Project 540L. van Lennard J


Ja dat heb ik op
Moment niet hier
 
Ja morgen ook lastig maar gaat dit niet nu uit zich zelf steeds meer zinken
 
Neem een panty kous en vul die met zand.
Geen risico en werkt perfect.
 
Ja morgen ook lastig maar gaat dit niet nu uit zich zelf steeds meer zinken
Gaat wel, maar een heel stuk langzamer. Dit omdat je hout nu deels boven water zit en hier dan vrijwel niets opneemt. Door het volledig onder water te hebben druk je de lucht er sneller uit en verzadigen de stukken zich sneller met water
 
3AE69909-F4E6-4004-84AC-E8A1D4F7B4A8.jpeg


45D5ED2E-C134-4D79-BAA0-3F542EADA3BA.jpeg



Hoi allemaal ik ben nu aan het kijken om de filter(s) aan te sluiten

Ik ben aan het kijken om 2 filters te laten lopen maar weet niet hoe ik ze het beste kan installeren voor goede stroming en stevige bevestiging
 
27544DB1-166E-4377-A966-301C113D541B.jpeg
793AA136-F68B-4777-BC5E-272FC03D4BE6.jpeg
0B96E059-0B54-4305-B9A2-BE01120F2F66.jpeg


De eerste planten zitten er in

De volgende planten heb ik er in gezet

2x hydrocotyle leucocephala
2x echinodorus bleheri
2x lilaeopsis novae zelandiae


En vooraan licht de spons uit een ander aquarium voor kickstart bacteriën

F6E62E1A-349B-467F-8BD9-9936681AF2DA.jpeg


3D6FE1F6-2FB3-497D-B235-945EEC2667E1.jpeg
 
geen idee
het is kleur super white maar was merkloos bij de aquarium zaak in Geleen (aquaworld) zal volgende keer eens kijken/vragen welk zand het pressies is.
voordeel net zoals het JBL zand is dat het snel zinkt en dus niet mistig wordt en de kogel grote iets groter is zodat het minder vast slipt als normaal zand.
 
Mooi project! Veel plezier. Welk licht gebruik je boven deze bak als ik vragen mag?
 
En zit er ook nog een voedingsbodem onder het witte mooie zand?

Geen voedingsbodem heb daar slechte ervaringen mee (voedingsbodem boven er uit komt)
En dat is ook weer een organische laag wat op ten duur gaat rotten (teminste in mijn geval)
 
Mooi project! Veel plezier. Welk licht gebruik je boven deze bak als ik vragen mag?

Qua licht heb ik nu 1 Buis van de sera led x-change tube daylight sunrise lengte 1420
Kijken of uitbroeding nodig is maar denk het niet
 
OK dank je Lennard voor je antwoorden. Die buis geeft veel licht zo te zien. Mooi.
Mag ik je om je mening vragen. Mijn bak 207 cm lang, 76 cm breed en de waterhoogte is 70 cm. Zou je me deze sera leds aanraden? Haal ik het in het diepe water?

Alvast bedankt.

Mvg Ger



Qua licht heb ik nu 1 Buis van de sera led x-change tube daylight sunrise lengte 1420
Kijken of uitbroeding nodig is maar denk het niet
 
Ger dat is een lastige vraag om te beantwoorden.

het ligt er aan wat je met het aquarium wilt bereiken. veel of weinig planten, moeilijke of makkelijke planten en heb je Co2 of niet?
Ik zelf heb een low tech aquarium zonder voedingsbodem, Co2 of andere extra's en daarom al snel genoeg qua licht.

deze sera lampen zijn qua LED verlichting in een niet te dure prijsreeks waardoor ze erg interessant zijn. de 60 cm diep bij mij halen hij met gemak.
Daarnaast is het per transformator uit te breiden met max 3 buizen. en qua kleur zijn er verschillend mogelijkheden.

ik zelf ga een Zuid-Amerika biotoop maken met een low tech aquarium en heb daarom naar mijn mening niet al te veel licht nodig en wil deze waarschijnlijk nog met de dimmer gaan dimmen.

wat ik begrijp met deze led lampen dat als het sterker wil hebben je gewoon een buis extra moet pakken. deze info heb ik van ledstripkoning.nl die ook LED strips voor aquariums verkopen en bij meer behoefte aan planten groei zij een extra strip aanraden. deze waren dan ook mijn 2 opties. (even kort op een rij)


de eerste waar ik dan nu ook zelf mee verder gegaan ben i.v.m. de deksel op mijn aquarium is dit sera systeem met de buizen die je met verschillend mogelijkheden kan bevestigen of gewoon er op kan leggen. Zelf ben ik nog aan het kijken over het wel of niet uitbreiden hiervan om lichtsterkte te verbeteren of misschien meer rood licht in te brengen.



de 2de optie was bij www.ledstripkoning.nl

Deze bieden verschillende sets aan die met LED strip(s) en bedieningscomputer geregeld kunnen woorden. (voordeel voor jou ze hebben ook leestrips van 2m lang! sera gaat maar tot 1420 mm)

https://www.ledstripkoning.nl/aquarium-led-strips/time-controller-sets/

ook geven ze goed advies over wat je beter kan pakken of als je iets speciaals wilt nemen ze ook de tijd voor je.

zelfs hebben ze een stappen plan (vragenlijst) om zo te bepalen welke set het beste bij jou past --> https://www.ledstripkoning.nl/keuzehulp/


Ik hoop je hier een beetje meegeholpen te hebben en ben benieuwd naar jou keuze en latere bevindingen.
Als je nog wat wilt weten, vraag maar raak :D
 
BEDANKT VOOR DE UITGEBREIDE UITLEG! Super. Ik ga verder met me in te lezen.

Top!

Groet Ger

---------------
Ger dat is een lastige vraag om te beantwoorden.

het ligt er aan wat je met het aquarium wilt bereiken. veel of weinig planten, moeilijke of makkelijke planten en heb je Co2 of niet?
Ik zelf heb een low tech aquarium zonder voedingsbodem, Co2 of andere extra's en daarom al snel genoeg qua licht.

deze sera lampen zijn qua LED verlichting in een niet te dure prijsreeks waardoor ze erg interessant zijn. de 60 cm diep bij mij halen hij met gemak.
Daarnaast is het per transformator uit te breiden met max 3 buizen. en qua kleur zijn er verschillend mogelijkheden.

ik zelf ga een Zuid-Amerika biotoop maken met een low tech aquarium en heb daarom naar mijn mening niet al te veel licht nodig en wil deze waarschijnlijk nog met de dimmer gaan dimmen.

wat ik begrijp met deze led lampen dat als het sterker wil hebben je gewoon een buis extra moet pakken. deze info heb ik van ledstripkoning.nl die ook LED strips voor aquariums verkopen en bij meer behoefte aan planten groei zij een extra strip aanraden. deze waren dan ook mijn 2 opties. (even kort op een rij)


de eerste waar ik dan nu ook zelf mee verder gegaan ben i.v.m. de deksel op mijn aquarium is dit sera systeem met de buizen die je met verschillend mogelijkheden kan bevestigen of gewoon er op kan leggen. Zelf ben ik nog aan het kijken over het wel of niet uitbreiden hiervan om lichtsterkte te verbeteren of misschien meer rood licht in te brengen.



de 2de optie was bij www.ledstripkoning.nl

Deze bieden verschillende sets aan die met LED strip(s) en bedieningscomputer geregeld kunnen woorden. (voordeel voor jou ze hebben ook leestrips van 2m lang! sera gaat maar tot 1420 mm)

https://www.ledstripkoning.nl/aquarium-led-strips/time-controller-sets/

ook geven ze goed advies over wat je beter kan pakken of als je iets speciaals wilt nemen ze ook de tijd voor je.

zelfs hebben ze een stappen plan (vragenlijst) om zo te bepalen welke set het beste bij jou past --> https://www.ledstripkoning.nl/keuzehulp/


Ik hoop je hier een beetje meegeholpen te hebben en ben benieuwd naar jou keuze en latere bevindingen.
Als je nog wat wilt weten, vraag maar raak :D
 
Supermooie grote bakmaat wat je hier gescoord hebt en das een heel handige truk zo die steenplaat onderaan het hout vast schroeven.:thumbs:
 
Supermooie grote bakmaat wat je hier gescoord hebt en das een heel handige truk zo die steenplaat onderaan het hout vast schroeven.:thumbs:


Ja ben er ook heel erg blij mee
En inderdaad die tegels zijn echt een oplossing
 
Heb bij ledstripkoning de extra leds gehaald die ik nu boven de bak heb hangen en ben er, kwalitatief, super tevreden over! Goeie kwaliteit en super service. Ook gaan de strips al een heel tijd mee, zowel die boven mijn bak als de normale strips achter en rondom mijn bureau. Of het planten laat groeien weet ik niet, daarvoor heb ik ze niet in gebruik. En het waterdichte is zeker waterdicht, zelf ondervonden hier :oops:
 
Ja ze geven bij ledstripkoning aan dat er plante groei mogenlijk is zeker met de grotere sets
 
0CBAB097-3EE6-44BB-B459-853A362112C4.jpeg


Vandaag hout voor de deksel gehaald nu nog lakken en dan is deze stap ook achter de rug
 
Dikke Chapeau hoor Lennard je bent er iets moois van aan het maken toppie.:thumbs:
 
Altijd leuk die visjes. Op welke temperatuur hou je deze bak?
 
Ja ben dat nog aan het uitzoeken

Ik heb een eheim jager van 300 watt

Deze staat ingesteld op 26 grade en zit bij de opzuig kant van de filter

Aan de uitblaas kant van de filter meet ik 28/29 grade. Waarschijnlijk moet ik het verwarmings element gaan bijstellen

Maar deze temperatuur is wel goed voor de discus die er later in komen
Dus ff kijken hoe of wat
 
Grote kans dat je warme water zo snel wordt opgezogen dat je verwarming blijft verwarmen. Pas als aan de opzuigkant de juiste temperatuur is behaald, stopt deze met verwarmen.
 
Grote kans dat je warme water zo snel wordt opgezogen dat je verwarming blijft verwarmen. Pas als aan de opzuigkant de juiste temperatuur is behaald, stopt deze met verwarmen.

Ja heb nu ook de thermometer bij het verwarmingselement en daar geeft hij de zelfde temperatuur aan. Dit verwarming element schijnt te kalibreren zijn en is misschien door de verkoper al verdraait ter uitleg aan een andere klant.

in vedergeval is nu de situatie in de hele bak tussen de 28 en 29 graden en het verwarming element staat op 26 graden en blijft branden. daarom denk ik dat de calibratie van deze Eheim Jager afwijkt en bijgesteld moet woorden.
 
8DB4940E-E6E1-4288-BF04-30AFA4C38E1C.jpeg
BD60BB58-AF7B-43E6-8062-41930334FCB7.jpeg


De deksel heeft nu zijn 2de laag triplex sealer
Om hem water/vocht werend te krijgen
 

Terug
Bovenaan