Planten groeien niet


J

Jellegs

Guest
Beste Forum leden,

Sinds afgelopen mei heb ik een Juwel vision 450 met sluierstaarten. Sinds ik het aquarium opgestart heb is er veel bruin alg aanwezig en de planten groei is toch maar mondjesmaat. Qua planten heb ik veel waterpest, cryptocorrine en javaren op hout. ik had een grote goed groeiende hoornblad, maar die is vrij plots gestopt met groeien en bruin geworden. De laatste weken groeit zelfs waterpest ook helemaal niet meer.

Ik voeg geen CO2 toe en de lampen staan ong 9 uur per dag aan.

mijn waterwaardes van de laatste meting:

PH 9
GH 7
KH 5
CO2 0,1

de meting daarvoor:

GH 7
KH 6
PH 8,25
co2 1

Ik ga zometeen ook even een meting doen!

Het aquarium heb ik 2e hands gekocht, de lampen zijn dus ook al wat ouder. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

Ik hoor graag van jullie.:)
 
Lampen hebben er zeker mee te maken! Na ongeveer 1,5 jaar (bij de juwel lampen) verliezen ze een groot deel van de bruikbare lichtstralen voor je planten. (dat zie jij zelf echter niet aan je lampen)
Voeg je plantenvoeding toe?
 
Nou dat valt mee met de lampen hoor. JurgenD heeft aangegeven dat de duur die op de doos staat van de lamp minimaal 90% van de opbrengst moet geven dus ze moeten wel vrij oud zijn wil de opbrengst te weinig worden. De bruinalg heeft misschien te maken met het feit dat je grote vervuilers hebt die afvalstoffen produceren. Daarbij heb je veel te weinig co2 voor de planten en ik vraag me af wat je po4 en no3 is en of je ook plantenvoeding toevoegt.
 
Hier heb ik een paar fotos van het aquarium. Hij is dit weekend nog niet schoon gemaakt, maar daarom zie je nu wel goed het bruin alg wat zich vooral op de planten en de achterwand vestigd.

Ik heb maar 4 vissen en het aquarium wordt met 2 externe pompen gefilterd. Zou de bruinalg dan nog steeds door vervuiling kunnen komen?

Af en toe verhoog ik mijn GH iets met een bekertje korrels, een bekertje geeft een verhoging van 2. Meer heb ik niet aan voeding.

Dit zijn mijn waterwaardes nu:

PH 8,5
KG 6
GH 7
No2 < 0,3
Co2 0,6

Voor po4 en no3 heb ik geen meetflesjes.

540.jpg

540.jpg
 
Als aanvulling op het bovenstaande; je pH gehalte is ook best hoog te noemen. Je voegt geen CO2 toe maar je zou eens kunnen denken aan een alternatief voor dat CO2 gemis, vloeibare koolstof voeding.
Easy-Life Carbo is daar een voorbeeld van. Maar er zijn meerdere merken die een dergelijk iets aanbieden zoals bijvoorbeeld Flourish Excell. Overigens bij geen gebruik van CO2 behoeft de lichtsterkte niet zo intens zijn. Als de foto's bekijk is er licht genoeg en ook de aanwezige platen hebben op zich geen hoge lichtbehoefte. Je zou je waterwaarden eens kunnen laten testen bij je Lfs. Liefst met een druppeltest. Probeer trouwens uit te gaan van tekorten in je bak!
 
Easy life carbo heb ik in de kast staan, maar gebruik ik bewust niet. Het werkt fantastisch op moeras planten zoals cryptos. Maar het is de doodsteek voor waterpest. En deze plant is eigenlijk een beetje de motor van mijn aquarium. Het aquarium heeft 4 TL lampen waarvan 1 blauw licht geeft. Adviseer jij om er een buis uit te halen? Het zal misschien wat alg groei killen, maar helpt het de groei van mijn planten?

Mijn LFS in de buurt meet helaas ook geen po4 en no3.
 
Je bak draait dus 4 maanden en normaliter zou dan alles in balans moeten zijn maar geen bak is gelijk. Aangezien je planten ook slecht groeien heb je zoals Ben ook al aangeeft eigenlijk tekorten en om dat te ontdekken is het wel nodig om je water te laten testen bij een zaak die dit kan en wil doen.

Ook plantenvoeding is onontbeerlijk eigenlijk en ook zul je dan naar mijn idee een tekort aan sporen hebben.Licht is ook te dimmen door stukjes ruime pvc buis om de tl buizen te schuiven.
Hoeveel Watt op hoeveel liter heb je nu precies met die 4 buizen?
 
Easy life carbo heb ik in de kast staan, maar gebruik ik bewust niet. Het werkt fantastisch op moeras planten zoals cryptos. Maar het is de doodsteek voor waterpest. En deze plant is eigenlijk een beetje de motor van mijn aquarium. Het aquarium heeft 4 TL lampen waarvan 1 blauw licht geeft. Adviseer jij om er een buis uit te halen? Het zal misschien wat alg groei killen, maar helpt het de groei van mijn planten?

Mijn LFS in de buurt meet helaas ook geen po4 en no3.
In dat geval moet je op zoek naar een andere Lfs, deze mag dan geen Local FISH store heten.... Je moet een Carbo stoot gaan geven gericht op de plek waar nodig. Een Javavaren die jij hebt kan daar heel goed tegen en ook Crypto's geven dan geen problemen. De waterpest zal alleen maar profiteren van de CO2 vervanger waar zij ook iets van mee zal krijgen. Elke plant is nl. CO2 nodig! Bovendien, als je niets doen zal je slecht groeiende waterpest, zoals je zelf al aangeeft, ook het loodje leggen.
 
Wat niet minder belangrijk is dat je de waterwaarden op orde krijgt voor de planten want anders heb je de algen heel snel weer terug dus ik zou zoals Ben al aangeeft een andere zaak zoeken of eventueel zelf overwegen om druppeltesten aan te schaffen. Voor rond de 30 euro heb je al een vrij complete koffer te koop namelijk en vergeet niet om ook plantenvoeding aan te schaffen;).
Eventuele sterk aangetaste bladeren zou ik persoonlijk handmatig verwijderen.
 
Bedoel je met gericht toe dienen dat ik het op de planten moet spuiten? En dan gewoon de dagelijkse voor geschreven hoeveelheid van 1 ml per 50 liter = 9 ml? Lost dat spul niet direct op in het water? het is het proberen waard. Waterpest kost ook de wereld niet.

Nog even verder op de te korten. Er werd eerder gesproken over NO3 en PO4. Waarom precies deze 2?

ik heb een een druppel set! En die test de eerder opgegeven waardes.

Welke planten voeding raden jullie aan? Ik heb ooit profito naast easy carbo gebruikt. Maar ik kan niet zeggen dat ik daar resultaat van zag...
 
Bedoel je met gericht toe dienen dat ik het op de planten moet spuiten? En dan gewoon de dagelijkse voor geschreven hoeveelheid van 1 ml per 50 liter = 9 ml? Lost dat spul niet direct op in het water? het is het proberen waard. Waterpest kost ook de wereld niet.

Nog even verder op de te korten. Er werd eerder gesproken over NO3 en PO4. Waarom precies deze 2?

ik heb een een druppel set! En die test de eerder opgegeven waardes.

Welke planten voeding raden jullie aan? Ik heb ooit profito naast easy carbo gebruikt. Maar ik kan niet zeggen dat ik daar resultaat van zag...
NO3 ( Nitraat ) en PO4 ( Fosfaat ) zijn twee van de Macro elementen (belangrijke voedingstoffen) voor je planten, mis jij deze? dan zullen je planten niet goed gaan groeien en zullen de algen de overhand krijgen, algen hebben namelijk maar een minuscule aantal voeding nodig om te groeien.
Daarom raden wij je aan om een druppeltest aan te schaffen voor NO3 en PO4, of zoals John (@jessicapilon) al aangaf een leuke complete koffer aan te schaffen voor ongeveer 30 euro om te kijken of je niet 1 van de voedingstoffen mist.

De meningen zijn verdeeld over welke soort planten voeding je moet gaan gebruiken. Profito is prima maar als je een tekort heb aan NO3 en PO4 zal dit geen effect hebben want Profito bevat alleen de micro elementen, dus geen NO3 en PO4 en planten hebben zowel NO3, PO4 en micro elementen nodig om te kunnen groeien.

Het gebruik van carbo zou ik vooral door blijven zetten.
 
Peter heeft het prima verwoord en het is zaak dat alle belangrijke waarden op orde zijn voor de planten.
Dus voldoende co2, po4 en no3 en sporen. Carbo kan soms een goede vervanger zijn van echte co2 overigens.
 
Het wordt mij allemaal duidelijk :) Ik ben gister na de schoonmaak met easy carbo begonnen en ik ga voor die po4 en no3 waardes zorgen. Dan kunnen we verder een plan maken.

Weet iemand wat een CO2 vulling voor een 5 liter gasfles kost en hoelang kan je daar ongeveer mee doen? Ik vraag mij af of dat niet goedkoper is dan easy life carbo. Aangezien ik 9 ml per dag gebruik kan ik maar 55 dagen met een 500 ml fles doen die 10 euro kost. Dat is 66 euro per jaar.
 
Weet iemand wat een CO2 vulling voor een 5 liter gasfles kost en hoelang kan je daar ongeveer mee doen?
Dit is afhankelijk van de vul opties in je omgeving. Ik betaal bijvoorbeeld € 2,25 per kg CO2 bij navullen van de fles. Anderen betalen het dubbele of nog meer.
Met een 2 kg fles doe ik op een RIO 180 ruim 8 maanden. Maar er zijn zoveel factoren die mee spelen dat je niet heel veel aan deze informatie hebt.
 
Hoelang je ermee doet hangt zoals al gezegd echt af van alle omstandigheden. Ik betaal zeg maar 6 euro voor 1 kilo co2. Fles van 2 kilo kost incl BTW 12,10 hier.
 
Met een 2 kg fles doe ik op een RIO 180 ruim 8 maanden.
Met sluiers is het niet verstandig om een hoge co2 te doen, dus ik denk dan wel een jaar haast!

Maar is het wel verstandig om co2 te nemen? Zoveel bakken, zelfs enkel plantenbakken hebben dat niet, en dan een sluierstaartenbak wel? Voor die paar plantjes.... Bijvoorbeeld waterpest doet het ook prima zonder en dat is niet een uitzondering
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb PO4 en NO3 test setjes van familie kunnen lenen. Alleen bleek bij het testen helaas dat we een speciaal maat schepje voor no3 waren vergeten. Deze heb ik dus nog niet kunnen meten.

De waterwaardes met Po4 zijn nu:
Co2 0,6
PH 8,5
KH 6
GH 6 --> is verhoogd naar +/- 9/10
Po4 0,1

Ik heb het een een en ander gelezen over fosfaat en nitraat. Wat je veel leest is dat als je fosfaat toevoegd je planten Co2 gaan vragen, en andersom ook. Vandaar natuurlijk jullie tip om easy carbo toe te gaan voegen. Maar als de een niet zonder de ander kan en andersom, dan kom je er niet onderuit om Co2 links te laten liggen. Allebij links laten liggen werkt ook niet, dat heb ik nu wel ervaren. Dus je moet iets doen! Nou de vraag. Wat moet ik doen :)

Als je een half jaar of zelfs wel een jaar met een flesvulling kan doen weet ik zeker dat dat goedkoper is dan Easy carbo.
 
Wat je veel leest is dat als je fosfaat toevoegd je planten Co2 gaan vragen, en andersom ook


Deels waar want als je co2 of fosfaat toevoegt als je tekorten hiervan hebt dan gaan ze sneller groeien omdat het tekort de groei afremde en vragen daarna dan dus meer voeding. In principe is licht de bepalende factor naar mij mening in een bak. Als je voldoende co2 hebt voor de planten dan heeft nog meer weinig nut volgens mij. Dat geld voor alle voedingsstoffen overigens.
Als je planten sneller zouden groeien met heel veel voeding dan konden we beter allemaal een fles Profito in de bak gieten;).

Licht is de belangrijke factor merk ik en afhankelijk van hoeveel voeding je daarnaast in je bak hebt wordt de groei bepaald. Planten kunnen maar een beperkte hoeveelheid voeding opnemen dus teveel doseren om de groei te stimuleren heeft dan weinig nut. Het is zaak om te kijken hoeveel voeding je planten verbruiken in je bak en het daar op af te stemmen.

Zonder co2 is prima mogelijk maar dan moet je je beperkt licht boven de bak hebben waardoor de vraag naar co2 ook beperkt blijft. Ik heb in geen enkel bakje van 60cm co2 omdat daar maar een buis bovenzit die beperkt is met 15W.
 
Licht is inderdaad je uitgangs punt.
Hoe meer licht hoe harder de planten kunnen groeien.
Als alle voedings elementen onbeperkt voorradig zouden zijn bepaalde je dus de groei met het licht.
Alleen zijn er grenzen aan de hoeveelheid co2 die je toe kan voegen zonder je vissen te vergassen.
Dus moet je het licht afregelen of de optimale co2 toevoeging.
De macro en micro elementen regel je daar weer op af.
 
Kijk vooral goed naar je planten, te korten zijn vrijwel altijd te zien aan plantjes.
 
Kijk vooral goed naar je planten, te korten zijn vrijwel altijd te zien aan plantjes.

Ik heb even goed gekeken met deze lijst erbij en dan kom ik uit op Plant blijft klein, weinig tot geen groei, witte neerslag (calcium) op bladeren ------> CO2 (koolstofdioxide) tekort.

Ik kan op een lamp lezen dat het een 54W lamp is. Ik heb er 4 waarvan 1 blauw is. Ik gok dat ze allemaal rond die wattage range zullen zitten. Dat is heel wat er meer dan 15W.. Bedoelen jullie met "minder licht" het aantal uur dat alle lampen aan staan of de hoeveelheid lampen/ hoeveel watt aan lampen dat boven het aquarium aan staat of allebij?
 
Ik heb even goed gekeken met deze lijst erbij en dan kom ik uit op Plant blijft klein, weinig tot geen groei, witte neerslag (calcium) op bladeren ------> CO2 (koolstofdioxide) tekort.

Ik kan op een lamp lezen dat het een 54W lamp is. Ik heb er 4 waarvan 1 blauw is. Ik gok dat ze allemaal rond die wattage range zullen zitten. Dat is heel wat er meer dan 15W.. Bedoelen jullie met "minder licht" het aantal uur dat alle lampen aan staan of de hoeveelheid lampen/ hoeveel watt aan lampen dat boven het aquarium aan staat of allebij?


even een out of the box vraag. Water verversen, verhoogt dat het Co2 of verlaagt dat het Co2 van het aquarium? Ik ververs zelf tussen de 150 en 200 liter per week. Wat is hiervan de invloed op mijn Co2, of misschien wel alle voedingsstoffen?
 
Licht is inderdaad je uitgangs punt.
Hoe meer licht hoe harder de planten kunnen groeien.
Als alle voedings elementen onbeperkt voorradig zouden zijn bepaalde je dus de groei met het licht.
Alleen zijn er grenzen aan de hoeveelheid co2 die je toe kan voegen zonder je vissen te vergassen.
Dus moet je het licht afregelen of de optimale co2 toevoeging.
De macro en micro elementen regel je daar weer op af.

Top uitgelegd weer:thumbs:
 
Je hebt maar een beperkt aantal planten, plus goudvissen die er al bekent om staan graag aan planten te zitten.

Ik zou op marktplaats kijken of er mensen in de buurt zijn die planten over hebben. Daar zoveel mogelijk van in je bak plaatsen en kijken wat er aan slaat.

Je kan zelfs bewust kijken naar planten die ze graag eten en die juist ook aanbieden.
 
Mijn sluiers zitten gelukkig maar zeer beperkt aan de planten, de cryptocorines en javaren lusten ze niet dus laten ze met rust. Bij waterpest eten ze alleen een beetje de oudere stukken. Wanneer het allemaal gewoon of lekker groeit, groeit het harder dan de vissen eten dus zijn zij niet zon probleem meer:)
 
Ik zou er wel op letten dat het makkelijke zijn die weinig eisen zoals bv Crypto s of de Echino s.

Met minder licht bedoel ik het wattage en ook het aantal uren licht. Als je het licht 8 uur het branden dan is de vraag naar voeding kleiner dan wanneer je het licht 11 of 12 uur aan hebt staan.

Je bak is rond de 400 liter dis met 4 buizen met in totaal rond de 200W heb je vrij veel licht denk ik.
Je zit dan rond de 0,5W/L.
 
Klopt helemaal. Een paar snelgroeiers is altijd fijn omdat het nitraat vreters zijn. Kroos schijnen ze gek op te zijn maar of je dat zelf wilt is de vraag.
 
Het licht staat nu ong 10 uur per dag aan. Een volle bak kroos dempt wel het licht!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Licht is inderdaad je uitgangs punt.
Hoe meer licht hoe harder de planten kunnen groeien.
Als alle voedings elementen onbeperkt voorradig zouden zijn bepaalde je dus de groei met het licht.
Alleen zijn er grenzen aan de hoeveelheid co2 die je toe kan voegen zonder je vissen te vergassen.
Dus moet je het licht afregelen of de optimale co2 toevoeging.
De macro en micro elementen regel je daar weer op af.
Als aanvulling hierop: Elke plant heeft een basisbehoefte nodig om tot optimale groei te komen. Licht is, zoals Dirk terecht opmerkt, een uitgangspunt, het behoort tot die basisbehoeftes. Wel is het zo dat planten verschillen in de lichthoeveelheids/intensiteits behoeftes. Er zijn planten die om een wat langere licht tijd én intensiteit vragen, Alternanthera's bijvoorbeeld, andere willen dat juist niet, Anubias soorten bijvoorbeeld. Bemesting/voeding worden altijd aangepast aan de basisbehoeftes van een plant. Vandaar dat je altijd uit moet gaan van tekorten bij problemen met planten. Verder is het natuurlijk zaak om te bezien welke planten samenstelling het beste is voor jouw situatie
 
Bij mijn planten samenstelling ben ik uit gegaan van makkelijke planten die niet door sluierstaarten worden op gegeten. Daarom heb ik voor crypto en voor javaren gekozen. Deze planten zouden hoe dan ook best redelijk moeten gedijen in het aquarium, zeker met easy carbo. Een snelgroeier is altijd goed voor de biologische cirkel, dus heb ik voor het altijd makkelijke waterpest gekozen om erbij te hebben. Maar na de maanden verstrijken beginnen de tekorten toch te de groei (vooral van de waterpest) te nekken. De vraag is nu, wat is er nou allemaal te kort? Co2, dat is eigenlijk wel zeker he? Maar wat nog meer?

Mijn verlichting is dus ook te sterk, wat raden jullie meer aan als verlichting? Zal ik 1 lamp uitschakelen en ze per dag minder lang aanzetten?
 
Niet iedere plant groeit in iedere bak hetzelfde. Ik heb planten die snel zouden groeien die ik niet of slecht aan de gang krijg, braziliaanse klimop bv.

Je hebt sluiers en weinig planten dus dat je tekorten zou hebben in nitraat of fosfaat lijkt me sterk, (meten is weten).

Ik zou het echt zoeken in eerst wat extra planten te gaan proberen.
 
fosfaat ligt nu op 0,1. Dat is dus wat aan de lage kant, op internet lees ik dat 0,5 een streven is. Is het nou belangrijk om dit te gaan verhogen of moet ik juist eerst alleen met het licht aan de slag? Nitraat is nog onbekend.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan