Planten die verder groeien langs wateroppervlakte (geen drijfplanten)


En aangezien ik alleen met kraanwater ververs ga ik mijn ph denk ik niet lager dan 7,5 krijgen met die methode denk ik. Dat wil ik eigenlijk wel.
 
BakJE Ton? 200x60x60 vind ik geen bakje hoor! Overigens als ik op de link van je bak tik krijg ik geen foto maar een ander topic in beeld zonder foto, klopt dat? Bedankt voor je aanvullende info overigens.

Moet de verversing echt 50% zijn vind je of niet? Of mag wat minder ook. Ik zou door EI geen alg om mijn bak willen krijgen.
 
Ton en ik volgen wel de EI maar Bertus niet zover ik weet.
 
Je moet de helft verversen en bij minder moet je de wekelijkse toevoeging ook aanpassen. het verversen is om overschotten te verwijderen zoals je al aangeeft.
Dan kun je beter 25% doen zoals Ton al zegt en dan de helft van de hoeveelheid voeding.
 
Hoeveel ververs jij dan wekelijks? Laat ik het anders formuleren, hoeveel minimaal is safe bij EI?
 
Maar de helft van de hoeveelheid voeding is dan toch de helft van de overdosering?
 
Hoeveel moet je dan overdoseren bij 50%?Sorry maar ik heb EI nog niet eerder toegepast dus ben beginneling wat dat betreft....
 
Steven51 zei:
BakJE Ton? 200x60x60 vind ik geen bakje hoor! Overigens als ik op de link van je bak tik krijg ik geen foto maar een ander topic in beeld zonder foto, klopt dat? Bedankt voor je aanvullende info overigens.

Dan moet je even naar een van de laatste pagina's, gisteren heb ik nog een filmpje neer gezet.
 
Ok� bedankt Ton.


Die overdosering, is dat gewoon een kwestie van flink wat erin gooien? Of zijn daar ook grenzen aan?
 
De overdodering hangt af van wat je bak verbruikt. doorgaans voegt men wekelijks 20mg no3 en 2 mg po4 toe.
Dan na 1 week ververs je de helft en voeg je wer hetzelfde toe. Zelfs bij geen opname van voeding kun je dan nooit boven de 40/4 mg komen afgezien van wat de bak zelf nog aanmaakt eventueel.
 
Dat klinkt goed John alleen ben ik echt niet thuis in dergelijke exacte hoeveelheden no3 etc. Daarom ga ik ook over op een totaalbemester (Festal compleet) waar ook nitraat en fosfaat in zit, dat heb ik structureel te weinig weet ik uit ervaring. Hoeveel procent tov de aanbevolen dosering moet ik daar dan van overdoseren?
 
Ik werk niet met dat merk maar je moet wel nagaan of je dan gericht kan doseren. oftewel dat je weet dat je 20 en 2 mg wekelijks doseert. ik weet dat Lid Backplay dat soort voeding ook verkoopt en niet duur is. Als ik je was zou ik hem eens een pb sturen hierover. hij kan je ook prima helpen als dat nodig mocht zijn.
Zelf werk ik zoals de meeste EI gebruikers denk ik met stockoplossingen van bv aquariumbemesting.nl.
 
Ik hoor niks dan goeds over Festal. Er zijn flink wat gebruikers die ermee aan wedstrijden mee doen. Dat heb ik zeker niet voor ogen, ik wil gewoon een bak waar de planten het goed in doen en ze hoeven echt niet wekelijks de bak uit te groeien, als ze maar mooi blijven en groeien. Ik weet idd dat backplay ook zoiets heeft. Bij zo'n totaalbemester mag je er toch van uit gaan dat alles in de juiste hoeveelheden en verhoudingen is toegevoegd?
 
Ik werk er niet mee zoals ik al zei want het is best prijzig. Dit is wat backplay verkoopt en per 100 liter zou je 3x de aanbevolen dosering moeten geven om bij de EI in de buurt te komen. Je kan hem ook vragen wat het beste is:

Complete: 1 Liter = 9 euro
Samenstelling:
Nitraat, Kalium, Fosfaat, Magnesium, Ijzer, Mangaan, Boor, Zink, Koper, Molybdenum,
Kobalt, DTPA, Ascorbinezuur, Kaliumsorbaat.
Dosering:
2 x per week 10ml per 100L.
10ml op 100L:
NO3 = 6,1 ppm
K = 4,7 ppm
PO4 = 0,4 ppm
Mg = 0,4 ppm
Fe = 0,12 ppm
Mn = 0,040 ppm
B = 0,026 ppm
Cu = 0,003 ppm
Zn = 0,003 ppm
Mo = 0,002 ppm
Co =
 
Dat alles in een totaalbemester zit wil niet zeggen dat je wekelijks de hoeveelheden die de EI hanteerd ook toevoegt. Zoals je ziet is die van Backplay ook compleet maar bij die aanbevolen dosering voeg je niet de gebruikelijke EI hoeveelheden toe.
Dat van Backplay is ook compleet en zal voldoende zijn maar het is niet conform de EI.
 
Ok�, bedankt. Dan kan ik dus ook weer overwegen de normale hoeveelheden toe te voegen? En dan desnoods 2x per week of dagelijks? Ik hoef niet perse de EI methode maar ik overwoog het. Het gaat mij er alleen om dat er geen voedingsstof te weinig aanwezig zijn voor de planten.
 
Je kan ook gewoon de helft verversen zoals gebruikelijk is bij de EI. Het is een methode die ook voor gemak staat en daarom voegen de meeste gebruikers de stoffen vaak 1x per week toe.

Als je niet de EI gaat volgen dan zou je de hoeveelheden kunnen doseren die Festal of Backplay aangeven.
 
Kortom, als ik een complete bemesting neem, in mijn geval eentje inclusief nitraat en fosfaat, zonder EI kan ik gewoon de aanbevolen dosering aanhouden? En dan ook gewone wekelijkse verversingen? In mijn geval is dat ergens tussen de 10 en 15 % per week.
 
Ja dat verwacht ik wel. Als je een gemiddelde bak hebt dan zal dit volstaan. Dan de verversing zoals je zegt en weer doseren 1x per week.
De totaalbemesting is gewoon plantenvoeding met nitraat en fosfaat erin.
 
Steven51 zei:
Kortom, als ik een complete bemesting neem, in mijn geval eentje inclusief nitraat en fosfaat, zonder EI kan ik gewoon de aanbevolen dosering aanhouden? En dan ook gewone wekelijkse verversingen? In mijn geval is dat ergens tussen de 10 en 15 % per week.

Ik wil zelf het Festal systeem gaan gebruiken. Ik heb inmiddels hun sporen voeding. Daar heb je bijzonder weinig van nodig. Echter wil ik de complete bemester er nog bij hebben. Zodat het systeem compleet is.
De site ondergaat alleen een vernieuwing op het moment. Dus is even afwachten.

Maar ik denk dat dit een makkelijk systeem voor je is.
 
biljoenblik zei:
Steven51 zei:
Kortom, als ik een complete bemesting neem, in mijn geval eentje inclusief nitraat en fosfaat, zonder EI kan ik gewoon de aanbevolen dosering aanhouden? En dan ook gewone wekelijkse verversingen? In mijn geval is dat ergens tussen de 10 en 15 % per week.

Ik wil zelf het Festal systeem gaan gebruiken. Ik heb inmiddels hun sporen voeding. Daar heb je bijzonder weinig van nodig. Echter wil ik de complete bemester er nog bij hebben. Zodat het systeem compleet is.
De site ondergaat alleen een vernieuwing op het moment. Dus is even afwachten.

Maar ik denk dat dit een makkelijk systeem voor je is.

Maar niet de goedkoopste denk ik ;)
 
O leuk Marcel dat jij daar ook mee begonnen bent. Het is geloof ik inderdaad niet een van de goedkoopste merken, maar ook niet een van een duurste, en het schijnt ook inderdaad wel heel erg zuinig in gebruik te zijn, zo geconcentreerd is het, weet ik inmiddels. Dus ik ben heel benieuwd. Ik heb ook gezien dat de site momenteel wordt bewerkt. Al kan je met Google ook nog wel enkele andere adresjes vinden waar ze het verkopen hoor.

Ik ben nou eenmaal niet thuis in de natuurlijke en wetenschappelijke processen in een aquarium, en mijn basiskennis is op dit gebied te mager om me erin te gaan verdiepen, dan kan ik volgens mij het best een kant en klaar product hebben waar gewoon alles in zit in de goede verhoudingen. 1 of hooguit 2 extra flessen voor eventuele wenselijke aanvulling in de voeding (ik denk aan calcium en of ijzer) kan ik nog wel hebben maar het moet voor mij geen wiskunde worden met de berekeningen van de optimale doseringen bijvoorbeeld in ppm. Zoveel ml per 100 liter water weet ik genoeg aan...
 
Aangezien jij met kraanwater ververst, zul je echt geen Calcium tekort krijgen.
Dus die in mijn inziens echt niet nodig.

Zelf wil ik de compleet en de sporen gaan gebruiken.
Sporen heb ik nu al. En ik merk dat deze zeer geconcentreerd is.
Vooral het ijzer gehalte is flink gestegen.
Dus ook extra ijzer is niet nodig.

De compleet bemester stuur je op Fosfaat. De sporen op ijzer.
Dus mocht je een te laag ijzer hebben terwijl je de compleet al hebt gedoseerd, kun je dit met sporen extra aanvullen.

Eigenlijk zou je dan voor de beste resultaten nog 2 testsetjes moeten hebben. Een ijzer test en een fosfaat test. Dan weet je precies wat je van elke voeding moet geven.
Deze zijn echt eenvoudig te doen hoor. Het lijkt in het begin erg moeilijk. Maar als je de instructie volgt niet.

Ik heb de JBL tests. Voordeel je kunt de flesjes ook als navulling kopen.
 
Ik denk ook dat ik de complete en sporenelementen als basis hou voor de dosering en toevoeging. Ben heel benieuwd wat het effect is. Heb net ook mijn verlichtingssterkte naar beneden bijgesteld. Planten hoeven voor mij niet wekelijks mijn bak uit te groeien, als ze maar mooi blijven en het goed doen. Het (te) felle dicht dat ik had heeft denk ik ook wel wat tekorten opgeleverd voor de planten al is dat niet bij allemaal zichtbaar (nog).

Die metertjes lijken me ook wel wat. Dan kan je beide producten heel gericht doseren en sturen toch?

De een op ijzer en de ander op fosfaat. En als het de eerste keer niet zou lukken, gewoon weer proberen toch ? De beschrijving is toch vrij duidelijk bij dat soort tests lijkt me?

Overigens Marcel, merk je met dat ijzer nu ook dat het langer voor de planten beschikbaar blijft ?
 
Steven51 zei:
Overigens Marcel, merk je met dat ijzer nu ook dat het langer voor de planten beschikbaar blijft ?

Dat weet ik nog niet. Ik gebruik het nu 2 weken. Ze zeggen dat de planten nog moeten wennen.
Maar ik meet nu wel veel meer ijzer, aan het einde van de week.
Laatste keer zelfs wat veel. Daarom wil ik de complete ook hebben. Zodat ik de sporen kan bij doseren als het ijzer te laag is.
Maar ja voorlopig is de site nog niet beschikbaar. Loop volgende week weer beschikbaar is de verwachting.
 

Terug
Bovenaan