Oorzaak gevonden silicaat.. Maar wat nu?


P

Polypterus90s

Guest
Ik heb een hele tijd last gehad van blauwalg, dit heb ik met laatste oplossing gedaan met zincoxide, en het werkte perfect.

Nu zit ik met het volgende probleem of een nieuw variant van blauwalg of bruinalg.

Ik ben naar de aquariumspeciaalzaak geweest en mijn nitraat staat op 50mg/l en phosfaat 2,0gr duidelijke oorzaak van de slechte bacteri�n.

Nou heb ik toch foto's laten zien van de aanslag op planten en leistenen (normale stenen hebben nergens last van), toen kwam ze meteen aan met een hoog silicaat gehalte (dit hebben ze overigens niet opgemeten).

Ze vroeg ook meteen of er bruine waas ontstaat op het raam en dat gebeurd inderdaad ook bij mijn. Nu kwam ze met het advies om silicaat verwijderaar te gebruiken en om de 3 maanden te vervangen, samen met phosfaat verwijderaar (phosfaat overigens niet vervangen maar gebruiken tot de waardes ok zijn) maar ook om het met osmosewater te gaan verversen. Nu moet ik wekelijks rond de 80 liter verversen, maar dat wordt nu dus een hele dure hobby terwijl het niet zo duur hoeft te zijn.

Ik ben dan maandelijks rond de 50euro kwijt voor het water alleen al en vergeet dan niet de toevoegingen erbij die ik moet kopen standaard maandelijks.

Hebben jullie nog enige tips want ik zie in mijn hobby helemaal geen lol meer in en dat vind ik zonde vooral al het geld die ik al in een paar maanden heb moeten steken, en mij prachtige Afrikaanse snoeken, en dat wordt steeds maar meer als ik het standaard aan moet gaan houden.

Ik hoop dat er tips zijn om het makkelijker op te lossen als ik 1 of paar keer wat meerkosten heb om dit op te lossen maakt dat niet uit maar als ik er straks standaard elke maand 80 euro voor kan betalen vind ik het niet meer leuk.
 
Zoveel geld uitgeven om de boel in orde te krijgen is helemaal niet nodig hoor.
Goed dat je dit topic bent begonnen want zijn hier mensen die je goed kunnen helpen met een oplossing.
Is helaas niet mijn sterkste onderwerp dus ik sla ff over.

Handig is alvast om zoveel mogelijk info over je bak te geven,zoals oa formaat, visbestand,type verlichting.
Welk filter en hoe je precies het onderhoud doet bv

EDIT- waarom ga je eigenlijk niet verder in dit topic?

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 923&page=1
 
Ik heb een Juwel vision 450 met een JBL 1500 ltr en EHEIM 450 liter per uur.

Verlichting zijn 4 TL balken van achter naar voren is het
Roze dan geel dan blauw en dan wit.

Mijn vissen zijn Afrikaanse snoeken het zijn er wat en ik wil een grotere bak halen zodra ze groter worden.

Polypterus Senegalus koppel
Polypterus Delhezi koppel
Polypterus Endlicheri
Polypterus Ornatipinnis
Tapijtvis
Albino Pauwoog
Amerikaanse dwerg meerval
Synodontis Euruptus
Spookmesvis

Ik ververs wekelijks rond de 70 liter en voeg Co2 voeding en plantenvoeding toe.
Ik zuig alle poep weg met de slang of met EHEIM stofzuiger..ohh en ik heb in me grind van die JBL voedingsbollen.
 
Omdat ik dacht het is een nieuw onderwerp voor silicaat en kosten beperkend als iemand op Google er ook naar zoekt komt hij hierop uit dacht ik en niet op de vorige topic. Kan hier namelijk weinig over vinden
 
Aardig natuurlijk dat je rekening houdt met mensen die googlen maar in dat andere topic staat al een berg info over je bak en reacties van mensen die je proberen te helpen met je probleem.
Was handiger geweest om daar gewoon verder te gaan ipv je laten gek maken in een aquariumzaak,was het inmiddels misschien al opgelost...
 
vissen opgezocht, op youtube,lijkt me dat de vision toch wat aan de krappe kant is voor deze grote rovers!
daar ligt toch echt je probleem. heb je geen zwembad?

grt hans.
 
Die bruine alg krijg je in de regel als je bacteriecultuur nog niet goed op orde is en dat trekt vanzelf vaak wel bij. Hoger dan 50 moet de nitraat tijdelijk niet worden en je kan wat verversen om dit te verlagen. Met een po4 van 2 is niks mis hoor.
Je kan silicaatverwijderaar nemen maar silicaten voeden zich met meer stoffen namelijk. Vaak wil het wel wat helpen.

Ik begrijp iets niet want nitraat komt uit nitriet en dat is dus een teken dat de bacterien hun werk goed doen. Of heb je een hoog nitraatgehalte in je leidingwater misschien??
Ik zou me tijdelijk om de bruine opstartalg niet zo druk maken. Eem hoge nitraat en weinig bacterien in je bak doet mij denken aan een hoog nitraatgehalte in je kraanwater.
 
Het probleem is dat ik dit aquarium al sinds mei dit jaar heb is dat niet laat voor een opstartalg en inderdaad me vissen (worden) groot de grootste is maar 20 cm nou maar zoals ik zei ga ik een groter aquarium halen zodra de tijd aanslaat en me pauwoog is maar 12 cm.

En de fout wat iedereen maakt met polypterussen is hoe groter ze worden hoe minder ze doen ze worden meestal geadviseerd in een 2 meter aquarium omdat ze bijna niet zwemmen en de gehele dag liggen.
 
Misschien veel belasting met deze vissen?
Weet je de silicaatwaarde ook van je kraanwater?
 
Nee jammer genoeg niet maar heb daar ook geen test van zal volgende week moeten testen bij de aquariumspeciaalzaak
 
En ik had al deze vissen ook in een juwel Rio 180 nu heb ik 3x meer inhoud en nu kan de bak het niet meer aan haha komt beetje raar over ze gaan uiteindelijk in een veel groter aquarium
 
Misschien een stomme vraag maar ik wil binnenkort zowiezo een plantloze aquarium opbouwen met alleen kienhout erin. Zal dit minder algen laten opbloeien of juist in tegendeel
 
Snelgroeiers, zoals hoornblad, cabomba en water pest zijn silicaat vreters.

Of osmose apparaat kopen.
Silicaatfilters - Osmose apparaten

Het silicaatfilter met type 2 hars richt zich op de verwijdering van silicaten en fosfaten wordt voor optimale prestatie altijd na een DI-filter geplaatst. Het silicaat ...
https://www.osmoseapparaat.nl/silicaatfilters.html
 
Polypterus90s zei:
Misschien een stomme vraag maar ik wil binnenkort zowiezo een plantloze aquarium opbouwen met alleen kienhout erin. Zal dit minder algen laten opbloeien of juist in tegendeel

PLantloze bak haalt ook geen stoffen uit het water.
En geven oook geen zurstof.

Maar,een Malawi bak is ook bijna plantloos, dat kan wel.
 
Denk dat de TS beter eerst kan bepalen of er veel silicaten in het water zitten en of osmose dan bijdraagt.
De oorzaak kan zitten in te veel vervuiling en dan kun je bruinalg krijgen namelijk.
 
Silicaten zitten in elk water, ook in kraanwater.
Silicium en water - Lenntech

Silicium en water: reacties, milieu- en gezondheidseffecten. ... Deze verbinding resulteert uit de langzame oplossing van silicaten in water. Grote hoeveelheden ...
www.lenntech.nl/periodiek/water/siliciu ... -water.htm -
 
Ja dat klopt ook hoor bertus maar met een weinig aan silicaten krijg je in de regel geen problemen. Er zit in leidingwater altijd wel Silicaten.
Daarmee voeden de bruinalgen zich maar de oorzaak zit denk ik in de belasting van de bak.
 
Dan zit ik toch met het volgende (klinkt als waarom hij wel en ikku niet) maar een maat van me heeft ook polypterussen en een hoop hij heeft totaal 13 stuks in hetzelfde aquarium waarvan die van hem groter zijn de mijne zijn maar rond de 15 alleen eentje rond de 20 die van hem zijn al tussen de 20 en 40 cm en heeft nergens last van zijn planten groeien perfect heeft last van groene pluis alg ofzo. Enige is dat hij met osmose water ververst.

Nou heb ik gekeken op de pagina over de silicaat filter maar moet ik dan niet eerst een heel osmose systeem hebben voor ik die silicaat filter ken gebruiken?
 
Je kunt gewoon jouw aquarium verversen met het water uit je maat's bak.

Waarschijnlijk is je water vrij hard en dat geeft bruine algen.
Z'n silicaatfilter is gewoon water naar de zee dragen.
 
aquariumwater - AquaMalawi

Het silicaat gehalte van het water. Het silicaat (ook wel kiezelzuur genoemd) wordt aangeduid met SiO2. In sommige gebieden van ...
www.aquamalawi.com/html/aquariumwater.html -
Zo duur is een osmose niet,hoor.

Voor 50 euro heb je er al 1.
 
Ja zo duur vind ik het ook niet maar weet niet of ik alleen dat moet halen of dat het een toevoeging is aan je osmoseapparaat om je silicaat te filteren
 
@Tom zei:
Je kunt gewoon jouw aquarium verversen met het water uit je maat's bak.

Waarschijnlijk is je water vrij hard en dat geeft bruine algen.
Z'n silicaatfilter is gewoon water naar de zee dragen.

Er zijn toch genoeg met hard water die toch hier geen last van hebben.
Waarom zou dat nu wel de oorzaak zijn??
 
Polypterus90s zei:
...

Ik ben dan maandelijks rond de 50euro kwijt voor het water alleen al en vergeet dan niet de toevoegingen erbij die ik moet kopen standaard maandelijks.
...

Dat is wel heel duur water! Wat betaal je wel niet per liter???

Ik tank hier in de randstad 40liter osmose water voor 50 cent.
Met 80 liter per week kost het iets meer dan 50euro per JAAR aan osmose water.
 
Hier in de omgeving is het rond de 10 cent per liter.
 
Hier 0,35 cent per liter
 
34 euro in de maand. voor Alle water verbruik.
Schiedam
 
Wat zijn jullie meningen over een uvc filter met mijn probleem betreffende silicaat en phosfaat
 
Fosfaat geeft geen problemen bij normale waarden. Ik heb zelf een po4 van 3-4mg/l.
Ook in leidingwater zitten silicaten en de hoeveelheid is overal verschillend.
Bij opstartalg kan het helpen om silicaat verwijderaar te gebruiken tijdelijk.

Maar ik ben benieuwd wat nu de oorzaak is want veel mensen hebben hard water en dat geeft dan niet opstartalg. Misschien dat Tom dat nog kan toelichten.

@Bertus
Ik dacht al dat jij leidngwater bedoelde ;)
 
Polypterus90s zei:
Wat zijn jullie meningen over een uvc filter met mijn probleem betreffende silicaat en phosfaat

Dat die daar niet voor is.

WElvoor algbloei. Niet voor alg.
 
Dus wat is nou mijn best mogelijke optie haha?
 
Als eerste zou je moeten uitzoeken waar je nu echt last van hebt.
En of het verhaal wat je in de winkel kreeg te horen wel klopt.
Misschien kun wat duidelijk foto's op het forum zetten..
 
Sorry voor de late reactie ik moet even uitvogelen hoe ik de foto's verklein ik werk via de smartphone want de laptop is zoooooooo langzaam en de foto's zijn veels te groot om up te loaden
 

Terug
Bovenaan