om gek van te worden


Nou, volgens Gilles, een variant van baard alg.
Ik heb nu de vragen van hem, per mail beantwoord.
We houden de moed er nog even in.

Mvg Bengel
 
Ok, was mij nog niet bekend die kleur hoor.
Heeft hij de oorzaak ook benoemd??
 
Nee, nog niet. Maar dat zal nog wel komen.
Hij heeft wel tips gegeven, waaronder niet stoppen met plantenvoeding en co2.
Eigenlijk het zelfde als wat jullie ook al zeiden.

m.v.g. bengel
 
Haha, dat had ik wel verwacht van Gilles. is ook een wijze raad want anders groeien de planten straks niet meer door voedingstekorten.
Hopen dat het allemaal goed zal groeien de komende tijd. Komt denk ik helemaal goed.
 
Bengel@ volgens mij hebben we een vergelijkbaar probleem, zie mijn topic. De alg (bacterie) blijft terugkomen ondanks black-out met waterstofperoxide , blauwalg is wel weg. Ik heb nu meerdere kuren waterstofperoxide gedaan na het bestuderen van div artikelen van oa W. Van Wezel niet de minste dacht ik zo en na de kuur is de alg zo goed als verdwenen, afgestorven alg zit in mijn eheim filter als pluizen echt helemaal vol. Water is dan kraakhelder , langzaam licht opvoeren , 6 uur (2x39w t5) op een bak van netto 250 liter dus geen overbelichting , mijn waardes zijn goed ph 6.7 , kh4 , NO3 22, PO4 1,5 , extra stromingspomp naast eheim 2075.

En toch komt de alg na 2 dagen weer terug , op de bodem , planten, hout , zelfs onder het hout waar geen licht aanwezig is , kortom overal. Ik ben reuze benieuwd hoe het jou inmiddels vergaat.
 
Kijks eens wat de alg doet, als je het hout eruit haald..
 
Helaas gister geen reactie van Gilles gehad.
Tony, de alg is weer terug gekomen. Ik wacht nog even af wat Gilles van het aqua scaping blog zegt.
Tom, het hout en de stenen heb ik er uit gelaten, toen ik een paar weken geleden met nieuwe planten begon, dat raadde je mij toen aan om te doen.

Groetjes Bengel
 
Ik heb vandaag pas je gehele discussie gevolgd en mis een belangrijke oplossing voor je probleem.

Schaf een UV Sterilizer van JBL aan.
Deze sluit je aan op je afvoer van je JBL 1501 en binnen 24 uur tot maximaal 3 dagen ben je van je alg af.
Het alg die naar de bodem zal gaan zinken moet je afhevelen.
Het water moet je gedurende deze periode niet teveel verversen.
Ook moet je een beluchting gebruiken.
Of je CO2 nog kan gebruiken tijdens deze dagen weet ik niet omdat ik nog nooit CO2 gebruikt hebt.

Ik heb een aquariaan op deze manier geholpen door mijn UV Sterilizer uit te lenen.

Succes ermee.

Groetjes,
Henk P.
 
Op de foto zie ik zoals ik al eerder zei een alg met draden/haren zeg maar. Roetalg heeft dat niet volgens mij en is meer een vette laag.
Ik heb op browh hair algue gegoogeld en daar vind ik de alg nog het meeste op lijken.
 
Henk P., een uvc is toch alleen voor als je zweef alg hebt?
Ik wil ook graag de oorzaak van deze alg weten, zodat ik hem in het vervolg kan vermijden.
John, ik heb hem net nog een mailtje gestuurd, met de vraag of het geen brown hair algae is, en een paar foto's van de alg.
Ik vind het daar ook het meest op lijken.

M.v.g. Bengel
 
Ja dat vind ik dus ook. Je kan wel van alles gaan doen, maar als je de algsoort niet weet is het niet duidelijk denk ik wat je moet doen.
Jammer genoeg is er over de bedoelde alg niet zo heel veel te vinden zag ik.
Veel minder dan van bv penseelalg.
Ben benieuwd naar de reactie, maar ik dacht dat Tony als reactie kreeg baardalg.
Misschien is het dan een bepaalde vorm van baardalg?
 
Ik kreeg eergister als reactie, een variant op baardalg.
Ik zal straks, of anders morgen, eens de waterwaardes van Tony en mij naast elkaar leggen, en de voeding hoeveelheid, enz. Eens kijken of ik ergens een overeenkomst kan vinden.

mvg bengel

ps. Alles wat ik over brown hair alg vind, lijkt veel meer in zoutwater aquaria voor te komen, dan in zoetwater aquaria. Of lijkt dat maar zo?
 
UV kan zeer goed werken alleen heb ik geen ruimte tussen de slangen werk met atomizer , dood idd bacteri�n en voor Roetalg in combinatie met waterstofperoxide schijnt het de juiste behandeling te zijn.

Brown hair Algae : ik heb met dank aan John een goede link ontvangen en ik dacht / denk ook aan deze alg en op fora in usa / uk gaat men dit ook te lijf met waterstofperoxide , ik heb geen vertaling voor Roetalg dus ik vermoed dat het misschien om dezelfde bacterie gaat. Geloof me mijn waardes waren top heb in verleden op RR gestuurd en met diversen pioniers destijds groene en blauwe alg met succes onder controle gekregen maar dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt . Zoals eerder vermeld ik heb voldoende stroming , met licht geen gekke dingen gedaan dus het blijft in mijn optiek bacterie.
 
John@ beslist geen baardalg , zie mijn laatste post op mijn Roetalg thread, vandaag had ik het geluk dat een ervaren aquariaan bij mij thuis is geweest die sloot dit ook direct uit . Vandaag kienhout wat er onder zat in een teil met een overdosis waterstofperoxide gedaan , alg liet direct los en pluizen dreven binnen een paar minuten in de teil. Baardalg is veel lastiger te verwijderen volgend mij.
 
Tja dan kan het toch best de BHA zijn denk ik zelf. Zie ook mijn laatste reactie bij Bengel en de link naar een topic hier op het AF. Daar vind ik het erg op lijken namelijk.
Baardalg is lastiger te verwijderen denk ik ook hoor.

Als waterstofperoxide dus ook werkt bij de BHA dan denk ik dus dat dit het is, maar daar zijn de meningen dus over verdeeld.
 
Bengel hoeveel keer per week of per maand verschoon jij het water in je bak , en hoeveel water vervang je dan ?
En wat voor filter heb je , en hoeveel keer maak je die schoon ?

Groet JohnnyBoy
 
Johnny boy, 1 keer per week, ververs ik 30 liter water. Het filter heb ik alleen afgelopen zondag, voor het eerst de bovenste filterschuim uitgespoeld.
 
Hoeveel liter water zit er in je aquarium ?
Wat voor Filter heb je ?
 
Wat mij opvalt in dit topic is de grote hoeveelheid drijfplanten, dat in combinatie met turf gebruik ( donker water) en slechts 7 uur verlichting per dag. doet de planten nu niet echt assimileren als de gekken.....!

Voeg daarbij de ruime hoeveelheid toegevoegde mest en de dagelijkse CO2 en ja, dan willen de algen wel groeien!!

m.i. is de (zeer minimale) verlichting (mede)veroorzaker van de algproblemen.

Greetzz BigSmoke
 
Ik ben van mening dat je water te weinig ververst wordt , minimaal 30% van je water per week .
Of je filter goed genoeg is dat weet ik niet .
En ik denk dat je verlichting te zwak is , hebben je planten lange stelen en weinig bladeren ?
 
Johnny boy, ongeveer 300 l. Filter jbl e 1501.
bigsmoke, ik ben nog bezig met iedere week, 15 min. Het licht langer aan te laten. Kan ik hem nu dan maar beter, meteen op 8 uur zetten?

mvg bengel
 
Je filter zou goed moeten zijn .
Ik zou wel meer water per week verschonen en je verlichting inderdaad op minimaal op 9 uur
en al je aangetaste bladeren met alg verwijderen
 
begin eens met de drijfplanten te verbannen, naar 1 hoek van je bak 9vislijntje over wateroppervlak en daarachter "stallen".

Neem eens een portie Purigen (100 of 250 cc) en doe dat als laatste medium in je bak, dit zal de donkerte van het water met 100% doen afnemen.

Als laatste vraag: gebruik je reflectors? zo ja, dan hoe oud zijn je lampen?
Ouder dan 2 jaar --> vervangen! Geen reflectors? kopen!

Als je dit hebt gedaan, NIKS verder veranderen en rustig afwachten, well elke 14 dagen 30% waterwissel, met bodemafzuiging.

Voeg gedurende minstens 2 maanden GEEN voeding meer toe aan het water, wel co2.
Gebruik bij waterwissel gewone dosering waterbereider (bv Aquatan).

Koop (voor tijdelijke oplossing) 2 crossocheilus ( puntius, barbus en nog drie andere namen) siamensis. deze eten echt alle algsoorten en helpen dus op een biologische manier je algenplaag te elimineren.

Als laatste nog een opmerking over je filter capaciteit.

Bedank dat een goede filter, OOK als deze is ingedraaid, nog minimaal 2 x per uur ( liever 3-4 x) de bakinhoud moet kunnen filteren. Als dat niet lukt, dan is het zaak er een zwaardere of 2de filter bij te plaatsen.
Je kan te weinig filteren maar nooit te veel!

Greetzz Bigsmoke
 
De verlichting inmiddels maar meteen op 8 uur gezet.
De lampen zijn net zo oud als de bak zelf (2 maanden), en de reflectors zitten er standaard in (die kan ik niet verwijderen, zonder schroefjes los te draaien).
Volgens de bijsluiter zou het filter, mijn bak zeker 3 � 4 keer per uur, filteren.

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga even liggen (al een paar dagen, barstende koppijn).

m.v.g. Bengel
 
De buizen zijn dus niet zo oud, maar een T5 hoef je niet te vervangen tot hij het begeeft toch??
Ik meende dat ze maximaal 10% minder kunnen worden en dan opeens ergens de geest gaan geven.
De oude T8 moet je wel vaker vervangen.
Maar goed dit zijn "nieuwe" buizen.
 
T5 of T8 buizen verliezen langzaam maar zeker hun lichtstroom ( lumen per watt)
Dit kan ons oog niet zien ,maar is goed te meten met een losse fotolichtmeter.

Zodra de lichtstroom met meer dan 40% is teruggelopen, moet je de lamp vervangen.
Doe je dat niet dan lijkt het alsof je nog steeds hetzelfde licht hebt, maar ondertussen krijgen je planten wel te weinig licht en stoppen met groeien of gaan anders groeien, langgerekt en met kleine blaadjes.

Als je daarna nieuwe lampen monteert, niet allemaal ineens maar 1 per maand, dan zul je zien dat de groeicurve weer toeneemt.

Greetzz BiGsmoke
 
T5 loopt max rond 8-10 % terug ik heb dit nagevraagd bij de technische groothandel , ikzelf heb Philips.

Ik blijf erbij dat het een bacterie is , althans de alg die ik heb, Purigen ook overwogen niet gedaan , mijn water heeft perfecte waardes . Maar dit is de alg van Bengel wat mogelijk niet dezelfde is als bij mij. Als het bacterie is kun je het met verversen, licht, voeding etc niet verhelpen ik kan het remmen maar het blijft terug komen.

Bengel@ zie je al progressie ?
 
Tony, nope. Zit er hard aan te denken de hele bak leeg te halen. Alles schoon te maken, een week leeg te laten staan, en helemaal op nieuw te beginnen. (werd, meen ik, in jouw topic geadviseerd).
Ik moet alleen kijken waar ik de vissen laat. Jouw waterwaardes zitten in de buurt van mijn waterwaardes. Alleen heb jij minder licht er boven
(ik heb 2 keer 54 watt er boven hangen). Ik weet nog steeds niet voor 100 % wat het is, maar ben het wel zat.
Wel jammer dat ik niks meer gehoord/gelezen heb van Gilles, van het aqua scape blog.

M.v.g. Bengel
 
Ik weet dat Gilles het altijd vrij druk heeft dus wellicht is het hem ontschoten.
Via zijn site zou je nog een bericht kunnen sturen of via een pb hier op het forum ;).
 
Bengel@ bij mij komt het ook terug is bacterie , dit is ook niet mijn 1e bak , deze alg / bacterie reageert niet zoals bijv groene alg, staghorn etc dat is redelijk te sturen met licht / Co2 / macro / micro elementen . Ik heb het nu redelijk onder controle maar is schijn want de alg duikt weer op, als ik een UV lamp had was dat mijn laatste poging geweest maar dan moet ik nieuw filter kopen + lamp , past niet tussen mijn huidige opstelling, ik heb Eheim incpiria met een doorvoer in de bak , geen ruimte ook niet op de uitstroom daar zit mijn atomizer. Ik heb al beschreven op mijn topic hoe ik het ga aanpakken . Tips zijn welkom maar met alleen lauw water je bak reinigen gaat het niet werken. Daar heb ik inmiddels voldoende artikelen over gelezen. Rigoreus opnieuw starten , nieuw grind , planten etc. Ik hou je op de hoogte
 
Tom@ ik heb hout er uit gehaald , alg gaat gewoon door op de wand, bodem , planten . Hout inmiddels met pure watersofperoxide behandeld pluizen vielen direct eraf en hout is letterlijk brandschoon daar ligt het ook niet
 
Kun je niet een uv lamp krijgen die niet tussen de filter in hoeft??
Volgens mij zijn er binnenfilters met een uv lamp erin namelijk.
 
Ik heb er eentje van Aquael ..binnenfilter met uv. Gebruik hem voor noodgevalletjes.
 

Terug
Bovenaan