Project Aquarium 140x60x40


Ik heb bij wijze van test 1 steen in azijn gestoken en heb een zeer vreemd effect... Alles begint te stinken naar zwavel maar dat ter zijde is mijn azijn donker geworden en mijn steen heel poreus! Ik denk dat als ik ze in azijn leg er na enkele dagen geen steen meer overblijft!

2016-11-19 16.39.47.jpg

Nu ik lees verschillende verslagen en het 1 zegt niet doen het ander zegt dat ardenner breuksteen geen probleem vormt?! Wat is het nu? het bruist ! Maar de beperkte hoeveelheid kalk zal misschien geen probleem vormen? Zoiezo heb ik op dit moment zo 2 grote stenen in mijn nano zitten ook zonder nadelige gevolgen?

Verder zit ik nog met een "probleem" Ik heb bij de eerste vul beurt het aquarium over laten lopen (heel kort maar ja het is overgelopen...) hierdoor was een deel van de bodem nat geworden.

Maar nu heb ik de indruk dat dit blijft? En zelf lichtjes groeit! Ik kan de linker kant niet testen op lekken want dit staat tegen een muur! het aquarium heb ik vol gekocht en toen was er ook geen lek dus het zal wel niet zeker?

Zou onderstaande op termijn vanzelf verdwijnen? of moet ik de bak echt eens leeg maken en dit opkuisen?

2016-11-19 18.13.43.jpg
 
Ik zou um leeg halen bak eraf en droog maken nu kan het nog straks met alles er in niet meer.
Vocht er onder is nooit goed.
 
Vandaag vroeg wakker door de poes die het niet meer zag zitten buiten ik de storm! Dus dan maar. Begonnen aan de bak! Zoals eerder vermeld had ik een lek aan de uitstroom door teflon die niet goed zat. Vermoedelijk komt het water hiervan! Maar voor het zekerste heb ik de bak leeg gemaakt! De schoonbroer er even bij geroepen en de bak van zijn plaats gehaald. Vervolgens alles goed afgedroogd het lelijk papier dat aan de bodem kleefde er maar af gehaald en een lek detectie systeem opgezet:
IMG_9299.JPG


Om de paar cm een velletje toiletpapier ! Dit zal de eerste tekenen van vocht duidelijk maken! De bak staat nu met 4cm water gevuld om uit te sluiten dat mijn hoek links voor lekt! Ik ga dit gelijkelijk aan over de hele dag omhoog brengen telkens met een paar cm. Zo hoop ik zen eventueel lek oo heterdaad te betrappen!
 
Ik heb mijn PVC besteld! En vandaag ben ik gaan kijken voor silicone. Ik vond Aquarium silicone in de zelfbouwmarkt maar dit was transparant.... Niet wat ik wil! Ik heb dan gekeken naar de TEC7 en andere merken Zwart. Maar ik twijfelde omdat er nergens specifiek opstond of het kon! Wel vond ik "Neutraal" maar dan staat daar weer dat het schimmelwerend was! Dit is ook niet goed dacht ik? Bij TEC7 is het op basis van azijnzuur. Dus dit kan uiteindelijk wel toch?
 
Vandaag heb ik ook geinvesteerd in waterstop koppelingen van g*rd*n*! maat 19. Om te monteren op de oude filter! zo kan deze in lijn blijven met de afvoer. en blijft het droog in huis als ik ververs!
2016-11-21 18.20.18.jpg

Ik heb even zoiets gehad van: had ik niet beter alles in Gardena uitgevoerd? Maar mss bij nader inzien is dat niet zo een goed idee omdat de koppelingen toch wel heel nauw zijn ! Maar mocht een dergelijk druploos snelwissel systeem bestaan in 22-25 het zou toch makelijk zijn!
 
op je pompinlaat zou ik geen gardena met een stop doen ivm met vuil of plantenresten oid wat er achter kan blijven hangen
 
@caddyladdy Geen probleem! Advies is advies en is altijd goed bedoelt! :D Ja de pomp gebruik ik om water uit de bak te krijgen! het duur anders veel te lang!

Ik blijf twijfelen over de breuksteen! Ik heb verschillende voor en na berichten gevonden. Net las ik hier nog een oud topic dat het wel kan zolang je de PH niet laat zakken onder de 7?

Wat ik wel weet is dat ik in mijn 40liter 2 (of 3 ?) grote stukken heb liggen die toch snel 2liter volume hebben en ik hier volgende waarden meet:

Ph : 7,6
KH 6
GH: 14

Maar hier gebruik ik grondwater dat aangelengd is met gedemineraliseerd water.
In deze bak zal het stadswater en of regenwater zijn!

Stadswater bij ons:
"
Hardheid

gem min max
°F 18 15 22
°D 10 8 12
"
bron

Ik heb de waterwaardes van het regenwater en stadswater opgeschreven en zal deze avond deze ook eens posten.

De vissen die er in zouden komen :
epiplatys Annulatu
  • GH min.: 5
  • GH max.: 7
  • Kh: 3-4
Tateurndina ocellicauda
  • GH min.: 5
  • GH max.: 8
  • Kh: ?
Corydoras Habrosus
  • GH min.: 5
  • GH max.: 8
  • Kh: ?
Pseudomugil Gertrudae of Aplocheilichthys normani
  • GH min.: ?
  • GH max.: ?
  • KH :?

eventueel: Trichopsis Pumila

  • GH min.: 5
  • GH max.: 8
  • KH:?
 
Dus!

Kraanwater:
PH: 8
GH:12
KH:8
Regenwater(ongefilterd! er zit niets tussen bij mij)
PH:7
GH:2
KH:2
(N02 : 0,025 , N03 : 1)
Huidig mengsel boorputwater en gedemineraliseerd water:
PH:7,6
GH: 7
KH: 6

Bij wijze van test zou ik eens een emmer stenen kunnen vullen en hier dan water in gieten. dit even een paar dagen laten staan en kijken of er verandering optreed? Of lijkt dit nutteloos zonder stroming?

edit: GH gemeten huidig mengsel. Als ik dit bekijk met het aquariumwater nu : GH 11 dan zie ik toch wel een vershil van 4
 
Laatst bewerkt door een moderator:
gisteren en vandaag waren (zijn nog steeds!) spannende dagen! Ik heb gistern het PVC en plexi gesneden en aan elkaar gekleefd. Dit om de plexi zwart te maken. Vandaag heb ik het geheel in het aquarium gekit. Wat een kl**t* werk! Te veel variabelen! ik hoop maar dat mijn waterhoogte goed afgesteld staat...

Het paneel staat onder een hoek in het aquarium dus dit was ook bijna niet op zijn plaats te houden! Maar na 2 pogingen is het dan uiteindelijk toch gelukt en zo is het resultaat nu:

Foto 24-11-16 18 32 50.jpg

Foto 24-11-16 18 33 01.jpg

Foto 24-11-16 18 35 03.jpg


Sorry voor de vreselijke foto's ! Maar ik heb momenteel nog geen licht in de bak en dit werkt niet zo goed met de Smartphone...

Ik zeg dit elke keer opnieuw maar die TEC7 is volgens mij niet zwart maar antraciet! Ik hoop maar dat het niet te veel afsteekt met al het zwart!

Nu is het terug vol ongeduld 24 uur wachten tot alles goed uitgedroogt is... dan eens water langs laten gaan om te spoelen en zand er in!
 
Mooi project dit!
Dit wordt handig werken eens de bak klaar is…

Heb je uiteindelijk een lek gevonden in je bak met je 'detectie-systeem'?
En mbt de plexi: met wat voor pvc heb je dat bedekt om het zwart te maken?
En wat is het oordeel over de ardenner breuksteen? Al beslist? Sorry, veel vragen precies….
 
mijn ervaring met gekit plexiglas is dat het binnen afzienbare tijd los laat, ofwel de kit hecht niet op het plexiglas.
 
Mooi project dit!
Dit wordt handig werken eens de bak klaar is…

Heb je uiteindelijk een lek gevonden in je bak met je 'detectie-systeem'?
En mbt de plexi: met wat voor pvc heb je dat bedekt om het zwart te maken?
En wat is het oordeel over de ardenner breuksteen? Al beslist? Sorry, veel vragen precies….

Geen lek gevonden! Ik had een lek gevonden aan de uitsroom van de filter in de lichtkap en ik vermoed dat het hierdoor kwam.... Heeft een paar dagen gestaan en alles is droog gebleven!
Het pvc heb ik bij v*ldh**s gekocht. Het was niet wat ik verwacht had! Ik dacht dat dit een plaat van enkele mm dik ging zijn zodat ik dit er zo kon in kleven maar het bleek een dunne plak te zijn dat heel flexibel was. Bij navraag blijkt dit gebruikt te worden om tegen een glazen overloop te kleven.

De breuksteen.... Ik ondervind geen ginder in mijn nano aquarium en als je al elke week water ververst denk ik niet dat de impact heel groot is! De hardheid van ons kraanwater hier is op zich al extreem hoog! Ik zal even een tussentijdse meting doen van de emmer vol met breuksteen.

Zoiezo ben ik momenteel aan het uitkijken welk alternatief ik eventueel zou kunnen gebruiken.
 
mijn ervaring met gekit plexiglas is dat het binnen afzienbare tijd los laat, ofwel de kit hecht niet op het plexiglas.
JA dit las ik ook. Ik heb het plexi en de PVC hierom zeer goed ingekrast! Dus met een scherp mes een hele hoop insnedingen gemaakt zodat het oppervlakte veel ruwer word! Vervolgens heb ik heel veel kit heel dun aangebracht en alles 12 uur tussen 2 vlakken geklemd. Ik hoop dat dit er voor zorgt dat alles houd!
 
Mooi dat hij toch waterdicht is, nooit leuk om te moeten snijden en herkitten.

Het pvc heb ik bij v*ldh**s gekocht. Het was niet wat ik verwacht had! Ik dacht dat dit een plaat van enkele mm dik ging zijn zodat ik dit er zo kon in kleven maar het bleek een dunne plak te zijn dat heel flexibel was. Bij navraag blijkt dit gebruikt te worden om tegen een glazen overloop te kleven.

Handig materiaal wel precies. Ik denk dat ik in een vorige bak hetzelfde soort materiaal had, die bak had een interne bioloog opgebouwd aan een zijwand en die ruit was ook met iets dergelijks bedekt. Wel handig om dingen te camoufleren...

Ga je ook CO2 toevoegen aan je bak eigenlijk? Dat kan er voor zorgen dat de stenen sneller oplossen/ kalk afgeven dacht ik…
In dat geval is (deels) osmosewater misschien wel aan te raden aangezien je kraanwater vrij hard is.

mijn ervaring met gekit plexiglas is dat het binnen afzienbare tijd los laat, ofwel de kit hecht niet op het plexiglas.

Stel dat dit zo is kan je ook overwegen om een glazen plaat te gebruiken, zo was het bij mijn bak met de interne bioloog alleszins...
 
ik had de boel opgeruwd met grof schuurpapier en ook goed geklemd, maar helaas mocht niet baten
En hoe lang heeft het het vol gehouden bij jou?

Ik heb inmiddels de GH en KH van de emmer opgemeten .

Ik deed een eerste test 2 dagen of 48 uur geleden van het kraanwater en kwam op volgende waarden uit op dat moment:
GH : 10 en KH : 7
Vandaag 48 uur later heb ik de emmer vol breuksteen getest. Deze emmer heeft open opgesteld gestaan in een verwamrde ruimte (technische ruimte) en is toch 2 keer per dag verzet geweest.
Vervolgens heb ik de emmer goed geklutst en water afgenomen mooi centraal in de emmer (in de mate van mogelijk)

Dan heb ik nu net volgende waardes gemete:

GH: 10 = zelfde waarde!

En nu iets heel vreemds!!!

KH: 6 !!!? Dus dit is een volle druppel minder!

Meetfout of vreemd toeval? Ik weet dat ik eergisteren druppelde en dat de kleur omsloeg en plots terug ging ! Ik heb vervolgens even blijven door"schudden" met het proefbuisje maar ik had nog een 7de druppel nodig. Vandaag was het na druppel 6 gewoon direct omgeslaan zonder veel moeite....

Zegt dit nu iets ?! Ik weet dat er 1 steen zwaar "verminkt" is van de azijn.... Maar het aquarium heeft gelukkig ook geen PH van 3....
 
Wat komt er eigenlijk allemaal achter die plexiplaat te zitten?
Is dit voor de verwarming en de aanzuig van een extern filter of wat is het juiste plan?
 
@Honeybadger ja de bedoeling is dat er c02 in komt... dit is er nu ook in de nano. Ik ben van plan om als ik meng te mengen met regenwater.... :regen: Of dit een goed idee is moet de toekomst uitwijzen... Het is voor mij te onpraktisch anders! Nu zou ik tijdens vullen eenvoudig kunnen wisselen of water mengen via een kraan voor het toegevoerd word.

Ik deed net de test met de stenen en de emmer zit goed vol! Ik gok dat er mss 6,5 liter stenen op een emmer van 10 liter water zit en hier merk ik geen stijging! als ik dan kijk welk verschil ik heb tussen 2 metingen van het kraanwater op slechts 21 dagen tijd (1/11 : GH: 12 en KH 8 , 22/11 : GH10 en KH 7) dan denk ik dat dit meer een probleem is dan die paar kilo stenen in het aquarium... Zoiezo blijven de stenen nog tot zaterdag of zondag in de emmer.

De emmer:
2016-11-24 19.29.08.jpg



Ja plexi was gewoon het handigst op dit moment! Ik kan dit eenvoudig zelf verwerken en de bedoeling is nog steeds om materiaal te recupereren! Plexi heb ik gehaald van een afdeplaat dat wij ooit gebruikt hebben op een beurs. Deze was gebroken en eigenlijk ook voor de vuilbak...

Edit: aanvulling op je bijkomende vragen;

Ja achter deze plaat komt de aanzuig en de verwarming. Op termijn eventueel een PH sonde. Ook is het handig als kinderopvang (in de letterlijkste zin van het woord!) Dit was het enige voordeel dat ik ondervond aan de Juwel interne filters! Het zijn ideale kraamkamers! Elk jong dat begint te zwemmen beland achter de overloopkam en is uit het bereik van de hongerige ouders!
 
Ongeveer een maand of 6
Niet heel erg lang dus... :/ ik ga het er nu niet meer uitslopen maar ik zal hier zeker rekening met houden en een oplossing bedenken voor binnen 6 maand! Ik had uiteraard liefst van al gewoon een stevige PVC plaat gevonden zonder het plexi er achter te hoeven kleven...
 
Persoonlijk zou ik één zijde van de plaat niet kitten en een smal 'gleufje' open laten over de ganse waterhoogte, dan komt je filter nooit droog te staan en heb je aanvoer van "vuil" water over de ganse hoogte van de bak. Maar met wat gaten kan je dit ook wel regelen waarschijnlijk.

Ik snap dat je nu niet veel zin hebt om de plexi eruit te slopen maar misschien is het toch de overweging waard.
Na 6 maand of zo beginnen klussen binnenin je bak is ook niet ideaal natuurlijk… :juggle:
Sorry hé, wil je zeker niet ontmoedigen of zo maar je bent alles zo goed aan het plannen en het zou jammer zijn mocht je na verloop van tijd spijt krijgen van deze plaat…
 
@Honeybadger Op 10cm van de onderkant zit er een opening met een roostertje voor 1000liter/uur. Het Pvc zit zoiezo vast aan het glas! Zelf als de Plexi los komt.
 
Dan heb ik niets gezegd! Dat moet iemand anders geweest zijn ;)
Maar je hebt absoluut gelijk hoor! Maar ik bekijk het zoals het komt.... Onder normale omstandigheden is het ergste wat er kan gebeuren dat de PVC los komt van de plexi en dit naar binnen bol komt te staan...

En ik begin mijn geduld te verliezen en wil er zo graag het zand in! :p
 
Eeeeen de C02 set (zonder fles) is toch ook al besteld! :oops:Ik kon de black friday deal toch niet laten liggen!
 
Gisteren heb ik de overloopkam gemonteerd en het aquarium gevuld met water.
Blijk ik mij misrekend te hebben en komt de kam niet onder water! :stom:

Geen probleem even de verstelbare kam wat bijwerken! Ik zie dat er vanbinnen overbodige versterkingen inzitten die mij toch 5 mm meer speling geven als ik ze weg doe.

Dit werkje is gelukt zonder problemen. Maar vervolgens wou ik de bovenrand een halve cm korter maken.... :mad:

2016-11-26 11.33.31.jpg


En toen vloog het in stukken uiteen! de kam zelf heb ik zelf gesneden omdat ik deze anders niet gemonteerd krijg in het aquarium!

Nu kan ik of de kam er gewoon tegen kleven of ik ga om kunststof schroefjes en schroef deze gewoon vast tegen de pvc plaat.... Echt een spijtige zaak!

Ook heb ik niet de indruk dat ik veel stroming krijg via de overloop... Ik heb het idee dat het meeste water onderaan via het gat van 4cm gaat....

Wel heb ik het lekdetectiesysteem perfect in actie gezien!

2016-11-26 09.29.11.jpg


Bovenaan links is getrigerd! Je ziet duidelijk de aftekeningen van het toiletpapier! Het water is mijn fout door een grote plons tijdens het verwijderen van de overloopkam.
 
Ziezo! Gisteren nog vlug een oplossing bedacht voor de overloopkam! Dit heb ik dan vandaag maar uitgevoerd!

Met enkele Nylon schroefjes heb ik de overschot van de PVC tegen mijn overloopwand geschroefd. Dit gaf mij de nodige ruimte om de kam tussen te schuiven! En dit is ook nog eens op exact de juiste hoogte dan!
2016-11-27 10.27.04.jpg



Vervolgens het zand toegevoegd! Ik had 2 zakken van 25kilogram maar ik heb uiteindelijk maar 1 zak en 5 liter zand gebruikt. De bodem ligt nog niet perfect maar ik kom uit aan overal 3-4cm zand... Ik denk dat dit wel voldoende is?

2016-11-27 13.26.57.jpg


Het aquarium klaart direct op en ziet er al helemaal levendig uit op deze manier!
2016-11-27 13.27.07.jpg


De opening onderaan van 4cm heb ik voorzien van een nylon kous. Op deze manier komen er langs onder absoluut geen jongen of garnalen binnen!

Vanboden heb ik net onder de watergrens een grove Filtermat passend gemaakt.

2016-11-27 13.35.50.jpg


Dit heeft een dikte van 5cm. Visjes zal ik zo niet kwijt geraken maar voor garnalen is dit natuurlijk geen zekerheid.... Ik speel met het idee om dit compartiment eventueel volledig te gebruiken als biologische filter!

Zou het nut hebben om dit te gaan vullen met bvb lavasteen of spiroax? Ik ga er dan natuurlijk wel van uit dat deze massa hier nooit of te nimmer (of maximaal 1 maal per jaar) uit moet...

op deze manier krijg ik even : (18x18x55)/2 : 9,9 liter biologische filtering extra!!
 
Ziet er super uit. Mocht je je biomateriala in dit vak willen doen, kun je het dan niet in een netje doen? zo kun je het er vrij eenvoudig uithalen volgens mij..
 
Ziet er super uit. Mocht je je biomateriala in dit vak willen doen, kun je het dan niet in een netje doen? zo kun je het er vrij eenvoudig uithalen volgens mij..
Ja dit kan! Maar ik heb altijd gevloekt op Eheim binnen filters dus als ik dit elke maand moet uitkuisen Tjah.... :p
 
Je zou siporax ringen voor de vijver kunnen gebruiken. Zijn erg grof, dus gaan niet dicht zitten.

Ter vergelijk. Heb een 120x50 bak, daar zit 50 kg zand in. Vooraan laag, achter hoog. Dit geeft een zeer mooi diepte effect. Ook planten vinden dit erg fijn.
Daarnaast zitten gravende vissen niet zo snel op de bodem.
Ik heb een ancistrus, en die maakt behoorlijke kuilen onder het hout.
 
Vandaag wat gespeelt met het hout! Tot nu toe vind ik dit de beste opstelling! (het luiterst linkse en het de rechtste opstelling. alles hier tussen krijgt pas een definitive locatie als er planten in komen!
Foto 28-11-16 20 13 11.jpg

Foto 28-11-16 20 13 34.jpg


Maar wie weet verandert de opstelling wel eenmaal ik licht heb op de bak!

@biljoenblik ik heb je advies opgevolgd en er 50 kilo zand van gemaakt! Ik denk dat ik dit niet zal betreuren! Ik zag het gewoon even niet meer zitten gisteren om in de kou zand te spoelen! Als beloning mocht ik het vandaag doen bij vriestemperaturen....

Ook met licht zal ik het zand naar achter ophopen ik zal het overschot hout en de stenen gebruiken om zo de terassen te creëren achterin.
 
@biljoenblik ik heb je advies opgevolgd en er 50 kilo zand van gemaakt! Ik denk dat ik dit niet zal betreuren! Ik zag het gewoon even niet meer zitten gisteren om in de kou zand te spoelen! Als beloning mocht ik het vandaag doen bij vriestemperaturen....

Ik heb het binnen gedaan met een emmer in de gootsteen met lauw water.:oops:Vond het buiten ook te koud en te nat.

Ik zag het op de laatste foto's al. Meer zand. Zeker met terrassen en oplopend naar achter krijg je enorme diepte werking. Krijg je zeker geen spijt van.
 
Vandaag was het pakjesdag!!! De Sint vermomd als PostNL kwam aan mijn deur met een grote doos vol LED verlichting! :D Na alles even goed bekeken te hebben heb ik een besluit genomen van hoe ik dit monteer!

De bedoeling is om zo veel mogelijk ruimte vrij te houden voor de koelvinnen! Dus een L profiel hier boven schroeven was geen optie! Dan heb ik maar van 3 balken 1 balk gemaakt!
2016-11-30 18.43.33.jpg


Ik heb in de vinnen gaatjes geboord en hier een schroefje door gestoken zodat alles aan elkaar hangt! Ik ben wel vergeten luisteren bij Niels of mijn garantie hierdoor vervalt? :juggle:

Vervolgens heb ik met een L profiel beugeltjes gemaakt waar de lamp perfect op past! Voor de RGB heb ik dan de overschot van het profiel gebruikt voor de montage. Deze wekken zoveel warmte niet op. Foto tijd!
2016-11-30 18.10.39.jpg

3 led balken vlak boven het water.

2016-11-30 18.16.24.jpg

6 LED balken vlak boven het water.

2016-11-30 19.19.21.jpg

6 LED lampen definitieve opstelling.

2016-11-30 20.24.51.jpg

Montage van de RGB.

2016-11-30 20.56.28.jpg


Opstelling van boven uit de bak gezien. Morgen bestel ik mijn Betonplex plaatjes van 4mm voor het aquarium af te dekken.
 

Terug
Bovenaan