Planten die verder groeien langs wateroppervlakte (geen drijfplanten)


S

Steven51

Guest
Hallo allemaal,

Mijn bak is in principe wel volledig beplant en nog in de opstartfase, zie fotoalbum, maar eigenlijk zoek ik nog 1 of 2 plantensoorten die als ze eenmaal tot het wateroppervlak zijn gegroeid langs de oppervlakte verder groeien (dus niet recht omhoog je bak uit) Zo wil ik ook graag voor delen van de bak wat schaduwplekken voor de vissen cre�ren. Ik hebben al drijfplantjes geprobeerd maar die wilden niet aan slaan.

Ik heb bijv wel al een vallisneria maar die groeit nog niet erg hard omhoog, eigenlijk bijna niet nog. Waar kan dat overigens door komen? Kan dat met de opstartfase te maken hebben? Ze maken namelijk wel zat nieuwe scheuten.

Maar ik kan me voorstellen dat er nog wel meer soorten zijn dan vallisneria die zo groeien.

Hoor graag jullie suggesties.

Groet,
Steven.
 
Je hebt al Braziliaanse klimop. Die gaat ook over het wateroppervlak, als deze boven is. Ik moet die wekelijks inkorten.
 
Als je Vallisneria gigantea hebt zal deze over heel je bak heen gaan groeien, of je moet eens kijken naar een waterlelie, de Hydrocleys nymphoides bijvoorbeeld.
 
Chinese klimop (Cardamine lyrata) wil dit ook heel mooi mee.
Japanse waternavel (Hydrocotyle tripartita) is ook leuk aan het wateroppervlak, al krijg je er wel een ander effect mee is mijn ervaring.
 
Steven51 zei:
Hallo allemaal,


Ik heb bijv wel al een vallisneria maar die groeit nog niet erg hard omhoog, eigenlijk bijna niet nog. Waar kan dat overigens door komen? Kan dat met de opstartfase te maken hebben? Ze maken namelijk wel zat nieuwe scheuten.

Maar ik kan me voorstellen dat er nog wel meer soorten zijn dan vallisneria die zo groeien.

Hoor graag jullie suggesties.

Groet,
Steven.

Niet alle vallisneria wordt heel hoog. Er zijn kleiner blijvende soorten. Misschien heb je net toevallig een soort die niet zo hoog wordt?

Ik heb de asiatica en een paar stekken gigantea in mijn rio125 en die groeien verder over het wateroppervlak. Ook de nieuwe scheuten zijn binnen de kortste keren tot aan het wateroppervlak gegroeid.
 
Bedankt voor de tips. Zit vast wel wat bij. Ik maak bij dit topic maar gelijk van de gelegenheid gebruik om een paar actuele foto's te plaatsen van specifieke planten in mijn bak die het tijdens de opstart helaas toch al wat minder doen.

Wie kan mij vertellen op welk(e) tekort(en) in voedingselementen dit duidt? Het gaat om de zwaardplant, de vallisneria en de Braziliaanse klimplant (als ik het goed heb). Ik bedoel vooral de gelige bladeren. Graag jullie idee. Nu is het volgens mij nog niet te laat om bij te sturen.

je1SdLooxqDmbXfsuACG_QVn4ZkYil5t.png


je1SdLooxqDmbXfsuACG_QVn4ZkYil5t.png


je1SdLooxqDmbXfsuACG_QVn4ZkYil5t.png



Groet,
Steven.
 
Bedankt voor de tip,

Heb ik toch die / gemist.
 
Echt algen zie ik zo niet dus het kan ook te maken hebben met de aanpassing van de planten.
Geef je ook plantenvoeding en weet je de waarden van je bak ook?
Ik denk eerder dat het de overgang is.
 
Er zit alleen een beetje draadalg in de bak. Ik doseer de geadviseerde hoeveelheid profito en ferro per week (overweeg het per dag te gaan doen) en mijn waterwaardes weet ik alleen van teststrips, bij benadering dus, om de eenvoudige reden dat ik niet handig ben met druppeltesten. Ph rond 7,5, gh rond 10, kh rond 5 a 6, nitraat vrijwel niet, nitriet helemaal niet en fosfaat volgens mij ook nagenoeg niet. Ik voeg ook co2 toe en de indicator in de bak toont mooi groen. Ijzer is lastig te meten weet ik.

De planten staan er nu 4 weken in.
 
Aanvullend, bij de zwaardplant heb ik ook rootsticks van easy life zitten.
 
Met de toevoeging van co2 gaat ook de vraag naar de andere voeding omhoog. Sowieso streven naar een 10/1 verhouding nitraat/fosfaat. Het feit dat je aangeeft dat je bijna geen nitraat en fosfaat hebt kan een oorzaak zijn van vertraagde groei. Er missen gewoon voedingsstoffen voor de planten om te kunnen groeien. Daarnaast ook sporenelementen toevoegen.

Misschien een leuke site om even te kijken: http://www.aquariumbemesting.nl/nl/home

Hier kan je veel voordeliger plantenvoeding kopen (kant en klaar of zelf gemaakt aan de hand van poeders). En er staat een hoop informatie over het gebruik van plantenvoeding en uitleg over hoe voedingstekorten te herkennen.
 
Dank voor je reactie. Maar ik ben juist benieuwd welke voedingsstoffen er dan te weinig zijn. En zijn die gelige bladeren dan ook de oorzaak van dat te weinig nitraat en fosfaat ? Volgens John kan het ook gewoon de aanpassingsfase onder water zijn ....

Ik zal overigens zeker die site eens bekijken.

Ik ben qua bemesting eigenlijk bezig om te onderzoeken hoe over te stappen naar een echte totaalbemester waar ook nitraat en fosfaat in zit. Mijn ervaring is dat die bij mij structureel te weinig aanwezig zijn. En ik ben gewoon niet handig genoeg om alles afzonderlijk (van de tekorten) in de goede verhoudingen en dosering toe te voegen.
 
Hoi Peter,

Daar heb ik ook al over na zitten denken maar wat me een beetje weerhoudt is de hoeveelheid water die je dan elke week moet verversen. Niet vanwege het watergebruik maar dat is voor mij wel een hele toer elke keer. Ik noet het namelijk echt per emmer op de "ouderwetse" manier met een slang uit zuiden en per emmer weer bijvullen. Op een bak van netto ongeveer 250 liter isc dat nogal een karwei elke week.
 
Uiteraard weet ik de situatie ter plaatse niet, maar daar zou wat anders op te verzinnen moeten zijn naar mijn mening :juggle:
 
De nieuwe totaalbemester wordt overigens festal compleet, aangevuld met calcium en sporenelementen.

Wat bedoel je met de situatie ter plaatse TonHageraats om waar wat op te verzinnen ?
 
Maar nu weet ik nog steeds niet wat de planten op de foto's te kort komen als het niet de overgangsfase is van emers naar submers.... Wie kan me helpen?
 
Steven51 zei:
......Wat bedoel je met de situatie ter plaatse TonHageraats om waar wat op te verzinnen ?

Ik doel er op dat je een best grote bak van 250 liter hebt en met de hand water ververst, dat moet toch makkelijker kunnen, iets met een vul en afzuigslang ofzo?
 
Steven51 zei:
Maar nu weet ik nog steeds niet wat de planten op de foto's te kort komen als het niet de overgangsfase is van emers naar submers.... Wie kan me helpen?

Je zit nog in de opstartfase zeg je, mogelijk dat je planten het dus inderdaad wat moeilijk hebben met een mogelijke overgang, maar ook dat je Nitraat nog onvoldoende tot stand is gekomen wat de eerste voeding voor je planten is.
 
Bedankt voor de verwijzing Kees. Ik zal het eens op mijn gemak doorlezen.

En ik snap wat je bedoelt nu Ton met dat verversen. Ik zou ook willen dat dat makkelijker en sneller kan, iemand idee�n?
 
Ja, met een tuinslang.
Bij de bak doe je een eheim bocht , zover je wilt verversen. met gaasje om de instroom.
lengte zelf bepalen bak-afvoerputje.
De andere kant , naar afvoer putje.

Bak weer vullen, kijken voor kraanaansluiting. klik systeem.
 
Dat ligt er een beetje aan waar het en wat voor soort tapkraan je in de buurt hebt, daar een koppeling op met een tuinslang eraan en zo je bak in eventueel verwarmd door de mengkraan.
Een andere slang in de bak en naar het afvoerputje toe of naar buiten als dat kan, dat word door meerdere aquarianen zo gedaan, ook bij mij.
 
Mijn aquarium staat in de woonkamer. Ik heb daar, en ik denk niemand, een afvoerputje. Dan zou het bij mij dus of naar buiten moeten bij de achterdeur voor een groot genoeg hoogteverschil, maar dan moet ik volgens mij een slang hebben van minimaal 5 a 6 meter. Of naar het toilet. Maar dan moet de slang weer omhoog op het eind. Volgens mij zuigt dat niet fijn af.

Is het goed te doen met zo'n lange slang naar buiten denken jullie? Met idd zo'n eheim bocht en een gaasje bij de afzuiging? Is dat gewoon een kwestie van hard genoeg zuigen?

Ik heb overigens wel een kant en klare slang voor bijvullen, speciaal voor grotere hoeveelheden. Dus bijvullen is dan geen probleem.
 
Overigens excuus dat de inhoud van dit topic is gewijzigd tijdelijk, maar het is mijn eigen topic en dit kwam me wel even goed uit. Kan teslotte wel de plantengroei ten goede komen als ik EI zou gaan doen.
 
Dan zou ik een lang genoege slang nemen en naar buiten afvoeren, de slang kan ook met een korfje worden beschermd als je geen garnalen hebt.
En de aanvoer met de vulslang zoals je al zegt.

Hier nog even een link voor de E.I. en anders even met John (jessicapilon) kontakt opnemen, dat is onze E.I. goeroe hier :D
 
Ik heb japonicas Ton. Maar die zitten vooral op de grond. Maar moet je met zo'n lange slang dan extra hard zuigen of mier het water gewoon over een bepaald punt heen zijn?
 
Nee een klein beetje kort aanzuigen en dan komt het vanzelf, het voordeel is met een lange slang dat het water niet in je mond komt maar eerst nog een weg heeft af te leggen.
 
Roostertje op de bocht , ik heb ook vuurgarnalen, van 2-3 mm, die naar de slang zwemmen.
Zijn ze gelijk weg, daarom gaasje erom heen.

En ik doe het 5 m. verder in doucheputje.
Slang zelf is 8 m.
 
Ok� dank je wel. Nu is niet iedereen het hier geloof ik eens over de hoeveelheid verversen bij EI geloof ik h�. Meestal hoor je 50 % maar ook wat minder. Als ik eruit zou halen tot het water onder aan de bocht in de bak niet meer aanzuigt kom ik denk ik net op wat minder uit. Is dat bezwaarlijk? 40 % zal het zeker zijn hoor, mijn bak is 50 cm hoog.
 
Ok� dank je wel. Nu is niet iedereen het hier geloof ik eens over de hoeveelheid verversen bij EI geloof ik h�. Meestal hoor je 50 % maar ook wat minder. Als ik eruit zou halen tot het water onder aan de bocht in de bak niet meer aanzuigt kom ik denk ik net op wat minder uit. Is dat bezwaarlijk? 40 % zal het zeker zijn hoor, mijn bak is 50 cm hoog. Ik ga dan even uit van de korte kant binnen. Maar kan beter omgekeerd zeker?
 
Je kan E.I. ook toepassen op de halve hoeveelheid dus dan 25% verversen per week.
 
Maar het gaat er bij EI toch om dat de overschotten aan voeding bij verversen eruit gaan om alg te voorkomen? Is 30 % bijvoorbeeld dan wel genoeg? Prima als dat zo is hoor. Maar weet het liever zeker.

Begrijp ik overigens goed dat jullie, Ton en Bertus, ook EI-ers zijn?
 

Terug
Bovenaan