Project 540L. van Lennard J


Eheim heaters wijken allemaal af. Heb er de laatste jaren nogal wat gehad en getest, zit soms 2 graden verschil tussen het instellen en daadwerkelijk heaten. Ik test dat in een emmer. Daarna weet ik het. Of een controller er op...veiliger.

:)
 
ja de jager schijnt door te draaien aan de rode pijl te kalibreren. komende dagen eens naar kijken
 
hallo allemaal

ik loop tegen een klein probleem aan met de verwarming.

Ik heb nu een Eheim Jager 300watt

deze verwarmt het aquarium goed! iets te goed!

ik heb deze op 26 graden staan maar het aquarium is op verschillende plekken (gemeten losse thermometer) 28/29 graden

Daarnaast blijft deze verwarming continu branden

Heb ik deze nu fout gekalibreerd of is er een andere fout



gr Lennard
 
ik gebruik deze:
T controller twin - Aqua Medic
---

Maar dat bedoelde ik. Dus als je de eheim heater op 23 zet is je bak 26....dat had ik ook. Je moet dat per heater even testen in een emmer, stromingspompje en kijken op welke stand de thermostaat uit en weer aan springt.
Met een controller doe je dat elektronisch natuurlijk en je kunt een tweetraps safety gebruiken, maar ook dan moet je deze getest hebben. Stel dat je controller kapot gaat en je heater blijft op de aan stand staan, dan zou de thermosstaat van de heater uitspringen bij 26 graden, want dat had je van te voren getest. Ik zelf doe dat weer koppelen aan twee heaters, voor als me 1 heater kapot gaat en dan werkt de andere tenminste nog en koelt mijn bak niet af...ahha snap je me nog. IT het redundantie for all!

:thumbs:
 
okey dan begrijp ik het

ik denk dat ik het verwarming element nu goed heb
de temperatuur op thermometer is gelijk aan wat het verwarming element aangeeft

maar inderdaad een goeie om ook te gaan doen zo een controller
 
okey dan begrijp ik het

ik denk dat ik het verwarming element nu goed heb
de temperatuur op thermometer is gelijk aan wat het verwarming element aangeeft

maar inderdaad een goeie om ook te gaan doen zo een controller


:thumbs::thumbs::thumbs:
 
Het Totaal plaatje begint vorm te krijgen
6AA1E105-3E72-4880-B651-53109DD05839.jpeg
Water verversen

Kast indeling
6F300160-99A1-4555-ADAB-DA2443D1097B.jpeg
Techniek ruimte

8FA2CDD3-F4A9-4896-8DBC-5A9DA515FD41.jpeg


Water ververs en onderhoud vak

B11CE277-26A2-46C2-B431-02501AC374F2.jpeg

Na waterverversing
 
Qua vissen zit er nu in
7 Otto’s
2 L260
19 kardinaaltetra’s
1x koppel apistogramma ramerezi (nog twijfel of het niet 2 mannen zijn)

Wat komt er nog bij:
Meer planten, een 2de filter, 2de verlichting buis.

Qua vissen
10 kardinaal tetra’s
20 corydoras sterbai
6x discus (kweek variant)
1x koppel Apistogramma borelli opal


En misschien uitbroeding van de ramerezi als het blijkt dat het 2 mannen zijn
 
Die otto's en borelli's zou ik nog even een keer overwegen.
als je deze constant op discus temperaturen gaat houden zul je er niet lang plezier van hebben.
 
Okey ja de otto’s Zijn al van mijn oude aquarium en gaan nu goed op 28graden
De borelli zal ik dan nog even bekijken
 
Leuk! Welke led balk komt er nog bij? Sera met rode leds? En welke filter? Ik ben niet nieuwsgierig, wil het gewoon graag weten ...ahahhah:D
 
Hahaha ja maakt niet uit zou ik ook zijn

Ik ga qua filter nog een superfish 2000
Die filtert netto 2000L. Dus dan samen met deze eheim gaat er dan netto 2950 Liter per uur gefilterd worden

Qua LED weet ik het nog niet
Ik heb nu een daylight sunrise (witte en rode leds)

De verkoper bij de aquariumwinkel raadde mij aan een met wit en blauw er bij te doen
Maar twijfel nog misschien gewoon de zelfde (daylight sunrise)

Maar nog even bedenken
 
Dan heb je een redelijke over capaciteit i.r.t. de filtratie. Lijkt me ruim voldoende.

Die coolblue leds zijn erg wit. Maar wel heel mooi. Die zitten wat hoger in de kelvin kleuren, dus meer blauw. Gebruik je een computertje van Sera om te dimmen?
---------------------
Hahaha ja maakt niet uit zou ik ook zijn

Ik ga qua filter nog een superfish 2000
Die filtert netto 2000L. Dus dan samen met deze eheim gaat er dan netto 2950 Liter per uur gefilterd worden

Qua LED weet ik het nog niet
Ik heb nu een daylight sunrise (witte en rode leds)

De verkoper bij de aquariumwinkel raadde mij aan een met wit en blauw er bij te doen
Maar twijfel nog misschien gewoon de zelfde (daylight sunrise)

Maar nog even bedenken
 
Dan heb je een redelijke over capaciteit i.r.t. de filtratie. Lijkt me ruim voldoende.

Die coolblue leds zijn erg wit. Maar wel heel mooi. Die zitten wat hoger in de kelvin kleuren, dus meer blauw. Gebruik je een computertje van Sera om te dimmen?
---------------------


Uiteindelijk ga ik zo een computertje gebruiken
Ik koop iedere maand iets dan blijft het een leuk spaar project waar iedere maand iets te kopen valt
 
2A9A44F1-CC1E-469D-8B39-E471C47286C4.jpeg
968A9F80-BB6A-4DFE-8D3C-AFA2397B50EC.jpeg
7381B0E6-44B2-46A3-9093-2F9072A065CB.jpeg
33E323D9-9023-4828-87E1-5C5A57C1344E.jpeg


Er is niet veel veranderd
Alleen de nieuwe deksel was klaar.
Helaas laat de verf aan de onderkant (grijze deel) los door de warmte en de vochtigheid in het aquarium.

Daarom deze er af gehaald om te drogen en naar overleg met eVolution ga ik of de oude trespa platen terug doen of de onderkant met epoxy behandelen
Maar omdat nu afstuderen even voor gaat doe ik de deksel verder in juni/julli

Qua visbestand kleine aanpassing

Nu aanwezig in aquarium:
19X kardinaal tetra
7 x Oto sinclus
1 koppel apistogramma ramerezi (electric Blue)

2x man apistogramma ramerezi (natuur kleur)
1x vrouw apistogramma ramerezi (natuur kleur)

1x apistogramma ramerezi natuur kleur (erg jong maar lijkt op vrouwtje maar weet nog niet 100% zeker)

Wat nog gaat komen
20 corydoras sterbai
3X koppel discus
 
Jammer van dr verf. Wellicht ergens ventilatiegaten die je kunt maken om het vocht af te voeren?
 
Watergedragen verf zeker?

Ik ben zelf docent bouw/meubelmaker en heb les met restauratie decoratie schilders en heb hier voor dat ik de kap ging maken ook nog nagevraagd en de watergedragen verf maakt niet uit. Of je nu watergedragen of terpentine gedragen verf hebt lost na uitharden niet op door water
Hierin wordt voornamelijk verschil aangegeven in de vluchtige stoffen die in de verf zitten en er voor zorgen dat de verf uithard.

Maar toch bedankt voor het meedenken.

Ik heb hun ook dit probleem voorgesteld en Zij zeggen dat hier ook weinig aan te doen is als er zo grote lucht vochtigheid blijft tussen het water oppervlak en de kap.

Inderdaad zijn dus de volgende stappen nu een pre

Verluchtings roosters maken (nu zit het pot dicht)

En opnieuw laten drogen, schuren en opnieuw verven
En dan is nog de vraag of het goed blijft

Daarom lijkt mij een epoxy laag nog niet zo gek idee en ga deze techniek na het afstuderen dan okk proberen.
 
Ik ben zelf docent bouw/meubelmaker en heb les met restauratie decoratie schilders en heb hier voor dat ik de kap ging maken ook nog nagevraagd en de watergedragen verf maakt niet uit. Of je nu watergedragen of terpentine gedragen verf hebt lost na uitharden niet op door water
Hierin wordt voornamelijk verschil aangegeven in de vluchtige stoffen die in de verf zitten en er voor zorgen dat de verf uithard.

Maar toch bedankt voor het meedenken.

Ik heb hun ook dit probleem voorgesteld en Zij zeggen dat hier ook weinig aan te doen is als er zo grote lucht vochtigheid blijft tussen het water oppervlak en de kap.

Inderdaad zijn dus de volgende stappen nu een pre

Verluchtings roosters maken (nu zit het pot dicht)

En opnieuw laten drogen, schuren en opnieuw verven
En dan is nog de vraag of het goed blijft

Daarom lijkt mij een epoxy laag nog niet zo gek idee en ga deze techniek na het afstuderen dan okk proberen.
Ahha, ik had zelf altijd het idee dat terpentine gedragen verf na uitharden niet meer op te lossen is met water.
Maar dat is dus niet zo blijkbaar
 
Ahha, ik had zelf altijd het idee dat terpentine gedragen verf na uitharden niet meer op te lossen is met water.
Maar dat is dus niet zo blijkbaar

Alleen de plakkaatverf is oplosbaar naar uitharding op te lossen met water.

terpentine en watergedragen verf is normaal niet op te lossen met water na uitharding.

dit wat nu bij mij gebeurd is dat de hechting misschien slecht is (maar ga er niet vanuit)
en de temperatuur/ luchtvochtigheid te hoog is
 
Hoi Lennart

Misschien is deze verf een oplossing.
Vista Zwembadverf 1 component
De verf moet op een vrij ruwe ondergrond en heel goed uit laten harden.
 
Hoi Lennart

Misschien is deze verf een oplossing.
Vista Zwembadverf 1 component
De verf moet op een vrij ruwe ondergrond en heel goed uit laten harden.

dit zou best een oplossing kunnen zijn. er zijn ook meer van dit soort verven die dit zouden moeten aankunnen. echter ga ik nu geen risico meer nemen en het volledig waterdicht maken met epoxy.
 
Wat een mooie bak. Maak je de achterkant zwart of laat je het zo?
Ben zelf niet zo'n voorstander van wit zand omdat dat zo reflecteert maar is ieder zijn smaak uiteraard.
 
Wat een mooie bak. Maak je de achterkant zwart of laat je het zo?
Ben zelf niet zo'n voorstander van wit zand omdat dat zo reflecteert maar is ieder zijn smaak uiteraard.

Dankjewel:D
De achterkant blijft zo ga veel planten zetten.

heb een 10tal jaar eerder een aquarium gehad en bij mij thuis vonden ze het mooi tot dat ik er aan ging prutsen met achterwanden (dit was niet het enigste wat ik toen veranderd had maar wel het duidelijkste voor een niet vis/aquarium kenner).
en dit aquarium mocht ik kopen op voorwaarde dat deze zonder achterwand en licht van kleur zou blijven.

inderdaad het witte zand zie je veel op en ben zelf voorstander van zwart heel fijn grind. alleen wilde ik eens proberen een biotoop aquarium te maken uit regio Zuid-Amerika en dan is zand niet meer weg te denken.

op moment heb ik nog geen bodem vissen, weinig planten en te veel licht waardoor het zand al sneller wat vies is en hoop als deze 3 elementen volgende maand aangepakt worden dat het een stuk beter zal gaan:c:D
 
Gister ben ik begonnen met de upgrade van de filter

Ik heb naast de eheim 950 L/uur
Een superfish 2000 er bij gezet van 2000L/uur

Daardoor wordt er nu netto 2950L/uur gefilterd


FC164AC0-66E1-45E8-966B-A199E6FB3D99.jpeg


Moet nog de kabels wegwerken maar dan is de techniek kant bijna klaar

Techniek op de 540L.

Superfisch 2000 (2000 L/uur)
Eheim professional 2 (950L/uur)
Klein luchtpompje met steen

Verlichting 1 buis sera x-tube day and sunrise

Verwarming: 1x eheim jager 300watt

Techniek wordt nog uitgebreid met computer voor de verlichting
 
Naast dat de techniek gister is aangevuld heb ik ook de stoute schoenen aangetrokken en ben ik begonnen met de eerste discus koppel
Hiervoor heb ik gekozen voor 1 koppel
german wonder Discus


5E58894B-0A60-45F5-B340-38105951A95C.jpeg
A9048FD1-9F56-4B03-94E5-0EA6B6A25A56.jpeg
78C13994-2185-4E2C-A1FD-42EB5FB07CEE.jpeg
431D2D89-9D93-4699-A330-6DFCFA59529E.jpeg
0C263567-6939-4152-AB3C-00CA23331A58.jpeg


En heb ik een schooltje van 10 corridors sterbai er in gezet

57A4C799-2819-4DD8-A723-FC15BC5044B5.jpeg
F8298733-BC3C-443F-803B-09F238806E8C.jpeg
6051D961-66F4-4426-AF7A-CFF3CAD083FB.jpeg


Dit brengt het visbestand op het volgende

19x kardinaal tetra
2x discus german wonder
10x corydoras sterbai
2x L260
7 x ottosinclus
2x koppel ramerezi (natuur)
1x koppel ramerezi (electric bleu)


Qua planten heb ik een bestelling geplaatst die waarschijnlijk woensdag zal aankomen
 
Nieuwe vissen zijn altijd leuk. Hier vanmiddag ook al aan het shoppen geweest.
Ben nog wel benieuwd naar een totaalfoto
 
Heb je de kap al weer aangepast? Want ik zou zweren dat je dit probleem kunt oplossen met een 40mm computer ventilator die je achter in de kast bouwt. Een 80mm op laag RPM is beter.
Ik draaide 2x hqi met 1 ventilator en had nergens last van. Kap van MDF en geschilderd met water basis verf. Het duurde echt jaren voor er hier en daar een klein bultje ontstond. (was een zoutbak)
 

Terug
Bovenaan