[Online][Tool] Waarde meter


SmartAqua

Well-known member
Lid geworden
21 juli 2020
Berichten
74
Leeftijd
28
Locatie
Brabant
Goedemiddag,

Iedereen op dit forum kent dit wel, water waardes. Vroeger stond dit op een notitieblok, tegenwoordig misschien in een Excelbestand of iets anders.
Ik heb onlangs voor mezelf een tool gemaakt om mijn waardes op te slaan in een databank om vervolgens een grafiek te kunnen maken of om de laatste waardes
eens terug te lezen.

Nu vroeg ik me af, is hier in het algemeen vraag naar?

Je zou hierin al je watermetingen kunnen opslaan en makkelijk kunnen terugvinden zonder dat het notitieblok eens kwijt raakt of dat het verdraaide Excelbestand weer eens niet wilt openen.
Zodra er vraag is kan ik gaan kijken of hier iets mee gedaan kan gaan worden.

Ik durf overigens niet te zeggen of ik dit zo hier in dit onderwerp mag werpen, mocht het niet mogen wil ik hem gerust verwijderen/verplaatsen.
 
Ik ben wel benieuwd hoe en wat! Ik zat er gisteren nog aan te denken ik heb een vervloekt digitaal overzichtelijk grafiekje nodig 😄
 
Het meest ideale zou zijn als er op 1 punt een rode lijn zit en dat alle stoffen daar overheen te veel zou zijn. Alleen zou je bij nitriet al heel snel over die lijn zitten terwijl zo precies je niet kan lezen dus ben benieuwd hoe jij het aanpakt. Op papier reken ik gewoon 1 = 1 nitriet = 4 nitraat zodat het nog enigzins overzichtelijk bleef
 
Ik ben wel benieuwd hoe en wat! Ik zat er gisteren nog aan te denken ik heb een vervloekt digitaal overzichtelijk grafiekje nodig 😄
Zodra ik vanavond achter mijn computer zit zal ik een schermafdruk sturen van mijn applicatie en mijn overzicht van de waardes.

Het meest ideale zou zijn als er op 1 punt een rode lijn zit en dat alle stoffen daar overheen te veel zou zijn. Alleen zou je bij nitriet al heel snel over die lijn zitten terwijl zo precies je niet kan lezen dus ben benieuwd hoe jij het aanpakt. Op papier reken ik gewoon 1 = 1 nitriet = 4 nitraat zodat het nog enigzins overzichtelijk bleef
Zo zit dat in mijn applicatie in elkaar, zodra bijvoorbeeld mijn zoutgehalte (gezien ik zeewater heb) ook maar 1% afwijkt is die rood.
 
Zo ziet het scherm er bij mij thuis uit welke aan de muur hangt naast mijn aquarium. Iets soortgelijks zal Cloudbased gemaakt gaan worden.
Waarbij ik nu uitga van de volgende te meten waardes Calcium, KH, Jodium, Magnesium, Nitriet, Nitraat, PH, Fosfaat, Strontium, Natriumchloride (zout) en de temperatuur.

SmartAqua_Webview.png


Om wat dieper in de materie te gaan, hij is voor mij zodanig uitgebreid dat ik om de 15 minuten een bericht op Telegram krijg met de temperatuur.
De waardes zoals in dit dashboard hierboven te zien zijn voer ik in via een desktop-tool welke vervolgens in een databank komt die ik dan weer online kan uitlezen.
Zo kan ik terug in de tijd tot het begin van mijn aquarium (juli 2020)
 

Dit is het programma wat ik gebruikt heb.
Klinkt als een mooi product, ik ben alleen van mening dat tegenwoordig iedereen het liefst alles in de Cloud heeft staan waarbij hij/zij zich geen zorgen hoeft te maken over het bewaren van gegevens.
 
Op het moment dat je moet ingrijpen is het niet handig dat je elders bent en dus is in dat geval de cloud ook niet zo zinvol. Wil je gegevens bezien of invoeren zit je al achter de computer waarbij de cloud ook weer niet handig is. De cloud is bovendien ook maar voor een beperkte hoeveelheid opslag vrij daarna moet er wel betaald worden. In ieder geval was dit juist reden om geen gebruik te maken van de cloud.
Maar goed, dit is iets wat iedereen maar voor zich moet bepalen.
 
Op het moment dat je moet ingrijpen is het niet handig dat je elders bent en dus is in dat geval de cloud ook niet zo zinvol. Wil je gegevens bezien of invoeren zit je al achter de computer waarbij de cloud ook weer niet handig is. De cloud is bovendien ook maar voor een beperkte hoeveelheid opslag vrij daarna moet er wel betaald worden. In ieder geval was dit juist reden om geen gebruik te maken van de cloud.
Maar goed, dit is iets wat iedereen maar voor zich moet bepalen.

Thanks Ben! Al zie ik daar een gat in de markt :). Voor nu heb ik een 8" schermpje met realtime view van al mijn waardes, zodra ik buiten de deur ben waarschuwt Telegram me momenteel met eventuele temperatuurswisselingen en kan ik handig via de app mijn waardes
in de gaten houden.

Het doel is om dadelijk een product aan te bieden waarbij er in fase 1 een cloudopslag is om je waterwaardes te noteren, ben je niet thuis? Dan kun je inloggen via je mobiel op dezelfde site.
Fase 2 brengt een app met zich mee om deze waardes in te kunnen zien. En fase 3 ben ik momenteel nog over aan het onderhandelen om zo een kant-en-klaar product te kunnen leveren om real-time waardes te zien.

Kosten, daar heb ik ook al wel over na gedacht. Als ik kijk in de wereld van het zeeaquarium is dit een best prijzig plaatje, maar zijn er dingen ook echt benodigd. Er zijn een aantal varianten op de markt welke je in pakketten kunt kopen maar dit gaat
om honderden euros. Het idee is om deze of geheel gratis aan te bieden, of dat je een bundel waterwaardes kunt afnemen welke met jaarlijkse kosten gepaard zullen gaan. Om en nabij €2,50 per pakket, en fase 3 daar kan ik momenteel nog niet veel over kwijt.

Dit topic was meer om te polsen of er vraag naar een product was en nog niet zo zeer hoe het verder in elkaar zit. Maar ik zal je gedachten meenemen in mijn overwegingen.
 
Op het moment dat je moet ingrijpen is het niet handig dat je elders bent en dus is in dat geval de cloud ook niet zo zinvol. Wil je gegevens bezien of invoeren zit je al achter de computer waarbij de cloud ook weer niet handig is. De cloud is bovendien ook maar voor een beperkte hoeveelheid opslag vrij daarna moet er wel betaald worden. In ieder geval was dit juist reden om geen gebruik te maken van de cloud.
Maar goed, dit is iets wat iedereen maar voor zich moet bepalen.
Kan je ingrijpen vanaf een afstand? Je hoeft niet via een cloud je data te sturen 😄
 
Thanks Ben! Al zie ik daar een gat in de markt :). Voor nu heb ik een 8" schermpje met realtime view van al mijn waardes, zodra ik buiten de deur ben waarschuwt Telegram me momenteel met eventuele temperatuurswisselingen en kan ik handig via de app mijn waardes
in de gaten houden.

Het doel is om dadelijk een product aan te bieden waarbij er in fase 1 een cloudopslag is om je waterwaardes te noteren, ben je niet thuis? Dan kun je inloggen via je mobiel op dezelfde site.
Fase 2 brengt een app met zich mee om deze waardes in te kunnen zien. En fase 3 ben ik momenteel nog over aan het onderhandelen om zo een kant-en-klaar product te kunnen leveren om real-time waardes te zien.

Kosten, daar heb ik ook al wel over na gedacht. Als ik kijk in de wereld van het zeeaquarium is dit een best prijzig plaatje, maar zijn er dingen ook echt benodigd. Er zijn een aantal varianten op de markt welke je in pakketten kunt kopen maar dit gaat
om honderden euros. Het idee is om deze of geheel gratis aan te bieden, of dat je een bundel waterwaardes kunt afnemen welke met jaarlijkse kosten gepaard zullen gaan. Om en nabij €2,50 per pakket, en fase 3 daar kan ik momenteel nog niet veel over kwijt.

Dit topic was meer om te polsen of er vraag naar een product was en nog niet zo zeer hoe het verder in elkaar zit. Maar ik zal je gedachten meenemen in mijn overwegingen.
Heb je dan ook samenwerking met verschillende apparatuur die de waardes kunnen meten of gaat dat dan om specifieke apparaten?
 
Heb je dan ook samenwerking met verschillende apparatuur die de waardes kunnen meten of gaat dat dan om specifieke apparaten?
Apex is een grote qua apparatuur, zelf heb ik gewerkt met meters uit Duitsland die je op een Arduino kunt aansluiten.
 
Leuk bedacht uiteraard die melding in de cloud als je temperatuur te hoog is, maar als je in de file staat of op het werk ben kan je er niks mee
 
Wel mooi. Maar is dit ook geschikt voor iOS of Android? Aangezien men meer op hun mobiel zit dan op de laptop.
 
Daar heb je zeker gelijk in! Maar dat is hetzelfde als dat de stroom uitvalt. :)
Klopt maar stroomuitval is imo veel minder desastreus dan een gekookte bak, dat was voor ons de reden er een temperatuurcontroler tussen te zetten, denk dat je dan beter een app kan maken die samenwerkt met een temperatuurcontroler die je dan via internet kan aansturen
 
Klopt maar stroomuitval is imo veel minder desastreus dan een gekookte bak, dat was voor ons de reden er een temperatuurcontroler tussen te zetten, denk dat je dan beter een app kan maken die samenwerkt met een temperatuurcontroler die je dan via internet kan aansturen
Zoals inkbird heeft gedaan?
Of robo-tank? Of reef-pi? (Mits goed geconfigureerd)
Wss kan APEX dat ook wel, meen me zelfs te herinneren dat het ook met een profilux kan.
Beetje Google en je kan met een wemos D1 en Blynk een mooie controller maken.
 
Goedemiddag,

Iedereen op dit forum kent dit wel, water waardes. Vroeger stond dit op een notitieblok, tegenwoordig misschien in een Excelbestand of iets anders.
Ik heb onlangs voor mezelf een tool gemaakt om mijn waardes op te slaan in een databank om vervolgens een grafiek te kunnen maken of om de laatste waardes
eens terug te lezen.

Nu vroeg ik me af, is hier in het algemeen vraag naar?

Je zou hierin al je watermetingen kunnen opslaan en makkelijk kunnen terugvinden zonder dat het notitieblok eens kwijt raakt of dat het verdraaide Excelbestand weer eens niet wilt openen.
Zodra er vraag is kan ik gaan kijken of hier iets mee gedaan kan gaan worden.

Ik durf overigens niet te zeggen of ik dit zo hier in dit onderwerp mag werpen, mocht het niet mogen wil ik hem gerust verwijderen/verplaatsen.
Leuk idee en concept.
Maar ik houd het bij m’n excel sheet in google docs ;)
Is ook in de cloud, doet ook grafieken, kan ook kleurtjes weergeven als er iets uit de pas loopt.
 
Laatst bewerkt:
Zoals inkbird heeft gedaan?
Of robo-tank? Of reef-pi? (Mits goed geconfigureerd)
Wss kan APEX dat ook wel, meen me zelfs te herinneren dat het ook met een profilux kan.
Beetje Google en je kan met een wemos D1 en Blynk een mooie controller maken.
Ben onbekend met genoemde merken dus wist niet dat zoiets al bestond, denk dat het ook interesant is in de wat lager geprijsde temperatuurcontrolers zoiets mogelijk te maken
 
Ben onbekend met genoemde merken dus wist niet dat zoiets al bestond, denk dat het ook interesant is in de wat lager geprijsde temperatuurcontrolers zoiets mogelijk te maken

Zo dacht ik ook, Ik heb ooit (toen ik nog in de zoetwater zat) 2x een mini computer (Arduino) gekocht hier 2 dagen ingestoken om zo temperatuur af te kunnen lezen en verlichtingscenes te maken.
Kosten me totaal iets van 30,- en enkele uurtjes solderen en knutselen.
 
Ben onbekend met genoemde merken dus wist niet dat zoiets al bestond, denk dat het ook interesant is in de wat lager geprijsde temperatuurcontrolers zoiets mogelijk te maken
Dat is een inkbird :LOL: gek veel lager ga je niet komen denk ik.
Zo dacht ik ook, Ik heb ooit (toen ik nog in de zoetwater zat) 2x een mini computer (Arduino) gekocht hier 2 dagen ingestoken om zo temperatuur af te kunnen lezen en verlichtingscenes te maken.
Kosten me totaal iets van 30,- en enkele uurtjes solderen en knutselen.
Een Iaqua (met gekochte shields en scherm) kostte mij €70 dacht ik.
Maar dat was Incl led verlichting, doseerpompen en touchscreen.
Geen netwerk connectiviteit maar was wel een grappig dingetje.
 
Dat is een inkbird :LOL: gek veel lager ga je niet komen denk ik.

Een Iaqua (met gekochte shields en scherm) kostte mij €70 dacht ik.
Maar dat was Incl led verlichting, doseerpompen en touchscreen.
Geen netwerk connectiviteit maar was wel een grappig dingetje.
Het is niet makkelijk om aan grote bedrijven te tippen natuurlijk met al die technologie van vandaag 😄 ze kunnen de meeste ingewikkelde dingen goedkoop massa produceren terwijl wij ons "mal betalen aan rolletjes soldeer tin"
 
Het is niet makkelijk om aan grote bedrijven te tippen natuurlijk met al die technologie van vandaag 😄 ze kunnen de meeste ingewikkelde dingen goedkoop massa produceren terwijl wij ons "mal betalen aan rolletjes soldeer tin"
Klopt, maar dingen zoals een Iaqua of ander RPi of arduino gebaseerde controllers zijn ook meer voor de mensen die interesse hebben in de electronica hobby.
APEX is meer voor mensen met diepe zakken, profilux is wat goedkoper en goed betaalbaar 2e hands te krijgen.
En anders doet een TC420 ook wonderen ;)
Alleen niet zo veel als een echte controller
 
Ik kreeg laatst een rondleiding in een fabriek waar ze koffiezetapparaten maken van die grote. Het enige wat zij deden was ontwerpen en heel klein beetje software en assamblage, de rest van de onderdelen kochten ze in bij sndere bedrijven waar ze mee samenwerkte. Daar moet je het tegenwoordig van hebben.

Jij maakt een product en het meest ideale is als je niet om hoeft te kijken naar andere problemen als andere bedrijven dat kunnen doen. In dit geval gaat het vooral om software wat ontwikkeld word. Dan zou ts er niet onverstandig aan doen om te proberen zo weinig mogelijk met de hardware temaken te willen hebben. Dan kan je 99% kwaliteit leveren op de software en kunnen andere bedrijven zich zorgen maken over de hardware en hun kant van het verhaal. Denk ik dan teminste. Dat vond ik best een interessant concept aan dat bedrijf in iedergeval.

Dealtje sluiten met asml als je de kans kan krijgen en je zit sws wereldwijd gebakken 😂
 
Klopt, maar dingen zoals een Iaqua of ander RPi of arduino gebaseerde controllers zijn ook meer voor de mensen die interesse hebben in de electronica hobby.
Ja van dat soort gevallen moet je het hebben denk ik idd, vooral als je klein begint. Dan komt asml vanzelf wel 😂
 
Ja van dat soort gevallen moet je het hebben denk ik idd, vooral als je klein begint. Dan komt asml vanzelf wel 😂
Gaat van kwaad tot erger idd..
Kijk maar naar ts, beetje hobbybobben en 2 jaar later een complete controller met gelikte front-end, een mooie database als back-end.
Klein linkje naar een cloud, of Port-forwarding instellen en je hebt ook externe toegang..

Ff wat verder off-topic, maar veel mensen beseffen ook niet dat je met een TC420 ook doseerpompen aan kan sturen ;)
 
Gaat van kwaad tot erger idd..
Kijk maar naar ts, beetje hobbybobben en 2 jaar later een complete controller met gelikte front-end, een mooie database als back-end.
Klein linkje naar een cloud, of Port-forwarding instellen en je hebt ook externe toegang..

Ff wat verder off-topic, maar veel mensen beseffen ook niet dat je met een TC420 ook doseerpompen aan kan sturen ;)
Als je een beetje snapt waar je mee bezig bent en de apparaten makkelijke software hebben die je veel toegang geeft tot veranderingen en toepassingen kan je er vast ook je broodrooster mee besturen 😂 zijn maar 1tjes en 0tjes uiteindelijk he 😄
 
Gaat van kwaad tot erger idd..
Kijk maar naar ts, beetje hobbybobben en 2 jaar later een complete controller met gelikte front-end, een mooie database als back-end.
Klein linkje naar een cloud, of Port-forwarding instellen en je hebt ook externe toegang..

Ff wat verder off-topic, maar veel mensen beseffen ook niet dat je met een TC420 ook doseerpompen aan kan sturen ;)

Als je de juiste skills hebt kun je met Jebao en Red Sea koppelen en kun je het ook aansturen. Lang leven RESTful API en API ;-D
 
Zo dacht ik ook, Ik heb ooit (toen ik nog in de zoetwater zat) 2x een mini computer (Arduino) gekocht hier 2 dagen ingestoken om zo temperatuur af te kunnen lezen en verlichtingscenes te maken.
Kosten me totaal iets van 30,- en enkele uurtjes solderen en knutselen.
Als aanvulling: Zelf heb ik veel gewerkt met een Arduino, wat overigens geen minicomputer is maar een microcontroller voor een minicomputer neem je een PI Rasberry bijvoorbeeld. Een Arduino is goedkoop en voor veel doeleinden bruikbaar. De programmaatjes schrijf je zelf zodat ze ook precies ingepast kunnen worden voor het doel wat jij voor ogen hebt.
 
Zojuist een aantal stappen gemaakt, dit is momenteel de weergave v1.0 build (10112022).

De waardes hierin zijn random bepaald om een duidelijk beeld te geven van de grafieken.

SmartAqua_Webview_v1.png
 

Terug
Bovenaan