om gek van te worden


bengel

Well-known member
Lid geworden
29 april 2010
Berichten
262
Locatie
uden
Sinds 14 januari 2015 heb ik een akva stabil mark 2 van 130 (5 weken).
Een paar dagen later begon er bruine slijmerige draden te groeien. Maar steeds als ik begon met verwijderen, dwarrelde er een klein plukje weg. Inmiddels groeit het harder, dan ik kan verwijderen. En het zit inmiddels overal.
Er staan 6 bossen met 3 verschillende soorten cabomba in, 2 bossen sterrenkruid en Braziliaanse klimop. Verder wat moerasplanten. Inmiddels zit alles onder, en kan ik waarschijnlijk beter helemaal opnieuw beginnen. Ik voeg plantenvoeding toe, (carbo, plant+, co2, po4 en no3)en er zitten voedingsbollen in de bodem.
597279bengel_0_84_29.jpg

771939bengel_0_84_30.jpg

957724bengel_0_84_alg1.jpg

598848bengel_0_84_alg2.jpg

985512bengel_0_84_alg3.jpg

In mijn foto album staat het wat uitgebreider allemaal.
De laatste druppeltest die ik gedaan heb:
kh 7, ph 7.5, gh 7, no3 1, po4 0,05 (met jbl, op 11-2)
Wie kan me hierbij helpen?
mvg Bengel
 
Volgens mij is dat de brown hair algue.
ik kon het niet tot een paar dagen etrug een ander lid dit ook heeft in de bak.
Ik zal dit topic even zoeken voor je zodat je het kan vergelijken.
 
Ik heb hem inderdaad ertussen gezien John, Brown hair alg, hier lijkt het op.
Als ik een 50% waterwissel moet doen, dan zal ik maar eens flink wat osmosewater maken (ik ververs met 50% kraanwater en 50% osmosewater).
En wat doe ik met de planten? Afspoelen, of toch nieuwe er in zetten?
mvg Bengel
 
Je kan het beste alles zo algvrij mogelijk maken en proberen te houden.
Volgens mij heb ik in één van de aangegeven topics gelezen dat het ook met silicaat te maken kan hebben.
Ik zou het andere topic even volgen om je in te slagen weg te bezien. Ik had deze alg nog nooit gezien dus.
Planten die nog te redden zijn kun je algvrij maken, maar die waarvan je denkt die zijn verloren zou ik eruit halen.
 
Ik zal inderdaad dat andere topic gaan volgen, de link die jij daar aangaf, heb ik bij m'n favorieten gezet.

Mvg Bengel
 
Ja dat is prima en wellicht dat je daar oorzaken kan achterhalen over je probleem.
Als je echter zelf toch nog specifieke vragen hebt dan kun je dat beter even in je eigen topic hier doen.
Anders gaan topics ook door elkaar heen lopen denk ik ;).
Maar ik raad je zeker aan het andere topic te volgen omdat de alg voor zover ik kan zien dezelfde alg is.

Het is wel raadzaam denk ik om hier even de waterwaarden te plaatsen en gegevens over je verlichting en of je nog zaken toevoegt aan je bak.
 
Foutje, bedankt.
Ik heb even gekopi�erd, en geplakt

Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
ik ververs iedere week 40 liter (20 l. osmose en 20 l. kraanwater)
Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
Zie boven.
Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
Nee
Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium?
Solarlampen t5 54 watt van jbl, 1 tropic ultra (geel) 4000 K, en 1 collor ultra (rood/paars), hier staat geen k op.
Hoe lang staat deze per dag aan?
Ze branden inmiddels 8 uur per dag
En hoe oud zijn de lampen?
de lampen zijn net zo oud als het aquarium (5 weken).
Welk filter gebruik je
Filter jbl E 1501.
Waterwaarden staan ook in de start vermeld.
Morgen heb ik nog een avonddienst, dan maak ik overdag de rest van het osmose water, en dan zal ik donderdag eens het aquarium flink onder handen nemen. En de waterwaardes voor en na het verversen meten.

Mvg Bengel (en alvast bedankt)
 
Waar ik zelf benieuwd naar ben dat is wat nu de oorzaak van deze alg is.
Ik hoop dat een expert hier daar iets over kan zeggen. Ik lees diverse zaken, maar ja wat klopt daarvan??
 
Ik bedenk me net, het enigste wat nu anders is dan met andere bakken, die ik in het verleden opgestart heb, is, de bodemafzuiging, een ander merk achterwand (van hs products), en de bodem (Dennerle grind diamant zwart. 1 tot 2 mm). De vloeibare plantenvoeding van aquariumbemesting, is nu ongeveer een jaar oud. Alleen de voedingsbolletjes van aquariumbemesting heb ik afgelopen december gekocht (kleibolletjesmix, leem en lateriet, die ik door elkaar gemengd heb).

mvg Bengel
 
Tja of het daarmee samenhangt is de vraag.
Ik weet eigenlijk de oorzaak van deze alg nog niet eens dus ik hoop dat mensen als Tom of Gilles hier misschien iets over kunnen zeggen.
Het zal vast niet aan de achterwand liggen ;).
 
Ik vraag me ook af of je verlichting wel toereikend is. (1x 54watt warmwit, 1x paars)
Kan je die rode/paarse lamp niet beter vervangen door nog een (warm) witte lamp?

Hoe is je stroming in de bak. Bewegen alle planten ook een beetje?
 
Ik denk dat met meer licht de algen misschien nog sneller gaan groeien.
Echt veel licht zit er niet boven met ruim 0,3W maar dat hebben veel meer leden wel denk ik zo.
 
MelvinB, allebei de lampen zijn 54 watt, alleen staat op die rood/paarse lamp geen kelvin vermeld.

De uitstroom heb ik nu 4 keer veranderd. Ik ben begonnen met deze uitstroom:
544182bengel_0_84_15.jpg


Maar die beviel me niet, en heb ik 2 dagen later veranderd doormiddel van de platte uitstroommond van jbl, die ik in de rechterhoek geplaatst had.
Daarna begonnen die rare algen te groeien. Na 2 weken heb ik die gekoppeld aan de uitstroombuizen, en die vanaf de achterwand naar de voorkant laten gaan.
Doordat die algen terug bleven komen, in sneltreinvaart, heb ik die uitstroom vorige week veranderd, nu met 1 uitstroombuis (met die gaatjes),
en nu stroomt het water van rechts naar links.
Op de foto zie je bovenin de uitstroombuis, en onderin de instroombuis.
Alle plantjes bewegen een beetje.

Mvg Bengel
 
Ben vooral voorzichtig met alg hand matig weg halen.Het gaat zich verspreiden door de ganse bak.Beter meej een darm weg zuigen.
 
wat ik me afvraag of het niet komt door een voedings-overschot
je geeft aan dat je plantenvoeding en voedingsbollen in de bodem
daar naast draait je bak nog maar betrekkelijk kort dus je bacterie huishouding is ook nog niet echt in top vorm
en zijn je planten nog niet echt gewend
zie dat je een jbl e1500 gebruikt en een behoorlijk afzuig buis
daar kan je wel eens aan filter capaciteit te kort komen
is even goed aan de krappe kant ongeveer 2 x je bak volume met het gebruikte filter

groet

jaap
 
Ik denk dat ik morgen alles er uit haal, en dan alleen maar snelgroeiers er in doe. daarna behandel ik het hout en de stenen met carbo, en kijk ik, of ik die nog helemaal schoon en algvrij krijg. Ik zag net dat er nog meer algensoorten in zitten. De bak ziet er uit, alsof ik hem niet onderhouden heb, bah :stom:
 
Goed plan.. Hout zou ik eruit laten totdat hij goed ingedraaid is.

Verder verwacht ik niet dat je de planten aan de gang krijgt met carbo.
Heb je in het verleden nooit gebruik gemaakt van een co2 installatie ?
 
Misschien is het ook voor de TS handig om te weten wat de oorzaak van deze brown hair algue is. Je ziet hem niet vaak langskomen namelijk.
Ik zou wel graag willen weten in zo n geval wat nu de eigenlijke oorzaak is van die alg (even afgezien van de eventuele andere algen die in veel mindere mate aanwezig zijn).
Maar het is afwachten of er leden zijn die de oorzaak kennen. Uit de gelezen topics kan ik het niet echt halen namelijk.
 
Even vlug, Tom, de co2 instalatie staat er ook nog op, wel met (waarschijnlijk) te weinig bellen per min. vandaar dat ik ook nog 3ml carbo erbij deed.

Wat ik wel vreemd vind is, dat ik in de nanobakjes geen alg had. Die zat wel vol met zuurstofplanten.

Mvg Bengel
 
In de meeste bakken zijn de omstandigheden toch net weer even anders door bv meer licht, meer ontlasting, meer hout enz.
Je kan moeilijk de ene met de andere vergelijken.
Ik heb er hier 12 staan nu, maar als ik in 1 bak alg zou hebben dan wil dat niet zeggen dat ik het in alle andere 11 ook ga krijgen.
Snelgroeiers nemen ook veel stoffen op uit het water, vandaar dat men vaak snelgroeiers bij de opstart adviseert en ze geven redelijk zuurstof aan je bak.
 
@John

1 specifieke oorzaak is er vaak niet te vinden. Het is meer een samenloop van omstandigheden die zorgen voor een uitbraak.

@Bengel

Zorg er in het vervolg wel voor dat je pH op z'n hoogst 7,0 is..
 
Ok dat is duidelijk Tom.
Dus je kunt niet spreken van een bepaald tekort aan iets.
Vandaar dat ik denk ik ook meerdere versies van een mogelijke oorzaak lees.
 
Tom, ik ga mijn best doen. Het lastige hier is dat de kh, gh en ph waarden, hier uit de kraan, vrij hoog zijn. De watermaatschappij is hier wel de waarden aan het laten zakken, maar dit kon nog t/m 2016 duren.
Vandaar dat ik zoveel osmosewater gebruik. In het filter zit 100 gr. Turf, en de co2 nog erbij. Ik zal morgen, voor ik iets aan het aquarium doe, nog even het water testen.
mvg Bengel
 
Het duurde even, maar hierbij de waterwaarden: No2 0, Gh 7, Kh 7, Ph 7.5, No3 1, Po4 0,05 en Fe 0,2 (getest met de nieuw gekochte druppeltestset van jbl. Eerst had ik die van Sera, maar die stond al meer dan een jaar open).
 
Zou even back to basic gaan, zie dat je turf, co2 en osmosewater gebruikt. Stop daar eens mee, zijn je tl balken apart te schakelen? Zou er even eentje uit halen.

Mijn bak draait met bijna exact dezelfde waarden als jouw, en krijg vooral algen als er te weinig voedingsstoffen aanwezig zijn. Bij mij valt of staat het met de verlichting en de co2.

Schroef de co2 eens dicht en laat deze eens een tijdje dicht. Elke week alleen een beetje profito in je bak in de aangegeven hoeveelheid en je zal zien dat je plantengroei minder hard gaat, maar ook je algen verdwijnen.
 
Bedankt Intercooler, de lampen zijn, volgens mij, niet apart te schakelen. Ik kan wel even kijken of ik er iets voor kan doen. En welke van de 2 lampen kan ik dan het beste uit zetten?
De co2 zal ik eens helemaal dicht zetten, maar dan zal m'n Ph waarde weer stijgen naar 8, vermoed ik.

mvg Bengel
 
Ik zou persoonlijk de 'rode' lamp aanlaten. Heb me ooit laten vertellen dat het 'rode' spectrum vooral het compacte van een plant bepaalt en het 'groene' spectrum de lengtegroei. Planten hoeven bij mij niet de bak uit te lopen, als de internodi�n maar kort zijn.

Heb zelf ooit nog eens een tl balk volgehangen met lege wc rolletjes om algen tegen te gaan, alleen dat was met de oude t5 lampen, met die t8 van tegenwoordig weet ik niet of dat nog kan, deze worden voor mijn gevoel een stuk warmer. Succes
 
Intercooler zei:
Schroef de co2 eens dicht en laat deze eens een tijdje dicht.

Om welke redenen zou hij moeten stoppen koolzuur-bemesting ?
 
Hoo chips, denk dat ik die discussie tegen jouw ga afleggen tom haha, maar ik merk op basis van mijn eigen bevindingen dat mijn planten meer voedingsstoffen vragen zodra ik mijn co2 open zet.

Mijn planten groeien dan een periode inmens hard, totdat voor mijn gevoel de voedingsstoffen op zijn en de planten beginnen te misvormen, algen beginnen te groeien door een tekort aan allerlei voedingsstoffen. Daarom zet ik de co2 weer uit of voeg ik profito toe. Omdat ik als student het niet kan veroorloven er elke week een meter profito in de bak te gooien, schroef ik mijn co2 dicht.

Zo houd ik de boel een beetje in balans, algen heb ik dan verder echt geen last van. Het zal allemaal wel niet helemaal wetenschappelijk onderbouwd zijn, maar afgaande op mijn eigen ervaringen zou het goed moeten gaan, temeer ook omdat de waterwaarden van ons nagenoeg gelijk zijn.
 
Je kunt innerdaad zoeken naar een balans tussen licht, co2 en voedingsstoffen.
Maar tijdens het opstarten van een aquarium is die balans er nog helemaal niet.
In dit geval wil je dus de omstandigheden zo maken,
dat de planten nog wel groeien maar de algen minimaal.
Als je de co2 zou stoppen, dan worden de planten gelimiteerd door de beperkte hoeveelheid koolstof.
De algen kunnen gebruik maken van kleinere hoeveelheden koolstof en zijn dus in het voordeel.
 
Ik kan helemaal in Tom zn gedachtengang meegaan. Je moet blijven zorgen voor een goede groei.
 
Bedankt allemaal.
Ik ben nu alleen even aan het bedenken hoe ik 1 lamp kan bedekken. Ik dacht al aan zo'n pvc pijp er overheen te schuiven, maar m'n man zei dat de lamp zijn warmte dan niet kwijt kan, en dan stuk gaat.
Ik zal de co2 weer aan zetten, anders gaat de ph weer stijgen naar 8.

mvg Ellen
 
Ik gebruik van dat bruine tape om dozen dicht te plakken om de tl te dimmen.
 
Schilders tape heb ik hier nog genoeg liggen, of bedoel je dat hele donkere?

mvg Bengel
 

Terug
Bovenaan