Nieuwe aquatlantis splendid 100 van Marc76


Er word gezegd dat ancistrussen geen algen eten maar dat is niet waar, ik heb in de afgelopen jaren ladingen ancistrussen verkocht (wij kweekten ze) en iedereen die een ancistrus had gekocht had nooit groene ruiten, zou geen koppel nemen want ze kweken erg makkelijk en de jonkies kwijtraken lukt vaak niet
 
Er word gezegd dat ancistrussen geen algen eten maar dat is niet waar, ik heb in de afgelopen jaren ladingen ancistrussen verkocht (wij kweekten ze) en iedereen die een ancistrus had gekocht had nooit groene ruiten, zou geen koppel nemen want ze kweken erg makkelijk en de jonkies kwijtraken lukt vaak niet
Heb even wat info opgezocht over deze vis,
staat dat je best geen grindbodem gebruikt i.v.m. graafgedrag enz...
Ik heb een grindbodem,zijn er zo nog andere soorten vissen die ik eventueel wel erin zou kunnen zetten?
 
Heb even wat info opgezocht over deze vis,
staat dat je best geen grindbodem gebruikt i.v.m. graafgedrag enz...
Ik heb een grindbodem,zijn er zo nog andere soorten vissen die ik eventueel wel erin zou kunnen zetten?
Dan heb je verkeerde info opgedaan, ancistrussen graven niet in de bodem dat doen corydoras, wel zal je wat legholen in je bak moeten nemen zodat de ancistrus een schuilplek heeft
 
Ik heb een nitraat N03 en een fosfaat P04 druppeltest van sera gehaald.
Zo juist dan ook een meting gedaan.
De nitraat is 15mg/l wat volgens wat ik kan vinden goed is.
In de handleiding van de test staat max 50mg/l en bij bv aquariumfans.nl zeggen ze max 20mg/l aanhouden.
De fosfaat is 1mg/l,
in de handleiding staat niet hoger dan 1mg/l,op aquariumfans staat max 0.5mg/l aanhouden.
Dan is mijn fosfaat dus aan de hoge kant,en de nitraat goed?
Ik ga het aquarium vandaag nog een onderhoudje geven en dan meet ik de waardes vanavond nog eens.
Ik wou een plantenvoeding aanschaffen zoals bv all in one van plantedbox,
hier zit ook nitraat fosfaat enz in,
dus in principe ook niet geschikt voor mij aangezien ik dan nog meer fosfaat ga toevoegen terwijl die al te hoog is?

Ik weet,vele vragen,maar zoveel nieuwe info en zou het graag ook allemaal willen leren,
dan pas kan je ten volle van je bak genieten he,als alles mooi en probleemloos draaid.....
 
Kijk niet teveel naar de cijfers want mensen die de EI volgen voegen per week al 20 en mg toe en zitten daarna vaak op 30-40 mg nitraat en zo n 3-4 mg fosfaat.
Ik denk dat je met jouw waarden prima zit hoor.
 
Kijk niet teveel naar de cijfers want mensen die de EI volgen voegen per week al 20 en mg toe en zitten daarna vaak op 30-40 mg nitraat en zo n 3-4 mg fosfaat.
Ik denk dat je met jouw waarden prima zit hoor.
Oke,als de waardes goed zijn,
waar kan het dan nog aan liggen dat ik algen op het glas krijg?
 
Dan heb je verkeerde info opgedaan, ancistrussen graven niet in de bodem dat doen corydoras, wel zal je wat legholen in je bak moeten nemen zodat de ancistrus een schuilplek heeft
Ik zie dat er op 2dehands site redelijk wat van deze vissen worden aangeboden aan een gemiddelde prijs van 7 euro.
Ook tal van kleuren,wildkleur,rood,wit,albino,...doen ze allemaal hetzelfde?
Kan de ancistrus alleen in de bak of moeten ze met meer zijn?
Ik zie iemand die ze aanbied en erbij heeft staan 1 vrouw met 2 mannetjes nemen.
Een ander bied ze aan min 5 stuks meenemen,
kan die ook alleen zitten?
 
Oke,als de waardes goed zijn,
waar kan het dan nog aan liggen dat ik algen op het glas krijg?
Ik denk dat je dan wellicht te weinig co2 hebt als het puntalg is. Dit zie je vaak bij een po4 en/of co2 tekort.
 
Ik denk dat je dan wellicht te weinig co2 hebt als het puntalg is. Dit zie je vaak bij een po4 en/of co2 tekort.
een co2 installatie heb ik niet,dus daar kan ik dan niet veel aan veranderen.
 
een co2 installatie heb ik niet,dus daar kan ik dan niet veel aan veranderen.
CO2 is een stukje van je plantenvoeding en in jouw geval mogelijk de remmende factor omdat het voor jouw bak wellicht niet voldoende aanwezig is.
Ik heb hier jaren bakken gehad met een zeer laag CO2. Mijn maatregel was met erg weinig licht werken. Bj weinig licht is er minder groei en dus ook minder vraag naar voedingsstoffen zoals CO2.
Natuurlijk moeten hiervoor wel je planten geschikt zijn, niet alle planten komen weg met een zwakker verlichting.
 
Ik zie dat er op 2dehands site redelijk wat van deze vissen worden aangeboden aan een gemiddelde prijs van 7 euro.
Ook tal van kleuren,wildkleur,rood,wit,albino,...doen ze allemaal hetzelfde?
Kan de ancistrus alleen in de bak of moeten ze met meer zijn?
Ik zie iemand die ze aanbied en erbij heeft staan 1 vrouw met 2 mannetjes nemen.
Een ander bied ze aan min 5 stuks meenemen,
kan die ook alleen zitten?
Ja die minimale afname is met een reden: ze raken ze anders niet kwijt, ik zou toch even wat verder zoeken en slechts 1 ancistrus nemen want je raakt de jonkies aan de straatstenen niet kwijt.
En ja alle ancistrussen doen hetzelfde
 
Ja die minimale afname is met een reden: ze raken ze anders niet kwijt, ik zou toch even wat verder zoeken en slechts 1 ancistrus nemen want je raakt de jonkies aan de straatstenen niet kwijt.
En ja alle ancistrussen doen hetzelfde
Oke bedankt.
Dan zoek ik iemand die er mij 1 wil verkopen.
 
CO2 is een stukje van je plantenvoeding en in jouw geval mogelijk de remmende factor omdat het voor jouw bak wellicht niet voldoende aanwezig is.
Ik heb hier jaren bakken gehad met een zeer laag CO2. Mijn maatregel was met erg weinig licht werken. Bj weinig licht is er minder groei en dus ook minder vraag naar voedingsstoffen zoals CO2.
Natuurlijk moeten hiervoor wel je planten geschikt zijn, niet alle planten komen weg met een zwakker verlichting.
Ik ga vandaag eens de verlichting wat dimmen.
Ga de controller op 80% zetten,eens kijken wat dat doet met de lichtsterkte.
In mijn vorig kleiner aquarium stond de controller trouwens ook op 80% ingesteld.
Bedankt voor je info (y)
 
Met een man of 3 gestuurd hier in mijn omgeving maar dus niemand verkoopt 1 ancistrus he (n)
Maar maakt niet uit,
komende week ga ik naar de LFS voor een fles plantenvoeding en een nieuwe voorfilter voor in mijn biobox.
Hij verkoopt die ook,weet alleen niet welke hij op voorraad heeft qua kleur enz...
Ik neem er gewoon 1 van daar mee,heb ik mss nog wat keuze :)

Ik heb ondertussen een heleboel kleintjes in de bak zitten,
overal komen ze te voorschijn als ik ze voer.
vind ik super,in mijn kleiner bakje zag ik ze niet zo snel/goed.

Fijne avond .....
 
Enkele van de kleintjes,
Het zullen platy's en/of zwaarddrager zijn..
20220906_181631.jpg


20220906_181720.jpg
20220906_181314.jpg
 
Deze dames hebben ook weer een buikje wat op springen staat.
20220909_182205.jpg
 
Vandaag ook naar de LFS geweest.
Ik heb die ancistrus nog even achterwege gelaten.
Heb nu wel een all in one pantenvoeding van plantedbox i.p.v. de gebruikelijke hsaqua voeding.
Ook een nieuw wattenpatroon (voorfilter) gekocht.
De oude ga ik open maken en kijken of ik er niet zelf wat watten in krijg,
heb hier een hele zak filterwatten van superfish liggen,ik heb die eens gekregen van iemand,
zou ik deze daarvoor kunnen gebruiken?
 
Vandaag ook naar de LFS geweest.
Ik heb die ancistrus nog even achterwege gelaten.
Heb nu wel een all in one pantenvoeding van plantedbox i.p.v. de gebruikelijke hsaqua voeding.
Ook een nieuw wattenpatroon (voorfilter) gekocht.
De oude ga ik open maken en kijken of ik er niet zelf wat watten in krijg,
heb hier een hele zak filterwatten van superfish liggen,ik heb die eens gekregen van iemand,
zou ik deze daarvoor kunnen gebruiken?
Jij gebruikt de Biobox toch?
Waar ligt het wattenpatroon, boven op? Ik weet niet hoe het filter er van binnen uit ziet maar kun je geen pluk filterwatten los in het filter leggen?
Je kunt die patronen wel open krijgen, met een dremeltje bijvoorbeeld. En dan inderdaad eigen watten, bv die van Superfish, erin.
 
Hier in de biobox gewoon een biologische vulling en daar los bovenop watten. Werkt helemaal prima en scheelt elke keer van die cassettes te kopen, dat weiger ik. Losse watten doen hetzelfde en zo filter ik de andere bak ook, losse watten bovenin het filter
 
Jij gebruikt de Biobox toch?
Waar ligt het wattenpatroon, boven op? Ik weet niet hoe het filter er van binnen uit ziet maar kun je geen pluk filterwatten los in het filter leggen?
Je kunt die patronen wel open krijgen, met een dremeltje bijvoorbeeld. En dan inderdaad eigen watten, bv die van Superfish, erin.
Ja de biobox 2.
Ik was dat hier in een topic tegen gekomen dat je die bakjes kan open maken en er zelf watten instoppen.
Het wattenpatroon ligt helemaal bovenaan en is de voorfilter,
hiervoor word aangegeven dat hij iedere 2 weken vervangen dient te worden.
Ik heb er een week geleden naar gekeken,
die wat er nu inzit is een vuil,platgedrukt en misvormd hoopje geworden,
morgen stop ik de nieuwe erin (y)
 
Hier in de biobox gewoon een biologische vulling en daar los bovenop watten. Werkt helemaal prima en scheelt elke keer van die cassettes te kopen, dat weiger ik. Losse watten doen hetzelfde en zo filter ik de andere bak ook, losse watten bovenin het filter
Jij gebruikt dan geen enkele cassette?
Ook niet de aquaclay enz?
Dus als ik het goed begrijp doe je op de plaats waar je de cassettes inschuift een filtervulling met daar bovenop een laag filterwatten?
 
Jij gebruikt dan geen enkele cassette?
Ook niet de aquaclay enz?
Dus als ik het goed begrijp doe je op de plaats waar je de cassettes inschuift een filtervulling met daar bovenop een laag filterwatten?
Nee hoor. Gewoon keramische vulling in een wasnetje (rits eraf geknipt) en die zitten in het filter. Had het eerst los en dat werkt ook prima, maar krijg je er niet makkelijk uit als je het een keer uit wilt spoelen. Daar bovenop gewoon los de filterwatten

20220910_205734.jpg
 
Vandaag mijn bakje weer netjes gemaakt,doe dat ieder weekend,
zo staat hij er altijd netjes bij (y)
Heb ook voor het eerst sinds de bak draait de voorfilter vervangen,
lijkt iets meer stroming te zijn nu.
Voor de plantjes heb ik nu een all in one voeding,
die hebben ze ook voor het eerst gehad,
eens benieuwd hoe ze het daarop gaan doen t.o.v. die hsaqua floracarbo.
Ook heb ik de fosFaat en nitraat nog eens gemeten,dit heb ik vanmorgen gedaan,
voor dat ik de bak onder handen had genomen.
Nitraat was 10 a 15mg/l en fosfaat 1mg/l
Verder gaat alles nog goed,er zit wat alg in maar weinig,
wekelijks klein beetje groen op het glas,hopelijk kan ik dat zo houden.

Fijne avond verder...
 
Foto van een maand geleden,plantjes zijn al een stukje groter nu.
20220805_185150.jpg
 
Dat is erg hard gegroeid.
 
Dat is erg hard gegroeid.
Ik vind het mooi nu het wat meer begroeid is,
binnenkort zal ik het schaartje erbij kunnen nemen :D
 
Mooie bak ! Heb je hele topic doorgelezen want heb ook wat last van alg en de ene plant die beter groeit dan de andere. Het is wat zoeken hè. Maar net goed, is echt een hobby die je aandacht vraagt. Succes verder.
 
Mooie bak ! Heb je hele topic doorgelezen want heb ook wat last van alg en de ene plant die beter groeit dan de andere. Het is wat zoeken hè. Maar net goed, is echt een hobby die je aandacht vraagt. Succes verder.
Bedankt.

Ja,het is net zomaar even en aquarium neerzetten en klaar.
Er komt veel bij kijken wil je het een beetje fatsoenlijk doen.
En zoals je zegt,het is wat zoeken,alles moet wat op elkaar afgestemd zijn he.
Jij ook succes met je bak.
 
Ik heb de filtercassette (voorfilter) van de biobox open gemaakt,
dat ging vrij gemakkelijk met een tangetje.
Nu staat op die zak filterwatten wat ik heb goed spoelen voor gebruik.
Zou ik die mss best op voorhand spoelen en dan laten drogen alvorens ik ze in de cassette duw?
Of gewoon vol duwen en dan spoelen?
 
Dat staat er niet voor niks op, dus altijd goed spoelen
Ja weet ik,maar de vraag was eigenlijk of ik niet gewoon op voorhand zo'n stuk filterwatten kan spoelen en dan laten drogen,
alvorens ze in het bakje te duwen,dan zijn ze eigenlijk al gespoeld alvorens ik ze ga gebruiken.
 

Terug
Bovenaan