Planten snoeien /stekken, hoe?


Zelf heb ik ooit wel een Blyxa aubertii gehad, een plant met daarin inderdaad een rode gloed. De plant heeft het bij mij niet goed gedaan maar ik weet dat de plant veel licht nodig was. De condities zullen dus zeker een rol spelen. Over het algemeen wordt, zo dacht ik, de japonica wat meer aangeboden. Van die laatste soort weet ik dat bij intensieve belichting het groen inderdaad naar rood gaat neigen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Japonica hier en die is nu mooi groen maar heeft ook een periode bruin/rode blaadjes gehad en volgens mij hangt dat bij deze ook af van de hoeveelheid licht die wordt aangeboden. Zover ik kon vinden net krijgt de Auberti langere bladeren.
 
Ik heb de Japonica hier en die is nu mooi groen maar heeft ook een periode bruin/rode blaadjes gehad en volgens mij hangt dat bij deze ook af van de hoeveelheid licht die wordt aangeboden. Zover ik kon vinden net krijgt de Auberti langere bladeren.
Inderdaad, John. Wat langer en ook wat bredere bladeren. Ik had een groen/rode vorm maar er zijn er ook met groene bladeren. Als gezegd, bij mij deed de plant het niet goed.
Destijds had ik nog geen CO2 toevoeging. Ik kocht de aubertii omdat, hoewel een voorkeur voor zacht/zuur water, hij erg tolerant heette te zijn en het ook zou moeten doen in wat harder/alkalisch water. Maar toen was mijn belichting ook wat minder wat reden zou kunnen zijn voor dit uiteindelijke resultaat. Hoe lang heb je de japonica al? Ik vraag dit omdat in mijn herinnering iets vaags over éénjarig naar voren komt. maar tegenwoordig is er zoveel nakweek dat dit mogelijk is veranderd naar overjarig?
 
Inderdaad, John. Wat langer en ook wat bredere bladeren. Ik had een groen/rode vorm maar er zijn er ook met groene bladeren. Als gezegd, bij mij deed de plant het niet goed.
Destijds had ik nog geen CO2 toevoeging. Ik kocht de aubertii omdat, hoewel een voorkeur voor zacht/zuur water, hij erg tolerant heette te zijn en het ook zou moeten doen in wat harder/alkalisch water. Maar toen was mijn belichting ook wat minder wat reden zou kunnen zijn voor dit uiteindelijke resultaat. Hoe lang heb je de japonica al? Ik vraag dit omdat in mijn herinnering iets vaags over éénjarig naar voren komt. maar tegenwoordig is er zoveel nakweek dat dit mogelijk is veranderd naar overjarig?

Al enkele jaren Ben en af en toe snoei ik als de bos te dicht wordt maar heb niet het idee dat na een jaar de planten het leven laten.
 
in mijn herinnering iets vaags over éénjarig naar voren komt. maar tegenwoordig is er zoveel nakweek dat dit mogelijk is veranderd naar overjarig?
heb niet het idee dat na een jaar de planten het leven laten.
In een aquarium heb je eigenlijk geen seizoenen hoogstens een paar graden warmer in de zomer, dus de plant groeit gewoon door omdat ie denk dat het nog steeds het juiste seizoen is,, of dit echt de reden is waarom een éénjarige jaren kan groeien weet ik niet, er komen ook steeds nieuwe stekjes bij dus die beginnen dan ook weer met een nieuw jaar/seizoen natuurlijk.

We gaan idd behoorlijk of topic, alhoewel, het gaat over planten toch?

Zou leuk zijn om een speciaal topic aan te maken op dit forum, met ervaringen/info van leden over diverse planten, hoe te behandelen, behoeftes etc.
Er is veel info te vinden op het web maar vaak zeer uitlopend.
 
Laatst bewerkt:
Er is in de sectie planten wel een topic over planten voor beginners bijvoorbeeld te vinden. Een echte database is er inderdaad niet.
 
Goeie uitleg! Heb weer een hoop geleerd. Is het bij een ingedraaide bak nog steeds belangrijk om daar snelgroeiers in de houden? De wat stevigere planten doen het bij mij vaak beter.
 
274533


Deze planten heb ik nu
 
274534


En wat is er met deze snelgroeier gebeurd. Stengel is donker en de plantjes zijn afgebroken/los gekomen.
 
De Myriophyllum Propinquum heeft behoorlijk wat licht nodig, en zo te zien groeit ie heel snel en dun naar de oppervlakte, wat betekent dat de lichtsterkte voor dit plantje niet voldoende is, en/of je hebt te weinig voeding in je water.
Voor nu zou ik alleen de goede topjes weer terugplaatsen, waarbij je de onderkanten dus weggooit.

Het plantje helemaal rechts op de eerste foto heeft wel wat bodembemesting nodig, gebruik je überhaupt plantenvoeding?
 
Ze kregen nog geen Plantenvoeding. Ik had begrepen dat je dat beter pas na 3-4 weken kon doen. Ondertussen gebruik ik een minimale dosis profito. Morgen komen er ook kleibolletjes. Voor welke plantjes op mijn foto zijn die klei bolletjes slim?
 
Plantenvoeding mag je al direct gebruiken hoor, niet teveel in het begin (halve dosering bvb)

Alleen het lage plantje helemaal rechts heeft klei bij de wortels nodig, en de hygrophila die er naast staat mag ook, maar die staat er toch al vlak naast.
gewoon een paar bolletje rondom die planten in de bodem drukken, de wortels vinden die bolletjes vanzelf wel.
 
En hoe heb je deze gesnoeid? zo te zien heb je de top eraf geknipt en alleen de onderkant laten staan?

Neej ik had de onderkant laten staan en de toppen opnieuw geplant. Viel me op dat de stengels van deze planten al vrij snel bruinig werden, na een week ofzo. Wat ik me afvraag is of die planten noodzakelijk blijven voor een gezond aquarium, of dat de andere planten voldoende zijn. Er komen nog 2 anubia's bij overigens.
 
Ooh oké, dacht even dat je de toppen had weg gegooid zag ze niet staan namelijk, je kunt de top beter wat langer laten als je ze weer knipt de volgende keer (10 cm bvb) de onderkanten kun je laten staan maar worden vaak al snel wat slecht zoals je gemerkt hebt.

Snelgroeiende planten zijn wel waardevol voor een aquarium, de rest van je planten (en de Anubias) groeien niet zo snel.
 
Ooh oké, dacht even dat je de toppen had weg gegooid zag ze niet staan namelijk, je kunt de top beter wat langer laten als je ze weer knipt de volgende keer (10 cm bvb) de onderkanten kun je laten staan maar worden vaak al snel wat slecht zoals je gemerkt hebt.

Snelgroeiende planten zijn wel waardevol voor een aquarium, de rest van je planten (en de Anubias) groeien niet zo snel.
Tnx. Moet goed gaan komen met deze tips
 
Ik heb gisteren het fosfaat gemeten, rond 12 uur smiddags. Op dat moment was het fosfaat 0. Daar heb ik wat vragen over, want ik lees dat planten ook fosfaat nodig hebben om te groeien.

- Hoe accuraat is deze test? Ik heb een testbox van Aquafish, met voor fosfaat 2 soorten druppels + iets wat op zand lijkt. Dat zandachtige spul daar moesten 2 lepels van bij de mix, maar de lepel is plat... Het is dus onduidelijk hoeveel er precies bij moet of komt dit niet zo nauw?

- Fosfaat schijnt te schommelen over de dag heen. Wat is dat het beste tijdstip om te meten?
 
Ik ken deze test zelf niet, maar vaak zit er in de "lepel" met maar een heel klein holletje welke vol moet, en dat is maar een heel kleine hoeveelheid, wel goed schudden nadat je het poeder hebt toegevoegd.
 
Ik heb zo n lepeltje bij de koffer van Wesdijk en neem de schepjes nogal ruim zodat er een klein kopje opzit. Zover ik heb begrepen is wat extra geen probleem bij het toevoegen van dit poeder.
 
Op welk tijdstip meet je fosfaat het beste?
Ik heb zo n lepeltje bij de koffer van Wesdijk en neem de schepjes nogal ruim zodat er een klein kopje opzit. Zover ik heb begrepen is wat extra geen probleem bij het toevoegen van dit poeder.
 
Op welk tijdstip meet je fosfaat het beste?
Fluctuaties heb je met alle stoffen gedurende de dag, maar deze kunnen / mogen nooit zo groot zijn dat het daadwerkelijk invloed heeft, beste is als de hoofdverlichting al enige uren aan is.
 
Ik heb gisteren het fosfaat gemeten, rond 12 uur smiddags. Op dat moment was het fosfaat 0
Je hebt nog geen vissen dus je voert ook nog niet, dus er komt weinig tot geen fosfaat in je bak nu, misschien enkel een beetje door het kraanwater.
 
Waar vind ik dan die kleibolletjes! Haha. Hier zijn ze bij de grotere zaken niet voor handen. Ga zo een tuincentrum proberen en anders online. Zijn het nog speciale bolletjes en van een bepaald merk?
 
Ik heb een mooie echinodorus ozelot. Ze groeit wel goed, maar met een beetje alg op de bladeren.
ik zou daar graag wel eens een stek van krijgen, maar zie geen uitlopers.

Ik bemest met co2, EI van planted box, en er zitten mestbolletjes van tuinkabouter in de bodem.
Kan ik nog iets anders doen dan dit om sneller stekken te krijgen?

In elk geval, mijn hydrocleys heeft regelmatig stekken, dus iets moet er wel goed gaan.
 
Echt een uitloper vindt ik het niet Tommie maar net als bij een Zwaardplant komt er zeg maar een stengel in waar de jonge plantjes aan zitten.
 
Het beste is om deze plant eruit te halen en de wortel te scheuren met wat bladeren eraan, dan weer terug plaatsen en dan zullen ze zich snel weer herstellen.
 

Terug
Bovenaan