Onstabiel aquarium?


J

JensDB

Guest
Beste allen,

Ik ben al lange tijd aan het lezen in boeken, op internet e.d. om te weten te komen hoe ik mijn aquarium nu eigenlijk beter kan krijgen. Ik ben een beginneling en sommige zaken zijn me dan ook niet altijd even duidelijk. Ik ga naar een speciaalzaak in Lovendegem, bij Gent (Belgi�). Daar geven ze me steeds tips en mijn vissen, planten etc. komen ook steeds van daar. Toch lukt het me precies niet om mijn aquarium in evenwicht te krijgen. De bak draait nu toch al een aantal maanden en mijn waterkwaliteit is steeds goed wanneer ik deze laat testen in de speciaalzaak. Echter had ik deze week twee dode visjes en ik begrijp niet echt waarom. Hieronder even een beschrijving van mijn bakje.

Het is een bakje van 60L, de Juwel Rekord 600, 60x30x30. De temperatuur staat op 25 graden volgens de thermometer die er in hangt. Mijn verlichting stond dagelijks aan van 10u tot 17u, wat dus zo'n zeven uur verlichting betekende. Echter heb ik op die paar maanden dat mijn bakje nu draait al twee keer om nieuwe plantjes moeten gaan omdat die telkens kapot gingen, los kwamen of bruin werden. Nu heb ik de verlichting van 9u tot 18u gezet (9 uren), in de hoop wat meer opleving te krijgen voor de plantjes die er nog inzitten. Echter vrees ik weer het ergste. Vraag me niet welke plantjes ik heb, want dat weet ik helemaal niet... De verkoper vertelde me dit er ook nooit bij, noch hoe ik ze moet planten noch snoeien. Ik doe het maar op het gevoel en naar zaken die ik lees op internet. Het bakje heeft een voedingsbodem en daarbovenop ligt een grind met gemengde kleurtjes. De filter die erin zit, was incl. met het bakje en zou dus perfect moeten zijn voor het aquarium. Het verwarmingselement was ook inclusief en werkt dus prima. Tot slot zit er ook een luchtpompje in die belletjes blaast en m'n wateroppervlak dus in beweging zet. De sumatraantjes die ik heb vinden dit heerlijk...

Ik ververs verder wekelijks tot tweewekelijks een deel van mijn water (zo'n tien tot vijftien liter) en maak m'n filter maandelijks schoon. Verder heb ik ook zo'n stofzuigertje waarmee ik de bodem wat schoon maak, want soms ligt er wel aardig wat rommel op de bodem. Mijn vissenbestand bestaat uit 2 clownbotia's (ik zat een tijdje met slakjes vandaar deze visjes als oplossing van de verkoper), 2 blauwe dwerggoerami's, 2 ancistrussen (van die zwarte met witte stipjes) en 6 sumatranen, waarvan er nu nog 4 leven. Echter denk ik dat het niet al te slecht leven is voor de visjes, gezien mijn twee ancistrussen blijkbaar een koppeltje zijn en ik nu heel wat kleintjes zie rondzwemmen van deze soort... De winkelier zei dat hij ze overnemen van zodra ze zo'n drie maanden oud zijn.

Maar concreter heb ik dus enkele grote problemen. Ten eerste sterven al mijn planten af behalve twee (ik denk) anubia's die vooraan in het aquarium klein en gezellig staan. Ik begrijp niet wat er scheelt met mijn aquarium waardoor mijn planten afsterven, loskomen of bruin worden/blad verliezen. Misschien een CO� te kort? Ten tweede is mijn water niet heel erg helder, terwijl ik dacht dat het water van mijn aquarium glashelder zou moeten zijn... Ik ververs m'n water regelmatig, dus ik weet niet wat het probleem hierbij is. Misschien geef ik teveel voeding? Er zweven precies ook witte bolletjes rond in mijn water, is dit misschien draadalg? En mijn derde probleem is dus dat er twee van mijn visjes gestorven zijn, terwijl die er nog maar enkele maanden in zitten...

Alvast super bedankt voor alle tips die jullie me zou kunnen geven.
Met vriendelijke groet,
Jens
 
Allereerst zal je natuurlijk moeten weten welke planten dat het zijn. Je zou misschien eens een foto kunnen plaatsen, dan kunnen we daar iets van zeggen misschien. Hoe je foto's moet plaatsen kan je hier lezen.

Verder zijn de waterwaardes belangrijk, in ieder geval de waardes NO2, NO3, PO4 (nitriet, nitraat, fosfaat). Die zou je eens bij je aquariumzaak kunnen laten meten.

Dat wat betreft de planten

Verder heb ik toch ook wat aanmerkingen op je vissen bestand als je het niet erg vindt. Ze worden eigenlijk allemaal te groot voor een bakje van 60.
De clownbotia wordt veel te groot voor een bakje van 60, Die kunnen zeker 20-25 cm groot worden en hebben dus een aquarium van een meter of 2 nodig. Verder zijn dat scholenvissen die je met minimaal 6-8 stuks moet houden. Ook voor sumatranen is je bak te klein, die hebben minimaal 80-100 cm nodig en zijn ook scholenvissen.

Als je deze vissen bij diezelfde zaak hebt gekocht en ze zijn daar op de hoogte van de maten van je aquarium, dan hadden ze jou deze vissen eigenlijk niet mogen verkopen, want eigenlijk klopt het voor geen meter.

Misschien niet leuk om te horen, maar helaas wel waar
 
AquaVISie zei:
Verder zijn de waterwaardes belangrijk, in ieder geval de waardes NO2, NO3, PO4 (nitriet, nitraat, fosfaat). Die zou je eens bij je aquariumzaak kunnen laten meten.

Er zijn overigens bij zooplus goedkope 6 in 1 teststrips waarmee je alle waardes zelf thuis kunt meten ;)
 
Ja, je bedoelt,die onnauwkerige, toch zeker? Die zonder Po4.


En dat filter (binnenfilter??? Juwel??(die je telkens schoon maakt,te schoon??) is gewoon te weinig voor al die vissen.
Begin eens met alleen de witte schoon te maken.
En de rest alleen als het slecht stroomt, dan in half emmertje aquariumwater uit knijpen.
Dan blijft de bacterie in het filter.
 
Alvast hartstikke bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal morgen eens naar Tom&co gaan om me zulke teststrips aan te schaffen. Morgen of overmorgen kan ik dus meer uitsluitsel geven m.b.t. de water waarden. Wat is ideaal volgens jullie?

M.b.t. mijn vissen bestand meldde ik steeds het aantal liters in de speciaalzaak en hij zei wat erin kon van vissoorten. Dat zijn dan ook de visjes die ik koos en die hij goedkeurde als het ware voor mijn bakje. Wist niet dat dat slecht was... De visjes lijken nochtans gelukkig? Ik voeg dadelijk een foto toe van m'n aquarium.

EDIT: bij deze de foto's. Ze zijn met m'n gsm genomen dus misschien van iets mindere kwaliteit. De twee achter het stuk hout zijn hetzelfde en heten Amazonas geloof ik. Vooraan het hout twee anubias denk ik. Dan rechts ervan een plant die het al bij al nog goed doet, gezien het eentje is van de eerste lichting (van de drie) planten, de rest ging al snel kapot. Achterin had ik een stengelplant die me deed denken aan een palmboom, gewoon ��n lange stengel met bovenaan verschillende groene bladeren. Verder heb ik links van m'n belletjes een soort grassprieten met ervoor ook een leuke plant die niet heel erg groot wordt. Op de bodem heb ik nog een kleine plant, maar geen idee hoe ik die moet onderhouden. Ik dacht dat deze misschien wel zou uitgroeien tot een leuk grasachtig perkje. Maar misschien verwacht ik wel teveel van de plantjes. Wat is de ideale verlichtingsduur eigenlijk volgens jullie? En heb ik te weinig planten of net niet?
5VTdUC0PIJBcU10-mwo8_yg4Eso_MaGG.jpeg

5VTdUC0PIJBcU10-mwo8_yg4Eso_MaGG.jpeg

5VTdUC0PIJBcU10-mwo8_yg4Eso_MaGG.jpeg

5VTdUC0PIJBcU10-mwo8_yg4Eso_MaGG.jpeg

5VTdUC0PIJBcU10-mwo8_yg4Eso_MaGG.jpeg

Groetjes, Jens
 
Zou me even focussen op het cre�ren van een geschikt visbestand.
Ik was gisteren toevallig in Ouwehands Dierenpark en zag daar oa Clown Botia's.. dat zijn groooote vissen, dat gaat vroeg of laat niet goed in jouw aquarium.
 
Nou de verkoper zei me dat hij der drie maten in had en dat deze geschikt waren voor een kleiner aquarium. Ze zaten ook effectief in drie verschillende bakjes in de winkel...
 
Dan wil je de wetenschappelijke naam van zo'n vis, dan kun je achterhalen hoe en wat ;)
Als het een kleiner blijvende soort is, dan is het namelijk een andere soort..
 
Hij ziet er gewoon uit als de Botia Macracantha Clownbotia, dus zal wel deze zijn dan denk ik... Ik ben een beginner op dat vlak, dus geloofde de verkoper wel als hij zei dat het ok� was voor de vis...
 
Die plant met de groen/witte sprieten is geen aquariumplant.
Zie enorm veel vlokkenvoer op de bodem en dat is ook vragen om problemen hoor.

Niet allemaal maar veel verkopers kijken enkel wat goed is voor hun kassa en ook heel veel hebben totaal geen verstand van de zaken die ze verkopen.
 
Ik denk dat de meeste verkopers geloven en dan, net als ik, als het faliekant misgaat op internet gaan rondsnuffelen. (Of er helemaal de brui aangeven). Nu neem ik maar bij voorbaat aan dat wat zo'n kerel zegt niet waar is, dan zie ik het ook vanzelf als het wel klopt.
 
Hoi Jens,
niet iedere winkel waar je aquarium benodigdheden kan aanschaffen zijn betrouwbaar.
Meestal kun je het beste terecht bij een aquarium speciaalzaak die geven meestal het beste advies dat je kan krijgen.
Net zoals iedereen bij het begin van een mooie hobby maak je fouten en wil je er meer verstand van krijgen, hier ben je op de juiste plek, al weet ik nog niet veel maar dit forum is de beste plek waar je met je vragen terecht kan.

Groet Jeroen
 
Handige site @tom! Bedankt! Ik ben vandaag naar de winkel geweest, maar ze hadden geen testers meer. Heb ze dan maar via zooplus besteld, die komen normaal morgen of overmorgen aan geloof ik. Ondertussen heeft mijn TL lamp het om de een of andere reden begeven, dus heb die ook maar mee besteld. Is geen/weinig licht voor enkele dagen slecht voor de vissen/planten?

Groetjes,
Jens
 
De lamp en teststrips zijn eindelijk (!) toegekomen. Uitslag van de teststrips:

NO3: 250
NO2: 0
GH: 8
KH: 6
pH: +/- 7.6
Cl: 0

Alle waarden zijn goed behalve de eerste volgens het vergelijkingsbuisje... Ligt het hieraan dat mijn water troebel is, mijn planten afsterven en dat er al twee van mijn visjes gestorven zijn? Ik google zelf al even wat ik eraan kan doen, maar graag wat meer ervaren hulp van jullie kant! Thanks alvast!
 
Afgestorven planten en teveel eten voor de vissen kan die hoge No3 veroorzaken dacht ik.
Dus als je dode blaadjes aan de planten ziet, kan je die er beter direct uithalen.
 
die NO3-waarde is absoluut veel en veel te hoog, absoluut giftig. onmiddellijk een groot gedeelte van je water verversen is de boodschap. NO3 mag eigenlijk nooit boven 25 komen. je weet wat je te doen staat nu
 
Ik ververs verder wekelijks tot tweewekelijks een deel van mijn water (zo'n tien tot vijftien liter) en maak m'n filter maandelijks schoon.

Voor nu zou ik in ieder geval het verversings-ritme wat gaan op krikken naar wekelijks (niet overslaan) toch zeker inderdaad 15 liter.. deze bak zal netto misschien 45/48 liter water behelzen denk ik, en dan is 15 liter 1/3 deel, da's best veel maar waarschijnlijk wel nodig.
En van het filter in principe afblijven totdat de doorstroming duidelijk te weinig is.. kan zo even niet terugvinden welk filterpompje je er in hebt.. welke is dat dus? Misschien is dat niet toereikend en heeft het zin om een betere aan te schaffen of er een bij te doen.
Wat zit er eigenlijk voor filtermedium in? Ook daar kun je misschien andere keuzes maken zodat de boel niet zo snel dichtslipt en toch een goede filtering hebt.

Zoals eerder gezegd zou ik toch echt het visbestand gaan aanpakken, de belasting op deze hoeveelheid water is te groot om gezond en in balans te houden, zoals je wel merkt ;)
Precies welke er dan uit zouden moeten, en tot welk visbestand dat zou moeten leiden laat ik even aan anderen.
Feit is dat je dit soort problemen gegarandeerd zult houden als je deze hoeveelheid en combinatie van vissen in deze bak houd.

En in de loop der tijd zou ik zeker ook de bodem gaan vervangen, voedingsbodem eruit, vervangen met (bv) filterzand.. alles met kleine stapjes, deze bak is kwetsbaar dus alles wat je nu aan handelingen uitvoert is een risico.


Edit: En nog een tip.. ga even niet blind af op de adviezen van de aquariumhandel, maar check het eerst even hier op het forum of door je wat breder in te lezen. Niet zelden worden adviezen sterk be�nvloed door de behoefte om te handelen, en anders wel simpel gebrek aan kennis.
 
Nou, had ik ook gelezen op internet. Heb ongeveer de helft van mijn water net ververst en de bodem nog eens gestofzuigd. Ik doe dit alles nochtans vrij regelmatig, dus snap niet hoe ik aan zo'n hoge nitraatwaarde kom. Iemand die de oorzaak kent? En hoe ik naast het verversen het gehalte naar beneden krijg?

Verder heb ik nog wat beginnervraagjes:
1. Hoe vaak en hoeveel liter (aquarium is 54l liter) raden jullie aan om te verversen?
2. Hoelang moet de verlichting branden?
3. Veel planten zijn afgestorven, is het best te wachten tot die nitraatwaarde gedaald is om er nieuwe plantjes in te steken?
4. Indien ja, zijn deze plantjes aan te raden als beginner? Wat zijn makkelijke planten? En zijn ze goed qua hoeveelheid? Ik heb het moeilijk met in te schatten hoeveel planten erin moeten. Velen sterven snel af bij mij, dus stak ik er minder in...
5. Iemand ervaring met de plantjes van Zooplus? Goeie kwaliteit?

Alvast bedankt! Jullie zijn echt behulpzaam, dat apprecieer ik echt!
Groetjes, Jens
 
Bedankt voor je antwoord, kellemes! De filter die erin zit kwam standaard en is de Juwel Mini Bioflow. Het heeft een debiet van 280l/u en mijn aquarium bevat ongeveer 54 liter. Er zit een half blauw sponsje in, daarboven een stukje zwarte spons (soort kolen zei de verkoper) en daarvoor een soort wat. Heb ook al gedacht dat het misschien aan m'n filter ligt, ze slipt af en toe eens dicht... Hoe vaak en op welke manier maak je die best schoon? Of ga ik beter over op een buitenfilter? Die kosten wel aardig wat.

Het visbestand tja, daar kan ik weinig aan doen toch? Kan ze niet gaan terugbrengen naar de winkel... De verkoper in de speciaalzaak heeft me deze visjes voorgesteld en dus leken ze me wel leuk. Als ze zouden sterven kan ik eventueel overgaan op andere visjes uiteraard...

Waarom geen voedingsbodem? Hoe groeien de planten dan?
 
Ben zelf ooit eens begonnen hiermee.. http://www.aquaplantsonline.nl/p/518:c:51/planten-sets/starter-pakket-60x30/
Tegenwoordig koop ik planten alleen nog maar los.
Zou dus zeker wat snellergroeiende planten erin steken, die nemen ook weer van je nitraat/fosfaat op..
Enkele 'random' voorbeelden.. van oa snelgroeiend drijfgroen.
http://www.aquaplantsonline.nl/p/151:c:25/drijfplanten/salvinia-natans/
http://www.aquaplantsonline.nl/p/150:c:25/drijfplanten/limnobium-laevigatum/
http://www.aquaplantsonline.nl/p/185/elodea-densa/?keyword=densa
http://www.aquaplantsonline.nl/p/183/cabomba-aquatica/?keyword=cabom

Voedingsbolletjes bij de planten die dat nodig hebben.. gewoon tegen de wortels aansteken.. http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/bodembedekking/kleibolletjesmix
Vloeibare plantenvoeding voor de planten die voornamelijk voeding uit het water onttrekken.. http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/plantenvoeding
 
JensDB zei:
Het visbestand tja, daar kan ik weinig aan doen toch? Kan ze niet gaan terugbrengen naar de winkel... De verkoper in de speciaalzaak heeft me deze visjes voorgesteld en dus leken ze me wel leuk. Als ze zouden sterven kan ik eventueel overgaan op andere visjes uiteraard...

Toch zou dat de insteek moeten zijn wat mij betreft, of het lukt is een tweede natuurlijk ;)
Hier zou je al kunnen aanbieden.. http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=postlist&Board=1&page=1
 
JensDB zei:
Bedankt voor je antwoord, kellemes! De filter die erin zit kwam standaard en is de Juwel Mini Bioflow. Het heeft een debiet van 280l/u en mijn aquarium bevat ongeveer 54 liter. Er zit een half blauw sponsje in, daarboven een stukje zwarte spons (soort kolen zei de verkoper) en daarvoor een soort wat. Heb ook al gedacht dat het misschien aan m'n filter ligt, ze slipt af en toe eens dicht... Hoe vaak en op welke manier maak je die best schoon? Of ga ik beter over op een buitenfilter? Die kosten wel aardig wat.
Heb toevallig net zelf een pompje gekocht.. nog niet in gebruik.. maar zou zomaar een veel beter keus kunnen zijn..
http://www.aquaplantsonline.nl/p/6485:c:33_353/filtertechnieken/aquael/aquael-turbo-filter-500/
En heel duur is het toch niet.
 
Een te hoog nitraat zal vermoedelijk ook samen gaan met een hoog fosfaat-gehalte.. heb ik ooit ook wel gehad.. na lang speurwerk bleek de oorzaak toch gewoon structureel overvoeren.. dus ook daar moet je even kritisch naar kijken.
Teveel rottende voeding op de bodem (met als gevolg nitraat/fosfaat en meer..).. en dan nog slecht functioneren planten is niet wat je wilt ;)
Planten nemen oa. nitraat en fosfaat op.. dat zijn hun voedingsstoffen, althans een paar, goed functionerende planten helpen je dus deze waardes in toom te houden, ook je verversingen spelen daarbij een sleutelrol.
Vandaar dus ook dat ik er nu toch zeker wat snellergroeinde planten bij zou steken en dus even je voeren/onderhoud onder de loep moet nemen.
 
Dus als ik tussen de lijntjes lees, stel jij voor om er zo snel mogelijk weer plantjes in te steken ondanks het hoge nitraatgehalte? Gaan ze niet afsterven? Verder wist ik niet dat planten konden groeien zonder voedingsbodem, daar is zelfs nooit over gesproken bij de speciaalzaak. Ik deed er echter wel een voedingsmiddel bovenop in, denk ik. Aquaplant + Activator 24 heet die. Daar zal ik ook best mee stoppen zeker?

Ten tweede denk ik dat je me dan toch een andere filter aanraadt? Is het debiet te laag? En is dat een externe filter die je daar toont? Valt inderdaad goed mee van prijs!!
 
JensDB zei:
Dus als ik tussen de lijntjes lees, stel jij voor om er zo snel mogelijk weer plantjes in te steken ondanks het hoge nitraatgehalte? Gaan ze niet afsterven? Verder wist ik niet dat planten konden groeien zonder voedingsbodem, daar is zelfs nooit over gesproken bij de speciaalzaak. Ik deed er echter wel een voedingsmiddel bovenop in, denk ik. Aquaplant + Activator 24 heet die. Daar zal ik ook best mee stoppen zeker?

Ten tweede denk ik dat je me dan toch een andere filter aanraadt? Is het debiet te laag? En is dat een externe filter die je daar toont? Valt inderdaad goed mee van prijs!!

Ik ben nog niet zo'n ervaren aquariumhouder moet ik erbij zeggen, dus als anderen op- of aanmerkingen hebben dan hoor ik het graag ;)

Maar wetende dat je gehalte nitraat zo hoog is (en vermoedelijk ook andere stoffen) dan denk ik dat het zin heeft er dus planten bij te gooien die dat soort stofjes weer opnemen.
Zoals ik het begrijp voegt activator 24 sporenelementen toe en ijzer (geen nitraat/fosfaat dus).. lijkt me dus grofweg hetzelfde als waar ik naar verwees.. maar zeker weten ik dat dus niet.

Wat ik me ook afvraag is wat voor lamp(en) je erboven hebt hangen.. is dat een standaard 15 watt tlbuis? T5? T8? Oftewel.. hoe dik is de tl-buis?
 
JensDB zei:
Ten tweede denk ik dat je me dan toch een andere filter aanraadt? Is het debiet te laag? En is dat een externe filter die je daar toont? Valt inderdaad goed mee van prijs!!

Is een intern filter..
Je gebruikt nu alleen spons dacht ik toch?
Nadeel dat die inderdaad vrij snel verstopt kunnen raken.. deze pomp bied ook ruimte voor ander filtermedium.. in dit geval een soort gesinterd glas dacht ik (word standaard meegeleverd), bied veel ruimte voor de bacteri�n die je biologische filtering moeten doen en verstoppen niet zo snel.. tot nooit, water stroomt er makkelijk doorheen.
 
Dan wacht ik nog even af om eventueel wat plantjes bij te bestellen. De verlichting is Dennerle Special Plant tl T8 buis, 15 watt. Hoelang zou die moeten branden?

En bedankt voor de tip, ik ga eens bekijken of een andere filter nodig is :)
 
Acht uur licht it is then! Ik bekijk het even voor een betere filter... Hoewel een debiet van 280l/u niet slecht is lijkt me? Hangt meer af van wat er precies inzit denk ik dan...
 
JensDB zei:
Hoewel een debiet van 280l/u niet slecht is lijkt me? Hangt meer af van wat er precies inzit denk ik dan...
Da's wel belangrijk ja.. kijk even naar keramisch hulzen of siporax bv.. al die fabrikanten hebben hun eigen varianten daarvan..
Zelf gebruik ik graag Substrat Pro, is wat prijzig maar nooit ooit raakt het verstopt en de korrels passen ook in de kleinste filterpompen.
Maar een deel van de spons vervangen door iets anders heeft wel zin ja.. (wel met kleine stapjes, niet alles in 1 keer)
 
Je komt van nitraat af door het te binden in plantengroei en het verversen van water. Verder moet je nitraat bij de bron verminderen. Ik heb je topic slechts vluchtig gescand, maar bronnen zijn voer of iets wat aan het rotten is. Als minder voeren niet kan (omdat alles opgegeten wordt) en er geen andere bron van rotting is, dan heb je teveel of te grote/vervuilende vissen.

JensDB zei:
Hoewel een debiet van 280l/u niet slecht is lijkt me? Hangt meer af van wat er precies inzit denk ik dan...

Een goed functionerend filter zet giftige afvalstoffen om in nitraat. Ik zou niets aan het filter doen, want dan haal je de bacteriepopulatie in het filter overhoop. De voorlopers (NH3/NH4 en NO2) van NO3 zijn veel giftiger dan NO3 en worden door die bacterien omgezet!

Ik heb een rekord800 met een grotere versie bioflow filter. De watten van de eerste laag beschermen de sponzen tegen dichtslibben. Als je die watten 1x per week vervangt, blijft het filter draaien als een zonnetje en kun je de bacteriehoudende sponzen langdurig met rust laten. De meeste dierenspeciaalzaken hebben wel grote zakken filterwatten voor een paar (minder dan 5) euro die je zelf even op maat moet knippen. Ik doe al 8 maanden met zo'n zak en maak het jaar makkelijk vol.
 

Terug
Bovenaan