Planten groeien niet


Afgelopen week zijn de plantjes en meetspulletjes binnen gekomen. We hebben net gemeten, het nitraat is 2mg/l en het fosfaat 0,4mg/l. Nou is er eerder gezegd dat het nitraat naar 20 en fosfaat naar 2 moet. Kan ik in een keer deze stap maken met de middeltjes of moet ik tussen stappen maken? Zo ja, van hoe groot?
Wil je de ei methode toepassen of heel vaak meten?
 
Ik heb nog even het een en andere gelezen over EI, ik denk dat ik liever een goede balans waarde aanhoud dan ik te veel erin doe. Mijn aquarium staat ook niet extreem vol met planten en ik voeg ook al geen co2 toe, zou een teveel aan voedingsstoffen niet voor algen gaan zorgen?
 
Nee het is eerder een tekort aan iets.
Mits je niet voeldoende planten hebt on de nh4 snel weg te werken.
 
Afgelopen week zijn de plantjes en meetspulletjes binnen gekomen. We hebben net gemeten, het nitraat is 2mg/l en het fosfaat 0,4mg/l. Nou is er eerder gezegd dat het nitraat naar 20 en fosfaat naar 2 moet. Kan ik in een keer deze stap maken met de middeltjes of moet ik tussen stappen maken? Zo ja, van hoe groot?
Je moet gewoon gaan doseren met deze middeltjes behorende bij de omvang van je bak. Je zal zien dat de waardes langzaam maar zeker naar het gewenste niveau gaan. Daarbij hoef je je niet direct druk maken om een "methode" in welke vorm dan ook. Mijn druk beplantte bak van zo'n 150 liter netto, Rio 180, krijgt bijvoorbeeld elke dag 2 ml. nitraat en 2 ml. fosfaat. Door regelmatige een meting uit te voeren tot de gewenste waardes bereikt zijn kun je de vorderingen bijhouden. Als de waardes stabiel en naar je zin zijn kan de meetfrequentie omlaag.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of hier al iets over is gezegd, maar als ik de foto's bekijk zie ik alleen grof grind op de bodem, klopt dat? Misschien moet je eens kijken naar het substraat waar de planten in staan. Planten hebben voedingsbodem nodig.
 
Sommige planten nemen inderdaad hoofdzakelijk voeding via de wortels op.
Maar een voedingsbodem is niet nodig gewoon bij deze planten wat voeding in de bodem duwen.
Hiervoor zijn diverse oplossingen voor. Zelf ben ik wel tevreden over de sticks van easylive.
 
Ik zou ook geen voedingsbodem nemen maar zoals Dirk al aangeeft met sticks of kleibollen gaan werken. Lid Backplay verkoopt ook goede en voordelige capsules hiervoor;)
 
Bij de planten die de voeding uit de bodem opnemen hebben altijd al mest pillen tot hun beschikking!

Ik ben nu een week onderweg met het nitraat en fosfaat. Het fosfaat is redelijk stabiel gebleven afgelopen week, maar het valt op (of tegen) dat het nitraat in 24 uur compleet weg is. Van 10 mg/L naar 0 in 24 uur. Ik vroeg mij af of het misschien zou kunnen dat ik nitraat weg zou filteren? Ik heb 2 externe filters, een JBL cristalprofi greenline e901 en een Eheim proffesonial 3. De JBL zit vooral vol met Blauwe sponsen en de eheim zit vooral vol met balletjes, buisjes en andere figuurtjes.
 

Terug
Bovenaan