Nieuw zeewater avontuur 120*60*55


mini-fred

Well-known member
Lid geworden
23 mei 2011
Berichten
1,667
Leeftijd
36
Locatie
almere-stad
Na een aantal zee bakken gehad te hebben (de laatste x 1000l) ben ik er een jaartje uit geweest...

Na een weekendje Duitsland besloten eens bij zoozajac te gaan kijken, en eigenlijk direct besloten, er moet een zee bak komen..

Nu 2 dagen later, hebben we gescoord:
Aquarium / sump
Verlichting (ati Sirius x6)

De bak is zover ik weet helemaal kaal, dus echt alleen het glaswerk en meubel, al het leidingwerk e.d. is afwezig en zullen we zelf moeten gaan fabriceren.


Ik neem jullie graag mee op reis van letterlijk a tot z hoe we hier iets van gaan proberen te maken!
 
Leuk zeg! Ben benieuwd, Zoo zajac ook een erg bijzondere zaak overigens:DD
 
ben erg benieuwd wat je er van gaat maken, veel knutsel plezier alvast
 
Waarom heb je niet gekozen voor bv een RedSea van die inhoudt en die helemaal compleet is met de leidingen?
 
Waarom heb je niet gekozen voor bv een RedSea van die inhoudt en die helemaal compleet is met de leidingen?
Omdat ik in eerste instantie de kwaliteit van redsea niet geweldig vind, ik zocht een gebruikte in eerste instantie en vrijwel elke reefer anders dan de 170 heeft het probleem dat ze te schraal ge kit zijn, en daardoor voorruiten loslaten met alle gevolgen van dien...

De kwaliteit van een goede opmaat bak (cristallo / aquaja / diamond / aqualife) is vele malen beter, en nieuw eigenlijk gelijk geprijsd..

Ik ging in eerste instantie voor een zwarte aquaja diamond line 535, bak/sump met idd ook leiding werk, maar kreeg na 3 winkels bellen, ineens een berichtje van iemand die een 120/60/50 hadden, die ik voor nagenoeg gratis kon ophalen, indien ik dat vandaag doe..

Dit scheelt ongeveer 1400€ (leiding werk spullen meegerekend)
 
Bijkomend voordeel is dat ik zometeen kan gaan bedenken wat ik exact wil aan schuimer,/reactor e.d. en kan ik eventueel de opvoer aftakken naar alles zodat ik met 1 pomp alles kan voeden.. ipv 3 verschillende kleine dinge
 
Omdat ik in eerste instantie de kwaliteit van redsea niet geweldig vind, ik zocht een gebruikte in eerste instantie en vrijwel elke reefer anders dan de 170 heeft het probleem dat ze te schraal ge kit zijn, en daardoor voorruiten loslaten met alle gevolgen van dien...
Nou ik hoop dat je gelijk hebt want ik heb de Reefer 170 hier dus staan:eek:
 
Dat zijn prima bakken hoor.. de 250 en grotere van de vorige of oudere generatie zijn huilen..
ah wat is er mis met die huidige RSR250, of bedoel je de RedSea Max 250? Heb zelf een 350 op het oog gehad dus vandaar :DD
 
Laatst bewerkt:
En we hebben een aquarium ingeladen!
PXL_20230828_180058300.jpg
 
Succes met uitladen en op zijn plek zetten!
 
Meubel even nagelopen.. het blijft aluminium met haakse verbinders.. de meeste hadden een kwartslag nog .ook mist het meubeltje de hoek profieltjes, niets on overkomelijk iig
PXL_20230828_184807858.jpg
 
Die heb je nog redelijk in de buurt gevonden dan lijkt het! Succes met alles klaarzetten
 
Die heb je nog redelijk in de buurt gevonden dan lijkt het! Succes met alles klaarzetten
Dit was een gevalletje marktplaats.. 500€..
Toen k vroeg: wat wil je er echt voor hebben werdt het 200€...
Kreeg vanochtend een berichtje: hij staat in de weg.. als je hem komt halen, vandaag, dan mag je hem hebben... Zodoende kom ik aan dit ding..

Is er behoefte aan een "wat heeft dit gekost" doorlopend lijstje? Aangezien k het idee heb dat de meeste Zoetwater mensen denken dat dit een onbetaalbare hobby is, en ik de duurste dingen voor weinig van MP steel👀
 
Wat mij betreft wel! Ik heb zo ook veel techniek van MP gehaald en dat houdt de hobby ook nog leuk, betaalbaar en haalbaar!

Nog even over deze post, weet je daar nog wat meer over te vertellen toevallig?:sorry::
ah wat is er mis met die huidige RSR250, of bedoel je de RedSea Max 250? Heb zelf een 350 op het oog gehad dus vandaar :DD
 
Wat mij betreft wel! Ik heb zo ook veel techniek van MP gehaald en dat houdt de hobby ook nog leuk, betaalbaar en haalbaar!

Nog even over deze post, weet je daar nog wat meer over te vertellen toevallig?:sorry::
Ow ja sorry...

De redsea bakken zijn rimless.. de grotere versie (groter dan de 170* dus de 250++) zijn dusdanig schraal gekit, en hebben geen stabilisatie strips..
Ik heb gekeken bij een 400, een goede maat heeft een 525, en al die bakken hebben de voorruit helemaal bol staan.. en dan geen millimeters maar echt 2cm+.. die vierkante bakken worden zegmaar overdreven gezegd "bol". Dit samen met een heel dun randje kit, maakt het een zwakke bak, en hebben juist de reefers last van gebroken kitnaden, vooral voorruiten die loslaten, daarom ben ik specifiek niet voor een redsea reefer 400 oid gegaan, ik zou deze enkel en alleen nieuw kopen, en zelfs dan is bijvoorbeeld een aquaja bak goedkoper en kwalitatief veel beter dan een reefer..

Om te zien / uiterlijk vind ik ze echt suuuuuuper strak!
 
Thanks! Hmm, ja lastig zeg... Vooral vanwege het super strakke uiterlijk zit ik achter zo'n bak aan, plan is om donderdag in ieder geval bij een RSR350 te gaan kijken en mee te nemen. Zal goed op de kitranden letten dan ook
 
Deze is bijvoorbeeld al opnieuw gekit:

Red sea reefer 425xl
€ 250,00

En zo vind je er meer waar er strippen in zijn gelijmd..

En zo beetje 100 filmpjes en forum posts

 
Deze is bijvoorbeeld al opnieuw gekit:

Red sea reefer 425xl
€ 250,00

En zo vind je er meer waar er strippen in zijn gelijmd..

En zo beetje 100 filmpjes en forum posts

Leuk dat je opnieuw begint , ik ben nog niet zover 😊
klopt zeker wat je zegt , de bakken van tegenwoordig vaak te schraal gekit .
 
Leuk dat je opnieuw begint , ik ben nog niet zover 😊
klopt zeker wat je zegt , de bakken van tegenwoordig vaak te schraal gekit .
Is eigenlijk super zonde dat dit soort zaken gewoon grote bakken bouwen zonder enige versteviging strippen en super skraal gekit.. maja, mensen vallen snel voor de looks, en heel eerlijk, zo reefer met reefled erboven is wel echt super mooi!
 
Ga het volgen, ben heel benieuwd!
 
We hebben:
Opvoer leiding.. helaas heeft deze bak maar 2 boringen dus moest hij achterlangs.. geen drama, maar minder mooi .

Afijn.. nieuwe tank doorvoeren gehaald en erin.. zo direct de afvoeren naar de sump maken..

PXL_20230829_124620238.jpg



Tevens een grote bestelling gedaan
40kilo steen
Jebao opvoerpomp
Maxpect gf4k gyre (15k lph)
40kilo Bali sand
Zeostart / zeobac / zeofood en de stenen.. meteen lange termijn hoeveelheden.

Ik ben nog op zoek:
Zeo reactor
Klein wervelbed oid voor actieve kool
Een afschuimer..

Lampen zijn onderweg
 
Moet ook, ik HOOP van het weekend hem te vullen, maar daarvoor moet er veel gebeuren en veel spullen binnenkomen
Ja dat klopt weet er alles van. Ben zelf eind juni weer gestart met zeewater. En zelfs nu nog niet helemaal compleet 🤣
 
Dat is zeker waar, echter, als je alle spullen in huis hebt, indraaien is toch een langdurig process..

nog een deel van de puzzel..

Ati Sirius x6.. 6 led pads van max 74 watt meen ik, ik vermoed dat ik met 50% van de kracht makkelijk weg kom..

Screenshot_20230829-161116.png
Screenshot_20230829-161126.png
 
Morgen en overmorgen komen eigenlijk alle spullen binnen die nodig zijn om dit ding te starten 👀

To do daarvoor:
Bak van de muur af.. voorstrijken en verse laag latex spuiten..

Doorvoeren goed vastzetten en afvoeren afmaken..

Alle elektra voorbereiden..
PXL_20230829_150140223.jpg
 
Je hoeft je niet te vervelen dus.
Neeee in dit huis eigenlijk nooit..
Maar de muur staat in voorstrijk sopje.. morgen ff spuiten..

Plannen voor morgen aan de bak:
-definieve plek zetten en waterpas stellen.
-pvc afmaken
-opvoerpomp installeren
-afvoeren testen
-lamp definitief ophangen (plafond met kabels)
-spulletjes voor de elektra aanschaffen en monteren

En de zoektocht naar een afschuimer
 
Neeee in dit huis eigenlijk nooit..
Maar de muur staat in voorstrijk sopje.. morgen ff spuiten..

Plannen voor morgen aan de bak:
-definieve plek zetten en waterpas stellen.
-pvc afmaken
-opvoerpomp installeren
-afvoeren testen
-lamp definitief ophangen (plafond met kabels)
-spulletjes voor de elektra aanschaffen en monteren

En de zoektocht naar een afschuimer
Nog een voorkeur voor bepaald merk?
 

Terug
Bovenaan