Planten groeien niet (goed)


60x0,5watt =60Watt verbruik in 2 strips van 1meter ??????????
Ja, een halve meter van deze strips is al 17 watt
30leds per strip x 40lumen per led is = 1200lumen per meter
Edje als je nu even goed kijkt het zijn 30 Led's per HALVE METER, dus 60 Led's van 40 Lumen is 2400 Lumen per meter, vandaar dat ik zeg dat de 4000 Lumen (eigenlijk nog meer) makkelijk gehaald wordt met de twee strips
De 12 lumen per liter is gebaseerd op 20 lumen per led, maar deze led's produceren veel meer, het dubbele namelijk dus kom je op 24 Lumen per liter.
dus hoe beste man kom jij met 60x0,5watt die 40lumen per led geven aan de 4000lumen
Nogmaals, Het is dus 120 x 0,5 watt, 120 x 40 Lumen haalt met gemak 4000 Lumen, zelfs meer maar dan moet het op 100% branden.
Dus met 60 Watt (eigenlijk 68) kan 4800 lumen gehaald worden, dat is dus ongeveer 70 Lumen per watt.
 
Laatst bewerkt:
Dus nog even voor de duidelijkheid, jouw berekening klopt niet omdat je uitgaat van 30 Led's per meter, het is dus 60 Led's per meter, 120 in totaal met de twee meter.
Als je kijkt naar de specificatie zie dat deze Led's 0,54 watt per stuk zijn, omdat het 17 watt per 30 Led's is, dus 120 x 0,54 watt = 68 Watt.
De ledjes geven (bijna) 40 lumen per Watt omdat het eigenlijk 40 Lumen per 1,08 watt is, dus in totaal kan 4800 Lumen gehaald worden met 68 Watt, als de Led's 0,5 watt zouden zijn geweest was het 80 lumen per Watt, maar ze zijn 0,54 watt dus kom je iets lager uit, namelijk op 70 Lumen per Watt.


Hierheb ik een meter van en helder wit heb ikook een meter van.
 
Laatst bewerkt:
Oke je hebt zelf namelijk dit gepost..

Een (goede) smd 5630 Led geeft toch zeker het tweevoudige (wellicht drievoudige) aan Lumens dan een 5050 Led.
Een smd 5050 bestaat uit drie 3528 ledjes die per stuk slechts 6 Lumen geven, waarbij de 5630 bestaat uit één Led en ook een hoger vermogen heeft, 0,5 tot 1 watt soms, en die laatste kan de 50 Lumen (of meer) halen.4
De Led's van maffie zijn ruim een halve Watt per stuk (17 ÷ 30) Dus de 2400 Lumen wordt zeker wel gehaald met de twee meter die hij boven zijn bak heeft hangen.

Vervolgens post Benvo,

Even terug, jouw leds verbruiken een half watt per led en leveren, eveneens per led, zo'n 40 lumen. Omdat ik het getal 10 op mijn Arduino nodig had gebruikte ik dit om te vermenigvuldigen met deze waarde. Maar je hebt 60 leds dus 1200 lumen per meter. Correct door jou weergegeven. Voor je Javavaren voldoet dit misschien maar daar ging het mij eigenlijk niet om. Door veel handelaren worden deze leds als zeer veel licht producerende leds, geschikt voor aquariums, aangeprezen. Daar ben ik het niet mee eens. De kwaliteit is daar niet goed genoeg voor.


En nu zijn het opeens 120led 2x60ledjes de meter.
Oke..einde discussie...
 
En nu zijn het opeens 120led 2x60ledjes de meter.
Dat waren het er al die tijd al. jij komt aan met 30 per meter ik niet, en 2400 wordt zeker gehaald ja, dat komt omdat maffie zei (in een ander topic) dat de Led's 20 lumen gaven, maar ze geven het dubbele.
Jij boort mijn berekening de grond is omdat je uitgaat van 60 Led's in totaal, en het zijn er dus 120.
De Led's van maffie zijn ruim een halve Watt per stuk (17 ÷ 30)
Bovenstaand is gebaseerd op 50 cm strip, dat staat ook in de link die maffie plaatst, in totaal heeft hij 2 meter dus 4 keer een 17 watt strips van 50 cm en 30 Led's
Maar ik antwoord nu ook niet meer, laten we het hier bij laten.
 
Dat waren het er al die tijd al. 2400 wordt zeker gehaald ja, dat komt omdat maffie zei dat de Led's 20 lumen gaven, maar ze geven het dubbele.
Jij boort mijn berekening de grond is omdat je uitgaat van 60 Led's in totaal, en het zijn er dus 120.

Bovenstaand is gebaseerd op 50 cm strip, dat staat ook in de link die maffie plaatst, in totaal heeft hij 2 meter dus 4 van die 17 watt strips van 17 watt en 30 Led's
Maar ik antwoord nu ook niet meer, laten we het hier bij laten.


het er zo bij laten is een goed plan... alleen is het jammer dat het rendement 120x0,5=60watt x 40lumen = 4800lumen opleverd en T5 2x 39watt 2800lumen per buis 5600lumen oplevert met 78watt.. dus in mijn ogen is het rendement van zijn led configuratie slechter dan 2x T5 buizen en goedkoper in vervanging.
maar goed... dat is mijn mening.
 
Ja klopt, de power led's van JMB hebben een beter rendement per Watt
 
Toch wel een interessante discussie. Naar mijn mening moet er er bij dit soort leds altijd rekening gehouden worden met een zeer wisselende kwaliteit. Als voorbeeld; ook bij de Action zag ik strips liggen die ik meenam voor boven mijn kweekbakje. 35 cm. hoog dus de 5630 leds die op deze strips zaten, 60 per meter, zouden ruim moeten voldoen. Niet dus, de kwaliteit was gewoon te slecht zelfs voor een bakje van deze hoogte. De leds waren voorzien van een ID65 kwalficatie, welke door sommigen wordt aangezien voor waterdicht, maar de leds vielen door vocht al snel uit. Dat maakt dat ik een gezonde weerzin heb tegen leds. Al helemaal wanneer er geen technische gegevens van de strips gegeven worden en men schermt met alleen afgegeven lumen. Graag zie ik er ook een merknaam van de gebruikte leds bij.
 
oww en even uitgaan van wat jij zegt 20lumen per led.. grappig dan zou hij maar 8lumen de liter over houden op 200liter water, de 1xled haalt dus 40lumen met 0,5watt verbuik 30ledjes per 1 meter = dus 1200lumen en 2strips dan 2400lumen dus waar jij 4000lumen dan vandaan haalt geen idee maar 1600lumen er bij toveren snap ik even niet in zijn configuratie ledstrips.

Daarom zei ik al 2x 27Watt JBM ledbalken met 1Watt type led in een meter zit al op 2400lumen samen 2 led balken = 4800lumen gedeeld door netto 150liter water rio180 = 32lumen de liter ze staan leds staan op 80% dus ongeveer 25lumen houd ik over.. dus hoe beste man kom jij met 60x0,5watt die 40lumen per led geven aan de 4000lumen boven zijn aqauarium met maar een vermogen van 68Watt terwijl je dan ruim 100Watt nodig hebt met zijn type led.?
Led balken van JMB bieden per Watt iets meer dan 100 lumen wanneer het om uitsluitend witte leds gaat. . (Ik heb ze zelf) Mijn ledbalken met wit/rood leds geven 2400 lumen, zo ook de wit blauwe versie. De gekleurde leds moet je namelijk op zo'n 50 lumen per watt zetten. Mijn geheel witte balk geeft 2700 lumen. Deze drie balken zitten op mijn Rio 180.
 
Toch wel een interessante discussie. Naar mijn mening moet er er bij dit soort leds altijd rekening gehouden worden met een zeer wisselende kwaliteit
Ja dat is waar, maar het ging in dit geval even om de theoretische waarde, of het in de praktijk ook wordt gehaald is een tweede.
En die 5630 Led's van de Action, weet je toevallig het vermogen van die strip? dat zou dan 30 watt moeten zijn, als dat dan weinig licht geeft is het een duur stripje in gebruik.
Graag zie ik er ook een merknaam van de gebruikte leds bij.
De 5630 van bvb Samsung zouden daadwerkelijk 50 Lumen per 0,5 Watt moeten geven.

De stripjes (of eigenlijk balkjes) van maffie kosten 15 euro voor een halve meter, dus je zou mogen verwachten dat het redelijke kwaliteit is voor 30 euro per meter.

In Led tl buizen zie je vaak 2835 Led's, en deze buizen geven ook best veel licht, bij ons op het werk hebben wij ze nog niet zo lang geleden geplaatst, de helft aan vermogen en hetzelfde licht, maar dat heeft ook te maken met de efficiency van de Led uiteraard, deze straalt alleen omlaag.
 
Laatst bewerkt:
Zeker interessant deze discussie helaas voor mij volstrekt onbegrijpelijk.

Met de door mij geplaatste link van mijn LED waar ik dus 2 meter van heb, blauw en rood (waar ik samen ook 2 meter van heb) niet meegerekend, zou toch op basis van de specs van de leverancier, tot een uitkomst moeten kunnen leiden qua lumen waarover geen discussie zou moeten zijn. Lijkt mij. Maar dat zie ik blijkbaar verkeerd.

Over de kwaliteit van deze led weet ik uiteraard niks. Het licht haalt wel duidelijk de bodem. Dat zie ik aan plantjes op de bodem die veel beter zijn gaan groeien sinds ik veel minder dim.

Prijs is voor mij geen afweging geweest. Ik kocht dit in eerste instantie als noodlampje toen ferplast dubai 1200 led er mee uitscheed. Ik vond het gebruiksgemak en flexibiliteit van dit systeem behoorlijk indrukwekkend oa vanwege modulairiteit. En heb het dus uitgebreid tot 2 meter wit 1 rood 1 blauw en overweeg nog 1 meter wit eraan te knopen

Bij een vorig aquarium had ik een spatwaterdicht stripje van deze leverancier voor maanlicht maar omdat ik dat niet goed vastgeplakt kreeg in de kap heeft dat wekenlang bovenop d e drijfplanten gelegen en vaak gedeeltelijk in het water. Brandend. Geen issues . Deze balkjes met een strip erin die ik nu heb worden geadverteerd als geheel waterdicht.

Ik wil best aannemen dat tl veel goedkoper of veel beter is maar ik heb bewust planten gekozen die makkelijk zouden moeten zijn, volgens mij, en die het met een niet al te sensationele belichting toch zouden moeten kunnen doen en dus ook zonder co2 toevoeging. Dus ik ga ondanks div adviezen mbt de belichting, aangezien ik daar niet veel wijzer van wordt, toch maar door op de door mij in mijn vorige bericht beschreven weg.

De reacties m b t tot soort en kwaliteit LED vs TL leg ik dus naast me neer. De andere adviezen zal ik wel grotendeels opvolgen.

Bedankt iedereen.
 
Nou goed nieuws. Ik heb dus nu zo'n 10u per dag mijn 2 meter wit met discutabele LED op 100 procent staan. Daarnaast veel drijfplant verwijderd en de zwaardplant die duidelijk aan het kreperen was maakt nu allemaal frisse nieuwe blaadjes aan. Ik zal zsm nog wat meer oorspronkelijk blad dat er niet mooi uitziet verwijderen om meer licht te krijgen.

De rest van de planten zie ik nog niet veel verschil. De vallisneria gaat dus ok en ja de javavaren was nieuw en lijkt wel wat te groeien maar niet zo duidelijk als de zwaardplant.

Wel extra bruinalg op de achterwand. Vind het zelf niet echt storend en dat is ook zo weg met een afwasborstel.
 
Ik zie nu ook echt alles groeien gewoon het was duidelijk het dimmen en te korte tijd licht. Die leds die ik heb voldoen duidelijk goed zat voor echinodorus vallisneria javavaren en mosselplant ook. Die helemaal trouwens.
 
Die leds die ik heb voldoen duidelijk goed zat
Fijn om te horen, en dat zei ik dus ook al de gehele tijd, maar zet ze niet op 100% dat verkort de levensduur aanzienlijk, 95% is beter.
En hieruit blijkt dus ook dat het prima zou moeten gaan onder alleen witte Led's
 
Het groeit vergelijkbaar snel met het onkruid in de tuin had toevallig vorige week wat geschoffeld.

Ik heb nog een bus Colombo flora grow staan zal ik dat ook gaan toepassen bovenop de profito?

En wat is aanzienlijke levensduurverkorting bij led? Houdt dan ineens alles ineens op op korte termijn of gaat het slechter werken en hoezo?
 
Voor leds is het niet goed om ze op 100% te laten branden. Zelf hou ik, bij mijn JBL balken een maximum van 98% aan. In hoeverre dit de levensduur verlengt zal variëren per soort en zelfs binnen de soort. Dat is gewoon niet te zeggen. Maar het is wel een waarheid. Er zijn producenten die een veiligheid hebben ingebouwd. Zo heeft JMB bij de 3 Watt leds een marge ingebouwd, die kan je op 100% zetten, de werkelijkheid is dan ietwat lager. Dit hebben ze echter niet gedaan bij de 1 Watt leds die ik heb, vandaar mijn eigen voorzorg.
 
Voor leds is het niet goed om ze op 100% te laten branden. Zelf hou ik, bij mijn JBL balken een maximum van 98% aan. In hoeverre dit de levensduur verlengt zal variëren per soort en zelfs binnen de soort. Dat is gewoon niet te zeggen. Maar het is wel een waarheid. Er zijn producenten die een veiligheid hebben ingebouwd. Zo heeft JMB bij de 3 Watt leds een marge ingebouwd, die kan je op 100% zetten, de werkelijkheid is dan ietwat lager. Dit hebben ze echter niet gedaan bij de 1 Watt leds die ik heb, vandaar mijn eigen voorzorg.

Ik lees dat eigenlijk alleen hier op aquaforum. Verder zie ik nergens dat je ze moet dimmen. Dimmen is optioneel. Bij mijn leverancier staat bv ze zijn zo vreselijk fel dat je ze misschien beter kan dimmen en idd het is vreselijk licht.

Hitte merk ik ook niks van call me stupid maar ik zeg gewoon hoe ik t ervaar.
 
Heb niet alles gelezen, tip over de java varen is bij het niet toevoegen van co2. De plant een tijd lang niks lijkt te doen. That's normal die plant lijkt lang te moeten wennen. En komt vanzelf los. geduld!
 
Ik lees dat eigenlijk alleen hier op aquaforum. Verder zie ik nergens dat je ze moet dimmen. Dimmen is optioneel. Bij mijn leverancier staat bv ze zijn zo vreselijk fel dat je ze misschien beter kan dimmen en idd het is vreselijk licht.

Hitte merk ik ook niks van call me stupid maar ik zeg gewoon hoe ik t ervaar.
Schermopname (7).png
Hier kan je lezen dat er in de 3 Watt versies de bedoelde beveiliging zit. De leds worden tot 2,5 Watt belast.
 
Laatst bewerkt:
De plante groeien als gekken nu ben benieuwd wanneer er een mest of co2 tekort gaat optreden. Mijn meter rood gaat nu bij de zonsopkomst ook naar 70 procent en de rest van de 10u waarbij het wit op 100 procent staat blijft het rood op 20.

Wat g e beurt er met de levensduur bij 100 belasting. Houdt dan alles in 1x op of individu e l e liedjes of worden ze zwakker?
 
Nog even doorzeuren. Sinds ik mijn 2 meter wit van ledstripxl op 100 procent heb en gedurende de dag rood ook op 20 of zo groeit alles als kool.

De javavaren begint hier en daar bruine vlekjes te vertonen maar dat is als ik me niet vergis co2 tekort of niet?

Ik had bij eerdere javavaren echt heel veel bruine bladeren kan nu nog komen uiteraard maar dat is afwachten. Onder tussen zie ik de Java wel groeien ik zweer het.

De rest van de planten groeit heel goed en ziet er fris uit.

Maar nu komt het mooiste.

De laatste maanden moest ik wekelijks de bruinalg van mijn back to nature achterwand afkrabben met e een afwasborstel. Want die werd steeds heel bruin en ik vond dat niet eens lelijk maar ik weet dat het niet hoort.

M aar nu geen bruinalg dus. Hij blijft echt mooi. Op zich wel bruinig hier en daar mogelijk maar niet dat je denkt ik moet poetsen.
 
De plante groeien als gekken nu ben benieuwd wanneer er een mest of co2 tekort gaat optreden. Mijn meter rood gaat nu bij de zonsopkomst ook naar 70 procent en de rest van de 10u waarbij het wit op 100 procent staat blijft het rood op 20.

Wat g e beurt er met de levensduur bij 100 belasting. Houdt dan alles in 1x op of individu e l e liedjes of worden ze zwakker?

Dat is gewoon een moeilijke.
Ik heb in mijn woonkamer ca 7 jaar geleden een hoop led spotjes gehangen, en na 5 jaar gingen die één na één voor de bijl, maar dat was meestal de electronica zelf die begaf. Het waren spotjes met allemaal kleine LEDs en dan van de ene op de andere dag branden die niet of heel weinig. Dan ligt het niet aan de lampjes hé.

Andere LED lampjes van toen werken nog. Vermits LED nog niet zo lang in de aquariums gebruikt wordt en een vergelijkende studie zeer lang duurt is er nog niet zo veel over geweten.
Men spreekt makkelijk over 10 jaar levensduur, maar of dat nu 8 jaar wordt op 100% of 15 jaar op 80% is moeilijk te voorspellen.
Je kan ze ook op 95% laten branden, dat verschil ga jij niet merken, en je plantjes amper.
 
Dat is gewoon een moeilijke.
Ik heb in mijn woonkamer ca 7 jaar geleden een hoop led spotjes gehangen, en na 5 jaar gingen die één na één voor de bijl, maar dat was meestal de electronica zelf die begaf. Het waren spotjes met allemaal kleine LEDs en dan van de ene op de andere dag branden die niet of heel weinig. Dan ligt het niet aan de lampjes hé.

Andere LED lampjes van toen werken nog. Vermits LED nog niet zo lang in de aquariums gebruikt wordt en een vergelijkende studie zeer lang duurt is er nog niet zo veel over geweten.
Men spreekt makkelijk over 10 jaar levensduur, maar of dat nu 8 jaar wordt op 100% of 15 jaar op 80% is moeilijk te voorspellen.
Je kan ze ook op 95% laten branden, dat verschil ga jij niet merken, en je plantjes amper.

Even een bericht tussendoor, ik heb nog t5 tl buizen. Led verlichting is dus niet een gekke investering als ze zo lang meegaan. Vermindert het lichtspectrum niet of nauwlijks dan?
 

Terug
Bovenaan