Nieuwe dierenwet


don1262

Well-known member
Lid geworden
16 september 2022
Berichten
2,677
Hoi,

Ik wilde even een topic openen over de dierenwet, en wat hierin geschreven is. En wilde graag discussieren over vissen in de huidige dierenwet en alles wat daar in mis gaat.

Allereerst begin ik met de verkoop van vissen.
Het is namelijk verplicht voor een lfs schriftelijk informatie mee te geven bij de aankoop van een vis, ook is de lfs verplicht informatie over de gezondheidsstatus mee te leveren. Vooral indien er dingen op te merken zijn zoals kapotte vinnen bijvoorbeeld.

Ik heb nog niet gemerkt dat lfs zo iets toepassen, en zijn daarmee ook in overtreding.
Dat is ook gelijk het kromme van de dierenwet. Het lijken meer suggesties dan regels. En dit is nog niet eens een nieuwe regel.

Screenshot_2023-01-29-21-30-14-342_com.android.chrome.jpg


Het probleem met de huidige dierenwet is in mijn ogen, dat er veel regels zijn gemaakt die verplichten je aan zaken te houden. Alleen staat nergens geschreven wat deze zaken nou echt zijn.

Wat zijn natuurlijke behoefdes als niemand ze erkend. Wat is een schoon en veilig verblijf als niemand erkend wat dat is. En dat zorgt er voor dat niets te handhaven is in deze dierenwet.

Het was mooi geweest als de nieuwe dierenwet wat meer inhoud zou hebben maar een ingewikkelder en informatie-loos doorklikwebsite als dit heb ik nog nooit gezien. Wat is het toch een poppenkast show allemaal weer.
 
Als je een topic over de wet dieren goed wilt starten, is het handig om de wet dieren te lezen: https://wetten.overheid.nl/BWBR0030250/2022-12-22
Dan kun je er echt iets over zeggen.
De wet dieren is naar mijn inzien geen poppenkastshow. Dat doet de wet echt te kort. Je kunt het hebben over de wijze waarop toezicht wordt gehouden of over wat je mist, maar zonder wet dieren is het met het dierenwelzijn slecht gesteld. En natuurlijk kan alles beter.
 
Meestal hangt er onder een wet wel een regeling of een besluit met nadere uitwerking van de regels. Zoek maar eens op regeling en besluit houders van dieren.

Gr martin
 
Als je een topic over de wet dieren goed wilt starten, is het handig om de wet dieren te lezen: https://wetten.overheid.nl/BWBR0030250/2022-12-22
Dan kun je er echt iets over zeggen.
De wet dieren is naar mijn inzien geen poppenkastshow. Dat doet de wet echt te kort. Je kunt het hebben over de wijze waarop toezicht wordt gehouden of over wat je mist, maar zonder wet dieren is het met het dierenwelzijn slecht gesteld. En natuurlijk kan alles beter.
Tx! Ik ken de dierenwet al een aantal jaar inhoudelijk. En ik heb ook begrepen welke wijzigingen er gemaakt zijn onlangs. En ik ben ook bekend bij de problemen.

Deze pagina kon ik ff niets vinden maar uiteindelijk slaat het allemaal op het zelfde. Dit neemt niet weg dat lfs in mijn ogen zich niet goed aan de regelgeving houd en dat ik denk dat de wet erg gebrekkig is!
 
Wetten maken is een ding maar toezien op naleving is vaak veel lastiger denk ik en dat zal in de praktijk erg weinig gebeuren.
 
Is ook een handige volgorde, eerst dier kopen en dan informatie krijgen over de kosten en huisvestiging :)
Maar dit soort wetten is ook niet echt aan te beginnen, ga maar een informatie kaart maken voor 10000000 organismes die allemaal goede informatie bevatten.

Ik vind hamsters, pangasius en redtail catfish verbieden een goed begin
 
Ja, en daarom zetten ze vaak algemene regels in een wet en nadere regels in een regeling/ besluit of amvb. In de Wet Dieren is term intrinsieke waarde opgenomen in artikel 1.3 en hier valt veel onder. Het is dan aan de handhaver/ toezichthouder om in te schatten of deze waarde van het dier wordt aangetast. Een van de waardes is bijvoorbeeld: beperking van hun natuurlijk gedrag.

- de goudvis in een vissenkom
- uberhaupt vissen in een aquarium doen...

dit brengt iig genoeg stof om over te debatteren. ;)
 
Een hoop aquariumzaken zouden sowieso eens zich zelf in de spiegel moeten kijken wat en aan wie ze het verkopen.

Heb al zo vaak zaken gezien waar bij het geld veel belangrijker is dan het welzijn van de vis. Ergste was nog bij Wesdijk dat ze een roodstaart meerval een centimeter verkochten aan een vrouw van een jaar of 70 met een 60 liter bak. Toen ik er een opmerking over plaatsten werden ze nog boos ook.

Misschien dat ze iets kunnen invoeren als een vergunning voor het houden van bepaalde soorten? Van die "gemuteerde" vissen zoals sluierstaarten en flowerhorns moeten ze sowieso lekker mee stoppen te verkopen.
 
In de reptielenwereld gaat het wat anders. Als ik bijv. Kikkers koop krijg ik er een overdrachtformulier bij vd kweker/verkopende partij. Dat is volgens mij bij Papegaaien en andere beschermde vogels ook zo. Dit is het gevolg van CITES regelgeving.
 
Als er IEMAND is die ik niet vertrouw goede regelgeving te maken op het gebied van het houden van dieren dan is het wel zo'n pennenlikker van de overheid. Geen enkele ambtenaar heeft ook maar een halve kut verstand van zaken op dit gebied. En een expert in de arm nemen zijn ze kas te lui voor.
Dus wat dat betreft ben ik eerder blij dan verdrietig dat de wetgeving zo vaag is.

Kijk bijv. naar de recente wetwijziging op het gebied van houden van Betta en Goudvissen. Elke kom is nu verboden. Dus ook een kom van 20L. Maar een rechthoekige bak van 5L is als minimum gesteld. Poppenkast is *JUIST*.
 
Er was destijds een Huisdierenbijsluiter van het Platform Verantwoord Huisdierbezit, waar ik zelf nog aan heb meegewerkt, maar daar zie ik helaas nooit meer iets van in de winkels liggen…
 
heb je een bron? kommen zij gewoon te koop namelijk.
Ik kon zweren dat ik het voorbij zag komen, maar kan het inderdaad niet zo gauw terugvinden...
Maar zelfs als zo'n verbod er is heb je er geen kut aan, want dan is die kom morgen in de winkel een vaas en dan mag het weer wel...
 
Er zijn zoveel dieren die van onder de toonbank doorverkocht worden,
Lfs is toch ook de afkorting voor de dierenhandel.
Zwaar gat in de markt.
Sommige handelaren zijn zo gelikt dat zo,n 8erlijk verkooppraatje van ze, pas jaren later later doorprikt word.
Er zou een keuringsdienst van waarde-aflevering aan verspild kunnen worden.
 
Als er IEMAND is die ik niet vertrouw goede regelgeving te maken op het gebied van het houden van dieren dan is het wel zo'n pennenlikker van de overheid. Geen enkele ambtenaar heeft ook maar een halve kut verstand van zaken op dit gebied. En een expert in de arm nemen zijn ze kas te lui voor.
Wat een domme reactie. Ga eens kijken op een ministerie, of solliciteer als wetgevingsjurist als je 't beter denkt te kunnen.
 
Ja, en daarom zetten ze vaak algemene regels in een wet en nadere regels in een regeling/ besluit of amvb. In de Wet Dieren is term intrinsieke waarde opgenomen in artikel 1.3 en hier valt veel onder. Het is dan aan de handhaver/ toezichthouder om in te schatten of deze waarde van het dier wordt aangetast. Een van de waardes is bijvoorbeeld: beperking van hun natuurlijk gedrag.

- de goudvis in een vissenkom
- uberhaupt vissen in een aquarium doen...

dit brengt iig genoeg stof om over te debatteren. ;)
Ja weet niet ik vind het weinig debatteren waard 😂 als we echt zo stellig willen zeggen "dieren moeten hun natuurlijke behoefdes kunnen waarmaken" dan moeten we het stukje egoisme is loslaten en bedenken dat we fout bezig zijn, maar zo gauw er argumenten genoemt worden over waarom het in de huidige maatschappij bij lange na niet nageleefd kan worden kijken veel mensen weg. Als het stukje biefstuk maar oo het bord ligt in dat geval.

Misschien is het ook allemaal gewoon niet te doen allemaal
Ik vind hamsters, pangasius en redtail catfish verbieden een goed begin
Maar met zo iets is het in mijn ogen een goed begin
Als er IEMAND is die ik niet vertrouw goede regelgeving te maken op het gebied van het houden van dieren dan is het wel zo'n pennenlikker van de overheid
Maar het is ook net als of ze het allemaal niet zien ofzo. De tekorten en gebreken die er zijn

Maar misschien is dit uiteindelijk gewoon niet een wet waardig en is het aan iedereen zichzelf om de waardes en normes te bepalen wat gangbaar is of niet.
Al is dat compleet anders hoe een rechtstaat zou werken in mn ogen. Een soep zooitje van niets.

Het is ook eigenlijk gewoon wel zorgwekkend, een poll waar honderden duizenden mensen aan mee hebben gedaan, werd de vraag gesteld hoe veel vertrouwen is er in het rechtsysteem, en 80% zegt gewoon niet. Dan klopt er iets niet 🤔 betekend dat 20% voor alle 100% mag bepalen en 80% mag niets. Maar misschien komt daar dat stukje eigen verantwoordelijkheid ook vandaan. Die 80% moet wat he...

Ik weet in iedergeval wel dat ik niet eerder mn vissies afreken in de lfs als ik niet me vel afgehakte boomstam bedrukt met inkt krijg die mij moet inlichten over mn vis 😂

En ook de laatste keer dat ik vissen koop met kapotte vinnen, kunnen ze me nog zo boos aankijken als ik niet de vissen wil die zonder weerstand zich in hun netje laten vangen maar volgens mij mogen ze daar niet moeilijk over doen 🫣


Maar een rechthoekige bak van 5L is als minimum gesteld.
Was er niet een rede waarom rechthoekig minder stressvol zijn dan rond ofzo? Ik dacht ook zo iets gehoord te hebben

Er zijn zoveel dieren die van onder de toonbank doorverkocht worden,
Lfs is toch ook de afkorting voor de dierenhandel.
Zwaar gat in de markt.
Sommige handelaren zijn zo gelikt dat zo,n 8erlijk verkooppraatje van ze, pas jaren later later doorprikt word.
Er zou een keuringsdienst van waarde-aflevering aan verspild kunnen worden.
Met ze alle naar Tim Hofman stappen #BOOS tegenwoordig is dat dé manier om iets aan te kaarten 😂 dan stuur ik namens elke vis een nieuwe mail want die zijn ook boos😁
 
Wat een domme reactie. Ga eens kijken op een ministerie, of solliciteer als wetgevingsjurist als je 't beter denkt te kunnen.
Beetje maffe opmerking van je kees, denk dat allemaal wel eens beter denken te weten en we ook nog wel eens gelijk hebben ook. Maar dat betekent niet gelijk dat we het werk over hoeven te nemen. Als het ministerie niet kan toegeven fouten te maken is het ook geen goedde ministerie, fouten maken blijft gewoon menselijk en als je met oogkleppen op doet als of fouten niet bestaat ben je als ministerie slecht bezig.
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is, dat als er een probleem is wat er duidelijk is, wat gaan we er aan doen. Ik bedoel. Er word al gezegd solliciteer als wetgevingsjurist maar is dat de oplossing dan? Als we het echt beter denken te weten.. what to do🤔

ik dacht vooral een beetje awareness te maken vandaar dit topic! Maar is dat dan wat me moeten doen... Hoe "pakken we die macht'
Tegenwoordig moet iets "viral" gaan of de "topic van de dag" worden om een beetje licht te krijgen. Want het probleem bestaat gewoon niet als bijna niemand kijkt of het wilt zien.

Maar ik vraag me wel eens af, hoeveel ziet het niet, en hoeveel WIL het gewoon niet zien 😅

Leven is: regels maken en ze breken, problemen maken en ze weer oplossen. Leven is gewoon een bezigheidstherapie volgens mij 😂 soms voel ik me net een kudde dodo's kijkend naar een tenniswedstrijd🤪
 
Beetje maffe opmerking van je kees, denk dat allemaal wel eens beter denken te weten en we ook nog wel eens gelijk hebben ook. Maar dat betekent niet gelijk dat we het werk over hoeven te nemen. Als het ministerie niet kan toegeven fouten te maken is het ook geen goedde ministerie, fouten maken blijft gewoon menselijk en als je met oogkleppen op doet als of fouten niet bestaat ben je als ministerie slecht bezig.
Het probleem is, dat als er een probleem is wat er duidelijk is, wat gaan we er aan doen. Ik bedoel. Er word al gezegd solliciteer als wetgevingsjurist maar is dat de oplossing dan? Als we het echt beter denken te weten.. what to do🤔
Het is de toon die de muziek maakt. Mijn reactie was gericht op degene die denkt dat 'pennenlikkers' er geen verstand van hebben. Ik ben toevallig zelf een pennenlikker (alleen niet m.b.t. dieren), maar mét verstand van dierenzaken. Het is nooit leuk om dit soort kortzichtige onzin te lezen over collega's.
 
Het is de toon die de muziek maakt. Mijn reactie was gericht op degene die denkt dat 'pennenlikkers' er geen verstand van hebben. Ik ben toevallig zelf een pennenlikker (alleen niet m.b.t. dieren), maar mét verstand van dierenzaken. Het is nooit leuk om dit soort kortzichtige onzin te lezen over collega's.
Ik snap je redenatie hoor maar ja niet alleen hier maar bv ook in de zorg worden vaak besluiten genomen door mensen die niet echt veel verstand ervan hebben of in de praktijk niet genoeg info inwinnen om te zien of iets goed en voldoende werkt. Er zijn tal van voorbeelden te noemen waarbij men achteraf zegt dat had toch anders gemoeten.
Veelal is de intentie goed maar pakt het in de praktijk anders uit.
 
Het is de toon die de muziek maakt. Mijn reactie was gericht op degene die denkt dat 'pennenlikkers' er geen verstand van hebben. Ik ben toevallig zelf een pennenlikker (alleen niet m.b.t. dieren), maar mét verstand van dierenzaken. Het is nooit leuk om dit soort kortzichtige onzin te lezen over collega's.
This een uitspraak die denk ik niet te letterlijk genomen hoeft te worden. Met pennelikkers worden eenmaal de mensen die er op aangewezen het dergelijke te schrijven, en met geen verstand word er bedoeld dat er gewoon grove fouten gemaakt worden.

Ik denk dat er niemand zo goed kan mee praten over wat het betekent een pennelikker te zijn als jij als ik het zo goed hoor en zonder er iets negatiefs over te bedoelen te zeggen we hebben ze nodig, als we het zelf hadden moeten doen en jullie niet hadden hadden we er nooit zo iets van kunnen maken, het word niet zomaar door jullie gedaan natuurlijk! 😀

We zijn zo als mens dat we allemaal een vinger moeten wijzen want onszelf aan kijken is soms nief voldoende. Ik wou dat ik de macht in mezelf had alles in de wereld te veranderen zoals ik zou denken dat goed zou zijn maar dan zou het nog niet goed zijn in iedereens ogen laat staan dat ik alles kan en weet. Daar hebben we elkaar voor. Ben ik toch ook wel blij voor althans.

Misschien is het gewoon zoals het is allemaal. Willen we allemaal beter terwijl het beste niet bestaat. Is niet makkelijk een land vol 17.5 miljoen meningen en ervaringen. Kijk ik toch op naar een mierenkolonie. En dat zonder een enkele wet op papier 😂 misschien is dat de oplossing 🤔
 
Hoi,

Ik wilde even een topic openen over de dierenwet, en wat hierin geschreven is. En wilde graag discussieren over vissen in de huidige dierenwet en alles wat daar in mis gaat.

Allereerst begin ik met de verkoop van vissen.
Het is namelijk verplicht voor een lfs schriftelijk informatie mee te geven bij de aankoop van een vis, ook is de lfs verplicht informatie over de gezondheidsstatus mee te leveren. Vooral indien er dingen op te merken zijn zoals kapotte vinnen bijvoorbeeld.

Ik heb nog niet gemerkt dat lfs zo iets toepassen, en zijn daarmee ook in overtreding.
Dat is ook gelijk het kromme van de dierenwet. Het lijken meer suggesties dan regels. En dit is nog niet eens een nieuwe regel.

Bekijk bijlage 355615

Het probleem met de huidige dierenwet is in mijn ogen, dat er veel regels zijn gemaakt die verplichten je aan zaken te houden. Alleen staat nergens geschreven wat deze zaken nou echt zijn.

Wat zijn natuurlijke behoefdes als niemand ze erkend. Wat is een schoon en veilig verblijf als niemand erkend wat dat is. En dat zorgt er voor dat niets te handhaven is in deze dierenwet.

Het was mooi geweest als de nieuwe dierenwet wat meer inhoud zou hebben maar een ingewikkelder en informatie-loos doorklikwebsite als dit heb ik nog nooit gezien. Wat is het toch een poppenkast show allemaal weer.
Binnen de relevante retail moet men ook over het juiste certificaat beschikken (wat eerlijk gezegd mijns inziens niet eens voldoet). Aangezien ik er genoeg op- en aanmerkingen over kan maken wat er zoal in de lesmaterie wordt weergegeven. Dus binnen mijn optiek zegt iemand met zo'n certificaat niet echt veel. Maar veel van het lesmaterie is vrij generaal. Waarbij je niet alles kunt toepassen bij bepaalde vissoorten. Daar zouden ze wat mij betreft wel meer op kunnen letten. Het is letterlijk overgenomen uit commerciële boekwerken. Ondankls dat het een officieel certificaat betreft, noem ik iemand eerlijk gezegd nog niet vakbekwaam. Maar een dergelijk certificaat moet behaald worden voor ieder soort dier die men in de verkoop heeft. Ook ik heb als hobbykweker die ze op beurzen aanbiedt ermee te maken.
heb je een bron? kommen zij gewoon te koop namelijk.
Viskommen mogen nog steeds verkocht worden binnen Nederland doch veelal worden ze nu voor decoratieve doeleinden gebruikt.
Lfs is toch ook de afkorting voor de dierenhandel
Nee, lfs staat voor local fish store.
 
Dat is ook wat mij bijstaat en rondjes zwemmen zou minder goed zijn.
Ik zit er zo overna te denken en ik snap wel denk ik waar dit vandaan komt.
Als ik kijk naar de hamsterwereld dan denk ik dat traliekooien bijvoorbeeld verkeerd gedrag aan kan leren.

Hamsters gaan apenkooien en tralie knagen, een doorsnee persoon zou denken leuk nou en. Alleen ik heb ondertussen geleerd dat het gedragingen zijn die vanuit stress ontstaan. Het word een soort tick. Met grote gevolgen want zn tanden en neus gaan kapot door het knagen, en als hij verkeerd valt bij het apenkooien breken de poten en is ie verminkt.

Te kleine kooien word steeds bekender als oorzaak van dit gedrag. Hoewel de traliekooien dit ook alleen maar mogelijk maakt.

Bij vissen en vooral de goudvis in kleine kom zou best dit ook zo kunnen hebben in een ronde kom.
Het zou best kunnen dat vissen zichzelf gedragingen aanleren ivm stress zoals het tegen het glas aan zwemmen en schuren als of ze jeuk hebben zoals mijn vis dan nu ook doet steeds. En dus ook vissen een gedrag aan leren door rondjes te zwemmen als een soort tick. En dat daarom vooral de ronde kommen zijn aangepakt.
 
Binnen de relevante retail moet men ook over het juiste certificaat beschikken (wat eerlijk gezegd mijns inziens niet eens voldoet). Aangezien ik er genoeg op- en aanmerkingen over kan maken wat er zoal in de lesmaterie wordt weergegeven. Dus binnen mijn optiek zegt iemand met zo'n certificaat niet echt veel. Maar veel van het lesmaterie is vrij generaal. Waarbij je niet alles kunt toepassen bij bepaalde vissoorten. Daar zouden ze wat mij betreft wel meer op kunnen letten. Het is letterlijk overgenomen uit commerciële boekwerken. Ondankls dat het een officieel certificaat betreft, noem ik iemand eerlijk gezegd nog niet vakbekwaam. Maar een dergelijk certificaat moet behaald worden voor ieder soort dier die men in de verkoop heeft. Ook ik heb als hobbykweker die ze op beurzen aanbiedt ermee te maken.

Viskommen mogen nog steeds verkocht worden binnen Nederland doch veelal worden ze nu voor decoratieve doeleinden gebruikt.

Nee, lfs staat voor local fish store.
Vakbekwaam kan je natuurlijk ook alleen echt zijn met de benodigde ervaring dat is sowieso een dingetje, denk ook dat zn certificaat ook nooit echt vakbekwaamheid kan verifiëren maar meer iets zegt over de tijd die er zogenaamd aan besteed is. In mijn ogen althans. Daarom vind ik mijzelf ook doktor professor de onderzoeker ik mis alleen het papiertje 😂 als ik net zo veel aandacht gaf aan de dingen die wel belangrijk hadden moeten zijn stond ik althans heel ergens anders in het leven 🤔 ik heb meer informatie en weet meer over zee aquariums (waar ik totaal niets aan heb want ik heb er geen) dan de huidige status van mn afwas in mn keuken laat ik het zo stellen 😂
 
De ronde kommen zijn meer aangepakt niet zo zeer omdat ze domweg rond zijn. Het heeft te maken met het feit dat de bovenkant van een ronde bak doorgaans kleiner is t.o.v. het meest brede gedeelte (midden van de bak). Hierdoor is het zuurstofoppervlak kleiner te noemen. Hetgeen ook voor de uitwisseling van gassen niet bevordelijk is. De gassen blijven als het ware nog in de bak hangen i.p.v. dat ze goed weg kunnen komen.

Het feit dat het glas rond is, is feitelijk niet nadelig voor een vis. Vissen kunnen zich stoten aan gebogen glas zowel aan een vlak stuk glas. Juist als het een vis betreft die nogal regelmatig tegen vlakken aanstoot, zou ik al zonder meer voor gebogen glas gaan.
 
Vakbekwaam kan je natuurlijk ook alleen echt zijn met de benodigde ervaring dat is sowieso een dingetje, denk ook dat zn certificaat ook nooit echt vakbekwaamheid kan verifiëren maar meer iets zegt over de tijd die er zogenaamd aan besteed is.
Dat bedoel ik dus. Maar goed, van bovenaf willen ze dat nu eenmaal dat dat papiertje m.b.t dierenhandel aanwezig is. En dan pas wordt men zogenaamd vakbekwaam genoemd. Ik kijk er echt anders tegenaan. En velen zullen van hetzelfde gediend zijn als ik dat doe. En de prijs van de cursus staat niet in verhouding met de kwaliteit van de lesstof. En of dat bewust is gedaan om maar zoveel mogelijk hobbykwekers ervan te weerhouden? Dat zal een vraag zijn doch heb ik daar zo wel mijn ideeën over.
Daarom vind ik mijzelf ook doktor professor de onderzoeker ik mis alleen het papiertje
Dat vind ik heel goed bewoord. Er zijn velen onder ons die meer weten dan wat men aan lesstof aanbiedt om dit certificaat te gaan behalen.
 
I
De ronde kommen zijn meer aangepakt niet zo zeer omdat ze domweg rond zijn. Het heeft te maken met het feit dat de bovenkant van een ronde bak doorgaans kleiner is t.o.v. het meest brede gedeelte (midden van de bak). Hierdoor is het zuurstofoppervlak kleiner te noemen. Hetgeen ook voor de uitwisseling van gassen niet bevordelijk is. De gassen blijven als het ware nog in de bak hangen i.p.v. dat ze goed weg kunnen komen.

Het feit dat het glas rond is, is feitelijk niet nadelig voor een vis. Vissen kunnen zich stoten aan gebogen glas zowel aan een vlak stuk glas. Juist als het een vis betreft die nogal regelmatig tegen vlakken aanstoot, zou ik al zonder meer voor gebogen glas gaan.
Het niet zo dat het rond zwemmen een soort tick gaat worden wat de ronde kom ten opzichte van de vierkante bak bevorderd? Een zuurstofsteentje zou natuurlijk al iets helpen maar als gassen blijven hangen heb je wel een probleem natuurlijk ..

Maar dan heb je planten en dingen in je aquarium die ook gassen onder de bladeren kunnen vast houden is dat niet net zo schadelijk? En hoeveel opening tenopzichte per liter is aan te bevelen dan, betekend dat dan ook niet dat een extra hoge bak niet ook een probleem is? Ik bedoel een kommetje van 5l hoeveel oppervlakte heeft dat echt nodig.. het is niet dat je er 5 goudvissen in stopt natuurlijk en ik hoop er geen. Maar een paar rijstvisjes ofzo...

Het klinkt ergens een logisch argument maar ergens ook weer niet.. maar dat ligt niet aan jou maar aan de regel die zo onderbouwd is denk ik
 
Dat bedoel ik dus. Maar goed, van bovenaf willen ze dat nu eenmaal dat dat papiertje m.b.t dierenhandel aanwezig is. En dan pas wordt men zogenaamd vakbekwaam genoemd. Ik kijk er echt anders tegenaan. En velen zullen van hetzelfde gediend zijn als ik dat doe. En de prijs van de cursus staat niet in verhouding met de kwaliteit van de lesstof. En of dat bewust is gedaan om maar zoveel mogelijk hobbykwekers ervan te weerhouden? Dat zal een vraag zijn doch heb ik daar zo wel mijn ideeën over.

Dat vind ik heel goed bewoord. Er zijn velen onder ons die meer weten dan wat men aan lesstof aanbiedt om dit certificaat te gaan behalen.
Dat is wel overal zo maar ik denk bij dat soort cursussen nog meer maar dat is gewoon geld geld en nog meer geld dat zie je overal terug. Zolang mensen het het geld waard vinden gaan mensen dat soort prijzen hanteren. Ze kunnen al geen grip krijgen op het reguliere onderwijs laat staan bij zulke dingen.

De laatste 6 jaar "onderwijs" die ik heb gehad bestond alleen maar uit proefperiodes en onderzoeken van leersystemen die faalde net zolang tot mijn aandacht en motivatie verloor.

This toch maar een hele opgave van je dat je daar allemaal door heen bent gekomen met wat je neer hebt gezet ik heb het nog niet na gedaan 🤪 ik mag nog een papiertje van iets halen tot nu toe worden er vooral stempels op me hoofd gedrukt 🤔
 
Sorry, heb nu ff bezoek...
Maar dit geef ik even als voorbeeld. Vergelijk een ronde vissenkom maar met een wijnglas. Het volglazen bak zoals hier weergegeven is dan het beste. Dan heb je een volledge uitwisseling. Bij een rond gebeuren blijft het gas nog eerst hangen. Zoals met het boeket van een wijn in een wijnglas tot z'n recht laat komen. Het blijft deels in het glas hangen.
best surface for oxygen and gas exchange.jpg
 
Het is de toon die de muziek maakt. Mijn reactie was gericht op degene die denkt dat 'pennenlikkers' er geen verstand van hebben. Ik ben toevallig zelf een pennenlikker (alleen niet m.b.t. dieren), maar mét verstand van dierenzaken. Het is nooit leuk om dit soort kortzichtige onzin te lezen over collega's.
Neem het niet te persoonlijk.
Kortgezegd wordt er op elk gebied, niet enkel op gebied van houden van dieren, wetgeving gemaakt door voornamelijk mensen die geen zak verstand van de zaken hebben waarover ze moeten beslissen.

Nee, ik ben geen jurist. Ik heb geen verstand van jargon wetgeving. Maar de jurist mag wel wetgeving opstellen terwijl hij of zij niet eens weet wat het dier is waar de wet over wordt geschreven.
...of over brandstofvoertuigen...of over veehouderij...of-

Komt allemaal neer op de juiste mensen om advies vragen, en niet enkel de "experts" die worden betaald om lulpraat te verkopen zodat brandstofvoertuigen per '35 niet meer worden verkocht zodat de investeerder meer van zijn elektrische auto's die striktgenomen veel slechter zijn voor mens en milieu kan slijten.

Furieus wordt ik wanneer je voor de zoveelstekeer een tweedekamerlid met een slappe grijns een boer ziet vertellen dat ie praktisch gezien zijn bedrijf kan sluiten, terwijl dezelfde politicus achter de rug van de belastingbetaler om nog wat steekpenningen van tata steel aanneemt om die lekker de Hollandse waterwegen en lucht nog eens wat langer zonder tegenwind te laten vervuilen.

Doet elke pennenlikker dat? Nee. Maar die houden wel steevast het hoofd laag en worden dan boos als men daar terecht klaar mee is.

Niks persoonlijke tegen jou, maar het systeem is van binnenuit zwart van het rot. En de normale burger is keer op keer kind van de rekening.
 
Sorry, heb nu ff bezoek...
Maar dit geef ik even als voorbeeld. Vergelijk een ronde vissenkom maar met een wijnglas. Het volglazen bak zoals hier weergegeven is dan het beste. Dan heb je een volledge uitwisseling. Bij een rond gebeuren blijft het gas nog eerst hangen. Zoals met het boeket van een wijn in een wijnglas tot z'n recht laat komen. Het blijft deels in het glas hangen.
Bekijk bijlage 355658
Dit is zeker waar, maar een 20l kom heeft meer oppervlakte voor gasuitwisseling dan een 5l nano aquarium. Maar mer dat soort variabelen wordt met wetgeving zelden rekening gehouden.
 
Wetgeving maken is vooral iets voor een jurist.
die heeft zeker wel verstand van zijn vak dat is echter een ander vak dan het onderwerp waar de desbetreffende wet over gaat.

Als je vissenkommen wilt verbieden moet je een waterdichte beschrijving maken van wat een vissenkom is.
Dat lijkt simpel maar probeer het eens zo te doen dat met een kleine wijziging de beschrijving niet meer klopt terwijl het praktische eigenlijk geen verschil maakt.

Het is veel simpeler om een verblijft vast te leggen dat wel is toegestaan en de rest te verbieden.
 

Terug
Bovenaan