Niwla's 54L


Ja dat zou mede door de bodem kunnen komen zoals je al zegt. En wellicht teveel/lang licht erboven.
Nou mooi dat het nu beter gaat dus.
 
Leuke bak zo Niwla, je planten zullen zich snel gaan herstellen :thumbs:

Groetjes John.
 
Bedankt!!

Als Rendo me niet in de steek laat komen deze week eindelijk (na 7 wk) de eerste garnalen. :cool:
 
Net bevestiging gehad van Rendo. Het wordt nog een week langer wachten helaas.
 
Week 8: Spraybar van links naar achterwand om stroming te optimaliseren en spons op de inlet van het filter vervangen door een RVS korf om stromingsverliezen te reduceren.

EaMu5XLd76vrsNJKDzZPVTTgUHjCV5Yx.jpeg


[video]https://www.youtube.com/watch?v=M0U99PFcFxQ[/video]
 
Niwla zei:
Net bevestiging gehad van Rendo. Het wordt nog een week langer wachten helaas.

Zijn ze niet op voorraad of vanwege de temp??
Ze werken met heatpacks dacht ik dus ik denk dat het aan de voorraad zal liggen dan.
Toch altijd weer jammer dat je langer dan verwacht moet wachten :(.
 
jessicapilon zei:
Zijn ze niet op voorraad of vanwege de temp??
Ze werken met heatpacks dacht ik dus ik denk dat het aan de voorraad zal liggen dan.
Toch altijd weer jammer dat je langer dan verwacht moet wachten :(.

Alles was op voorraad. Betaling was zaterdagmorgen mislukt (blijkbaar mag je niet meer via een smartphone betalingen doen met paypal ? :stom: ). De nacht van zo op ma mail gehad dat betaling idd mislukt was en instructie gekregen om alsnog te betalen. dat maandagmorgen alsnog gedaan. dinsdagmiddag betaling door hun bevestigd. Denk dat het te kort dag was om toen de bestelling er nog uit te krijgen. Soms zit het mee, meestal tegen :regen:
 
Ik heb ook de ervaring dat het daar vaak dan nog enkele dagen duurt. Nou ja, wat in het vat zit verzuurd niet zeggen ze ;).
 
Zo is het. Na alle *piep* van afgelopen tijd is dit slechts peanuts ;-)
 
Eindelijk hebben de bewoners waar het allemaal om te doen is geweest hun intrek genomen in hun nieuwe onderkomen.
Foto's zijn genomen met m'n mobiel dus niet echt van top-kwaliteit.


Vrouwlief voor "haar" vuurgarnalen-bak (die eigenlijk opgestart was voor de kinderen ;) )

5OA44vf7BEM27CEV40IwFK-de9MSpDMV.jpeg


5OA44vf7BEM27CEV40IwFK-de9MSpDMV.jpeg


5OA44vf7BEM27CEV40IwFK-de9MSpDMV.jpeg





En dan natuurlijk "mijn" bak

5OA44vf7BEM27CEV40IwFK-de9MSpDMV.jpeg


5OA44vf7BEM27CEV40IwFK-de9MSpDMV.jpeg


5OA44vf7BEM27CEV40IwFK-de9MSpDMV.jpeg


5OA44vf7BEM27CEV40IwFK-de9MSpDMV.jpeg
 
Ja dat zijn leuke garnalen hoor. Was het wachten wel waard dus.
 
Mooi groepje garnalen zo bij elkaar! Verder leuk ingericht met de drakenstenen, je HC (toch? of is het een ander plantje op de voorgrond?) begint ook al een mooi tapijtje te vormen :)
 
Dank jullie wel! Ben er ook ontzettend blij mee!!!

F. Panther zei:
Mooi groepje garnalen zo bij elkaar! Verder leuk ingericht met de drakenstenen, je HC (toch? of is het een ander plantje op de voorgrond?) begint ook al een mooi tapijtje te vormen :)

Klopt! is inderdaad HCC. Sinds begin deze week begonnen met Co2, dus hopelijk helpt dat de grasmat wat sneller vol te krijgen.
 
En dan nu maar wachten op de eerste jongen :D ;).
 
Laat ik eerst maar zorgen dat ik ze in leven jou :engel:
 
jou = hou :stom:
 
Ziet er goed uit :)

groet koos..
 
We zijn een paar dagen verder sinds de komst van de garnalen. Ze vallen redelijk in het niet in zo'n grote bak. Soms moet je echt flink zoeken om een garnaal te vinden. Ook de activiteit van de garnalen is iets teruggelopen sinds hun komst.... Weet niet wat ik daarvan moet denken.

Gister waardes gemeten en deze waren als volgt:

Ph 6
Kh 0
GH 4
No3 20 mg
Nh3 0
Po4 2
No2 0
Temp 23 graden
TDS 185

No3 en Po4 heb ik eerder op de dag toegevoegd bij de waterwissel.

Volgens mij is dit redelijk volgens het boekje al is de TDS iets te hoog naar mijn smaak.

Alle opmerkingen/aanvullingen zijn welkom.
 
De TDS is ook afhankelijk van waarop ze zijn gekweekt. Wij hebben de TB op een Us zitten van rond de 250-260.
De gewone cr hebben we boven op gewoon leidingwater met een Us van rond de 480 dacht ik.
 
Rendo geeft niks aan over op hoeveel Us ze zitten. Heb gradatie A-S gekocht daar. Ik probeer tussen de 200 en 250 Us uit te komen. Of zou dit te laag zijn voor deze gradatie?
 
Zover ik weet hebben ze in Duitsland hogere waterwaarden. Wij hebben ze ook wel bij Rendo gekocht en altijd op gewoon leidingwater gehouden.
Hier is dat rond de 450Us.
 
Of gewoon leidingwater en net als ik een klein beetje turf in een panty om de ph iets te verlagen.
Ik breng de ph zo op een ph van rond de 7-7.1.
 
Met mijn bodem krijg ik hem al niet boven de 6 ;)
 
Die bodemplantjes. Heb je er heel veel van in gedaan of zijn die heel erg gegroeid?
 
nekoneko zei:
Die bodemplantjes. Heb je er heel veel van in gedaan of zijn die heel erg gegroeid?

Ik ben begonnen met twee bakjes Hemianthus callitrichoides (HCC). Daarvan ben ik de helft in het begin ongeveer kwijtgeraakt omdat het niet vast bleef zitten en nu groeit het gestaag. Het is zeker geen makkelijk plantje. (Co2 is vereist) Vaak wordt een bak met deze planten gestart met een dry-start (wat ik toen dus nog niet wist :stom: )
 
Niwla zei:
Ook de activiteit van de garnalen is iets teruggelopen sinds hun komst.... Weet niet wat ik daarvan moet denken.

Hoe gaat het nu met je Crystals?
 
Dat gaat nu wel beter! Ik heb natuurlijk een bak met heeeeeeel veel schuilplekken dus als ik er 10 tot 12 (van de 20) in het zicht heb ben ik al blij. Ik denk dat mijn ph en TDS veel lager was dan wat ze gewend zijn. Ik heb in deze bak nog geen uitval waar kunnen nemen in ieder geval, al sluit ik niet uit dat er wel degelijk uitval is.

Er wordt in ieder geval behoorlijk wat afgegraasd.

34bPkCAsZXMZ7_VZoQVWk9hKYVnfdqPq.jpeg


34bPkCAsZXMZ7_VZoQVWk9hKYVnfdqPq.jpeg


Gister bij iemand geweest met ong. 25 kweekbakken (nano cubes) met alle smaken garnalen. Danm..... Daar wil ik er ook wel twee van....low tech...dus alle beesies duidelijk in het zicht..... Daarin ben ik (ook) wat doorgeschoten denk ik....Of eigenlijk vind ik het allemaal leuk :koud:
 
Tijd voor een paar nieuwe plaatjes:

Mijn bak:

Beplanting redelijk ontploft. Ook in minder dan twee weken de halve bak bedekt met drijvers na met 40 stekjes begonnen te zijn. Co2 staat nu op ca. 40 bps. Garnalen laten zich gelukkig al meer zien. Verlichting staat ook al een tijdje terug op het standaard dagritme nu de draadalg verdwenen is. Oxidator gaat nog terug naar achter de stenen zodra er gesnoeid is.

Foto's helaas nog met mobiel geschoten. Zal binnenkort de dslr eens bijpakken.

bkAKADWaMI7_Ul47pac1KljGXTBa0nwm.jpeg


bkAKADWaMI7_Ul47pac1KljGXTBa0nwm.jpeg


bkAKADWaMI7_Ul47pac1KljGXTBa0nwm.jpeg


bkAKADWaMI7_Ul47pac1KljGXTBa0nwm.jpeg



Die van de kids:

Heeft er afgelopen week levermos bij in gekregen en daar zijn de vuurtjes en japonica's erg happy mee. Mos opgebonden op de drakensteen en in "de boom" hebben er nog niet veel zin in maar dat begint ook langzaam op gang te komen.

bkAKADWaMI7_Ul47pac1KljGXTBa0nwm.jpeg


bkAKADWaMI7_Ul47pac1KljGXTBa0nwm.jpeg


bkAKADWaMI7_Ul47pac1KljGXTBa0nwm.jpeg


bkAKADWaMI7_Ul47pac1KljGXTBa0nwm.jpeg
 
jessicapilon zei:
Leuk bakje voor de kids hoor.

Dank! Kikkerbeet heb ik nog voor je staan hoor. Moet even de tijd vinden het te brengen ;)
 

Terug
Bovenaan