Planten groeien niet (goed)


maffie666

Well-known member
Lid geworden
30 december 2016
Berichten
563
Leeftijd
56
Of dit nou een waterchemie vraag of een plantenvraag is i don't know maar hier komt ie.

Bak 240l veel stenen dus zeg 220l. Ik heb ledstripbalken van ledstripxl en die bedien ik via een tc420 dus dat is een ingewikkeld in en uitfadeschema. Een uur of 4 zo goed als geen licht en een uur of 6 naar en van zo'n 60 procent tot 0 met 2 meter wit en nog een snufje rood in de ochtend. En blauw in de avond.

2 eheim 2213 meen ik classic filters tamelijk onwetenschappelijk volgepropt met divers spul.

In de zomer helaas voorbij nogal wat bruinalg wegens tikje daglicht ik weet dat het daaraan lag want hield op toen ik gordijnen dichthield.

Geen co2 toevoeging.

Veel vis echt dichtbij de max maar aangezien mijn bak er alleen tijdens het voeren druk uitziet denk ik ok.

2 als kool groeiende mangrove krabben en 3 dikke slakken.

20 ml profito per week.

Zo'n 10 a 20 liter verversing per week.

Voeren tamelijk onregelmatig. Maar als ik ze voer zijn ze wel even bezig.

Belangrijke planten javavaren vallisneria en echinodirus en hoe heet dat annubias. Ook belangrijk mosselplanten.

Mosselplanten groeien als een gek gooi het wekelijks weg.

Vallisneria groeit goed.

Annubias redelijk.

Echinodirus en javavaren totaal niet en dit is eigenlijk de BELANGRIJKE vraag: hoe verander ik dat.

Waterwaarden ik meet eigenlijk bijna nooit vind het veel te veel moeite heb nu ook weer strips maar hieronder de druppels
No2 0
Po4 2
Ph 7.5
Nh3 0
No3 10
Kh 8
Gh 9

Nog paar vragen moet hardheid omlaag zo ja hoe? Is nitraat niet te laag moet ik toevoegen zo ja hoe?

Moet ik iets anders meten dan wel toevoegen of verlagen zo ja hoe? Fe of zo?

Easycarbo? Lfs suggereert dat. Wat ze ook suggereren is geen water meer verversen.

En nog veel meer vragen natuurlijk.

Welzijn van de dieren staat uiteraard voorop dus vol met mest en co2 pompen zie ik nog niet zitten.

Tenslotte nog een slechte foto waarvoor excuses van de bak.
 

Bijlagen

  • IMG_20190904_221653.jpg
    IMG_20190904_221653.jpg
    31 KB · Weergaven: 111
Een Echinodorus heeft bodemvoeding nodig, daar hoor ik je niet over :!
Hoe heb je de Javavaren geplaatst?
En graag wat info over je verlichting, tijd, sterkte, soort.
Nitraat, fosfaat zou ik voor deze bak op 10/1 houden, (kleinbeetje een gok)
Gezien het uiterlijk van de bak denk ik dat je redelijk veel verlichting hebt waar b.v. de Anubias niet goed mee overweg kan.
 
Echinodirus heeft kleibollen Javavaren friemelvik tussen spiderwood takken. Belichting is echt een ingewikkeld verhaal. Patrix vond mijn licht heel sterk na lezen specs dus ik heb dat gedimd en een printscreen van het fade in en uit schemaatje geplaatst en daar kreeg ik niet echt commentaar op van iemand.

Ik dacht dat vanwege niet toevoegen co2 minder licht beter was. En er groeien planten alleen javavaren en echinodirus niet.
 
Ik dacht dat vanwege niet toevoegen co2 minder licht beter was.
Correct, minder licht verminderd de vraag naar plantvoeding.
Echinodorus en Anubias kunnen prima omgaan met minder licht, alleen de groeisnelheid neemt af, welke kleibolletjes heb je?
 
.
Correct, minder licht verminderd de vraag naar plantvoeding.
Echinodorus en Anubias kunnen prima omgaan met minder licht, alleen de groeisnelheid neemt af, welke kleibolletjes heb je?
JBL ProFlora 7 + 13 balletjes, kleibollen

Ik zie ook wel veel wotel als ik er rommel. Zal ik er anders meer of andere bollen bij doen?

Die Anubias vind ik niet eens leuk ik vind eigenlijk vooral die javavaren en echinodorus en valkisneria leuk. De valkisneria groeit als een trein het lijkt einig omdat ik veel weggehaald heb.
 
Laatst bewerkt:
Een Echinodorus maakt zeer lange wortels aan, laatst na 3 jaar er een paar uitgehaald en dan is een wortel gestel van 50 cm geen uitzondering :D
Ik ken deze kleibolletjes niet dus kan er ook niet veel over zeggen, zelf gebruik ik de osmocote capsules van @tuinkabouter.
 
Een Echinodorus maakt zeer lange wortels aan, laatst na 3 jaar er een paar uitgehaald en dan is een wortel gestel van 50 cm geen uitzondering :D
Ik ken deze kleibolletjes niet dus kan er ook niet veel over zeggen, zelf gebruik ik de osmocote capsules van @tuinkabouter.

Nou zulke wortels heb ik duidelijk nog niet ik heb wel valkisnerias van anderhalve meter
 
Enichdorus bleri (zwaardplant) zo te zien heeft het wel wat moeilijk, hoe dik is je substraat ? 2-5cm grind of zand etc etc dit dan is niet voldoende om een goed wortelstelsel te ontwikkelen bij zwaardplanten (7cm-10cm dik substraat voedingsrijk is echt het beste voor zwaardplanten)
Ook tussen stenen zetten of stenen rond de plant leggen is geen goed omdat de wortels dan gaan verstikken, Voeding is belangrijk bij de wortels en met name ijzer en kalium en spoorelementen zijn echt noodzakelijk en vooral met middelmatige licht, Co2 kan deze plant zeker ook waarderen en zal explosief gaan groeien.

Anubis houden niet van teveel licht en zijn lowlight planten in schaduwrijke gebieden en groeien traag, dus groeid bij jou wel normaal zo te zien, Javavaren kan je het beste op stenen of hout binden/lijmen omdat hun wortels niet in een substraat groeien maar liever oppervlakkig hechten op materiaal, deze wortels houden van doorstroming van water en zuurstof bij de wortels om goed te ontwikkelen.
dus mocht je javavaren in substraat staan niet doen en bind deze ergens op net als een Anubis die ook niet in substraat worteld en lucht wortels hebben.

Waterwaardes PO4 =2 en NO3=10 dit ius een klein beetje uit balance liefst zou je 1mg PO4 moeten op 10mg No3, zolang er geen algen opdoemen dan zal het voor de planten niet echt een probleem zijn maar No3 mag liefst 20mg zijn voor zwaardplanten.

Tips om zwaardplanten mooi te laten groeien:

Substraat minimaal 7cm dik liefst 10cm
Kleibollen of voedingstabs/sticks bij de wortels zijn echt gewenst en dit doe je al las ik.

Matig/middel belichting zonder Co2 met Co2 kan deze plant ook goed groeien met Highlight.

Nooit rond/tegen zwaardplanten stenen leggen of ze tussen stenen plaatsten dit is namelijk niet goed voor het wortelstelsel om zuurstof op te nemen wortels zullen bruin/zwart worden omdat ze verstikken.

20ml profito is niet voldoende per week op 240liter water ga gerust naar 30-40ml en verdeel deze dosis in 3x per week toedienen dus bijv.. maandag 13ml woensdag 13ml vrijdag 13ml, dit is beter omdat planten geen week voorraad aan voeding kunnen opslaan en Ferro ofwel ijzer binnen 1dag niet meer bruikbaar is omdat het bind met fosfaten of gewoon roestvorming aan neemt door het zuurstof in het water en onbruikbaar is geworden voor planten om op te nemen dus laat staan voor een week.
Kalium gebrek komt vaak voor en zo te zien heeft jouw zwaardplant wat doorzichtige blad en gaatjes in de bladeren dat kan zeker duiden op kalium gebrek, nu zit er in profito al wat kalium maar te weinig deze zou je ook extra kunnen geven 1x per week 20ml om mee te starten en na een aantal weken te zien of hij erop reageert met nieuwe bladeren aan te maken vanuit de wortelrozet zoja blijven toedienen van kalium.
 
Er zijn al veel tips gegeven en hier is de kh 9-10 en de gh rond de 13 en in alle bakken hebben de planten daar geen moeite mee hoor. Wel zou ik de no3 iets verhogen tot 20mg.
 
In verhouding valt ook op dat de hoeveelheid CO2 erg laag is. Dat daarbij de Vallisneria het wel goed doen klopt dan ook wel, ze houden van wat harder/alkalisch water. Over de verlichting moet ik zeggen dat ik weinig vertrouwen heb in door Ts. gebruikte producten. Zijn het RGB strips of witte leds, welke kwaliteit? Dat maakt dat er weinig te zeggen is over de lichtsterkte. En dientengevolge ook minder over de bemesting...
 
En een meter blauw half uurtje bijna hellemaal gedimd idem voor rood. Weinig vertrouwen kan ik niet veel mee hoor het is erglicht. Ik heb wit op max 60 procent nu. De originele ferplast dubai verlichting deed na 3 weken gebruik helemaal niks en je moet toch wat.
 

Hierheb ik een meter van en helder wit heb ikook een meter van.
SMD 5630 leds zijn langwerpige leds die een vergelijkbare lichtsterkte hebben als SMD 5050 die vierkant zijn. De nummers hebben betrekking op de afmetingen en niet op de prestaties hoewel dit vaak wel zo is aangegeven. De door jou gebruikte strips zullen een Lumenopbrengst hebben van zo'n 400 lumen per meter. Men prijst ze vaak aan als een helder licht gevende strip, voor het oog misschien maar voor een gemiddeld aquarium, voor jouw bak in elk geval, beslist te weinig. Dit is dus de reden dat ik er weinig vertrouwen in heb. Wanneer je goede ledverlichting te duur vindt zou ik in dit geval kiezen voor TL!
Overigens is dit niet bedoelt om je spullen af te kraken. Wel om aan te geven dat er veel aanbieders zijn die een geschiktheid verklaren voor hun spullen wat dus domweg niet waar is!
 
Alle waar is naar zn geld luidt niet voor niets het spreekwoord ;)
 
SMD 5630 leds zijn langwerpige leds die een vergelijkbare lichtsterkte hebben als SMD 5050 die vierkant zijn. De nummers hebben betrekking op de afmetingen en niet op de prestaties hoewel dit vaak wel zo is aangegeven. De door jou gebruikte strips zullen een Lumenopbrengst hebben van zo'n 400 lumen per meter. Men prijst ze vaak aan als een helder licht gevende strip, voor het oog misschien maar voor een gemiddeld aquarium, voor jouw bak in elk geval, beslist te weinig. Dit is dus de reden dat ik er weinig vertrouwen in heb. Wanneer je goede ledverlichting te duur vindt zou ik in dit geval kiezen voor TL!
Overigens is dit niet bedoelt om je spullen af te kraken. Wel om aan te geven dat er veel aanbieders zijn die een geschiktheid verklaren voor hun spullen wat dus domweg niet waar is!
Volgens de specificaties is het 20 lumen per led en 60 leds per meter. Ik heb 2 meter wit. Als ik die opendraai heb ik dus 20x60x2 = 2400 althans volgens deze specificaties. Waar 400 lumen vandaan komt weet ik niet. En misschien (waarschijnlijk) snap ik het allemaal niet goed maar de mensen die mij een beetje kennen weten dat ik rustig bvb 1000 euro neerlap alleen om een javavaren een beetje te laten groeien. Indien nodig.

Die tips die ik heb gehad over de echinodorus die begrijp ik heel goed en zijn waarschijnlijk spot on want ik denk dat ze idd gewoon te weinig zand en kleibol hebben want ik heb een historie van echinodorus mishandelen.

De tip van profito verdubbelen snap ik niet. Ik doe gewoon braaf wat op het flesje staat? Of is dat niet goed.

Maar waarom ik mijn hele belichting moet aanpassen om een javavaren te laten groeien terwijl die blijkbaar genoegen zou moeten nemen met weinig licht ontgaat me. Please enlighten me. Letterlijk.
 
SMD 5630 leds zijn langwerpige leds die een vergelijkbare lichtsterkte hebben als SMD 5050 die vierkant zijn.
Ik heb 2 meter wit. Als ik die opendraai heb ik dus 20x60x2 = 2400
Een (goede) smd 5630 Led geeft toch zeker het tweevoudige (wellicht drievoudige) aan Lumens dan een 5050 Led.
Een smd 5050 bestaat uit drie 3528 ledjes die per stuk slechts 6 Lumen geven, waarbij de 5630 bestaat uit één Led en ook een hoger vermogen heeft, 0,5 tot 1 watt soms, en die laatste kan de 50 Lumen (of meer) halen.
De Led's van maffie zijn ruim een halve Watt per stuk (17 ÷ 30) Dus de 2400 Lumen wordt zeker wel gehaald met de twee meter die hij boven zijn bak heeft hangen.

Waarom de genoemde planten niet goed groeien zal misschien te wijten zijn aan wat edje555 opsomt, de verlichting is sterk genoeg want de vallisneria groeit goed, de Javaren en de Echinodorus hebben minder licht nodig, dus in dit geval is de belichting niet de oorzaak.

Iets meer Nitraat zou welkom zijn maar geen noodzaak, al is het wel beter als je KNO3 gaat toevoegen, dan pak je ook meteen een evt. Kalium tekort mee.
Er zijn testdruppels aanwezig dus een EI dosering is niet nodig, maar wel regelmatig meten dan uiteraard.

De Profito lijkt mij eigenlijk wel voldoende, zelf gebruikte ik 25 ml op een volle plantenbak van ruim 200 liter, en zo heel veel planten staan er niet in deze bak
Easycarbo valt af in dit geval want daar kan de Vallisneria niet tegen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens de specificaties is het 20 lumen per led en 60 leds per meter. Ik heb 2 meter wit. Als ik die opendraai heb ik dus 20x60x2 = 2400 althans volgens deze specificaties. Waar 400 lumen vandaan komt weet ik niet. En misschien (waarschijnlijk) snap ik het allemaal niet goed maar de mensen die mij een beetje kennen weten dat ik rustig bvb 1000 euro neerlap alleen om een javavaren een beetje te laten groeien. Indien nodig.

Die tips die ik heb gehad over de echinodorus die begrijp ik heel goed en zijn waarschijnlijk spot on want ik denk dat ze idd gewoon te weinig zand en kleibol hebben want ik heb een historie van echinodorus mishandelen.

De tip van profito verdubbelen snap ik niet. Ik doe gewoon braaf wat op het flesje staat? Of is dat niet goed.

Maar waarom ik mijn hele belichting moet aanpassen om een javavaren te laten groeien terwijl die blijkbaar genoegen zou moeten nemen met weinig licht ontgaat me. Please enlighten me. Letterlijk.

Ik ben een suffert. Terwijl ik dit schreef was ik bezig met een Arduino. Ik heb dus twee berekeningen half om half door elkaar gehusselt. Mannen moeten inderdaad maar een ding tegelijk doen. Excuses dus voor deze fout.
Even terug, jouw leds verbruiken een half watt per led en leveren, eveneens per led, zo'n 40 lumen. Omdat ik het getal 10 op mijn Arduino nodig had gebruikte ik dit om te vermenigvuldigen met deze waarde. Maar je hebt 60 leds dus 1200 lumen per meter. Correct door jou weergegeven. Voor je Javavaren voldoet dit misschien maar daar ging het mij eigenlijk niet om. Door veel handelaren worden deze leds als zeer veel licht producerende leds, geschikt voor aquariums, aangeprezen. Daar ben ik het niet mee eens. De kwaliteit is daar niet goed genoeg voor.
Voor de eeder gegeven onjuiste informatie passen mijn verontschuldigingen!
 
Voor de gemiddelde plant is deze verlichting wel voldoende hoor,
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Voor de gemiddelde plant is deze verlichting wel voldoende hoor,
Daar kunnen we dus wel over redetwisten. Kijk maar eens hoeveel lumen in daglicht geproduceerd wordt. Inderdaad hebben veel planten een behoorlijke tolerantie. In mijn visie echter zou je altijd moeten gaan voor de optimale mogelijkheden van een plant en dat begint bij licht. Maar eigenlijk is dit off topic.
 
Niet nodig om daar verder over te discussiëren idd, maar maffie666 behoeft (naar mijn mening) geen andere verlichting aan te schaffen voor de genoemde problemen.
 
Laatst bewerkt:
Goed duidelijk allemaal bedankt iedereen. Maar dit heeft me alles aan t denken gezet qua licht. Inderdaad zit ik dus aan de minimalistische kant met mijn theoretische 2400 lumen.

Theoretisch vanwege faden en dimmen en vanwege niet meegerekend blauw en rood.

Wat mij ook aan denken heeft gezet is het feit dat ik mijn leds nog verder had gedimd en toen 3 dagen weg was geweest en bij terugkomst zag dat de planten het nóg slechter deden. V e vervolgens verlichting weer opgeschroefd en toen zag ik dat planten het ineens weer beter waren gaan doen. Met name 2 anonieme restantplantjes op de bodem.

Mijn fade periodes duren erg lang. En mijn plan is nu om dat faden drastisch te verkorten en vervolgens niet of nauwelijks meer te dimmen.

Z o dat ik f feitelijk kan zeggen ik heb X bv 8 uur zoveel licht.

En, om het nóg gekker te maken, nog een meter helder wit erbij plakken dan zou ik dus op 3600 lumen komen.

Wat vinden jullie hiervan, qua licht.
 
Ik zou het eerst eens aankijken met je licht op 100% inderdaad, dat is een goed begin. Bijplaatsen kan indien nodig altijd nog natuurlijk.
 
Even kwesti led verlichting door gelezen,

die strip witteleds moet 2400lumen halen ? op een 1.20meterbak en hoe hoog is dit aqaurium ?
als hij 50cm hoog is dan is het al te krap 2400lumen, een T5 39watt (2800lumen of die van Juwel fomaat 45Watt (3000lumen)l op jouw lengte van het aqaurium dus 2stuks T5 buizen zit je op 5600lumen en bij Juwel op ruim 5900lumen met 2x T5 45Watt versie daar gaat dan wel c.a 25-30% van af omdat hij veel strooilicht geeft zit je op ruim 4500lumen en bij Juwel op 5200lumen op 240liter water.
Dus je hebt ruim 3 ledstrips nodig om T5 te benaderen, valisinera doet het ook met matig licht dus dat is niet echt een goede graadmeter of je voldoende licht heb voor de overige planten, met name rood heeft moeite om goed door te dringen tot de bodem zodat er genoeg PAR overblijft voor de planten.
Beste zou je 4strips moeten nemen, 1x warmwit 1x blauw 1x rood en 1x wit , dan zou je theoretische met wit op 2400lumen komen, warmwhite 2000lumen, blauw 1100lumen en rood ook zo rond 1100lumen das gezamelijk 6600lumen , deze dim je allemaal naar 70% dan kom je rond de 5000lumen uit op 240liter water. dit levert 20lumen per liter water op, zegt niks over de PAR verder maar omdat je appart rood en blauw strip zou toevoegen moet dat voldoende zijn om rood op de bodem te krijgen, blauw is vaak geen probleem dat dringt makkelijk door in het water.
Hiermee kan je wat expirimiteren door rood appart te schakelen en bijvoorbeeld op rood op 80% te zetten en de rest op 70% om de PAR in het roodspectrum wat te verhogen.
 
Maar zo lang er bovenaan overvloedig drijfplanten zijn komt het licht amper onderin.
Kan je niet eens een tijdje er voor zorgen dat er bovenin maar een plantje of 3 over blijft, en er meer licht onderin komt?
 
Maar zo lang er bovenaan overvloedig drijfplanten zijn komt het licht amper onderin.
Kan je niet eens een tijdje er voor zorgen dat er bovenin maar een plantje of 3 over blijft, en er meer licht onderin komt?

ja drijfplanten houden veel licht tegen, maar je lumen opbrengst van jouw leds strips komen niet eens in de buurt van T5 tl-buizen , je hebt minimaal 15-20lumen nodig op 1literwater om voldoende licht op de bodem te krijgen en met name rood dat dring slecht door in water.
Dus weghalen van drijfplanten zal zeker helpen maar dan nog met jouw ledstrips haal je grof 10lumen de liter en das nog minder als een lowlight setup zonder Co2 in de vroegere jaren zelfs t8-tlbuizen stijgen nog boven jouw leds in lumen uit.
T8 haalde al gemiddeld 2600lumen met 39Watt en in een rio240 lagen vaak 2buizen en vaak een extra 3e buis was nodig om voldoende lichtopbrengst te halen voor de planten.
Dus het is geen kwastie van alleen je drijfplanten weghalen..je komt gewoon licht opbrengst te kort om je planten voldoende licht tot op de bodem te geven om te groeien.
 
Deze bak is ongeveer 200 liter, dus de 20 lumen per liter wordt makkelijk gehaald.
Op mijn 200 liter bak (45 cm hoog) hangen slechts 2 T5 buisje van 21 Watt, die geven samen maar 3700 Lumen, netto houd ik daar misschien maar 15 lumen per liter van over, en daar groeien de planten goed op.
 
Bij optimalisering van plantengroei moet altijd uitgegaan worden van het lichtvraag van je plantenkeuze. Daaruit volgt dan vanzelf de CO2 vraag en overige bemesting. Welke dan weer te volgen is met een druppeltest. Bij ledverlichting is het niet verstandig om alles op 100% te zetten. Er zijn merken met een ingebouwde beveiliging om de levensduur van de leds te verlengen maar niet alle producenten geven dit mee. Zo hebben de 3Watt powerleds van JMB een limiter, op 100% gezet werken ze op zo'n 98%. De 1 Watt versies, die ik heb, kennen dit systeem niet. Ik zet ze dus maximaal op 98%. Verder zou ik willen aanraden om de optimale intensiteit zo'n 8 uur te laten duren. De dimtijd kan je toevoegen en is minder van belang. In mijn druk bezette plantenbak staat de verlichting in totaal van 's morgens 8:30 uur aan tot 's avonds 23:00 uur zonder alg problemen. 8 uur daarvan is de door de planten gevraagde lichtintensiteit, die hoog is o.a. doordat ik ook veel rode planten heb.
 
Deze bak is ongeveer 200 liter, dus de 20 lumen per liter wordt makkelijk gehaald.
Op mijn 200 liter bak (45 cm hoog) hangen slechts 2 T5 buisje van 21 Watt, die geven samen maar 3700 Lumen, netto houd ik daar misschien maar 15 lumen per liter van over, en daar groeien de planten goed op.
Neem aan dat je weet dat blauwe en rode 1Watt kwaliteit leds maar max 60lumen halen en de 3Watt versie 90-120lumen hoe ga je dat redden met een ledstrip ??
Hij heeft ledstrips die halen dat niet eens in het rood en blauw spectrum 30lumen als je geluk heb, dus heb je aan de intensiteid van de witte strip die levert met zijn 2400lumen niks op voor de planten om te groeien dan moet je wel rood en blauwe leds gaan combineren wil je PAR voor de planten krijgen en daar komt hij gewoon in zijn configuratie echt niet aan.. de 15lumen dat PAR opleverd voor de planten. hij komt in deze situatie op nog geen 10lumen de liter uit laat staan dat er voldoende PAR in het rood en blauw aanwezig is.
 
Neem aan dat je weet dat blauwe en rode 1Watt kwaliteit leds maar max 60lumen halen en de 3Watt versie 90-120lumen hoe ga je dat redden met een ledstrip ??
Ja dat weet ik,

In witte Led's zit ook rood en blauw spectrum, de led strips van TS bestaan uit 5630 smd led's, deze geven circa 40 Lumen per stuk, en waarom is een Led strip per definitie slecht? je moet ook kijken welke Led's er gebruikt worden.
Als je een 6000K en 3000K led strip hebt is het niet nodig om extra rode en blauwe Led's te gebruiken.
 
Ja dat weet ik,

In witte Led's zit ook rood en blauw spectrum, de led strips van TS bestaan uit 5630 smd led's, deze geven circa 40 Lumen per stuk, en waarom is een Led strip per definitie slecht? je moet ook kijken welke Led's er gebruikt worden.
Als je een 6000K en 3000K led strip hebt is het niet nodig om extra rode en blauwe Led's te gebruiken.

Wel als je even het topic terug leest dat hij met 2meter van deze strips (2 strips van 1 meter) boven zijn aqaurium maar op 2400lumen uit komt, dus waar haal jij dan die voldoende licht vandaan, denk je nu echt dat je voldoende PAR hebt met rood en blauw ?
Maar ik stop deze discussie verder en weet uit ervaring met led dat je al boven een rio180 2x 2400lumen 27Watt balken nodig hebt van JBM de 1Watt led versie, dus hoe je dan met 30x0,5Watt ledjes op 2x 1meter strip dan op deze lumen wil komen is mij een raadsel en laat staan PAR halen voor planten zonder extra rode of blauwe leds in te zetten of te mengen.
Deze leds die hjij heeft zijn namelijk geen breedspectrum leds dus beperkt in kleur weergave of wel slechte CRI weergave.
 
Laatst bewerkt:
dus hoe je dan met 30x0,5Watt ledjes op 2x 1meter strip dan op deze lumen wil komen is mij een raadsel
Als je zelf ook even goed leest kan je zien dat het om 30 ledjes per halve meter gaat, dus in totaal 120 x een 5630 Led, deze Led's (mits van goede kwaliteit) kunnen 40 Lumen per stuk halen, dus de 2400 lumen haal je al als ze zelfs maar 20 lumen geven.

Maar ik stop deze discussie
Deze discussie (betreffende de Led's) hoeft ook niet verder, het gaat namelijk merendeels over het slecht groeien van de Javaren en een Echinoduris, en aangezien de Vallisneria wel goed groeit is het voor mij een simpel gegeven dat het probleem niet in de lichtintensiteit moet worden gezocht, aangezien een javaren (en wellicht de betreffende soort Echino ook) minder licht vragen dan de vallisneria.
 
Laatst bewerkt:
Deze discussie (betreffende de Led's) hoeft ook niet verder, het gaat namelijk merendeels over het slecht groeien van de Javaren en een Echinoduris, en aangezien de Vallisneria wel goed groeit is het voor mij een simpel gegeven dat het probleem niet in de lichtintensiteit moet worden gezocht, aangezien een javaren (en wellicht de betreffende soort Echino ook) minder licht vragen dan de vallisneria.

Nee maar kom op 2400lumen op 200liter water is 12lumen de liter en PAR is mischien 10micromols in zijn situatie terwijl je minimaal 30micromols nodig voor planten dus tja ik bemoei me er verder dan maar niet meer mee.
Zelf 2x T5 buizen warmwit/daglicht van 39watt halen op 200liter water 20lumen de liter met een par van 40micromols dus ik bedoel maar..waar zit je licht scheef.
 
Nee maar kom op 2400lumen op 200liter water is 12lumen de liter
Klopt, maar er wordt slechts uitgegaan van 20 lumen per Led, dat haalt een 5050 smd al bijna, en 10 tot 15 Lumen per liter is eigenlijk al voldoende voor de makkelijke planten.
Zelf haal ik (netto) ook amper 15 Lumen per liter met mijn 2 T5 buisjes van 21 Watt, en ik heb niet alleen makkelijke planten.

Even voor de duidelijkheid, er hangt 68 watt Led verlichting boven de bak van TS (zonder de rode en blauwe strips meegerekend) dus dit haalt met gemak de 4000 Lumen.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar er wordt slechts uitgegaan van 20 lumen per Led, dat haalt een 5050 smd al bijna, en 10 tot 15 Lumen per liter is eigenlijk al voldoende voor de makkelijke planten.
Zelf haal ik (netto) ook amper 15 Lumen per liter met mijn 2 T5 buisjes van 21 Watt, en ik heb niet alleen makkelijke planten.

Even voor de duidelijkheid, er hangt 68 watt Led verlichting boven de bak van TS (zonder de rode en blauwe strips meegerekend) dus dit haalt met gemak de 4000 Lumen.

60x0,5watt =60Watt verbruik in 2 strips van 1meter ?????????? opbrengst 30leds per strip x 40lumen per led is = 1200lumen per meter dus 2x 1200lumen strip haalt 2400lumen dus met andere woorden T5 2x39watt = 78Watt rendement 2800lumen per T5-buis geeft nog een beter rendement als zijn 2 ledstrips .. 2400 gedeeld door 200liter water netto = 12lumen de liter terwijl T5 al 20lumen de liter haalt wat klopt hier dan niet. ? waar komt die 2000lumen die jij beweerd dan vandaan ? dan zou je dus al op 90Watt uitkomen met zijn type led om 3600lumen te halen dus 3strips nee lekker rendement.. ik zou meteen al terug gaan naar T5 buizen.. pff scheel al 12watt energie verbruik + rendement zit op ruim 5000lumen met 2x T5 39watt op 200liter water.. 5000 gedeeld door 200lter water = 25lumen de liter en haal je ook een PAR van c.a 40-45micromols met Warmwite en daglicht combinatie.
Dus verklaar mij dan maar voor gek maar maar natuurwetten en berekening liegen gewoon niet.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar er wordt slechts uitgegaan van 20 lumen per Led, dat haalt een 5050 smd al bijna, en 10 tot 15 Lumen per liter is eigenlijk al voldoende voor de makkelijke planten.
Zelf haal ik (netto) ook amper 15 Lumen per liter met mijn 2 T5 buisjes van 21 Watt, en ik heb niet alleen makkelijke planten.

Even voor de duidelijkheid, er hangt 68 watt Led verlichting boven de bak van TS (zonder de rode en blauwe strips meegerekend) dus dit haalt met gemak de 4000 Lumen.


oww en even uitgaan van wat jij zegt 20lumen per led.. grappig dan zou hij maar 8lumen de liter over houden op 200liter water, de 1xled haalt dus 40lumen met 0,5watt verbuik 30ledjes per 1 meter = dus 1200lumen en 2strips dan 2400lumen dus waar jij 4000lumen dan vandaan haalt geen idee maar 1600lumen er bij toveren snap ik even niet in zijn configuratie ledstrips.

Daarom zei ik al 2x 27Watt JBM ledbalken met 1Watt type led in een meter zit al op 2400lumen samen 2 led balken = 4800lumen gedeeld door netto 150liter water rio180 = 32lumen de liter ze staan leds staan op 80% dus ongeveer 25lumen houd ik over.. dus hoe beste man kom jij met 60x0,5watt die 40lumen per led geven aan de 4000lumen boven zijn aqauarium met maar een vermogen van 68Watt terwijl je dan ruim 100Watt nodig hebt met zijn type led.?
 

Terug
Bovenaan