Nieuwe dierenwet


Als een kom tot de helft gevuld is, dan is er relatief ten opzichte van de bodem meer oppervlakte/waterspiegel beschikbaar om gasuitwisseling toe te laten.
Dat boeket vervliegt wel, andere pluspunten zijn geen dode hoeken en 360° interaktie met de omgeving voor de vis en elke zwembeweging zorgt dat het water in beweging blijft
 
Wetgeving maken is vooral iets voor een jurist.
die heeft zeker wel verstand van zijn vak dat is echter een ander vak dan het onderwerp waar de desbetreffende wet over gaat.

Als je vissenkommen wilt verbieden moet je een waterdichte beschrijving maken van wat een vissenkom is.
Dat lijkt simpel maar probeer het eens zo te doen dat met een kleine wijziging de beschrijving niet meer klopt terwijl het praktische eigenlijk geen verschil maakt.

Het is veel simpeler om een verblijft vast te leggen dat wel is toegestaan en de rest te verbieden.
Weet niet of het zo moeilijk hoeft te zijn ik denk niet dat vissenkommen moeten worden afgeschaft. In tegendeel zelfs want hoe meer je de mens beperkingen geeft hoe slechtere rechtstaat je bent. Het is meer dat mensen gewoon niets meer met vissenkommen moeten kunnen doen.

Het is te makkelijk om aan de hobby vis te beginnen zonder dat je vooraf goed ingelicht word voor de ins en outs. Als het minder toegankelijk word vissen te kopen gaan mensen ook nadenken over waarom dat zo is. Een handel zoals op marktplaats is natuurlijk niet te voorkomen.

Maar als mensen gewoon een bewijs moeten halen voor ze uberhaubt aan een aquarium mogen beginnen dan zouden ze het hiet als een makkelijke en toegankelijke hobby ervaren maar als iets serieus waar verantwoordelijk bij komt kijken.

En dat geld voor elk dier wat verkocht word. Ik snap sowieso niet dat er zo iets kan bestaan als dierenwinkels waar je levende dieren kan kopen, voor mij voelt het altijd fout als ik er een dier kocht.

Maarja het brengt ook gelijk nieuwe problemen met zich mee en handhaven is een volgend puntje natuurlijk. Maar wie gaat er nou regels verzinnen die niet zijn hand te haven. Ik bedoel waar zit je dan met je hoofd dan lok je natuurlijk gewoon mensen uit om regels te breken. Of je trekt mensen aan de riem vast of je laat ze vrij maar dat spelletje wat ze een regering noemen snap ik niet zo.

In mijn ogen is het gewoon 1 grote flex naar de rest van de wereld zo van moet je kijken hoe goed we het voor elkaar hebben we hebben alles vast gelegd toppie hier in Nederland. Maar door de uitspraken van vele politicus merk ik gewoon dat ze met oogkleppen op alleen maar doen wat ze worden ingefluisterd en zelf niet weten waar ze over praten. Het is maar goed dat de rest van de wereld geen nederlands spreekt anders vielen we allang door de mand. Zou bijna de politiek willen boycotten naar het buitenland toe maarja dan verraad ik mn eigen land 😵
 
sddefault.jpg
ik gogelde op fishbowl ecosystem, daar staan prachtige afbeeldingen van zoals het wel goed kan.blijkt maar weer.
 
Neem maar van mij aan dat het wel moeilijk moet als je iets in een wet wilt gieten alleen in een dictatuur kan je simpele wetgeving hebben.

Jij denkt dat alleen Nederlandse politici menselijk zijn en fouten maken cq afgaan op de daarvoor ingehuurde experts ?
dat is in het buitenland exact zo.
 
Laatst bewerkt:
Neem maar van mij aan dat het wel moeilijk moet als je iets in een wet wilt gieten alleen in een dictatuur kan je simpele wetgeving hebben.

Jij denkt dat alleen Nederlandse politici menselijk zijn en fouten maken cq afgaan op de daarvoor ingehuurde experts ?
dat is in het buitenland exact zo.
Makkelijk kan vaak weldegelijk. Wanneer je een zwartwit wetgeving maakt zonder te shaggeren dan kom je een heel eind. Maar dat moet de situatie wel toelaten. In het geval van aquaria is dit vrijwel onmogelijk. Dieren komen van micro tot maxi, en allemaal hebben ze andere behoeften, en sommige dieren kunnen prima in een vissenkom. Garnaaltjes en slakjes, bijvoorbeeld, of jonge vissen die even apart moeten terwijl ze wat aangroeien. Dan kun je wetgeven tot je een ons weegt, maar je lost er niets mee op.
 
Niemand met gezond verstand wenst zwart/wit wetgeving voor zichzelf.
voor andere wel uiteraard maar o o als het iets betreft waarvan men last meent te hebben dan is het plots belachelijk en onzin
 
Naja even een update over de hamsterwereld en de nieuwe wet, daar staat het opzekop want hamsters zijn volgens de nieuwe wet verboden omdat ze niet op de positieflijst staan. Zo iets kan ik me bij vissen ook wel ergens in vinden. Als de boel volledig af word geschaft zijn we er ook met ze alle klaar mee. Geen vissen die nog gekweekt worden voor de plezier en entertainment van de mens. Dan hoef je nergens geen uitzonderingen voor te maken.

Wie zegt dat garnalen en slakken aan hun natuurlijke behoefdes komen in een vissekom. Zoals al eerder was geschreven is de vissenkom gevaarlijk vanwege giftige stoffen die het aquarium niet uit kunnen dus dan lijkt me het ook niet gezond voor garnalen en slakken eerlijk gezegd.

Uitzonderingen in de wet vind ik vaak een beetje onzinnig. Verbied iets of niet maar zeggen dat met dit en dat de regels anders gelden is alleen maar nutteloos en verwarrend.
 
Uitzonderingen zijn noodzakelijk om de wereld draaiende te houden.
in 2024 moeten wat jouw betreft dus alle tot huisdieren gemaakte hamsters zonder pardon worden afgemaakt ?
 
Wie zegt dat garnalen en slakken aan hun natuurlijke behoefdes komen in een vissekom. Zoals al eerder was geschreven is de vissenkom gevaarlijk vanwege giftige stoffen die het aquarium niet uit kunnen dus dan lijkt me het ook niet gezond voor garnalen en slakken eerlijk gezegd.
Je slaat nogal door. De gasuitwisseling is minder goed dan bij een rechthoekig aquarium, maar niet afwezig. Veel hangt af van de belasting. En laten goudvissen nou net een stel vervuilers zijn.
 
Je slaat nogal door. De gasuitwisseling is minder goed dan bij een rechthoekig aquarium, maar niet afwezig. Veel hangt af van de belasting. En laten goudvissen nou net een stel vervuilers zijn.
Ik wilde het niet verbieden 😂 ik zie dat alleen terug in het plaatje en gassen kunnen zich uiteindelijk misschien opstapelen. Ik denk ook wel dan het mee valt. Ik bedoel je kan er opseminst een zuurstofpompje aansluiten dan is het vast ook wel opgelost.

Ik ben weer te veel de advocaat van de duivel aan het spelen denk ik 😂
Uitzonderingen zijn noodzakelijk om de wereld draaiende te houden.
in 2024 moeten wat jouw betreft dus alle tot huisdieren gemaakte hamsters zonder pardon worden afgemaakt ?
Nee zeker niet alleen de verkoop en handel moet aangepakt worden zodat het ontoegankelijk word en mensen daardoor ook gelijk bewuster worden van de situatie. Als wetenschappers aantonen dat ze bij een huizing van 3 meter bij 3 meter andere gedragingen tonen en dan ook pas natuurlijke gedragingen kunnen tonen, er in de winkels kooien van 20cm bij 30cm staan. En dan de pros nog zeggen oh nee 70x80 is voldoende. Wat is er dan nog met de waarde van het onderzoek gebeurt.

Dit zelfde geld voor vissen ook. Zet ze maar eens in een bak van 2000 liter ipv 100 dan gaan ze ook veel natuurlijke gedragingen vertonen dan ze nu doen. En of dat ethisch is, is aan iedereen zelf te bepalen. Alleen leven we wel in een land waar veel vast moet liggen ter bescherming van dieren. Dus waarom dat niet..
 
ik dacht vooral een beetje awareness te maken vandaar dit topic! Maar is dat dan wat me moeten doen... Hoe "pakken we die macht'
Tegenwoordig moet iets "viral" gaan of de "topic van de dag" worden om een beetje licht te krijgen. Want het probleem bestaat gewoon niet als bijna niemand kijkt of het wilt zien.
Kun jij je nog iets herinneren dat vorig jaar viral ging? En hoe gaat het daar nu mee?

Ik denk juist dat er in de wereld van nu juist teveel kortstondig paniek gemaakt wordt over dingen. Bewustzijn heeft tijd nodig. Je zult een hele generatie moeten opvoeden. Want daar draait het om. Zolang mensen iets willen kun je verbieden wat je wilt, maar ze doen toch wat ze willen. Daar valt niet tegenop te handhaven.
Voorlichting lijkt mij de enige echte oplossing. En daarna wachten totdat het aanslaat.
En er blijven altijd mensen over bij wie dat nooit gaat gebeuren.
 
Is ook een handige volgorde, eerst dier kopen en dan informatie krijgen over de kosten en huisvestiging :)
Maar dit soort wetten is ook niet echt aan te beginnen, ga maar een informatie kaart maken voor 10000000 organismes die allemaal goede informatie bevatten.

Ik vind hamsters, pangasius en redtail catfish verbieden een goed begin
Hamster verbieden en dan met name de dwerghamster familie is juist de grootste onzin. Als er hamsters zijn waar ik m'n hand in het hok durf te steken zijn het juist de dwerghamsters (heb alle gangbare soorten gekweekt). De syrische (goudhamster) steek ik bij de meeste als ze net wakker zijn m'n vingers niet bij in het hok :DD


Wat ik wel apart vind is dat er gesproken wordt over een betere gasuitwisseling in een aquarium dan bij een vissenkom. De meeste aquaria zijn tegenwoordig afgesloten (helemaal nu geisoleerd) met hooguit een paar gaatjes.

Net als bij appelslakken weten ze niet echt waar ze mee bezig zijn helaas, onder de 10 graden blijft daar over het algemeen weinig van over. (was iets van dat ze in Spanje daar last van hadden.. heb ze nog niet het vliegtuig zien nemen :rolleyes:

Dan hadden ze beter de halsbandparkiet kunnen aanpakken... maar die zullen wel te lastig af te schieten zijn met groepjes van 300

en zo kun je nog wel ff doorgaan...
 
je hebt het wel over dieren die niets anders gewend zijn en waarschijnlijk in het wild binnen een paar weken het loodje leggen.
natuurlijke gedragingen in gevangenschap ga je nooit halen, mensen gaan zich ook heel anders gedragen als je ze ergens in de natuur dropt en ze volledig op zichzelf aangewezen zijn.

Als je dieren zoals hamsters wel mag houden maar niet mag kopen komt er vanzelf wel een illegale handel in.
Die bestaat nu reeds al voor dieren waarin je niet mag handelen en die je ook niet mag houden.
verder geen enkel verstand overigens van hamster maar zijn die echt zoveel anders dan bijvoorbeeld een cavia, een muis of een rat?
 
Hamster verbieden en dan met name de dwerghamster familie is juist de grootste onzin. Als er hamsters zijn waar ik m'n hand in het hok durf te steken zijn het juist de dwerghamsters (heb alle gangbare soorten gekweekt). De syrische (goudhamster) steek ik bij de meeste als ze net wakker zijn m'n vingers niet bij in het hok :DD


Wat ik wel apart vind is dat er gesproken wordt over een betere gasuitwisseling in een aquarium dan bij een vissenkom. De meeste aquaria zijn tegenwoordig afgesloten (helemaal nu geisoleerd) met hooguit een paar gaatjes.

Net als bij appelslakken weten ze niet echt waar ze mee bezig zijn helaas, onder de 10 graden blijft daar over het algemeen weinig van over. (was iets van dat ze in Spanje daar last van hadden.. heb ze nog niet het vliegtuig zien nemen :rolleyes:

Dan hadden ze beter de halsbandparkiet kunnen aanpakken... maar die zullen wel te lastig af te schieten zijn met groepjes van 300

en zo kun je nog wel ff doorgaan...
ben niet zon fan van kleine kinderen die nachtdieren overdag willen knuffelen.

Tuurlijk kan je ze goed houden, maar bijna niemand geeft ze een grote bak met graaf en klim mogelijkheden. En ieder kind wat ze haalt knuffelt ze overdag terwijl die beesten dan willen slapen.
je hebt het wel over dieren die niets anders gewend zijn en waarschijnlijk in het wild binnen een paar weken het loodje leggen.
natuurlijke gedragingen in gevangenschap ga je nooit halen, mensen gaan zich ook heel anders gedragen als je ze ergens in de natuur dropt en ze volledig op zichzelf aangewezen zijn.

Als je dieren zoals hamsters wel mag houden maar niet mag kopen komt er vanzelf wel een illegale handel in.
Die bestaat nu reeds al voor dieren waarin je niet mag handelen en die je ook niet mag houden.
verder geen enkel verstand overigens van hamster maar zijn die echt zoveel anders dan bijvoorbeeld een cavia, een muis of een rat?
cavias ratten etc kan je wel echt aaien en knuffelen. Muizen knuffel je ook niet echt maar het zijn wel beestjes die overdag actief zijn. Het zijn gewoon geen knuffeldieren en kinderen (en ouders) denken van wel.
 
Wij hebben een dwerghamster met klim en graaf mogelijkheden (en beiden doet hij niet :rolleyes:, gaat pas klimmen als we hem schoonmaken) inc. zand om te wassen in zijn kooi die is echt wel meerdere keren overdag actief (en nee maken hem niet wakker), daarin verschillen ze niet zoveel van ratten en muizen.
Moet wel zeggen het is ook niet echt een knuffelhamster hier, maar ach, doen we met de vissen en garnalen ook niet :LOL:
 
je hebt het wel over dieren die niets anders gewend zijn en waarschijnlijk in het wild binnen een paar weken het loodje leggen.
natuurlijke gedragingen in gevangenschap ga je nooit halen, mensen gaan zich ook heel anders gedragen als je ze ergens in de natuur dropt en ze volledig op zichzelf aangewezen zijn.

Als je dieren zoals hamsters wel mag houden maar niet mag kopen komt er vanzelf wel een illegale handel in.
Die bestaat nu reeds al voor dieren waarin je niet mag handelen en die je ook niet mag houden.
verder geen enkel verstand overigens van hamster maar zijn die echt zoveel anders dan bijvoorbeeld een cavia, een muis of een rat?
Om op dat laatste in te gaan, ja. Hamsters kunnen in 1 avond 20km afleggen in een territorium van meer dan een vierkante kilometer. Ratten zitten onder de bodem gegraven in holen (niet in klimkooihangmatjes zoals ze nu zitten.) En zo hebben cavias en muizen ook hun eigen behoefdes.

Als hamsters vervolgens in te kleine kooi zitten en een te klein wiel hebben waar ze soms grotendeels van hun leven in bevinden. Krijgen ze vergroeide ruggen en gaan ze dus stress gedragingen vertonen zoals tralie knagen en monkey barring. Maar zo kan ik me dus voorstellen dat vissen dus ook dit soort vertoningen kunnen hebben op hun eigen manier, zoals tegen het glas aan zwemmen, zichzelf overal tegen aan schuren of systematisch rondjes zwemmen zoals je in een vissenkom kan bevorderen in mijn ogen.

Maargoed dat zijn naar theorieën in de praktijk kan het allemaal anders uit pakken.
Maarja wat maakt het ook uit allemaal. Als de mens er achter maar goed kan slapen dan is alles prima. Die 10.000 micro organismes die ik plat gestampt heb onderweg naar bed moge ook in vrede rusten 😅 en die andere 10.000 die ik maar half plat gestampt heb komt er vast weer boven op😁
 
Wij hebben een dwerghamster met klim en graaf mogelijkheden (en beiden doet hij niet :rolleyes:, gaat pas klimmen als we hem schoonmaken) inc. zand om te wassen in zijn kooi die is echt wel meerdere keren overdag actief (en nee maken hem niet wakker), daarin verschillen ze niet zoveel van ratten en muizen.
Moet wel zeggen het is ook niet echt een knuffelhamster hier, maar ach, doen we met de vissen en garnalen ook niet :LOL:
Dat komt omdat de hamsters door een tekort aan vrijheid ruimte en territorium lui word en onderprikkeld worden waardoor ze hun natuurlijke vertoningen ook stopt met hebben.

Daarnaast hebben ze hele gevoelige horen en heb je in en rondom een huis in een dorp of stad zo veel lawaai dat ze zich soms niet eens durven te laten zien, tenzei ze echt moeten. Zoals naar het etensbakje toe rennen om zn wangen zo snel mogelijk vol te stoppen en terug zn hol in te gaan aangezien hij zich niet snel gerust zal voelen in een kooi waar vaak weinig beschutting beschikbaar in is.

Mijn hamsters vertoonde bijna allemaal stress door te kort aan ruimte en ik heb dan nog een bak van 40x160 in mn woonkamer staan. Iets wat de meeste toch niet hebben.

Heb me guppys daar in tegen gisteren nog in md handen gehad 😂 ze wilde in mn handen zwemmen dus tilde ze er gewoon zo uit met me hand 😁
 
Probleem met dieren is is dat we ze niet verstaan en dat de meeste conclusies die we trekken subjectief zijn en niet objectief. Misschien waren je guppen het wel zat en wilden ze dat je er een eind aan maakte (who knows...). :rolleyes:

De hamster hier weet precies wanneer we sinaasappel eten, dan zit hij vooraan het glas te wachten, goede neus heeft hij zeker of hij moet ons daadwerkelijk verstaan maar dat lijkt me sterk :LOL:
 
Heb me guppys daar in tegen gisteren nog in md handen gehad 😂 ze wilde in mn handen zwemmen dus tilde ze er gewoon zo uit met me hand 😁
Dat doen ze hier ook als ik met mijn handen in de bak zit :)
Alsof ze gestreeld willen worden,
ik zei nog tegen mijn vrouwtje,
ik heb geen netje meer nodig als ik ze eruit wil halen (y)

Over dat hele huisdieren,hamsters,vissen gedoe enz kun je ook langs 2 kanten bekijken.
Mijn guppen bv,
die hebben ook ergens in een kwekerij met 100'den of weet ik veel met hoeveel samen gezeten.
Vervolgens worden ze naar een LFS gebracht waar ze met zijn 50 of meer in een kleine,bijna on ingerichte bak terecht komen,
met een miniem aan voer waarschijnlijk wachtende tot dat weer iemand ze koopt en ze nog een keer moeten verhuizen/aanpassen.
In mijn geval heb ik dan 12 van die guppen gekocht,
thuis in een mooi ingerichte 240l bak gezet,
waar ze dagelijks goed gevoerd worden en verzorgd worden.
Moet ik mij dan nu slecht voelen en ben ik nu verkeerd bezig omdat ik voor mijn plezier visjes in een aquarium heb gezet?
 
die hebben ook ergens in een kwekerij met 100'den of weet ik veel met hoeveel samen gezeten.
Vervolgens worden ze naar een LFS gebracht waar ze met zijn 50 of meer in een kleine,bijna on ingerichte bak terecht komen,
Dat is natuurlijk bedoelt als tijdelijk, maar daar begint het probleem al. Er is een vraag naar vis, waardoor kwekerijen gaan kweken. Als er een wet is waarin staat dat er niet meer verkocht mag worden door winkels. En dan opseminst alleen door ervaren kwekers die volgens ethische wijze kweken en ook de juiste informatie mee geven en betrokken blijven met klanten(zoals ook met honden en katten vaak gedaan word). Dan zouden mensen ook beter nadenken wat ze in huishalen.

Het is geen speelgoed het is geen decoratie. Het is niet iets waar je zo maar aan kan beginnen. Geen enkel dier (laat staan hamsters in mijn ogen omdat die nooit thuis horen in kleine kooien) maar eigenlijk vissen ook.


Moet ik mij dan nu slecht voelen en ben ik nu verkeerd bezig omdat ik voor mijn plezier visjes in een aquarium heb gezet?
Dit dus, moet ik me dus schuldig gaan voelen.
Ik vind van niet.
Het is heel simpel, slecht en goed is slechts een mening maar nooit een feit. Waarde is slechts een mening geen feit. Waarde is een verzinsel maar uiteindelijk doet niets er toe. Het enige wat telt is hoe jij je voelt. Jij moet savonds kunnen slapen, en de volgende dag jezelf in de spiegel durven aankijken.

Daarom zou ik ook nooit een ander kunnen veroordelen voor keuzes die ze maken (zolang het mij niet schaad want wie kwaad doet kan kwaad terug verwachten)

Als iemand van mening is goed bezig te zijn of oke bezig te zijn dan heb ik daar respect voor. Ik zal alleen slechts mn eigen mening hebben die er niet altijd in mee zal gaan. Maar aan het eind van de dag draait ons leven om ons zelf. De enige werkelijkheid die bestaat is de werkelijkheid in jezelf. Je kan niet en nooit niet voor een ander leven :)

Iedereen is net zoveel waard, iedereens mening doet er toe, niets wat de mens doet of denkt is onmenselijk aan het eind van de dag, dat blijkt!
 
Moet ik mij dan nu slecht voelen en ben ik nu verkeerd bezig omdat ik voor mijn plezier visjes in een aquarium heb gezet?

Van mij niet
maar 1 ding is zeker de zaken die je daarvoor noemt als toch minder dan bij jouw thuis zijn uitsluitend het gevolg van het feit dat er markt is voor die dieren.
en dat jij 1 van de personen bet waarvoor dat allemaal is gebeurd
 
Van mij niet
maar 1 ding is zeker de zaken die je daarvoor noemt als toch minder dan bij jouw thuis zijn uitsluitend het gevolg van het feit dat er markt is voor die dieren.
en dat jij 1 van de personen bet waarvoor dat allemaal is gebeurd
Ja klopt.
Maar daar zullen we toch nooit iets aan kunnen veranderen.
 
Kortgezegd wordt er op elk gebied, niet enkel op gebied van houden van dieren, wetgeving gemaakt door voornamelijk mensen die geen zak verstand van de zaken hebben waarover ze moeten beslissen.
Dat is een feit. Het is correct dat het aannemelijk is dat ze verstand vann de wetgeving hebben, doch van het desbetreffend onderwerp vaak niet.
Dit is zeker waar, maar een 20l kom heeft meer oppervlakte voor gasuitwisseling dan een 5l nano aquarium. Maar mer dat soort variabelen wordt met wetgeving zelden rekening gehouden.
Dat spreekt voor zich dat een groter volume bak meer oppervclakte heeft voor de gasuitwisseling dan een kleiner volume bak.
die heeft zeker wel verstand van zijn vak dat is echter een ander vak dan het onderwerp waar de desbetreffende wet over gaat.
Correct gesteld.
Als een kom tot de helft gevuld is, dan is er relatief ten opzichte van de bodem meer oppervlakte/waterspiegel beschikbaar om gasuitwisseling toe te laten.
Uiteraard is het oppervlak bij een minder gevulde ronde kom meer t.o.v het bodemoppervlak. Maar dat doet niet ter zake. JIj vat het verkeerd op. Het gaat om de opening aan de bovenkant t.o.v. het wateroppervlak. Doordat de ruimte geleidelijk aan de bovenkant kleiner wordt t.o.v het wateroppervlak, blijven de gassen wat langer hangen eer het goed vervliegt. Dat is een gegeven. Dus je hebt wle gelijk dat het vervliegt en dat heb ik zelf ook gesteld. Vanaf het wateroppervlak heb je te maken met een geholde situatie i.p.v. een naar buiten gebogen of rechte situatie. Daar zit het gewoon op vast. En niet anders.
 
In een bak met een kap moet het boeket" van gassen dan helemaal lang kunnen blijven hangen als een feit.
Vat ik dan zo op.
 
In een bak met een kap moet het boeket" van gassen dan helemaal lang kunnen blijven hangen als een feit.
Vat ik dan zo op.
Een bak met een deksel zonder techniek om dat probleem op te lossen is inderdaad nog veel slechter dan een kom.
 
Dus waar hebben we het nog over, ik doe me wijn alleen maar uit beleefdheid in een beker, het boeket ontwikkeld zich wel in me.
 
Een bak met een deksel zonder techniek om dat probleem op te lossen is inderdaad nog veel slechter dan een kom.
Ik ben geen chemicus maar over welke gassen hebben we het dan als we een bak zouden gebruiken met kap zonder openingen?
Dat er dan geen zuurstof bijkomt dat is natuurlijk wel duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Een bak met een deksel zonder techniek om dat probleem op te lossen is inderdaad nog veel slechter dan een kom.
Daarom heeft de kom zich door de tijden bewezen.
Lekker open voor de diffusie van gassen en voldoende gesloten om het in de gootsteen uittespoelen en de vis erin te laten blijven.
Never change a winning team wat dat betrefd.
Zuurstof komt natuurlijk uit de planten tevoorschijn.
1675369186941177672213.jpg
en uit een practisch overbemeste bak wil er wel eens een schetengeur uit voorkomen, maar dat is meestal met behulp van de beste bedoelingen tot stand gebracht
 
Misschien gaat er nou wel iemand denken kunnen te gaan beweren dat het zeker argongas is dat zou kunnen blijven hangen, is aandoenlijk eigenlijk😀
 
Ik denk ook dat je met bepaalde lucht circulaties temaken krijgt. Zn vissenkom vorm bevorderd natuurlijk niet echt om gassen er uit te krijgen. Maarja ik zou een vissenkom ook nooit zien als een verblijf voor vissen. En met de juiste maatregelen kan elk probleem opgelost worden dus wat dat betreft zijn in mijn ogen vooral kleine vissenkommen een probleem.

Alleen denk ik wel dat we half nog niet begrijpen wat natuurlijke gedragingen van vissen nou in houd, het belang er van en of dit ooit haalbaar is in onze aquarium. Ik weet ook totaal niet wat een vis uberhaubt bewust mee krijgt en het is niet perse bewezen dat vissen een bewustzijn zoals ons hebben (en dus ook niet lijden zoals wij het kennen). Dan zouden bomen net zo goed gevoel hebben en kunnen lijden. Moet ik me daar nog druk om maken😂
 
Het blijft een lastig onderwerp. Natuurlijke gedraging, wat is dat dan precies? Er zijn mensen die een biotoop heel precies nabouwen, maar dan nog is het aquarium kleiner en komen daar niet regelmatig reigers en andere rovers op bezoek. een dier in gevangenschap heeft ook de enorme luxe om niet continu als lunch gezien te worden. Dat is bepaald niet natuurlijk, maar ik denk niet dat ze ermee zitten.
Misschien kun je beter spreken over het kunnen bevredigen van natuurlijke behoeften. Zoals bijvoorbeeld de behoefte om genoeg te kunnen bewegen, genoeg te kunnen knagen, jagen, verstoppen, enz.
En wat dan die behoeften zijn, daar kun je ook weer over discussiëren.
 
Het blijft een lastig onderwerp. Natuurlijke gedraging, wat is dat dan precies? Er zijn mensen die een biotoop heel precies nabouwen, maar dan nog is het aquarium kleiner en komen daar niet regelmatig reigers en andere rovers op bezoek. een dier in gevangenschap heeft ook de enorme luxe om niet continu als lunch gezien te worden. Dat is bepaald niet natuurlijk, maar ik denk niet dat ze ermee zitten.
Misschien kun je beter spreken over het kunnen bevredigen van natuurlijke behoeften. Zoals bijvoorbeeld de behoefte om genoeg te kunnen bewegen, genoeg te kunnen knagen, jagen, verstoppen, enz.
En wat dan die behoeften zijn, daar kun je ook weer over discussiëren.
Ik denk dat het zeker belangrijk is voor een vis zich bedreigd te voelen. De enige rede wat ons leven waarde bied is het feit dat het ieder moment kan eindigen. Dat er een begin en eind is en we elke dag moeten werken om verder te komen. You have to work to make it work.

Dat zelfde geld voor dieren ook. Als je hun spanning af neemt dan raken ze "verwend". Gewend aan het simpele en luie leven. Dat wat guppys doen aan de oppervlakte, is in de natuur killing voor ze. Als er iets is wat opvalt voor vogels is dat het wel. Guppys zijn gewoon doorgefokte kauwgomballen en dat is niet meer de natuur.

Zo zou je zelfs kunnen stellen dat een dier van de natuur af kan groeien, een dier kan af groeien van zn natuurlijke behoefdes, maar dat neemt problemen met zich mee.

Kijk naar een kat, die je niet buiten laat. Het word een binnenkat, zn nagels groeien te snel, te scherp. Maar de kat word lui, verveeld en vervelend. Hij moet ergens zn energie in kwijt. Hij zal opzoek gaan naar een doel in zn leven: het klieren van de mens 😂

Zo gaan vissen waarschijnlijk ooit de wereld overnemen uit verveling!
Maar zonder grap zullen er bij vissen ook dingen kunnen zijn die wij niet zo goed zien nu.
Maar net zoals monkeybarring bij hamsters kunnen vissen uit stress en vertoning dat glas een interessant object vinden om tegen aan te zwemmen.

Ik zou zeggen, geef de vis een boek. Moby dick ofzo, kijk samen naar free willy met ze (of niet) want jongens vissen vervelen moeten we niet willen. Ze hebben een heel bak met water tot hun beschikking als ze daar misbruik van gaan maken zijn we de sjaak 😂 (dan krijg je van die hangvissen, die lfs gaan beroven en ruitjes gaan intikken dat moet je niet willen)
 
Ik denk dat het zeker belangrijk is voor een vis zich bedreigd te voelen. De enige rede wat ons leven waarde bied is het feit dat het ieder moment kan eindigen. Dat er een begin en eind is en we elke dag moeten werken om verder te komen. You have to work to make it work.

Dat zelfde geld voor dieren ook. Als je hun spanning af neemt dan raken ze "verwend". Gewend aan het simpele en luie leven. Dat wat guppys doen aan de oppervlakte, is in de natuur killing voor ze. Als er iets is wat opvalt voor vogels is dat het wel. Guppys zijn gewoon doorgefokte kauwgomballen en dat is niet meer de natuur.

Zo zou je zelfs kunnen stellen dat een dier van de natuur af kan groeien, een dier kan af groeien van zn natuurlijke behoefdes, maar dat neemt problemen met zich mee.

Kijk naar een kat, die je niet buiten laat. Het word een binnenkat, zn nagels groeien te snel, te scherp. Maar de kat word lui, verveeld en vervelend. Hij moet ergens zn energie in kwijt. Hij zal opzoek gaan naar een doel in zn leven: het klieren van de mens 😂

Zo gaan vissen waarschijnlijk ooit de wereld overnemen uit verveling!
Maar zonder grap zullen er bij vissen ook dingen kunnen zijn die wij niet zo goed zien nu.
Maar net zoals monkeybarring bij hamsters kunnen vissen uit stress en vertoning dat glas een interessant object vinden om tegen aan te zwemmen.

Ik zou zeggen, geef de vis een boek. Moby dick ofzo, kijk samen naar free willy met ze (of niet) want jongens vissen vervelen moeten we niet willen. Ze hebben een heel bak met water tot hun beschikking als ze daar misbruik van gaan maken zijn we de sjaak 😂 (dan krijg je van die hangvissen, die lfs gaan beroven en ruitjes gaan intikken dat moet je niet willen)
Uhh Don, als ik dit zo lees lijkt het hoog tijd om een DON.LFS.wet te maken om Don en de LFS te beschermen. :juggle::sorry:
 
Uhh Don, als ik dit zo lees lijkt het hoog tijd om een DON.LFS.wet te maken om Don en de LFS te beschermen. :juggle::sorry:
Ik voel me erg belaagd door dieren tegenwoordig. Ben een paar dag geleden nog door een zwijn opgelicht dus ik ben een beetje chagrijnig misschien. Let niet op mij 😂
 
Dat wat guppys doen aan de oppervlakte, is in de natuur killing voor ze. Als er iets is wat opvalt voor vogels is dat het wel.
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze zoveel kindjes maken. Sommige dieren zijn zo dom dat ze alleen overleven door heeeel veeel voortplanten. Zo heb ik ook killivissen die zo nieuwsgierig zijn dat ze regelmatig in het bekertje komen waarmee ik watermonsters neem. Met dat gedrag word je in de natuur niet oud.

Guppys zijn gewoon doorgefokte kauwgomballen en dat is niet meer de natuur.
Die kleurtjes is wat wij doen voor de hobby. Maar daar hebben ze bij ons in de bak geen last van. Sluierstaarten of enorme wens vind ik weer een ander verhaal.

Kijk naar een kat, die je niet buiten laat. Het word een binnenkat, zn nagels groeien te snel, te scherp. Maar de kat word lui, verveeld en vervelend. Hij moet ergens zn energie in kwijt. Hij zal opzoek gaan naar een doel in zn leven: het klieren van de mens 😂
En dat is weer wel een duidelijk voorbeeld van het niet voorzien in de behoeften. Al heb je wel bepaalde rassen kat die het allemaal wel prima vinden in huis.
 

Terug
Bovenaan