Planten snoeien /stekken, hoe?


M

Mattie

Guest
De Myriophyllum Propinquum groeit erg hard en zit binnen een week al aan het wateroppervlak. Kan ik deze in 2en knippen en weer bijplanten? Hoe kan ik dat het beste doen?

Tnx!
 
Je kan deze afknippen op de gewenst hoogte en dan de top weer terug steken, volgens mij.
 
274127
IMG_20190604_115109.jpg
 
Je kan deze afknippen op de gewenst hoogte en dan de top weer terug steken.
Dat moet wel lukken! Groeien beide planten daarna weer verder? Er zijn ook planten die na het snoeien stoppen met groeien toch?
 
Weet iemand waarom de onderkant van de stengels zo bruin wordt?
 
Bijde kunnen doorgroeien, maar beter alleen de toppen terug steken, de onderkanten worden vaak lelijk, wel wat verder uit elkaar zetten de stelen.
 
Bijde kunnen doorgroeien, maar beter alleen de toppen terug steken, de onderkanten worden vaak lelijk, wel wat verder uit elkaar zetten de stelen.
Dat snap ik niet helemaal. Bedoel je dat ik na het in 2en knippen het onderste gedeelte weg gooi?
 
Inderdaad, deze maakt zo weer wortels aan om zich vast te zetten.
 
Kan je proberen, maar dan moet de plant wel erg hoog worden en zal er van de onderste delen niet zo veel meer over zijn denk ik.
 
Goeie uitleg inderdaad in dat andere topic. Maar wat wordt er precies bedoeld met 'toppen'? Bij een plant van 50 cm enkel de bovenste 10 cm afknippen? En dus niet door midden?
 
Vaak worden deze planten als ze iets boven de gewenste hoogte uit komen, gesnoeid door de bovenkant terug te plaatsen, de onderkanten worden snel lelijk, maar kunnen wel worden gebruikt om nieuwe stekken te maken.
Zo hoog is eigenlijk niet de bedoeling van deze plant in een aquarium, maar kan natuurlijk wel.
 
Ik stek ze zelf vaak op zo n 20cm hoogte maar dat kun jezelf ook naar wens invullen.
 
Is er een manier om makkelijk te herkennen of aan plant zijn voeding uit het water haalt of uit de bodem?
 
Stengelplanten oftewel snelgroeiers halen de voeding met de bladeren uit het water en de zogenaamde moerasplanten doen dat voornamelijk met de wortels.
 
Je hebt grofweg vijf soorten planten,

stengel planten,

Dat zijn meestal de snelgroeiers welke hun voeding uit het water halen, deze planten kun je dus halverwege afknippen en de top terug plaatsen welke dan gewoon weer doorgroeit, de onderkant kun je laten staan als je meer stengels wilt creëren.

Moeras planten,

Bij deze planten groeien de bladeren vanuit een centraal punt (rozet) deze planten kun je snoeien door de overtollige bladeren zo dicht mogelijk bij de wortels af te knippen, de bladeren heb je verder niets meer aan en kun je weggooien, deze soort haalt ook de meeste voeding uit de bodem zoals de Echinodorus Bleheri waar we het laats over hadden, Cryptocorynes behoren ook tot die categorie.

Javaren en de Anubias,

Deze planten hebben een wortelstok die steeds langer wordt en waar de bladeren uit groeien, deze planten halen de voeding uit het water en worden meestal op steen of hout gebonden waar ze dan aan vastgroeien, de Anubias kan evt. nog in de bodem maar dan alleen met de dunne wortels en niet met de dikkere wortelstok.
Deze planten kun je snoeien/vermeerderen door de wortelstok door te knippen, en lelijke bladeren dien je ook dicht bij de wortelstok af te breken/knippen

Drijfplanten,
Dat spreekt voor zich, die horen te drijven drijven:D

Dan heb je ook nog vele soorten mossen, die groeien over het algemeen altijd wel door wat je er ook mee doet.
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast heb je ook nog knolplanten, zoals b.v. Aponogeton soorten en Nymphaea soorten, waar de knol deels in de grond kan worden geplaatst en graag van bodemvoeding houdt. de Nymphaea kan je kort snoeien heel dicht bij de knol zodat de plant laag en compact blijft of laten doorgroeien tot drijfbladeren aan de oppervlakte.
Er zijn diverse soorten planten met drijfbladeren welke vanuit een knol of als gewone wortel plant word aangeboden een bekende is de Hydrocleys nymphoides als voorbeeld, deze kunnen als de bladeren gaan afsterven ook dicht op de bodem worden afgesnoeid.
 
Stengelplanten oftewel snelgroeiers halen de voeding met de bladeren uit het water en de zogenaamde moerasplanten doen dat voornamelijk met de wortels.
Je hebt grofweg vijf soorten planten,

stengel planten,

Dat zijn meestal de snelgroeiers welke hun voeding uit het water halen, deze planten kun je dus halverwege afknippen en de top terug plaatsen welke dan gewoon weer doorgroeit, de onderkant kun je laten staan als je meer stengels wilt creëren.

Moeras planten,

Bij deze planten groeien de bladeren vanuit een centraal punt (rozet) deze planten kun je snoeien door de overtollige bladeren zo dicht mogelijk bij de wortels af te knippen, de bladeren heb je verder niets meer aan en kun je weggooien, deze soort haalt ook de meeste voeding uit de bodem zoals de Echinodorus Bleheri waar we het laats over hadden, Cryptocorynes behoren ook tot die categorie.

Javaren en de Anubias,

Deze planten hebben een wortelstok die steeds langer wordt en waar de bladeren uit groeien, deze planten halen de voeding uit het water en worden meestal op steen of hout gebonden waar ze dan aan vastgroeien, de Anubias kan evt. nog in de bodem maar dan alleen met de dunne wortels en niet met de dikkere wortelstok.
Deze planten kun je snoeien/vermeerderen door de wortelstok door te knippen, en lelijke bladeren dien je ook dicht bij de wortelstok af te breken/knippen

Drijfplanten,
Dat spreekt voor zich, die horen te drijven drijven:D

Dan heb je ook nog vele soorten mossen, die groeien over het algemeen altijd wel door wat je er ook mee doet.
Alle stengelplanten, eigenlijk bijna alle planten in onze bakken zijn moerasplanten!
 
Ben, zijn Belgisch groen en Sterrekruid dan ook moerasplanten? Ik vraag me af welke dan nog wel echte stengelplanten zijn namelijk.
 
Benvo heeft wel gelijk want bijna alle stengelplanten worden ook emers gekweekt, Belgisch groen ook.

Maar om onderscheid te maken tussen de stengelplanten en de Crypto, Echinodorus etc. noem ik deze laatste soorten moerasplanten, rozet/bodem planten zou dan een betere benaming zijn
 
Ja dat klopt dan ook wel weer maar ja welke planten zijn dan nog echte stengelplanten vraag ik me af? Belgisch groen haalt ook de voeding uit de waterkolom dus die doet dat weer anders dan een Echino.
 
Stengelplanten zijn in mijn ogen planten die je kan toppen en terugplaatsen, en de meeste halen hun voeding uit het water idd, maar sommige vereisen ook bodemvoeding, maar dan nog blijft het een stengelplant :D

Echte waterplanten zijn dan Vallisneria, Waterpest, Hoornblad....

Sterrenkruid is wel iets aparts vind ik, wordt volgens mij submers gekweekt want is slap als je hem ontvangt van APO bijvoorbeeld, maar toch veranderd ie in de bak van brede korte stompige bladeren naar lange dunne puntige sprieten
 
Laatst bewerkt:
Moerasplanten bevatten de meeste groeivormen dus ook stengelplanten en zoals Patrick al opmerkte wortelstandig/rozet. Logisch eigenlijk want de meeste planten zijn moerasplanten. Sterrekruid wordt onder de stengelplanten gerangschikt. Ze kan onder een hoge luchtvochtigheid ook emerse bladeren vormen. Belgisch groen behoort ook tot de moerasplanten. Toch neemt deze plant voeding bijna geheel met de bladeren op, je leest dan ook wel eens over het begrip semi-emmers.
 
Eigenlijk moet je bij het maken van het onderscheid kijken naar de vorm in de natuur.
 
De vorm/kleur veranderd vaak wel als ze van emers naar submers gaan, maar de manier van groeien niet.

ik zou dan zeggen: je hebt stengelplanten, rozetplanten, planten met een wortelstok, mossen en drijfplanten.

En dan nog de bodembedekkers waaronder de grassoorten?
 
Je zou kunnen zeggen dat ze in een moeras groeien (duh:D) waarbij ze zowel submers als emers stand moeten kunnen houden?

Een plantje wat uit zichzelf niet overeind blijft staan boven water is dan een echte waterplant.

De Blyxa is ook weer een verhaal apart, het lijkt een rozet plant, maar het is (en je kunt hem snoeien als) een stengelplant, rechtopstaande wortelstok heeft ie.
 
Laatst bewerkt:
Je zou kunnen zeggen dat ze in een moeras groeien (duh:D) waarbij ze zowel submers als emers stand moeten kunnen houden?

Een plantje wat uit zichzelf niet overeind blijft staan boven water is dan een echte waterplant.

De Blyxa is ook weer een verhaal apart, het lijkt een rozet plant, maar het is (en je kunt hem snoeien als) een stengelplant, rechtopstaande wortelstok heeft ie.
En het leuke is; dat is nu wél een echte waterplant! Net zoals bijvoorbeeld Egeria soorten, Limnobium natuurlijk, Elodea's en Aponogeton's om er een paar te noemen.
 
En het leuke is; dat is nu wél een echte waterplant!
Dat had ik niet gedacht, hij is behoorlijk stijf namelijk dus daar kan je ook niet altijd vanuit gaan.

De kleur van de Blyxa veranderd wel, van lichtgroen naar iets donkerder groen met zelfs wat rode gloed erin, maar dat heeft dus niets te maken met de verandering van emers naar submers, want het is een submerse plant.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan