Planten groeien niet


Je kan beter gaan streven naar fosfaat 2,0 en nitraat 20. dat weetje zeker dat je goed zit, verlichting verminderen kan geen kwaad nee maar het belangrijkste is om je voeding op orde te krijgen.
 
mijn waterwaardes van de laatste meting:

PH 9
GH 7
KH 5
CO2 0,1

de meting daarvoor:

GH 7
KH 6
PH 8,25
co2 1


Ik las namelijk deze hoeveelheden in de eerste post. Dan kun je eventueel carbo gebruiken maar of dat afdoende is dat is de vraag.
 
Ik had het volgende bedacht. Fosfaat moet dus toevegoegd worden, daar kan ik een easy life flesje voor. Nitraat weten we nog niet maar zal zeer waarschijnlijk te laag zijn. (toch)? Nitraat komt in het water door middel van deze bekende cyclus:
nitraatcyclus_in_het_aquarium.jpg

In ons aquarium zitten maar 4 sluierstaarten op 400 liter water met 2 externe pompen met filters. Ik wissel wekelijks ong 30% tot 50% water en volgens deze grafiek daalt mijn nitraat waarde daar fors van.
Nitraatverloop2.gif


Als wij nou 1 of 2 extra vissen zouden nemen, zouden we het nitraat niveau een positieve boost kunnen geven? En iets minder verversen is misschien ook een goed idee. Sowieso zullen we voor een nitraat meet setje zorgen. Dat geeft natuurlijk meer duidelijkheid.


Die eendenkroos ga ik ook ergens proberen te fixen! Zou ik dat gewoon uit een sloot kunnen halen? Mijn vrouw en ik komen er niet uit op welk tijdstip we verlichtings uren moeten besparen. Zij ziet de bak altijd sochtends en houdt er niet van als het een zwart gat is en ik zie het savonds en geniet er dan natuurlijk het liefst zo lang mogelijk van! :) dilemma`s.. :p
 
Zou geen kroos gebruiken maar een andere drijver want als je eenmaal kroos hebt kom je er haast niet meer af. Mosselplantje of Salvinia Natans zijn ook leuk als je vissen die met rust laten.
Misschien een bak erbij zodat je vrouw geen zwart gat ziet en jij s avonds ook lekker kan genieten;)
 
Misschien een bak erbij zodat je vrouw geen zwart gat ziet en jij s avonds ook lekker kan genieten;)

oei! dat is een gevoelig punt!!! :p

Ik vind de salvinia Natans een wel erg leuk plantje, ik ga is bij de winkels kijken of ze dat hebben! Goede tip!:)
 
Is het een optie, weet niet in hoeverre dit ook goed is voor de bak, om in de middag wat uurtjes te besparen, zoals je het zelf noemt? Of net als hier wat ledstrips te monteren die voor wat licht zorgen, maar niet voldoende om de algen de kop op te doen laten steken..
 
Nee dat verwacht ik zeker niet, maar 2 euro plant + 7 euro verzendkosten concureerd niet tegen een gewone winkel! Dus je denkt WOW 2 euro en dan valt het toch even tegen!
 
Waar lees je € 7 verzendkosten?
Orderbedragen tot 75,- euro zijn de verzendkosten 3,95 euro (incl. BTW)
 
Waar lees je € 7 verzendkosten?
Orderbedragen tot 75,- euro zijn de verzendkosten 3,95 euro (incl. BTW)

Waar heb je dat gevonden? ik heb heel de site door gespit maar kon nergens iets vinden! Zal niet genoeg gegraven hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik soms de prijzen vergelijk is APO zelfs met verzendkosten nog goedkoper dan kopen in een winkel. Maar dat is even off-topic.
 
Wat ik vroeger vaak deed was er wat andere dingen bij bestellen.
Zoals filter materiaal.
Dat is daar ook vaak goedkoper en dan heb je die verzendkosten zo terug verdiend.
 
Ja dat is wel het handigste want telkens porto betalen voor elk dingetje maakt het wel duurder natuurlijk;)
 
Zoals Dirk al aangaf bestelde ik ook altijd wat extra erbij wat ik later toch weer opnieuw nodig zou hebben, dan heb je de verzendkosten inderdaad makkelijk terug verdiend en je weet bij APO zeker dat je mooie en frisse plantjes binnen krijg.
Ik koop ze eigenlijk nergens anders meer :rolleyes:
 
Ik keek net in de lokale winkel voor een nitraat test, 17 euro!! Dat is op de APO website goed 5 euro goedkoper, dus die streep ik alvast aan! :p

Wat vinden jullie van mijn meer vis maken meer nitraat idee??
 
Ik keek net in de lokale winkel voor een nitraat test, 17 euro!! Dat is op de APO website goed 5 euro goedkoper, dus die streep ik alvast aan! :p

Wat vinden jullie van mijn meer vis maken meer nitraat idee??
Om diverse redenen is dat niet zo’n goede oplossing.

Meer vis is meer voer is meer NH3 wat eerst omgezet moet worden naar NH4 dan naar nitriet en dan pas naar nitraat.
Dus dat hele process moet zich ook eerst aanpassen.

Ook de niet meetbare vervuiling neemt toe zoals hormonen etc.


Ik zou gewoon de ei methode gaan toepassen.
Dan voeg je ook nitraat toe maar zonder het giftige voor process.
 
Ik heb de koffer van het merk Wesdijk onder hun naam en daar zit wel po4 bij dacht ik zo. Weet het wel zeker dus kijk anders eens op de site van Wesdijk.
 
Er zijn 3 uitvoeringen van deze testkoffer (vijver, aquarium, marine).
In alle drie zou de fosfaattest aanwezig zijn.

the-colombo-testlab-complete-set_02.jpg
 
Afgelopen week zijn de plantjes en meetspulletjes binnen gekomen. We hebben net gemeten, het nitraat is 2mg/l en het fosfaat 0,4mg/l. Nou is er eerder gezegd dat het nitraat naar 20 en fosfaat naar 2 moet. Kan ik in een keer deze stap maken met de middeltjes of moet ik tussen stappen maken? Zo ja, van hoe groot?
 

Terug
Bovenaan