Oase highline 400 (biljoenblik)


Zo die is gaaf! Ben echt héél benieuwd wat er straks allemaal in het aquarium te zien zal zijn.
En best wel gedurfd dat licht gekleurde tapijt met al dat watergebeuren😬(ik knoei altijd)
 
Mooie bak en veel plezier.
Kan je misschien even het leidingnet beschrijven?
Wat wil daar precies van weten?

Er zit een droogkamer links en een bodemdoorvoer linksachter.
Door de droogkamer gaan 2 pvc leidingen. 1 25mm voor het gezuiverde water van de 2 filters. En 1 20mm leiding voor te vullen met vers water.
Ik had dit liever ook op dezelfde 25 mm aangesloten. Maar dan kan ik mijn huidige verlijmde aansluiting niet meer gebruiken en moet ik een nieuwe met 3 aansluitingen maken. Vind ik zonde. En dat 20mm pvc spul heb ik hier nog liggen.

De standaard bodemdoorvoer is een 20mm Oase doorvoer met afgeplatte onderkant zodat er een standaard Oase wartel op kan.
Maar de bodemdoorvoer heeft dezelfde buitenmaat als een 25 mm pvc ‘witlof doorvoer’ waar je dus een 25 mm pvc buis doorheen kunt schuiven en met wartel vast klemt.

De aansluitingen voor de bodemdoorvoer heb ik nog van mijn vorige bak. Deze heeft wel 3 aansluitingen. 2 voor de filters en 1 met kraan voor het legen van het aquarium.

Oase aansluiting:

IMG_4421.jpegIMG_4422.jpeg
 
Wat wil daar precies van weten?

Er zit een droogkamer links en een bodemdoorvoer linksachter.
Door de droogkamer gaan 2 pvc leidingen. 1 25mm voor het gezuiverde water van de 2 filters. En 1 20mm leiding voor te vullen met vers water.
Ik had dit liever ook op dezelfde 25 mm aangesloten. Maar dan kan ik mijn huidige verlijmde aansluiting niet meer gebruiken en moet ik een nieuwe met 3 aansluitingen maken. Vind ik zonde. En dat 20mm pvc spul heb ik hier nog liggen.

De standaard bodemdoorvoer is een 20mm Oase doorvoer met afgeplatte onderkant zodat er een standaard Oase wartel op kan.
Maar de bodemdoorvoer heeft dezelfde buitenmaat als een 25 mm pvc ‘witlof doorvoer’ waar je dus een 25 mm pvc buis doorheen kunt schuiven en met wartel vast klemt.

De aansluitingen voor de bodemdoorvoer heb ik nog van mijn vorige bak. Deze heeft wel 3 aansluitingen. 2 voor de filters en 1 met kraan voor het legen van het aquarium.

Oase aansluiting:

Bekijk bijlage 372685Bekijk bijlage 372686
Dankjewel Marcel,
Bij de laatste foto (zonder filters) zag ik het pas goed, ik dacht twee afvoeren te zien en maar één toevoer. Mooi gemaakt!
Maar door twee gezuiverd water leidingen te zetten op één 25 mm leiding knijp je de pompen dan niet teveel af?
Ik heb een Oase Highline 300 maar vind dat er weinig ruimte overblijft als er twee Oase 600 filters en een UV filter instaan/hangen,
plus dat ik siliconen slangen heb die zeer flexibel zijn maar meer ruimte innemen.
Maar zoals eerder gezegd, mooi gemaakt👍
 
Dankjewel Marcel,
Bij de laatste foto (zonder filters) zag ik het pas goed, ik dacht twee afvoeren te zien en maar één toevoer. Mooi gemaakt!
Maar door twee gezuiverd water leidingen te zetten op één 25 mm leiding knijp je de pompen dan niet teveel af?
Ik heb een Oase Highline 300 maar vind dat er weinig ruimte overblijft als er twee Oase 600 filters en een UV filter instaan/hangen,
plus dat ik siliconen slangen heb die zeer flexibel zijn maar meer ruimte innemen.
Maar zoals eerder gezegd, mooi gemaakt👍
Denk dat het best wel meevalt. De filters hebben standaard 16/22 mm slangen. Dus intern 16mm. De 25mm pvc heeft een id van 21mm.
En bijv de grootste Eheim XL heeft ook 1 uitvoer van 16/22.

Gelukkig heeft dit meubel 2 brede kasten van 68cm.
Jou kasten zijn denk ik 55cm. Dat is best krap voor 2 filters.
 
Morgen nog een pvc leidingtje in elkaar lijmen en eens met de verlichting stoeien.

Vanmiddag is het filtermateriaal binnen gekomen. Ik dacht altijd dat het veel groter was. Maar zijn echt kleine wieltjes.
Heb je zeker geen micro voor nodig.


20240301_194336.jpeg
 
Deze ochtend de verlichting aangepakt.

Tot mijn verbazing zijn er toch 2 modules die niet meer in orde zijn.
Bij 1 zijn een aantal leds minder fel. En de andere werkt voor de helft.
Dat valt mij toch wel tegen. Dus maar 2 nieuwe besteld.

Maar goed, hieronder een foto reportage van het inkorten van de daytime matrix lichtbalk.

Eindkap en afdekplaatje verwijderd:

20240302_111204.jpeg


Draden ingekort en profiel afgetekend:

20240302_111645.jpeg


Profiel ingekort:

20240302_114024.jpeg


Kit aangebracht:

20240302_114429.jpeg


Bedrading in de kit gedrukt:

20240302_114732.jpeg


Afdekplaatje bevestigd:

20240302_115126.jpeg

20240302_115138.jpeg


Eindkap en modules geplaatst:

20240302_132417.jpeg
 
Netjes gewerkt! Hoe krijgen die modules de stroom vanaf die kabels? Dat is wat ik me afvraag. Ga jij me vast antwoord op geven
 
Fijn dat je deze verlichting opnieuw kon gebruiken. Hoe lang heb je hem in gebruik gehad dat er toch 2 modules zijn die niet meer voldoen?
 
Fijn dat je deze verlichting opnieuw kon gebruiken. Hoe lang heb je hem in gebruik gehad dat er toch 2 modules zijn die niet meer voldoen?
Denk 2 jaar ongeveer.
Maar stond ook op 100%
Nu zal ik ze wat minder fel zetten. Zelfde modules op minder liters.
 
Denk 2 jaar ongeveer.
Maar stond ook op 100%
Nu zal ik ze wat minder fel zetten. Zelfde modules op minder liters.
Dat valt wel tegen idd. Ik heb ze ook gekocht, met het idee dat t echt kwaliteit is.

Wellicht ga ik ze dan ook maar op 90 zetten ofzo.

mbt die k1, dat spul is toch juist voor biologen en een wervelbed? Of werkt t ook goed in gesloten potfilters?
 
Dat valt wel tegen idd. Ik heb ze ook gekocht, met het idee dat t echt kwaliteit is.

Wellicht ga ik ze dan ook maar op 90 zetten ofzo.

mbt die k1, dat spul is toch juist voor biologen en een wervelbed? Of werkt t ook goed in gesloten potfilters?
Ik heb die modules in 2 zendigen gekregen. Ik denk dat de 2 die stuk zijn, ouder zijn.
De andere 3 van hetzelfde type doen het nog. Dat zijn neutral white 6000K
Ik heb er ook 3 sunlight fresh bij. Voor de kleuren.
Heb nu 2 sunlight ultra besteld 6500K

Dat van de K1 dacht ik ook. Totdat ik onderstaande las.

Ben zelf geen fan van sponzen. Die verstoppen te snel, en moeilijk schoon te maken. En als je ze schoonmaakt = bacterie kolonie weg.
Dus het beste alternatief na sponzen = static K1.


 
Heel erg netjes, mooi georganiseerd! Zalig die royale kasten.
Spannend moment altijd vond ik, als een bak voor het eerst afgevuld wordt.
 
En ja hoor! Het eerste water zit erin.

20240303_090831.jpeg



20240303_091921.jpeg



20240303_101553.jpeg



En het afvoeren van het water gaat ook erg makkelijk. Zwaartekracht werkt mee! Straks ook gelijk even een gardena aansluiting voor op de kraan kopen.
Dan gaat het vullen ook met leidingdruk. Ipv een pomp in een emmer.

20240303_114520.jpeg



20240303_114525.jpeg



20240303_114601.jpeg
 
Wat een werk, maar dan heb je ook wat.

De volgende planten staan er nu in.

Elodea densa
Echinodorus bleheri
Echinodorus rose
Echinodorus ozelot
Echinodorus magdalenensis
Helanthium bolivianum
Heteranthera zosterfolia

Het hout staat nu weer in de tuin, maar dan in een bak water. Dat komt later weer in het aquarium.

Bodem voorzien van een mix van lateriet en kleibollenmix
Daarop zwart crystalgrind van dennerle.

20240303_145552.jpeg



20240303_153500.jpeg



20240303_170619.jpeg
 

Terug
Bovenaan