moeten letten.
2016-12-03 10.33.46.jpg

Al geeft het wel een prachtig beeld! :p

Verder heb ik het water uit de emmer met ardenner breuksteen gemeten en wonderbaar kom ik na 11 dagen volgende waardes tegen: Gh:11 en KH:7 ! Dus eigenlijk is dit gelijk gebleven...(op steiging van gh met 1) Maar mijn kraanwater heeft elke dag een Gh schommeling van 2a3... ik zal vandaag de stenen ook in de bak doen. Ik hoop dinsdag C02 te hebben dus voor er vis in komt zal ik nog merken of het een grote invloed heeft!
 
Niet gewacht maar de filter overgebouwd.. nu ja filter! :p het kleine filter vs het grote filter zo veel filtermassa kon ik niet echt overzetten natuurlijk!

2016-12-03 12.33.04.jpg


Bij JBL gaat het water over de zijkant naar beneden en komt alles zo naar boven.
Ik heb het als volgt opgesteld:
Onderaan zoals JBL aangeeft poreuze materie. (zat er standaard in!)
2016-12-03 12.34.11.jpg

Vervolgens Zakje Zeoliet uit de kleine filter
2016-12-03 12.35.16.jpg

Dan poreuze materie dat gebruikt werd in de oude filter ik denk een soort Zeoliet? (dit ligt al weken gewoon stil in water dus bevat geen goede bacterien meer vermoed ik)
2016-12-03 12.36.58.jpg

Vervolgens heb ik alle sponzen van de kleine filter er in geplaatst naast nog een zakje actieve kool.
2016-12-03 12.37.44.jpg


Ik hoop dat dit het zal doen! het aquarium zal toch nog even onbewoond blijven! Ik moet nog aan planten geraken!

Vervolgens heb ik even met de inrichting gespeeld! Ik heb de stenen geplaatst en nog wat hout tegevoegd en verwijderd. Ik denk dat het wel overkomt wat het idee zo een beetje is? :p
2016-12-03 13.27.26.jpg

2016-12-03 13.28.38.jpg

2016-12-03 13.28.45.jpg


Dus nog een oproep! Iemand die planten snoeit en iets heeft dat als ondergrens tegen de 20° aanligt (nacht temperatuur in de winter) dan mag je mij altijd PM zenden!
 
@RoelHG bedankt! er is nog veel werk hoor! Ik heb inmiddels de elektrische kant een beetje aangepast.

Een aquarium heeft een vaste plek in de living dus waarom niet vastmaken an het huis?
2016-12-03 16.11.32.jpg

(Rechtse stekker is de oude aansluiting kabektje dat uit de muur komt is de nieuwe aansluiting voor het aquarium! :)

En dit hangt hier aan:
2016-12-03 16.11.52.jpg


En ik heb een heeeeeeekel aan een nest kabels! Dus Alle kabels zijn inmiddels ingekort tot een aangename korte lengte! Alleen enkele kabels van de LED balken dienen nog uitgelengd te worden om een beetje proper te zijn! De verdeelblok is nog een tijdelijke oplossing omdat het snoer van de verwarming niet lang genoeg is.... Ik zal deze maandag doorknippen en uitlengen! (Hupla weer een garantie dat zal vervallen !:p)
2016-12-03 18.43.15.jpg


en toen ik hier mee klaar was kon ik niet veel meer aan het aquarium doen zonder materiaal bij te kopen... Dus heb ik maar de drinkbak van ons poes wat uitgemest! Ook dit was heeeeeeel dringend nodig! Het javamos had de nano volledig overwoekerd!
2016-12-03 18.32.22.jpg

2016-12-03 18.27.43.jpg


Ik heb ook vandaag besloten dat er geen Javamos in de 140 komt! Ik heb enkele traag groeiende mosjes hier in staan die ik ga overbrengen!
 
Strakke afwerking is wel zo mooi ;) en als je toch bezig bent waarom niet meteen alles goed aanpakken
Klopt!! Ik ga eens. Bij Niels luisteren of hij verlengstukken heeft voor de LED aansluitingen en anders gaat de tang er in en soldeer ik alles!

Hmmm mijn betonplex afdekruit werkt niet goed.... smorgens kom ik het zo tegen:
IMG_9478.JPG

Het lost zichzelf op maar toch vind ik het niet kunnen... is dit van het vocht aan 1 kant? Want warmteverschil zit er niet echt!
 
Beetje van beide he, warmte en vocht verschillen krijg je dit..
Je zou er ribben op kunnen zetten om een soort torsie box te maken, maar daar is betonplex wel wat zwaar voor..
 
Beetje van beide he, warmte en vocht verschillen krijg je dit..
Je zou er ribben op kunnen zetten om een soort torsie box te maken, maar daar is betonplex wel wat zwaar voor..
Heb ik ook al gedacht. Maar het L profiel van de rgb komt tot tegen het deksel! En de betonplex is maar 4mm. Ik ga dir vervangen door of glas of pvc denk ik.
 
Betontriplex moet je ook niet samen met water willen gebruiken, om een betonkist te maken is het goed maar niet blijvend met water want dan gaat het ook water opzuigen en rotten.Dat komt door de zijkanten die zijn niet waterdicht en al zeker niet als ze gezaagd zijn dan zijn de zaag sneden open en daar zuigt het water naar binnen.
Ik heb heel lang geleden een steiger gemaakt van 28 mm betontriplex platen van 125x250 en die waren binnen vijf jaar verrot.
 
Betontriplex moet je ook niet samen met water willen gebruiken, om een betonkist te maken is het goed maar niet blijvend met water want dan gaat het ook water opzuigen en rotten.Dat komt door de zijkanten die zijn niet waterdicht en al zeker niet als ze gezaagd zijn dan zijn de zaag sneden open en daar zuigt het water naar binnen.
Ik heb heel lang geleden een steiger gemaakt van 28 mm betontriplex platen van 125x250 en die waren binnen vijf jaar verrot.

De bedoeling is dat ik het geheel nog zwart lak. Dus dan zou alles toe zijn. Ik vond het vreemd dat het zo reageerd op vocht omdat elke kant (behalve de sneden dan) normaal waterdicht is? Maar ik denk niet dat lakken nog veel nut zal hebben als het zo vervormd!
 
En de Sint is vandaag nog 2 keer langsgekomen! 2 apparte bestellingen bij 2 leveranciers geleverd met 5 minuten verschil en alletwee met het zelfde doel! Hoe perfect kan het zijn!!! Ik kan niet wachten om Alles aan te sluiten vanavond!

2016-12-06 10.59.49.jpg

Wat is die 2kilo fles groot!!
 
is het je kap rand niet die de boel omhoog duwt lijkt op de foto wel wat rond te staan

groet
jaap
 
Wat een leuke Sint heb jij toch!
En dat terwijl hij net weer onderweg terug naar Spanje is! :D
 
Wat een leuke Sint heb jij toch!
En dat terwijl hij net weer onderweg terug naar Spanje is! :D
Opgelet! hij vertrekt bij jullie heel laat de 5de maar op zijn terugweg naar Spanje stopt hij in België de 6de! ;) Hij is net nog eens langs geweest! :D Juist jammer van Piet de Duitzak.... want die begint aardig in de problemen te komen ! :p

2016-12-06 13.39.49.jpg
 
Alle plantjes op een rij.
2016-12-06 17.57.14.jpg

En we hebben ze dan maar geplant!

2016-12-06 19.15.05.jpg

Co2 ventiel en difuser.
2016-12-06 19.40.36.jpg

Deze zijn inmiddels ook aangesloten! hoe lang moet ik de C02 aan laten? Zet ik deze 1 uur voor het inschakelen van de hoofd LED's aan? en 1 uur voor deze uit gaan uit? Of ga ik er van uit dat ik visueel kan waarnemen "nu is er genoeg licht?" dat ik met deze waarde rekening hou? Of maakt dat zo veel niet uit?

2016-12-06 17.57.18.jpg
 
1.Xmass moss
2016-12-06 19.00.27.jpg


2.Naam onbekend.
2016-12-06 17.58.01.jpg

3. Een soort Crypto. (cryptocorine windtti?)
2016-12-06 17.57.59.jpg

4. Braziliaanse klimop
2016-12-06 17.57.57.jpg

5.hemianthus callitrichoides
2016-12-06 17.57.55.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan