PH meter aanschaffen


Dat is vaak het voordeel van de iets duurdere pennen met verwisselbare electrode. Daar kun je in de dop wat vloeistof doen.

Ben,
Weet jij in hoeverre het niet nat bewaren echt schadelijk is of is het enkel een kwestie van steeds kalibreren als je de pen droog bewaart omdat er gen vloeistof in de dop kan.
 
Dat is vaak het voordeel van de iets duurdere pennen met verwisselbare electrode. Daar kun je in de dop wat vloeistof doen.

Ben,
Weet jij in hoeverre het niet nat bewaren echt schadelijk is of is het enkel een kwestie van steeds kalibreren als je de pen droog bewaart omdat er gen vloeistof in de dop kan.

Je kan een pen die droog is bewaard soms wel weer activeren met Mol4 KCI vloeistof. Moet je de pen er een etmaal minimaal inzetten. Ik heb dit zelf wel eens gedaan. Je moet je echter niet te vaak doen, in de meeste pennen zit ook dezelfde vloeistof (electroliet) als de bewaarvloeistof. Wanneer je droog bewaard verliest een pen z'n stabiliteit!
 
Je kunt dit inderdaad doen. Bij de meeste PH electrodes die je, voor continumeting in je bak gebruikt zit een afsluitbare, vloeistofdichte, dop waar je de vloeistof in kan doen. Op het moment dat zo'n electrode niet gebruikt wordt is dit de bewaarmethode. Dat is soms ook, maar niet altijd, zo bij een PH pen electrode. Je kunt e.e.a. natuurlijk ook in een bakje doen en daar de pen inzetten. Nooit bewaren, overigens, in buffervloeistof of gesteriliseerd water!
Hier moet ik nog even aan toevoegen dat wanneer je in een open bakje bewaard je wel af en toe moet verversen. 4 mol KCI kristaliseert namelijk.
 
Ik heb daar met de bewaardop van deze Voltcraft geen last van eigenlijk maar destijds wel toen ik een zelfgemaakt bakje had.
 
Ik heb zojuist een email met een paar vragen aan de webshop phmeter gestuurd. Het betreffende emailadres wat op de site staat blijkt niet te bestaan?
Dubieus?
Goed lezen wat er in het retour bericht staat
Diagnostic-Code: smtp; 552 5.2.2 <info@phmeter.eu> Quota exceeded (mailbox for
user is full)
Dat zal te maken hebben met de feest dagen vermoed ik zomaar
 
4 mol KCI kristaliseert namelijk
Correct, dat is ook gebeurt in mijn bewaardop die nu in het doosje ligt.

Vermoed dan dat de dop niet helemaal goed afsluit kan dus verdamping optreden en lucht bij de kci oplossing komen met het bovenstaande als gevolg
Is wel even een dingetje om even bij stil te staan
gebruik zelf geen bewaar oplossing trouwens pen werkt nog steeds na een jaar :juggle: dus in hoe vere het bewaar verhaal strekt
 
Hmmm, en hoevaak moet je hem kalibreren dan? En merk je dan echt een grote afwijking of.....................:S:S
Hou voor gewoonte aan om welke ph meter dan ook voordat ik ga meten hem even in de ph4 en ph 7 vloeistof te hangen en zo doende een kalibratie uit te voeren
voor meting als controle meet ik dan in de 1050 waar een ph controller op staat of de waarde over een komt met de daar gemeten waarde
afwijking tijdens het kalibreren is vaak minimaal trouwens
 
Duidelijk Jaap. Dus droog bewaren heeft bij jouw niet echt veel invloed maar dat zal wellicht ook afhangen van de kwaliteit van de electrode.
 
Hieronder een link waar heel inzichtelijk staat hoe de electrode werkt. Wat u wel en niet moet doen.

Zelf werk (beroep) ik dagelijks met pH electroden. En deze staan ook altijd nat. Doorgaans in kraanwater met een schep KCl erbij.
Voor langdurige opslag wordt de electrode in 3M KCl gezet.

Als de electrode traag wordt, dan wordt deze in een schoonmaakvloeistof gezet.

De electrode wordt wekelijks gecontroleerd met een electrode test programma. Dit programma meet de milivolts gedurende 90 seconden van de pH 4 en 7 buffer.

De delta pH moet rond de 59 mV/pH liggen en de stabiliteit over de 90 seconden moet binnen 4 mV blijven.
Zo niet, enkele reis kliko.

Link:
http://www.deltaohm.nl/home/ph-meetprincipe-en-faq
 

Terug
Bovenaan