Oase highline 400 (biljoenblik)


Hoort vaak bij de opstart Marcel en qua lumen zit je niet te hoog denk ik.
Staat ook niet maximaal.

Ik ga er ook van uit dat die algen wel weg trekken.
Planten laten wel groei zien.
Waterpest schiet flink uit.
Sterrenkruid ook nieuwe toppen.
De echinos hebben ook fris blad in de kern.
De oude bladeren zijn lelijk.
 
Vandaag weer water getest.

Ammonia is wat gezakt, maar nog steeds aanwezig.
Nitriet is 1,5
Nitraat nog steeds op 30

Vanmorgen ook wat bruinalg en groene slierten alg weggezogen. En daarna weer een portie voer in het water gedaan.

Ammonia, links aquarium, rechts kraanwater.

20240316_152944.jpeg
 
Vandaag wat meer waardes getest.

Ammonia 0,15 is wat lager als voorheen.
Nitriet 1,6 blijft hetzelfde.
Nitraat 30 blijft hetzelfde
Fosfaat 0,6 is minder geworden.
KH 9
GH <1 Hele vreemde waarde. Nieuwe test gekocht. Ook <1. Test met dubbel zoveel uitgevoerd ook <1.
Magnesium 8 mg/l kraanwater is 6 mg/l. Ik heb Kalium en Magnesium sulfaat toegevoegd.

Ik heb echter geen Calcium test.

Hier in Heerlen wordt het water centraal onthard. Maar een GH van <1 vind ik wel bijzonder.

@Cornelius
Heb jij nog een idee over deze waardes? Zou ik extra Calcium moeten geven aan de planten?

Ik geef Nitraat, Fosfaat en Tenso cocktail (dus met magnesium en kalium sulfaat).
Is het zinvol om Calciumnitraat ipv Kaliumnitraat te geven??
 
Ik heb via het waterbedrijf de kwaliteit opgevraagd.

En daaruit blijkt een totale hardheid van 1,1 mmol/l dus 6,1 DH
Calcium 31 mg/l
Magnesium 8 mg/l
KH is 190 mg/l HCO3 is 8,7 KH

De gemeten waardes voor KH en magnesium komen wel mooi overeen met de officiele data.
Alleen die GH test werkt dus echt niet.

Heb een oude sera GH test. En een nieuwe tetra GH test.

Ik denk dat ik me maar aan de officiele data ga houden…..

IMG_4515.png


IMG_4516.png
 
Als ik deze video bekijk zal ik ook moeten door druppelen. Ga dat vanmiddag eens doen.
Maar die kleur is wel waardeloos zeg.

Rood naar groen???
Dat doen ze allemaal. Maak zelf gebruik van JBL GH test. Maar net wat Corné zegt, zou je niks hoeven toe te voegen adhv je waterwaardes van je leverancier.
 
Dat doen ze allemaal. Maak zelf gebruik van JBL GH test. Maar net wat Corné zegt, zou je niks hoeven toe te voegen adhv je waterwaardes van je leverancier.
Als de waardes van de leverancier kloppen.
Maar ik heb dit niet eerder meegemaakt dat die GH testen zo beroerd kleuren.
Maar ik ga het straks nog eens doen.

Maar eigenlijk is het niet nodig. Waardes zijn mooi genoeg.
 
Heb de GH inmiddels nog een paar keer getest. Maar ik zie totaal geen kleurverandering.
Wordt wel steeds donkerder van kleur. Want er komt steeds meer kleurstof in.

Laten we het er maar op houden dat ik kleurenblind ben geworden………

Zojuist ook nog even de opstartwaardes gemeten.

Ammonia 0
Nitriet (buiten bereik van de kaart, dus nitrietpiek) >>3.3

Ammonia:
20240319_193923.jpeg

Nitriet:
20240319_193852.jpeg
 
Lekker bezig! Bewuste keuze om niet voor schuifdeuren te gaan richting achterdeur, of was dat een klap duurder?
Wij hebben een vergelijkbare pui waar we op ten duur ook eens wat mee moeten, maar nog niet in verdiept 😊
 
Lekker bezig! Bewuste keuze om niet voor schuifdeuren te gaan richting achterdeur, of was dat een klap duurder?
Wij hebben een vergelijkbare pui waar we op ten duur ook eens wat mee moeten, maar nog niet in verdiept 😊
Het is dan wel een tuinkamer beneden. Maar wordt meer als hobby kamer gebruikt. Woonkamer en keuken zijn op de 1e.
Daarnaast zet ik eerder een raam open, dan dat ik de deur (en al helemaal geen schuifpui) open zet.
In mijn vorige woning(en) had ik tuindeuren. Maar die stonden ook nooit open.
Dus dit is voor ons een bewuste en praktische keuze geweest.

Een van mijn buren heeft de keuken verplaats naar die tuinkamer. Die heeft er onlangs wel een schuifpui in gezet.
Omdat het dan vooralmzomers een leefkeuken wordt. En de kinderen in de tuin kunnen spelen.
 
Het is dan wel een tuinkamer beneden. Maar wordt meer als hobby kamer gebruikt. Woonkamer en keuken zijn op de 1e.
Daarnaast zet ik eerder een raam open, dan dat ik de deur (en al helemaal geen schuifpui) open zet.
In mijn vorige woning(en) had ik tuindeuren. Maar die stonden ook nooit open.
Dus dit is voor ons een bewuste en praktische keuze geweest.

Een van mijn buren heeft de keuken verplaats naar die tuinkamer. Die heeft er onlangs wel een schuifpui in gezet.
Omdat het dan vooralmzomers een leefkeuken wordt. En de kinderen in de tuin kunnen spelen.

Helder 😊
Ziet er goed uit!
 
Vandaag de eerste bewoners in het aquarium.

Een groepje van 10 stuks Corydoras Julii.

Tevens heb ik de Ancistrus super red vanuit de nanocube overgezet, en ook 3 Anatome helena slakken.

Overzicht.

20240330_145433.jpeg


Corydoras Julii.

20240330_144902.jpeg


20240330_144957.jpeg


20240330_153522.jpeg


20240330_153434.jpeg


Ancistrus super red.

20240330_154032.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Leuke visjes Marcel en ik wilde ze ook kopen maar vond ze met de Manen net te groot en heb voor de kleinere variant gekozen die er veel op lijkt:

 
Plantjes zijn al goed gegroeid! Ga je later als de alg is verdwenen nog wat veranderen aan je planten bestand?

Echt mooie visjes ook, zien er goed uit!
 
Leuke visjes Marcel en ik wilde ze ook kopen maar vond ze met de Manen net te groot en heb voor de kleinere variant gekozen die er veel op lijkt:

Dat is ook een heel mooi visje.
Maar ik wilde deze keer een wat groter visje. En ik vind de keizer er net wat spannender uitzien.
 
Plantjes zijn al goed gegroeid! Ga je later als de alg is verdwenen nog wat veranderen aan je planten bestand?

Echt mooie visjes ook, zien er goed uit!
Er komen nog 2 stukken hout in. Die staan al een paar weken in het water.
Dan moet ik misschien nog wat herschikken.
Het is ook nog afwachten hoe groot de Echino’s uiteindelijk worden.
Ik wil eigenlijk nog een HN hebben. Maar die is niet verkrijgbaar.
 
Er komen nog 2 stukken hout in. Die staan al een paar weken in het water.
Dan moet ik misschien nog wat herschikken.
Het is ook nog afwachten hoe groot de Echino’s uiteindelijk worden.
Ik wil eigenlijk nog een HN hebben. Maar die is niet verkrijgbaar.

Ja dat is altijd effe afwachten met echino's zen niet zo snel in het begin. Je bedoelt met HN de Hydrocleys Nymphoides?

 
Foto klopt inderdaad niet, maar kreeg wel de juiste binnen. En ik vindt de prijs ook zeer schappelijk tov andere aanbieders.
Zijn btw gewoon losse stekken.
 
Foto klopt inderdaad niet, maar kreeg wel de juiste binnen. En ik vindt de prijs ook zeer schappelijk tov andere aanbieders.
Zijn btw gewoon losse stekken.
Ja dat zijn dan vervelende dingen om in de bodem te houden want als ik uitlopers met weinig of geen wortel heb dan schieten ze snel uit de bodem.
 
Dan kan inderdaad een nadeel zijn, maar dat is wellicht ook het prijs verschil.
Nieuwe wortels groeien hier overigens met een week of 2 voldoende om niet meer omhoog uit de bodem te komen.
 

Terug
Bovenaan