pomp op rio 240


A

aquaria17

Guest
Ik heb nu ongeveer 2,5 jaar een Superfish aquapro 200 op mijn rio 240. Deze filtert 800 liter water per uur. Ik ben er ook zeer tevreden over. Nu heb ik het gevoel, dat de kracht in de pomp iets is afgenomen. Ook is de aansluiting bij de slang een klein beetje stuk. Ik vraag me nu af, hoe lang gaat een pomp normaal gesproken mee en met ik hem al vervangen? Ook ben ik benieuwd of een iets sterkere pomp, dus de aquapro 400 die 1000 liter water filtert per uur, misschien beter is?
 
Een goed filter kan jaren mee gaan zeker als je ��n van de betere merken hebt zoals Eheim of Jbl. Superfish is wat dat betreft toch een merk waar ik en velen anderen toch wat minder snel voor kiezen, omdat de materialen die ze gebruiken toch net wat minder zijn, en het toch allemaal net wat sneller stuk gaat.

Verder vind ik de doorstroom snelheid van je filter wel wat krap. Ik zou mocht je toch een andere willen kopen een iets zwaardere nemen. De vraag is hier bij wel, wat voor vissen heb je? En zijn het grote vervuilers? En hoeveel vis heb je er in zitten?
 
Oke, dus als ik een nieuwe aanschaf, dan liever een iets sterkere en van eheim of jbl.

Ik heb:
- 5 maanvissen
- 8 kardinaal tetra's
- 1 betta man
- 2x siamese algeneter
- L-nummer
- 3x indische modderkruiper
 
Eens met Ren�.
Zeker omdat je aangeeft dat je huidige filter al wat kapot is want dan is het risico helemaal groot dat je vandaag of morgen een keer 240 liter water over je vloer krijgt.
 
Oke, ik zal eens even op zoek gaan naar een goede vervangende pomp. Welke soort pomp bevelen jullie aan?
 
Met die bezetting zou ik denken aan een JBL CristalProfi e1501 of het Eheim/Tetra equivalent daarvan (en dus niet bij de e901 of een equivalent daarvan blijven zitten).

~ Ivo
 
De pompen die ik in mijn hoofd had:
- Tetratec ex 800 plus
- Eheim 2217
- Superfish aquapro 400
- JBL Cristalprofi e901

Dit is dus allemaal 1 slag groter dan wat ik nu heb, maar 1 slag kleiner dat de Cristalprofi e1501 die Ivo noemt. Met mijn huidige pomp loopt het al prima, geen vervuiling e.d. dus vandaar dat ik niet zo snel voor een pomp die 2 slagen groter is zal gaan...
 
Ik zou toch voor een wat groter filter gaan, een beetje overkill is niet erg. Bedenk dat een filter snel kracht/doorstroming verliest wanneer hij wat vies is. Ik zelf heb een Rio 180 met een JBL 1500.
 
Ik zou ook voor een krachtiger filter gaan. Zelf heb ik een juwel panorama (170 liter) met een ingebouwd juwel filter. Deze zou de hele bak aan moeten kunnen en dat ging ook wel gezien de waterwaarden maar ik moest wel veel poep afhevelen. Er stond hier nog een jbl e701, ook deze is wat licht voor mijn aquarium maar draait nu samen met mijn binnenfilter. Resultaat: weinig tot geen poep meer te hevelen, eindelijk de witte waas uit het water en vissen die zichtbaar veel beter in hun velletje (schubjes) zitten. Dus bigger is better.
 
Duidelijk, eigenlijk moet ik dus een filter hebben die, zoals Ivo zegt, JBL CristalProfi e1501 of het Eheim/Tetra equivalent daarvan is. Ze zijn alleen wel erg duur voor mij, studenten hebben het niet zo ruim helaas. Ik denk dat ik dus even doorga met mijn huidige filter, totdat deze helemaal is afgeschreven en daarna schaf ik meteen een nieuwe aan van groot formaat. Dan kan ik in de tussentijd even sparen : )
 
ik heb op mijn rio240 2 x jbl e901 draaien.
1x was idd niet genoeg... dus of gaan idd een 1501 of 2 iets kleinere ;)
 
Voordeel van twee vind ik dat als er een stuk gaat dat de bak niet gelijk vreselijk uit balans is. Wat seabait zegt op marktplaats wordt genoeg aangeboden waar niks mis mee is, daar komt de mijne ook vandaan of hier misschien in de aangeboden rubriek.
 
Vandaag heeft mijn pomp het toch eigenlijk wel begeven. Hij lekt steeds bij de aansluiting van de slang, want het aansluitstuk is kapot. Helaas zijn die onderdelen niet meer te koop.

Ik ben dus net naar de aquariumspeciaalzaak geweest om te vragen naar een nieuwe pomp. Hier zeiden ze dat ik gewoon een eheim 250 classic (2213) moest aanschaffen, en dat zo'n grote pomp overbodig is. Ik twijfel dus erg wat ik zou doen. De eheim 2213 kost 70,00. Ik had in mijn hoofd om de JBL cristalprofi e1501 te kopen, maar deze kost 160,00. Nogal een prijsverschil.

Er zit ook een erg groot verschil in pompcapaciteit tussen beide pompen. De eheim pompt 440 l/u en de jbl 1500 l/u.

Mijn huidige pomp pompt 800 l/u. In de omschrijving van deze pomp staat: "geschikt voor aquaria tot 200 liter". In de beschrijving van de eheim staat dat ie geschikt is voor aquaria tot 250 liter. Terwijl de pompcapaciteit bijna de helft is? Hoe kan dit?

Nu is er ook een grotere variant van mijn huidige pomp te koop, namelijk de superfish aquapro 400. Deze pompt 1000 l/u en is geschikt voor aquaria tot 400 liter. Deze kost maar 80,00.

Wat is nou het verschil tussen deze pompen? Blijkbaar zegt pompcapaciteit niet alles, aangezien de eheim veel minder capaciteit heeft maar grotere aquaria aankan dan mijn superfish?
 
Superfish filters hoor ik niet zo heel veel goede verhalen over, ik zou er niet weer aan beginnen. Een grote pomp is zeker niet overdreven, wanneer je de Eheim 250 classic (2213) neemt zul je zien dat er niet veel doorstroming is. JBL heeft prima filters, ik heb zelf ook een JBL 1500 welke al 4 jaar probleemloos draait.
 
Een 2213 is echt te weinig voor je bak,ze zijn van Eheim wat te enthousiast met de bakmaten.

Ik zou niet weer een superfish filter nemen,is wel een stuk goedkoper wat aanschaf betreft maar gaat zoals je merkt niet lang mee en dan ben je uiteindelijk toch weer duurder uit.
 
Ludger zei:
Superfish filters hoor ik niet zo heel veel goede verhalen over, ik zou er niet weer aan beginnen. Een grote pomp is zeker niet overdreven, wanneer je de Eheim 250 classic (2213) neemt zul je zien dat er niet veel doorstroming is. JBL heeft prima filters, ik heb zelf ook een JBL 1500 welke al 4 jaar probleemloos draait.

Voor dit formaat aquarium en wat er meer wordt gedaan is een e901 ook wel genoeg.

Daarbij: Liters per uur is niet het belangrijkste! Filterinhoud is een belangrijk deel wat vaak wordt vergeten.
 
Rene B heeft een Eheim 2213 op zijn Rio 240 en die bak draait als een zonnetje!
Dat het minder is dan veel mensen hier zouden aanraden of zelf verkiezen moge duidelijk zijn.
En, hij pompt onbelast (en vast ook belast) heel wat minder liters per uur als de Superfish die je had Aquaria17.

~ Ivo
 
Zelf heb ik kort geleden de Eheim 2324 via Marktplaats gekocht (�75) voor mijn Rio 240 en het is een prima filter met een sterke doorstroming. Misschien dat dat ook iets voor jou is? Ik denk wel dat de 2213 te zwak is voor jouw bak en de bezetting daarvan.
 
Mascha&Ivo zei:
Rene B heeft een Eheim 2213 op zijn Rio 240 en die bak draait als een zonnetje!

Las in zijn fotoalbum dat hij toch ook niet helemaal tevreden was over de uitstroming en een extra filter heeft geplaatst.
 
Seabait zei:
Mascha&Ivo zei:
Rene B heeft een Eheim 2213 op zijn Rio 240 en die bak draait als een zonnetje!

Las in zijn fotoalbum dat hij toch ook niet helemaal tevreden was over de uitstroming en een extra filter heeft geplaatst.
Dat heb ik dan gemist ;)

Vaak is idd de stroming wel het puntje bij een filter dat eigenlijk te licht is en niet zozeer dat de filter de bezetting niet aankan.
 
aquaria17 zei:
Ik heb nu ongeveer 2,5 jaar een Superfish aquapro 200 op mijn rio 240. Deze filtert 800 liter water per uur. Ik ben er ook zeer tevreden over. Nu heb ik het gevoel, dat de kracht in de pomp iets is afgenomen. Ook is de aansluiting bij de slang een klein beetje stuk. Ik vraag me nu af, hoe lang gaat een pomp normaal gesproken mee en met ik hem al vervangen? Ook ben ik benieuwd of een iets sterkere pomp, dus de aquapro 400 die 1000 liter water filtert per uur, misschien beter is?


Waar lekt hij?

Onderdelen zijn gewoon verkrijgbaar ,hoor.
 
Over deze pomp ben ik eigenlijk erg tevreden. Heeft bij mij bijna 3 jaar gedraaid en bij iemand anders voor mij ook nog 2 jaar. En doet het op zich prima.

Wat er lekt, is dit onderdeel:

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... uctID=5580

Maar dit is voor een aquapro 1 en 2, past dat op een 200? Want de 1 en 2 zijn nieuwere modellen of niet?

Bij mij in de buurt is op marktplaats nagenoeg niks te vinden aan externe filters. Heb er al naar gekeken. Dus het zal toch een nieuwe moeten worden denk ik.
 
Lijken mij dezelfde.
Zou dan de 400 of de 600 nemen.
Heb je van de 200 nog onderdelen over.

Koppen zijn hetzelfde, in houd is anders.
 
Dan ga ik denk ik de aquapro 400 bestellen. Heeft meer pompcapaciteit (1000 l/u) en een filterinhoud van 6,5 liter. En ik vind de prijs ook goed te doen.
 
Bedankt voor de links, zijn inderdaad goede opties. Maar heel ver bij mij vandaan allemaal. En het opsturen via mp ben ik niet zo'n fan van. Wil hem toch eerst even zien.
 
Tja, net wat je wilt,he.

Zo heb ik ze toch allemaal binnen gehaald, voor zulke prijzen.
En alles draait.
 
Ja de prijs is leuk, maar als ik er 500 km (heen en terug) voor moet rijden is de prijs niet meer zo leuk :p

Dan is een nieuwe toch voordeliger, en die wordt ook nog eens gratis thuisbezorgd. Als hier in de buurt een eheim te koop zou staan was mijn keus daar op gevallen.
 
Op de Eheim Prof. 2 durf ik ze op de gok te kopen. En als er iets mis mee is dan is het vaak een rubbertje van een paar euro.

Als je het liever zeker weet ben je denk ik beter af met een nieuw filter met garantie etc.
 
Gaat me meer om de betrouwbaarheid van de verkoper dan van de pomp, bij een verkoop op afstand.

Maar m'n nieuwe aqua pro 400 is binnen. Helaas met ie een enorm lawaai. Het rotortje komt tegen de zijkanten aan. Hoe kan ik dit verhelpen? Vleugeltjes van het rotortje iets afknippen? Of verniel ik hem dan?
 
Nee,Natuurlijk niet.
Hoe zie jij dat,als hij dicht is?
Eerst de oorzaak zoeken.

Zal nog lucht inzitten.
Zet eerst de pomp vol met water,dat het nog net niet er uit loopt.
Dan aaan zetten.
 
Spul is waarschijnlijk uit balans door iets van een luchtbel idd.
Voorzichtig de pomp schuin houden en ook de boel een paar keer aan en uitzetten wil dan nog weleens helpen.

Rotortje verknippen... je verzint ze wel hoor! ;)
 
Heb de pomp eerst paar uur laten draaien. Veranderde niks. Toen 3x opnieuw opgestart, blijft hetzelfde. Uit elkaar gehaald, lijkt het rotortje tegen de wanden te draaien. Weer in elkaar gezet en nu draait ie alweer 2 uur met lawaai. Maar zal hem dan niet gaan verknippen haha.
 

Terug
Bovenaan