Oorzaak gevonden silicaat.. Maar wat nu?


Ja dat ga ik dit weekend ook maar doen dan maar stel het ligt aan me leidingwater wat is dan mijn optie? Osmose?

En toch denk ik dan waarom zijn mijn andere 2 aquariums helemaal perfect met hetzelfde water
 
Tja ik zou niet teveel er nu al op vooruit lopen en afwachten wat de waarden zijn van je kraanwater.
Kun je dat niet vinden op de site van de leverancier??
 
Geen idee hahaha
 
Nou ik heb wat gevonden en hoop dat het de goede plaats is maar ik kwam met nitraat uit op minimaal 15.2 maximaal 17.6
Phosfaat op 0.03
En silicaat op 5.2
Dit is overigens van jan-jul andere gegevens hebben ze er niet op staan
 
Tja, meet je eigen kraanwater.

Of is dit jullie kraanwater?
 
Polypterus90s zei:
Haha ik ververs me rot al maanden zoals ik al een paar keer gezegd heb, ik heb zelfs een paar keer 3 dagen achter elkaar 50% ververst en blijf maar hierop hangen heb al zoveel ververst dat ik twijfel of het verversen wel voldoende is.

Als dat zo was had je deze problemen hoogst waarschijnlijk niet. Daarbij heb je het in het begin van je topic over 70 liter in de week en later volgt deze quote

Polypterus90s zei:
Ik ververs 2 keer in de week 120 liter nu de laatste 2 weken dus totaal 240 ongeveer
Dat is ook op advies van wordt beetje gek dan teveel dan te weinig hahaha

Dus ja, beetje vaag vind je niet?? Maar goed dan nog kan je beter 1 keer 50% doen dan 2x 25 ;)
 
Als ik 450 deel door 2 kom ik op 225 liter uit dus ik ververs zelfs meer zo raar is dat niet en 70 liter is wat ik normaal zou doen de laatste 3 weken ververs ik dat op advies van anderen ook op dit forum de een zegt dit de ander zegt dat sorry maar denk je dat ik het nog volg nou? Inderdaad misschien toch maar in 1 keer doen dan toch kreeg ik als advies 2x 30% in een week te doen om de waardes omlaag te halen komt misschien raar over maar ik heb nu zoveel moeten proberen denk je dat ik het zelf nog volg hahaha
 
Soms zijn de mingen niet helemaal gelijk maar dat zul je vaak zien.
Als er veel stoffen in je kraanwater zit dan help verversen niet veel.
Maar ik verwacht niet zulke waarden in je kraanwater als wat jok poste.
 
Ik ga morgen sowieso profito en carbo halen en dan 50% verversen hopen dat ik verder kom, dinsdag ga ik 2 nieuwe lampen bijhalen (de oude lampen zijn al 3 jaar oud hoor ik net) en me filter ga ik de sponzen en watten ook vervangen hoop dat het eindelijk goed komt en toch niet een compleet nieuwe opbouw hoef te ondergaan.
Ik hou jullie op de hoogte bedankt voor alle tips en tijd.
 
Rustig aan met de filter. Als je alles vervangt dan heb je daar geen bacterien meer in en dan krijg je nog meer ellende.Dan zou ik spons voor spons doen met een interval van enkele weken.
 
Ik heb 2 bakken met keramische pijpjes die laat ik er in zitten heb ik toen nieuw gekocht in mei of maakt dat niet uit?
 
Omdat je waarschijnlijk al niet voldoende baccies hebt zou ik deel voor deel vervangen. Zelf denk ik dat ik niet de filter zou vervangen tenzij de uitstroom minder is geworden.
 
Sponzen ga je pas vervangen als ze uit elkaar vallen.

eerder niet,hoor.
Kunnen jaren mee.

Enne, kwam net een artikel tegen,ging over stro in je filter tegen blauwalg.

Blauwalg
Blauwalg is een wat slijmerige substantie, die zich op het eerste oog zeer makkelijk laat verwijderen uit het aquarium. Deze slijmerige substantie is echter een van de gevaarlijkste soorten alg die men in het aquarium kan hebben en dient dan ook meteen verwijderd te worden. De giftige stoffen die deze blauwalg voortbrengt kunnen namelijk catastrofaal zijn voor het vissenbestand in het aquarium; slechts een kleine hoeveelheid blauwalg kan al een sterfte voortbrengen in het aquarium. Zorg er dan ook altijd voor dat er maatregelen worden getroffen zodra deze soort wordt aangetroffen in het aquarium. Als blauwalg geconstateerd wordt, verwijder het dan zo goed en snel als mogelijk, maar neem ook maatregelen om te zorgen dat het daadwerkelijk allemaal weg is. Een mogelijkheid hiervoor is het gebruik van tabletten, chemische middelen, om de blauwalg te bestrijden. Dit is zeer effectief en verwijderd de blauwalg meestal binnen twee � drie dagen zonder dat de vissen hieronder leiden. Een andere manier is het toevoegen van stro in het filter; door het toevoegen van stro gaat de blauwalg ook weg, echter moet het stro eerst aan een rottingsproces beginnen in het filter.
 
Ja me slangen mogen wel vervangen wordendus uitstroom is wel wat minder ik vervang dus langzamer hand de sponzen om de enkele weken en de watten vervang ik zowiezo dan
 
Sponzen ,moet je Niet vervangen!!!!!
Is helemaal niet nodig.

Slangen moet je doorragen, gaat het ook weer betr.
 
Ja... De slangen zijn nogal lang hahahah lukt nooit helemaal en dan spuit die meteen allemaal troep in de bak
 
Hoelang? En proberen het vuil de andere kant op te sturen.

Ik verleng de slang met 1 m ,dat hij uit de bak hangt.
Filter EHEIM haal ik los en zet hem opzij.
Hang de slangpilaar in emmer .

Raag de slang van de uitstroom naar de slang pilaar. Zet dan de kraan open van slangpilaar, water en vuil stroomt in emmer.
Zet kraan dicht, de 1 m eraf.
pilaar terug op filter, en klaar. 10 min.werk.


Met en lang stuk gordijn veer (flex) en oogje, maak je hem net zolang jij wilt.
 
Ja ik snap het nog haha maar de slangen zijn zowiezo aan vervanging toe toen ik dit aquarium had gekocht zaten deze slangen erbij die heb ik met een... Waterpijp borstel aan een touw schoon kunnen krijgen maar nieuwe slangen kunnen sowieso nooit kwaad lijkt mij, het filtermateriaal ga ik maar eerst goed bekijken tot hoever ik het schoon kan krijgen of nodig is.

Maar nu wil ik vanmiddag wat producten gaan halen zoals profito bijv. Wat adviseren jullie mij om te halen voor nou?
 
Op zich is pro foto wel goed hoor, alleen niet de goedkoopste.
 
Ja goedkoopste maakt me niet uit met zo een flesje ben je gelukkig toch een paar maanden zoet maar zijn er nog andere dingen die ik heel goed zou kunnen gebruiken net als ferro of nitraat toevoegingen (dat denk ik zelf niet moet juist minder haha) dan weet ik het als ik na me werk het ga halen
 
Mijn aquariumspeciaalzaak heeft geen easy life maar colombo hebben jullie hier ook ervaring misschien met het plantenvoeding van colombo??
 
er zal niet heel veel verschil inzitten. je kan ook via aquariumbemesting.nl de csm poeder bestellen als je zou willen.
Ik denk dat dat goedkoper is namelijk.
 
De prijs maakt mij niet veel uit eigenlijk als ik maar een hele goede heb is poeder vorm effectiever of vloeibaar of is het geen verschil
 
Poeder of vloeibaar maakt niets uit.
Als je echt goede micro voeding wil is Drak zeker aan te raden. Verkopen ze in poeder en vloeibaar.
 
Tja als de prijs niet uitmaakt....... ;)

Kijk als je alleen dat nodig hebt ook eens in het onderschrift van Backplay ;)
 
Ik heb even gekeken naar colombo maar in verhouding tot is het weer heel duur je kan 1000liter met 500ml doen nou met mijn 450 liter is dat flesje snel op dus hahaha Drak zal ik online moeten bestellen denk ik
 
Oei... Drak.... Alleen maar Duits hahaha ken geen Duits hahaha
 
Of je besteld de poeder of kant en klare bij de eerder door mij genoemde zaak of je stuurt een pb aan Backplay ;)
Dat zijn denk ik de voordeligste opties.
 
Polypterus90s zei:
Is het een goed idee om van voor af aan te starten dus met paar weken rijpen enzo? Of schiet dat niet op?
Nee, dat heeft eigenlijk helemaal geen enkele zin..
Vooral omdat je dan heel veel nuttige bacterieen verwijderd.

Eigenlijk zou je er rekening mee moeten houden dat een speciaalaquarium, meestal
heel weinig planten bevat en dat sommige combinaties ook niet werken ..
 
Ik ben bij de aquariumspeciaalzaak geweest en heb profito erbij gehaald nu rade ze ook aan om crystal clear steentjes in me filter te gooien die neutraliseren dus ammonia nitraat en phosfaat wat zeggen jullie daarvan? Klonk mij goed in de oren mja wie ben ik haha
 
Ook de fosfaat/nitraat zeggen ze dus. Weten ze zeker nier dat planten fosfaat/nitraat nodig hebben ;)
 
Klopt moet ook wel zeggen dat ik had gezegd dat me planten geen ramp zijn maar dat ik verschrikkelijk baal dat me grind en stenen er zo uitkomt te zien
 

Terug
Bovenaan