Opbouw Rio 400 BeeBo4ever Sluierstaarten.


B

BeeBo4ever

Guest
Hoi hoi,

Ben vandaag dus begonnen aan de opbouw van de onderkast voor mijn Jewel Rio 400.


Begin van de achterwand:

fjV5g83.jpg


Eerste steun voor onderkast:

EkoIJsz.jpg



Onderkast constructie na halve dag hard doorwerken met mijn papa:

jVluNiU.jpg



Versteviging...

QGU7Kto.jpg



Achterwand na 2 lagen tegellijm, nog zeker 3 lagen te gaan, dusk kleur kan nog veranderen, maar zal toch in deze trend blijven...

eDPMDc1.jpg


Ik hou jullie op de hoogte van het verdere verloop...
 
Ff vraagje: heeft nog iemand zijn achterwand zelf gemaak?
Mijn plan was om 4 � 5 lagen tegellijm te plaatsen op de isomo en hem dan in te kitten in het aquarium.
Is het nodig hier nog iets anders over te doen?
Andere opties dan epoxyhars?

Greetzzzzz Anja
 
laura1990 zei:
Goed bezig! Wat wordt de bakmaat?

Is een Jewel Rio 400, dus 450 liter, 150 breed, 66 hoog en 51 diep...
Vrijdagk an ik hem halen...
 
Kast is af, ik mag het aquarium vrijdag gaan ophalen..

ndzruz4


Heb vandaag ook de laatste laag gezeto p de achterwand, dus als die morgen droog is en de kleur staat mij aan, kan ie vrijdag direct ingekit worden...
:cool:
 
Hoi allemaal,

Ik ben vandaag bij mijn ex langs geweest om de vijver eens te kuisen, want was bang geworden dat de andere visjes anders ook misschien zouden sterven...
De overgebleven 3 sluiers zijn echt mooi gegroeid.
Heb enkele fotootjes genomen, maar de kwaliteit is niet echt heel goed.


707eQ5H.jpg


AAQhryA.jpg


qFoRjbe.jpg
 
Die zien er goed uit inderdaad! Ze zullen de ruimte van je rio 400 ook wel nodig hebben zo te zien. Mooie visjes :D
 
Onderstel ziet er goed uit en je vissen zijn groot geworden zeg.
Welke is er eigenlijk gestorven de laatste keer?
 
Patries zei:
Onderstel ziet er goed uit en je vissen zijn groot geworden zeg.
Welke is er eigenlijk gestorven de laatste keer?

Beauty is gestorven dit weekend.
Deze was ook echt klein gebleven, dus volgens mij was deze sowieso minder sterk....
Het was de enige die de Calico kleuren had gehouden, de andere 3 zijn echt zo veranderd en enkel nog oranje en wit nu...
 
Ik ben gisteren mijn aquarium gaan halen en ga vandaag alvast de achterwand er in maken...

Maar ik heb een vraagje:

Ik lees overal dat je 3 � 4 weken moet wachten om je visjes in het aquarium te zetten ivm de nitriet piek op 3 weken....
Nu heb ik contact met iemand in Cyprus, die professioneel bezig is met vissen en met landscaping van aquaria.
Hij zegt dat het aquarium nu Nh3 nodig heeft voor de planten en zo en dat je dit het best bereikt door er vanaf het begin 2 of 3 vissen in te zetten.

Ik denk dat ik jullie antwoord al weet, maar wou het jullie toch even voorleggen...
 
Geen vissen inzetten, dan heb je alleen maar kans dat ze dood gaan.
Wel kan je Plantenvoeding toevoegen tijdens de indraaiperiode!
 
BeeBo4ever zei:
Ik ben gisteren mijn aquarium gaan halen en ga vandaag alvast de achterwand er in maken...

Maar ik heb een vraagje:

Ik lees overal dat je 3 � 4 weken moet wachten om je visjes in het aquarium te zetten ivm de nitriet piek op 3 weken....
Nu heb ik contact met iemand in Cyprus, die professioneel bezig is met vissen en met landscaping van aquaria.
Hij zegt dat het aquarium nu Nh3 nodig heeft voor de planten en zo en dat je dit het best bereikt door er vanaf het begin 2 of 3 vissen in te zetten.

Ik denk dat ik jullie antwoord al weet, maar wou het jullie toch even voorleggen...

Ik heb bosgrondbacteri�n gebruikt, na 1 week 1 visje erin gezet, na 2 weken nog een nieuwe, derde week 3 kleintjes.

Geen nitriekpiek gehad. Heel klein beetje Ammoniak in week 2.

Heb in die 3 weken 2 kleine waterverversingen gedaan, telkens net voor de nieuwe visjes erin kwamen.

Vroeg starten met weinig vis mag, wel alles goed opvolgen met metingen.
 
Het is niet verstandig om eerder vissen te plaatsen wanneer je aquarium nog bezig is met opstarten. De methode die je beschrijft kan worden toegepast bij kleinere sterkere visjes, niet bij sluierstaarten. Sluierstaarten zijn extreme vervuiler en daarom moet de bak goed ingedraaid worden voordat de vissen worden geplaatst.

Je kunt het proces proberen te versnellen door een spons van een ingedraaid aquarium in je filter uit te knijpen.

Voor de rest goed je waterwaardes meten.
 
Alles wordt sowieso weer een aantal dagen uitgesteld...
Gisteren aquarium gaan halen en daarnet vol enthousiasme de karton er ronduit gesneden... Euh.... Ik had toch een witte besteld???
Zwarte geleverd dus....
 
laura1990 zei:
Het is niet verstandig om eerder vissen te plaatsen wanneer je aquarium nog bezig is met opstarten. De methode die je beschrijft kan worden toegepast bij kleinere sterkere visjes, niet bij sluierstaarten. Sluierstaarten zijn extreme vervuiler en daarom moet de bak goed ingedraaid worden voordat de vissen worden geplaatst.

Je kunt het proces proberen te versnellen door een spons van een ingedraaid aquarium in je filter uit te knijpen.

Voor de rest goed je waterwaardes meten.

En op wat baseer je dat?

Een idee. Meer niet. Terwijl talloze mensen het al w�l hebben geprobeerd met snel vis erin te zetten. Er zijn zelfs mensen die er vis inzetten vanaf dag 1 en er OOK goede resultaten mee behalen.

Als je wacht met vis erin te zetten, dan verschuif je doorgaans de boel maar wat.

Je moet absoluut die bak niet volplempen met vis. Gooi er 1 of 2 in, meet, laten de waardes het toe, terug 1 of 2 visjes erbij, weer meten, en laten de waardes het wederom toe, terug een paar visjes erbij. En zo doet je dat week na week. Je geeft hiermee de bacteri�n voedsel. Voedsel om in aantal toe te nemen, voedsel om andere bacteri�n in aantal toe te laten nemen.

Is dat de enige manier? Hell no. Maar bovenstaande is ook een goede manier met een proven track record. Het is niet omdat jij die methode niet kent, er niet vertrouwd mee bent, dat het geen goede methode zou zijn.

M.i. is het een betere methode dan 3 a 4 weken wachten met vis erin te zetten. Hoe sneller immers je bak in evenwicht is, hoe beter.
 
BeeBo4ever zei:
Alles wordt sowieso weer een aantal dagen uitgesteld...
Gisteren aquarium gaan halen en daarnet vol enthousiasme de karton er ronduit gesneden... Euh.... Ik had toch een witte besteld???
Zwarte geleverd dus....

Da's om tegen de muren op te lopen :)

Als je de zwarte ook leuk zit te vinden, kan je wel gaan onderhandelen. Wees gerust dat ze serieus wat willen laten vallen, wanneer ze die niet moeten vervangen.
 
Nogal flauw, de eerste zin uit Laura's verhaal vetdrukken en de verbinding die zij duidelijk maakt met het zware vervuilen dat sluierstaarten doen negeren...

laura1990 zei:
Het is niet verstandig om eerder vissen te plaatsen wanneer je aquarium nog bezig is met opstarten. De methode die je beschrijft kan worden toegepast bij kleinere sterkere visjes, niet bij sluierstaarten. Sluierstaarten zijn extreme vervuiler en daarom moet de bak goed ingedraaid worden voordat de vissen worden geplaatst.
 
Wat vervelend dat er een verkeerde is geleverd!

Ikzelf heb nooit echt bakken ingedraaid, maar heb wel altijd al ingedraaid filtermateriaal gebruikt en beetje bij beetje vis toevoegen, nooit ineens een heleboel tegelijk.
 
Mascha&Ivo zei:
Nogal flauw, de eerste zin uit Laura's verhaal vetdrukken en de verbinding die zij duidelijk maakt met het zware vervuilen dat sluierstaarten doen te negeren...

laura1990 zei:
Het is niet verstandig om eerder vissen te plaatsen wanneer je aquarium nog bezig is met opstarten. De methode die je beschrijft kan worden toegepast bij kleinere sterkere visjes, niet bij sluierstaarten. Sluierstaarten zijn extreme vervuiler en daarom moet de bak goed ingedraaid worden voordat de vissen worden geplaatst.

Neen, dat negeer ik niet.

Ik zie niet in waarom je niet met sluierstaarten zou kunnen starten.

Naargelang de context van je aquarium ga je misschien na 10 dagen ipv 7 dagen een volgende kunnen plaatsen. En later kan ook.

Dit is het niet: aquarium starten - 7 dagen wachten - visje erin - 7 dagen wachten - visje erin.

Dit is het wel: aquarium starten - 7 dagen wachten - visje erin - 7 dagen wachten en meten - laten de waardes het toe? visje erin, anders wachten.
 
Omdat het zware vervuilers zijn. Degenen die wel eens sluierstaarten hebben opgevangen of in Q-bakken hebben gehad weten dat dagelijks tegen de 90% verversen geen overbodige luxe is om ammoniak- of nitrietpieken voor te zijn. Zo moet je niet willen indraaien.
 
Mascha&Ivo zei:
Omdat het zware vervuilers zijn. Degenen die wel eens sluierstaarten hebben opgevangen of in Q-bakken hebben gehad weten dat dagelijks tegen de 90% verversen geen overbodige luxe is om ammoniak- of nitrietpieken voor te zijn. Zo moet je niet willen indraaien.

Dat weet ik en ze zitten ook kouder normaal waardoor het wellicht allemaal wat langer zou duren.

Hier spreken we wel over een Rio 400. Die bak is groot genoeg om vrij vroeg 1 sluierstaart aan te kunnen. Wat de frequentie erna is, hangt gewoon van de waterwaardes af.
 
Miss-Poodle zei:
Wat vervelend dat er een verkeerde is geleverd!

Ikzelf heb nooit echt bakken ingedraaid, maar heb wel altijd al ingedraaid filtermateriaal gebruikt en beetje bij beetje vis toevoegen, nooit ineens een heleboel tegelijk.

Is ideaal eh. En toch ook weer niet.

Bij ons in de club doen de meeste het ook zo. Ze gebruiken zelfs elkaars filtermateriaal soms.

En dat loopt quasi altijd heel goed af.

En toch...de ene bak kan dingen aan boord hebben, waar die vissen immuun voor zijn. Maar het kan dat de nieuwe vissen van de nieuwe bak er niet tegen kunnen.

Veel vis gelijk erin zetten, is zelden goed. Alhoewel er een methode is waarbij het wel kan: zelf chloor toevoegen vanaf dag 1.

Zelf nooit geprobeerd. Maar als ik de berichtgeving op internet mag geloven kan je bak klaar zijn na 10 dagen en dan kan je er wel gelijk veel vis in plempen. Of het allemaal waar is of goed, dat laat ik in het midden.
 
Tja dat zou natuurlijk kunnen, en daar moet je dan ook mee oppassen. Heb er echter zelf nooit problemen mee gehad, gebruik geen filtermateriaal van anderen, alleen van mezelf.
 
Miss-Poodle zei:
Tja dat zou natuurlijk kunnen, en daar moet je dan ook mee oppassen. Heb er echter zelf nooit problemen mee gehad, gebruik geen filtermateriaal van anderen, alleen van mezelf.

Precies. Ik hoor ook bijna niemand klagen. Het is gewoon zo iets in mij dat zegt 'toch maar niet' en het blijkt dat het in de praktijk ook wel eens fout afliep, doch zelden. Moet iedereen voor zichzelf maar uitmaken of ie dat klein risico wil nemen of niet.
 
Ik was van plan mijn oude vijver filter als externe filter te gebruikene en deze te verhuizen zodra de visjes erin zitten, maar als ik dit allemaal lees, kan ik dus beter het aquarium 7 dagen laten indraaien, direct de filter met de visjes verhuizen (dus zonder de filter uit te kuisen).
Ik heb maar 3 sluiers meer, dus als ik de filter daar wegneem, moeten ze direct alle 3 mee.
Ik kan dan de nieuwe jonge visjes nadien kopen als het aquarium volledig goed draait...


De persoon die mij deze raad heeft gegeven, is echt wel een professional, en ik had ook nog nooit van deze methode gehoord, daarom dat ik jullie mening vroeg...
 
BeeBo4ever zei:
Ik was van plan mijn oude vijver filter als externe filter te gebruikene en deze te verhuizen zodra de visjes erin zitten, maar als ik dit allemaal lees, kan ik dus beter het aquarium 7 dagen laten indraaien, direct de filter met de visjes verhuizen (dus zonder de filter uit te kuisen).
Ik heb maar 3 sluiers meer, dus als ik de filter daar wegneem, moeten ze direct alle 3 mee.
Ik kan dan de nieuwe jonge visjes nadien kopen als het aquarium volledig goed draait...


De persoon die mij deze raad heeft gegeven, is echt wel een professional, en ik had ook nog nooit van deze methode gehoord, daarom dat ik jullie mening vroeg...

Misschien kan je ook al dan niet een deel water van je vijver gebruiken? Maar moet je even natrekken bij de andere forum mensen.

In ieder geval wanneer je de de bacteri�n kolonie van je vijver intact is, dan kan overzetten echt wel snel.
 
Overzetten van water lijkt me niet nodig als je de filter mee verhuist. In het filter zitten alle bacteri�n dus als je het filter verplaatst en de bacterie cultuur in leven houdt dan zou ik het zonder indraaien doen. Gewoon meteen de filter en vissen tegelijk verhuizen. Dan heb je eigenlijk dezelfde situatie als je 100% water ververst in een ingedraaid aquarium. Het drie weken indraaien is alleen nodig als je bacterie cultuur opnieuw moet opbouwen. Zo heb ik het ook gedaan met mijn nieuwe aquarium, ging perfect. :D

Dan niet van te voren je hele filter gaan schoonmaken, want dan dood je de bacterie cultuur.

Heb je nu al een filter die je eerder op het aquarium gaat aansluiten? Zonder filter heeft een aquarium indraaien in mijn ogen sowieso niet veel zin.
 
Coulibaly zei:
Is dat de enige manier? Hell no. Maar bovenstaande is ook een goede manier met een proven track record. Het is niet omdat jij die methode niet kent, er niet vertrouwd mee bent, dat het geen goede methode zou zijn.

M.i. is het een betere methode dan 3 a 4 weken wachten met vis erin te zetten. Hoe sneller immers je bak in evenwicht is, hoe beter.
Ik ken de methode wel en het lijkt me een prima optie voor wat kleinere minder vervuilende vissen. Ik vind het alleen een stuk minder geschikt voor sluierstaarten. Helemaal omdat het hier ook niet gaat om jonge kleine sluierstaarten maar omdat ze al aardig aan de maat zijn. Dat in combinatie dat ze slecht kunnen dealen met een nitrietpiek, op het moment dat je nitriet meet ben je eigenlijk al te laat en kan de vis daar al de gevolgen van ondervinden.

De verzorging van sluierstaarten wijkt soms gewoon wat af van de standaard aquarium technieken. Er zijn genoeg mensen op het forum die door omstandigheden sluierstaarten in niet ingedraaide bakken hebben moeten plaatsen en dat werkt gewoon niet goed omdat de praktijk uitwijst dat je volledige waterverversingen moet gaan doen elke dag om geen nitrietpiek te krijgen. Behalve dat dit stress mee brengt is het ook gewoon veel werk.

Dus nee, het zou nooit mijn voorkeur hebben.
 
Goede aquarium eindelijk hier geraakt..
Ik heb vandaag de achterwand er al in gekit.
Hopelijk kan ik morgen de planten erin doen en natuurlijk mijn visjes!!!

Hier het aquarium met achterwand en daglicht:

u5NAuK7.jpg


Hier met nachtlicht:

65rHifH.jpg


En hier de bewoners, voorlopig in het bad:
BP0KKs4.jpg
 

Terug
Bovenaan