PH meter aanschaffen


M

maanvis

Guest
Hallo allemaal,
Ik ben opzoek naar een goede PH meter omdat ik graag mijn PH van het kraanwater wil aanpassen zodat het verschil voor mijn vissen kleiner is en mijn turf langer mee gaat. Het gaat met name om de Dicrosses Filamentosus die er binnenkort gaat komen. Nu wil ik geen middeltjes in het water gooien zonder de PH goed te meten.
Gebruik nu een druppeltest maar het aflezen is een ramp.

Heb zelf al op internet gekeken en kwam de voltcraft pht-02 atc ph-meetstick tegen. Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Die van Voltcraft is erg goed want die heb ik en Backplay ook. Kun je makkelijk de electrode vervangen.
 
Wellicht een rare vraag maar wat is een reiningingscapsule?
Deze bv. https://www.devisvoerwebwinkel.nl/a.../milwaukee-electrode-reinigingsvloeistof-20ml
Naast de calibrtievloeistof is er toch ook nog bewaar (KCI) vloeistof nodig?
Normaal wordt een nieuwe controller aangeleverd in bewaar vloeistof, maar die heb je niet meer nodig als hij in gebruik is, daarna gebruik je alleen de reinigingsvloeistof en ijkvloeistoffen ph 4.01 en 7.01
 
Ik begreep juist dat de bewaarvloeistof belangrijk was om uitdroging te voorkomen?
Dat klopt. Als hij niet gebruikt wordt. Maar je hangt hem in het water om continue de pH te meten, dus hij is altijd in gebruik.

Zie hier een voorbeeld van de ph-electrode in de bak.

ph-elec.jpg
sms.jpg
dif.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus als ik de meter 1 a 2x per week gebruik zal hij niet uitdrogen?
Ik zal de meter gaan gebruiken in 3 verschillende aquariums en zal dan tussendoor de meyer spoelen met schoon osmosewater.

De meter bij phmeter.eu is wel voordelig.

Dat klopt. Als hij niet gebruikt wordt. Maar je hangt hem in het water om continue de pH te meten, dus hij is altijd in gebruik.
 
Dus als ik de meter 1 a 2x per week gebruik zal hij niet uitdrogen?
Je zult even bij de betreffende leverancier na moeten vragen hoe lang je de elektrode goed houd zonder de bewaarvloeistof te gebruiken.
Volgens mij moet je hem dan iedere keer ijken voor gebruik.
 
Ik haal dit van de site van de leverancier

Hoe een pH meter onderhouden en bewaren?
Zoals we eerder hebben geschreven, heeft een pH meter een zeer gevoelige elektrode. U wilt uw pH-elektrode zo veel mogelijk beschermen tegen uitdroging. Plaats de beschermkap na gebruik altijd terug op uw pH meter. We adviseren u om ook KCL-opslagoplossing te gebruiken. Dit is een speciale oplossing die is ontworpen om uw pH-elektrode te beschermen tegen uitdroging. Deze KCL-opslagoplossing is identiek aan de vloeistof in een pH-elektrode. Door een paar druppels aan de beschermkap of uw pH meter toe te voegen, biedt u extra bescherming. Dit verlengt de levensduur van uw pH meter of pH-elektrode aanzienlijk.

Reinig uw meter na elk gebruik met schoon water. Als de elektrode van uw pH meter in contact is geweest met vette substanties, kunt u proberen hem schoon te maken met een beetje reinigingsalcohol. Voeg na het schoonmaken de KCL-bewaarvloeistof toe en plaats uw pH meter op een donkere en droge plaats.
Bron:phmeter.eu
 
Een voordeel is de prijs en de prijs van de vervangings electrode.

Jammergenoeg zit er geen vloeistof bij.

Hoelang heb je de ph meter al Jaap?
1 jaar nu zonder problemen
vloeistoffen zijn bij de zelfde firma te verkrijgen
en zoals eerder genoteerd kl vloeistoffen waar al in huis hier
 
Bij geduld is deze meter ook rechtstreeks uit Azië te halen, is alleen stuk goedkoper maar natuurlijk andere after sales

Probe is ook los verkrijgbaar
 
Ik haal dit van de site van de leverancier

Hoe een pH meter onderhouden en bewaren?
Zoals we eerder hebben geschreven, heeft een pH meter een zeer gevoelige elektrode. U wilt uw pH-elektrode zo veel mogelijk beschermen tegen uitdroging. Plaats de beschermkap na gebruik altijd terug op uw pH meter. We adviseren u om ook KCL-opslagoplossing te gebruiken. Dit is een speciale oplossing die is ontworpen om uw pH-elektrode te beschermen tegen uitdroging. Deze KCL-opslagoplossing is identiek aan de vloeistof in een pH-elektrode. Door een paar druppels aan de beschermkap of uw pH meter toe te voegen, biedt u extra bescherming. Dit verlengt de levensduur van uw pH meter of pH-elektrode aanzienlijk.

Reinig uw meter na elk gebruik met schoon water. Als de elektrode van uw pH meter in contact is geweest met vette substanties, kunt u proberen hem schoon te maken met een beetje reinigingsalcohol. Voeg na het schoonmaken de KCL-bewaarvloeistof toe en plaats uw pH meter op een donkere en droge plaats.
Bron:phmeter.eu


Bij veel pennen kun je in de dop geen vloeistof doen om hem te bewaren dus dan wordt dat knap lastig. Ik had destijds zelf een bakje gemaakt waar ik hem rechtop in kon zetten en daar deed ik de bewaarvloeistof in. Dat werkt met het dopje van de Voltcraft dus wel lekker makkelijk.
Ik weet ook niet in hoeverre alle pennen in deze vloeistof bewaard moeten worden en wat de invloed op de pen is als je die "droog" bewaard.
 
Als dat de kwaliteit van de phmeter.eu pen is laat ik die links leggen.

Meetspul via ebay kan je beter niet kopen die zijn zeer onbetrouwbaar.
Ik heb die ervaring al een keer gehad.

Er zit inmiddels voor een klein vermogen aan zwemmers in de bakken.
Dan ga ik liever voor de volcraft pen.

Bij geduld is deze meter ook rechtstreeks uit Azië te halen, is alleen stuk goedkoper maar natuurlijk andere after sales

Probe is ook los verkrijgbaar
 
Als dat de kwaliteit van de pen is laat ik die links leggen.

Meetspul via ebay kan je beter niet kopen die zijn zeer onbetrouwbaar.
Ik heb die ervaring al een keer gehad.
Beetje kort door de bocht dit mijn inziens.
Conrad pen komt waarschijnlijk ook uit die regio vandaan waar de pen van phmeter.eu vandaan komt.
Tuurlijk zijn er slecht producten op ebay maar ook prima spul te vinden.
meet met de pen van phmeter.eu nog steeds prima de goede waarde komt mooi over een met de pH controller en de druppels test bij controle.
 
Ik heb zojuist een email met een paar vragen aan de webshop phmeter gestuurd. Het betreffende emailadres wat op de site staat blijkt niet te bestaan?
Dubieus?
 
PH Meter PH-PRO Kalibratie en opslag
Een pH-meter moet regelmatig worden gekalibreerd om ervoor te zorgen dat u de juiste pH-meting hebt. Deze pH-meter kalibreert zichzelf automatisch. Hiervoor heeft u een pH-buffer van pH 4,01 en pH 6,86 nodig. Plaats de pH-meter in de buffer pH 4.01 en wacht tot de meting is gestabiliseerd. Houd nu de knop (cal) 5 seconden ingedrukt. De meter herkent automatisch de pH-buffer en kalibreert zichzelf. Herhaal het proces opnieuw met de buffer pH6.86.

Een pH-meter moet om de 2 weken of vaker worden gekalibreerd, afhankelijk van de intensiteit van het gebruik.

Bewaar de pH-meter op een droge plaats, u kunt altijd enkele druppeltjes KCL-opslagoplossing voor pH / ORP-meters toevoegen. Deze speciale opslagoplossing voorkomt dat de glaselektrode uitdroogt en verlengt de levensduur van uw pH-meter.
 
Hmm elke twee weken kalibreren en waarom niet gewoon 4 en 7.

En waar doe je dan die bewaar vloeistof in. In het dopje?
 
Hmm elke twee weken kalibreren en waarom niet gewoon 4 en 7.

En waar doe je dan die bewaar vloeistof in. In het dopje?

De exacte (buffer-)waardes zijn niet altijd precies 4 en 7. De waardes zijn nl. temperatuur afhankelijk. Sera, bijvoorbeeld, gebruikt deze waardes bij een temperatuur van 25 graden Celsius. Maar er zijn ook andere merken die aangeven dat de waarde 7 wordt bereikt bij een temperatuur van 30 graden, 7.01 bij 25 graden en 7.03 bij 20 graden. Hetzelfde merk geeft een waarde 4 bij 20 graden, 4.01 bij 25 graden en 4.02 bij 30 graden.
Overigens ben ik het met je eens dat je over het algemeen gerust uit kunt gaan van 4 en 7 bij kamertemperatuur.

De bewaarvloeistof, vaak 3 of 4 mol KCI is wel belangrijk. Vloeistoffen in een electrode verouderen. De meetverschillen wijzigen. (Daarom kalibreer je om deze meetverschillen op te heffen.) De bewaarvloeistof zorgt er ook voor een kleine (terug-) opwaardering van de vloeistof in de pen omdat deze de oorspronkelijke vloeistof waarde bevat.
 
Ok maar dat doe je dus in het dopje?
Je kunt dit inderdaad doen. Bij de meeste PH electrodes die je, voor continumeting in je bak gebruikt zit een afsluitbare, vloeistofdichte, dop waar je de vloeistof in kan doen. Op het moment dat zo'n electrode niet gebruikt wordt is dit de bewaarmethode. Dat is soms ook, maar niet altijd, zo bij een PH pen electrode. Je kunt e.e.a. natuurlijk ook in een bakje doen en daar de pen inzetten. Nooit bewaren, overigens, in buffervloeistof of gesteriliseerd water!
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan