Oorzaak gevonden silicaat.. Maar wat nu?


TZkmrlD.jpg
JnJ7nJx.jpg


8i2UPMB.jpg


Ik hoop dat dit lukt en jullie me verder kunnen helpen

Dit is wat er op mijn planten en leistenen ontstaat normale stenen overigens niet
 
Die alg heb ik in mijn sluierbak. Ik denk dat het bij mij komt door de combinatie van veel verversen, zeer vervuilende vissen en veel voeren. Met jouw bak en visbestand kan ik me voorstellen dat je veel voert en je hebt ook flinke vervuilers. Je ververst alleen heel weinig (met jouw visbestand zou ik je aanraden om wekelijks zo'n 50% te verversen).

Een paar grote bossen hoornblad kunnen je probleem al flink verminderen.

Weet je de naam van de plant op de eerste foto? Ik heb 'm al jaren, maar geen flauw idee wat het is.
 
Oeff nee weet ik niet meer weet alleen dat het een moerasplant is die ook bovenwater kan groeien.

Maar de vlekken op de stenen heb ik laatst te horen gekregen dat het een vorm van blauwalg is of dit klopt weet ik niet en wat je op de eerste foto ziet kreeg ik te horen een te veel aan silicaat.omdat mijn ruit ook een bruine waas ontstaat.

Ik zat te denken om de bak compleet opnieuw te starten dus nieuw verlichting grond filter materiaal en water natuurlijk en zo de bak laten rijpen want dat heb ik nooit gedaan ik had 180 liter overgezet van de oude bak naar de nieuwe en dag later me vissen erin gedaan.
 
Ik ververs 2 keer in de week 120 liter nu de laatste 2 weken dus totaal 240 ongeveer
Dat is ook op advies van wordt beetje gek dan teveel dan te weinig hahaha
 
Ja 1 keer in de week en dagelijks Co2
 
Is het een goed idee om van voor af aan te starten dus met paar weken rijpen enzo? Of schiet dat niet op?
 
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Bedoel je of je beter kan opstarten/indraaien??
dat moet in dat geval minimaal 4 weken.
 
Ja dat wil ik gaan doen en dan al mijn vissen apart in bakken tot de bak goed is ik heb dat in het begin niet gedaan gewoon Gelijk vissen erin en twijfel of het wel goed gaat komen heb letterlijk het ene na het andere probleem en heb gevoel dat het niet goed komt tot ik van voor af aan ga beginnen
 
Ik had de bak opgezet en 200 liter overgezet naar het nieuwe aquarium en de dag erna vissen erin gedaan... 3 weken later gingen 5 snoeken dood en weet tot de dag van vandaag niet waardoor het kwam.

Toen kreeg ik blauwalg over me grind planten en achterwand... Dat heb ik uiteindelijk weggekregen door zincoxide toe te voegen nou.. Dat was eindelijk weg en nu krijg ik dit weer en dat allemaal in 5 maanden tijd.

Ik twijfel echt of ik niet beter van voor af aan ken beginnen en dan op de goeie manier doen. Zoals het hoort.
 
Ik denk dat je destijds een nitrietpiek hebt gehad als je niet 4 weken hebt ingedraaid.
Door te hoge belasting kun je dan ook blauwalg krijgen nog.

Maar goed waar wil je met de vissen heen als je opnieuw wil beginnen??
 
Ja dat maakt niet uit ik heb 2 glazen bakken staan en ik ken bij een vriend in de winkel in een quarantaine bak tijdelijk houden, maar mijn idee heeft dat nut of totaal niet? Ik had toen mijn water laten testen en nitriet alles was goed alleen te hoog aan ammoniak mja met deze vissen is dat normaal en niet schadelijk want ze trekken geen zuurstof uit het water maar gewoon aan het oppervlakte
 
Maar is dat een idee of niet? Of schiet dat niet op dan?
 
@Tom zei:
Als eerste zou je moeten uitzoeken waar je nu echt last van hebt.
En of het verhaal wat je in de winkel kreeg te horen wel klopt.
Misschien kun wat duidelijk foto's op het forum zetten..

Ik denk dat Tom hier wel een punt heeft en dat je moet kijken waar je nu precies last van hebt en wat de oorzaak kan zijn.
Misschien een goed totaaltje en de zaken goed in beeld brengen die niet goed zijn.
 
Vandaar dat ik de foto's erop had geplaatst misschien dat hij er iets mee kon aangezien hij om foto's vroeg
 
Ja dat begrijp ik maar dat wat er op de planten zit, kun je dat erg makkelijke eraf wrijven dan?? Ik heb het ook weleens gehad en dan ziet het er vettiger uit en vaak over het hele blad.
Ik zou als ik de foto s zo zie eerder denken dat er een tekort is aan een stof.
Maar goed ik kan het verkeerd zien natuurlijk.
op foto 1 en 3 vind ik de planten er niet echt gezond uitzien namelijk.
 
Nee inderdaad en dat is de complete bak ik ga denk ik maar profito en carbo halen want heb plantenvoeding en Co2 vloeistof maar beide van een Duits merk laat ik maarre echte easy life spullen halen
 
Het laatste merk dat je noemt is ook niet zaligmakend hoor.
Vaak is het dan beter om 2 of 3 soorten plantenvoeding af te wisselen.

Hoeveel plantenvoeding geef je op het moment op hoeveel liter?
Als ik je foto zo bekijk dan denk ik dat de bruinalg best meevalt.

Je bak heeft veel meegemaakt als ik het zo lees en ik denk dat je bacteriecultuur misschien nog niet goed op orde is na de laatste handelingen die je hebt verricht.
 
Ik geef 45 ml voeding per week aan een 450 liter aquarium ik heb altijd easy life gebruikt vandaar dat ik dat opnoem dit Duitse merk ben ik niet echt fan van nou.

Ik zat te denken ik heb 4 Tl lampen waarvan ik 2 gloednieuwe heb van net 2 weken en 2 oude van een paar jaar zou dat ook zo een groot verschil maken?
 
Met nieuwe verlichting heb je wat meer opbrengst denk ik en dan zal de vraag naar voeding wat meer kunnen zijn.
Ik weet niet hoeveel je van de huidige voeding moet doseren want ik ken dat dus niet.

De bruinalg is naar mijn idee mede te wijten aan een bacteriecultuur die niet voldoende is nog icm een redelijke belasting.
Door alle gebeurtenissen binnen de bak zal je bacteriecultuur misschien een flinke opdonder hebben gehad.
 
10ml per 100 liter is de dosering vandaar 45 ml wat ik toevoeg..
Hmm ok maar wat is dan nu mijn best mogelijke optie nou dan?
 
Hoe lang is het precies geleden dat je voor het laatst iets hebt gedaan of toegevoegd waardoor de bacteriecultuur kan zijn kapot gegaan??
 
Ehmm.. Ja dat us een goeie denk toch ruim 2 maanden terug voor de rest alleen maar verversen en met de tijden spelen van de lampen op advies van meerderen
 
Dan zou het best zo kunnen zijn dat de bacteriecultuur nog niet is zoals je zou willen. Daarbij dat je een redelijke belasting hebt en dan kijk ik niet direct op van een klein beetje bruinalg.

Planten moeten ook aan steeds wisselende omstandigheden wennen en dat doet de planten ook geen goed.
Weet je toevallig ook je andere waterwaarden zoals de nitraat en de fosfaat en de co2?

Omdat er nogal wat in je bak is gebeurt denk ik dat er meerdere factoren een rol spelen bij jou.
 
Nitraat staat op 50 te hoog dus phosfaat op 2,0 maar hoeveel ik ook ververs krijg ik die 2 niet naar beneden Co2.. Geen idee haha. Heb er geen set van al me andere waardes zijn gewoon zoals ze horen te zijn.
 
Heb van de week waterpest gehaald binnen 3 dagen heeft er geen 1 nog een blad over dus snelgroeiers werken ook niet
 
Dat zal denk ik misschien met de bezetting te maken hebben en de hoeveelheid voer.
 
Ja maar voer al 3 weken 1 keer in de week nog minder en er blijft niks over van ze

En dan zit ik toch met het volgende een maat van me heeft 13 snoeken in precies dezelfde bak ik maar 6 en hun zijn allemaal groter waarom groeien dan zijn planten perfect (wel last van groene algen maar planten groeien perfect). En zijn nitraat staat op 100 en phosfaat 10+

Ik hoef ook geen perfecte planten te hebben want ben echt voor de vissen maar die bruine troep op me grint is echt verschrikkelijk
 
Nitraat op 100 ?????? Phosfaat op 10?????
Nou ,dan zit daar ook niet goed mee.

Dat zijn veels te hoge waarden.
 
Een nitraat hoger dan 50mg kan schadelijk zijn op den duur.
weet je ook de waarden van het leidingwater?? Als je zo weinig voert snap ik niet waar die hoge waarden vandaan komen anders.
 
Zo eens beginnen met meer verversen, minimaal 50% in de week met zoon bestand in je bak. Ik denk dat je dan al een groot deel van het probleem wegneemt.
 
Polypterus90s zei:
Heb van de week waterpest gehaald binnen 3 dagen heeft er geen 1 nog een blad over dus snelgroeiers werken ook niet

Waterpest heeft geen voeding nodig, alles wat je er er bij gooit.

is teveel.
Ik heb ze in 60 cm, en haal er zo strengen van 1 m uit.
Is een opstartplantebak, geef ik alleen telkens 50 % met verversen.
En geef jij ook kleibolletjes met lateriet,voor de moerasplanten?
 
Haha ik ververs me rot al maanden zoals ik al een paar keer gezegd heb, ik heb zelfs een paar keer 3 dagen achter elkaar 50% ververst en blijf maar hierop hangen heb al zoveel ververst dat ik twijfel of het verversen wel voldoende is.
 
Ja die kleibolletjes zitten ook in me grind veranderd helemaal niks aan ik ververs me suf verandert niks aan mijn waterpest had ik niks bijgevoegd ja alleen Co2 maar die zijn zo snel dood gegaan dat ik nog geen eens plantenvoeding erbij heb kunnen doen.
 

Terug
Bovenaan