Planten dood


Rowan' zei:
Nou ik ben dus heen geweest met mijn water en alle waardes waren gewoon goed. Omdat ik geen voedingsbodem had hij mij profito en easycarbo aangeraden, heb met laatst genoemde alleen geen ervaring, iemand anders wel? Hij zei alleen dat ik niet teveel mocht toevoegen. Ook was 12 uur licht per dag te lang, is dit waar?

Of 12 uur licht lang is kan je niet zo zeggen. Niet alleen de duur is van belang maar zeker ook de lichtintensiteit!



Groet,
Ben.
 
Ja maar juist strips zijn niet echt betrouwbaar. Ik zou de volgende keer toch vragen of hij de waarden wil opschrijven want dan kun je die posten.
Je planten gaan niet voor niks dood natuurlijk ;).
 
jessicapilon zei:
Ja maar juist strips zijn niet echt betrouwbaar. Ik zou de volgende keer toch vragen of hij de waarden wil opschrijven want dan kun je die posten.
Je planten gaan niet voor niks dood natuurlijk ;).
Dat was dus omdat ik geen profito gebruikte en teveel daglicht had per dag
 
Rowan' zei:
]Doe ik profito ook gewoon een a twee ml per dag. Heb half uur geleden al 10 ml gedaan dus zal vanaf volgende week dit ook dagelijks doen.

10 ml is geschikt voor 100 liter water,jouw bak is bruto 54?
Advies is om in het begin sowieso minder te geven.
 
Geen verbetering gezien in mijn bak, denk dat ik dit weekend online maar een paar nieuwe plantjes bestel.
 
Planten hebben ook tijd nodig om te wennen aan nieuwe omstandigheden hoor. Als je opnieuw begint dan zou ik zeker zorgen voor voldoende voeding zoals nitraat, fosfaat, co2 en sporen.

Mijn bak is ook 54 liter met standaard 15W en ik geef alleen wat sporen, maar geen bak is gelijk natuurlijk.
 
Dus als je je bak laat indraaien, is het ook het beste dat je er planten in zet, en zeker tijdens de nitriek piek, dit zuivert dan nog eens het water en het is voeding voor de planten.

Of ben ik fout,John? :d
 
Tijdens de opstart zullen vooral snelgroeiers veel stoffen uit het water trekken zoals bv silicaten.
Veel planten is in veel opzichten goed want ze produceren ook weer zuurstof voor de bak.
 
Iemand die weet wat dit is?

k53ek2.jpg


Wellicht is het heel onschuldig hoor, maar aangezien ik niet weet wat het zou ik het willen weten :p.
 
Kan weleens een planaria zijn als je duidelijk een puntkop kan zien. Kan niet direct kwaad maar wel erop letten dat er niet teveel komen.
 
jessicapilon zei:
Kan weleens een planaria zijn als je duidelijk een puntkop kan zien. Kan niet direct kwaad maar wel erop letten dat er niet teveel komen.
Kompaan van me zei dat t waarschijnlijk slakkeneitjes zijn, kan dit kloppen? Zijn allemaal witte stipjes.
 
20 euro betalen voor 4 plantjes en dan vervolgens na 4 dagen de eerste gaten weer tegenkomen in de bladeren. -.-
 
Kan ook met de aanpassing van de planten te maken hebben. Ik weet niet om welke het gaat. Misschien kun je een foto posten.
Na 4 dage al gaten vind ik wel vrij snel overigens. Zijn er geen bewoners die dit kunnen hebben gedaan?
 
jessicapilon zei:
Kan ook met de aanpassing van de planten te maken hebben. Ik weet niet om welke het gaat. Misschien kun je een foto posten.
Na 4 dage al gaten vind ik wel vrij snel overigens. Zijn er geen bewoners die dit kunnen hebben gedaan?


Bijvoorbeeld slakken. Je hebt ze vast aangezien je wijst op slakken eieren...


Groet,
Ben.
 
benvo zei:
jessicapilon zei:
Kan ook met de aanpassing van de planten te maken hebben. Ik weet niet om welke het gaat. Misschien kun je een foto posten.
Na 4 dage al gaten vind ik wel vrij snel overigens. Zijn er geen bewoners die dit kunnen hebben gedaan?


Bijvoorbeeld slakken. Je hebt ze vast aangezien je wijst op slakken eieren...


Groet,
Ben.
Ik had er eentje rondlopen, dacht dat dat niet echt kwaad kon. Toen iemand me wees op die eieren heb ik meteen de slak eruit gemietert en de eieren idem dito. Gaat overigens om een plant.

Heb zojuist profito toegevoegd. Denk dat ik een fosfaat tekort heb. Ook omdat ik regelmatig losse bladeren aan me filter zie zitten.
 
jessicapilon zei:
Kan ook met de aanpassing van de planten te maken hebben. Ik weet niet om welke het gaat. Misschien kun je een foto posten.
Na 4 dage al gaten vind ik wel vrij snel overigens. Zijn er geen bewoners die dit kunnen hebben gedaan?
Komt eraan.
 
Toch valt het me op dat veel bladeren wel goed zijn en enkele behoorlijk aangetast. Zou dat toch niet door een vis kunnen zijn gebeurt??
 
jessicapilon zei:
Toch valt het me op dat veel bladeren wel goed zijn en enkele behoorlijk aangetast. Zou dat toch niet door een vis kunnen zijn gebeurt??
1 kardinaal tetra
8 japonica's
En 3 rasbora's

Dus denk t niet
 
Er is geen verbetering en mijn planten lijken niet eens te groeien. Stengelplanten verliezen gewoon al hun bladeren inmiddels. Zou een echte voedingsbodem alles verhelpen?
 
Een voedingsbodem wil per definitie niet alles verhelpen. De diverse benodigdheden moeten in balans zijn.

Voor de planten zijn dit, licht, CO2 en voedingsstoffen. Hoe meer licht, hoe meer CO2 en hoe meer voedingsstoffen.

Je voegt nu Profito toe, dit is qua micro voeding redelijk compleet, maar zaken als fosfaat en nitraat zitten hier niet in.

Om een objectievere feedback te geven zou het prettig zijn als je je waterwaarden kan vermelden, waarbij je in ieder geval kan aangeven wat de volgende waarden zijn:

PH
GH
KH
PO4
NO3
 
Ik heb op internet zitten struinen maar kan geen testset vinden met fosfaat?
 
Nouja niet vinden is nou ook weer niet waar, heb echter er geen 90 euro voor over ;p.
 
Ik zou kijken voor een ander merk omdat er nogal vaak wordt gesproken over afwijkende hoeveelheden bij de po4 test van Sera. Met JBL heb ik wel goede ervaringen en dan kun je daar ook nogeens goedkope navulreagens bij verkrijgen.
 
Ben ook tevreden met de PO4 van JBL, en ook een heel stuk beter af te lezen als de HS Aqua welke ik hiervoor heb gehad. En als positief punt zoals John aangeeft, idd de navulreagens zijn weer beduidend goedkoper dus op de lange termijn haal je hier je winst weer uit!
 

Terug
Bovenaan