Nieuw zeewater avontuur 120*60*55


Fijn apparaat deze heb ik ook. Zelf heb ik er nog een 4l multifilter achter met hars.
Hopelijk heb je hem voor een goede prijs gekregen want ze zijn al tijdje in de aanbieding bij olibetta.
Ik heb deze bij een bevriende aquarium zaak gekocht... Ik heb zeker geen oliberta of seaflower prijs betaald.. maar soms gun je iemand iets!.
Ik heb er 2 van die 10" di patronen achter.. maar ding moet eerst spoelen.. zijn vaj 75 naar 16 tds gezakt en het lijkt door te zakken. Al verwacht k geen absolute 0 door de krappe 2l hars erachter. Waarvan 50% al "op" is

Ik twijfel ook aan de kwaliteit van de "aqualight aqua all ex" hars die erin zit
 
Hij is wel supersnel met water leveren. Zul je zeker geen spijt van krijgen 👌🏼
Hij is vooral lekker stil en simpel..
Mijn oude apparaat was sneller.. maar die had 4 membranen, en kostte een factor 10 van wat deze kost.. maar.. idd, tot nu toe ben ik er erg blij mee🙏
 
Zit jij te spoelen en tegelijkertijd over di hars laten lopen , waarom haal je dat patroon er niet uit tijdens de spoelfase ??
16 tds is torenhoog , uit mijn apparaat komt 2 tds (zonder DI hars) De snelheid is de boosdoener denk ik .
1900 l /24h ... hoeveel afvalwater heb je dan ? 1 op 1 , 1 op 2 , of zelfs meer ?
 
Zit jij te spoelen en tegelijkertijd over di hars laten lopen , waarom haal je dat patroon er niet uit tijdens de spoelfase ??
16 tds is torenhoog , uit mijn apparaat komt 2 tds (zonder DI hars) De snelheid is de boosdoener denk ik .
1900 l /24h ... hoeveel afvalwater heb je dan ? 1 op 1 , 1 op 2 , of zelfs meer ?
Spoelen en over di hars is een beetje zonde van de hars.. dus nee..
16tds is voor osmose idd hoog.. daarom schreef ik: en zakkend.. voor hars zit ik nu op 3 a 4 (in een glas dat in de vaatwasser is geweest.. dus het kan lager zijn).. na DI meette ik tussen 1 en 0..

Goed/afval is rond 1:1 schat ik.. er zijn mensen die het daadwerkelijk gemeten hebben en die meten zelfs efficiënter dan 1:1

Edit: de spoel functie gebruik trouwens alleen de afvalwater kant😉
 
Laatst bewerkt:
Mooi osmose apparaat en ik heb maar een goedkope van 5 tientjes maar met DI filter is de uS hier ook 0-1 en ik heb maar 10=20 liter per week nodig.
 
En.. we draaien...

We volgen de zeovit 14 dagen cycle.. verlengd naar 15 a 16, aangezien mijn reactor er nog niet is..


PXL_20230902_084620675.jpg
 
Staat er mooi bij en de led niet op volle sterkte neem ik aan.
Nee nog niet 50% op de hoogste piek van de dag doet hij zie foto:
PXL_20230902_113511661.MP.jpg


Rood 28 van 255
Blauw 145 van 255
Royal Blue 145 van 255
White 70 van 255.

Rood 11/12% ongeveer
Blauw 55% ongeveer
Royal Blue 55% ongeveer
Wit 27% ongeveer.

Dit is nogsteeds vrij fors, en ga deze zeker nog iets lager zetten, ik moet alleen ff de moeite en tijd nemen om dat ding in te stellen.. oldschool via usb draadje en alleen op Windows laptop, heb daar nog niet naar gekeken
 
Vandaag tripje naar cfs..
Gescoord:
Nyos torque g2 pomp base
Nyos torque g2 2.0 reactor
Kz sponguepower
Kz actief kool
Redsea reefato+ (topoff/leak detector/temp sensor)

En voor de cycle.. chromis
PXL_20230903_155120800.jpg
 
Jeetje wat een techniek weer Aron. Dat was dus een leuke maar dure middag voor je;)
Ik heb ook nog een Neptune Apex "gekocht" die komt wanneer de aanstaande ex eigenaar zijn bak afbreekt...
Fun fact.. dit was de apex van mijn vorige bak😂
Dit betekent ook automatisch dat er ooit ook wel een Trident aankomt (automatisch testen kh/ca/mg)

Mooie techniek mag wat kosten, mooie zaak ook! En ERG goed geholpen door een bekwame medewerker🙌

Hoewel ik nog niet weet hoe blij ik ben met de nyos reactor... Ding pompt t water omhoog... En dan zakt het langs de buitenkant naar beneden de sump in, dit maakt geluid en spettert... Het zou kunnen omdat hij nieuw is, dat dit vanzelf minder wordt, maar tot nu toe ben ik nog geen groot fan iig
 
Vandaag de nieuwe redsea ato+ geïnstalleerd..
Tot nu toe ERG blij mee.. als hij ook in praktijk betrouwbaar blijkt, dan is dit een erg goed alternatief voor de populaire tunze 3155 die ik eigenlijk altijd kocht..

Met app, notificatie bij level tehoog, maar ook lek detectie sensor bijgeleverd, houdt bij wanneer er water naast de sump oid komt.. en mischien wel de mooiste optie: push notificatie op je telefoon als het bijvul vat bijna leeg is🙌

En een temperatuur sensor, met tevens een melding als de temperatuur te hoog wordt (zowel app als een alarm/pieptoon uit de unit zelf)

We kunnen nu ook in de gaten houden wat dit ding aan water verdampt..

Verder een kleine bestelling gedaan.. nieuwe testsetjes (salifer no3/kh/ca/mg redsea pro po4) en kz zeo spongepower.. deze had ik bij cfs meegenomen gister.. maar helaas liet ik het flesje vallen (stuk)🫣

Afsluitend, screenshot van de topoff interface
Screenshot_20230904-211915~3.png
 
Leuk speeltje hoor. Ik heb ook een watermelder bij de sump maar dan 1 van de Hornbach voor 8,95:ROFLMAO:. O ja, en nog 1 naast de kast voor de zekerheid.
 
Leuk speeltje hoor. Ik heb ook een watermelder bij de sump maar dan 1 van de Hornbach voor 8,95:ROFLMAO:. O ja, en nog 1 naast de kast voor de zekerheid.
Ja ik ben niet altijd thuis, en melding "bijvulvat is leeg" vind ik wel fijn...

Daarbij zou ik eerst de tunze 3155 kopen, want die heb ik altijd gehad en deed het altijd perfect.. maar de verkoper van CFS raadde deze aan en verkoos hem boven de tunze.
Hij was nog goedkoper ook, en de pomp is vele malen stiller, en betrouwbaarder. De tunze pomp moest je "omdraaien" na een vat wissel om de lucht eruit te laten lopen.. deze kan je letterlijk in het vat gooien en weglopen😂
 
Ja als je niet thuis bent dan helpt een watermelder niet en dan ben je nu beter af. Nu helpt het ook niet veel als je eerst nog een uur vanaf je werk moet reizen als je lekkage hebt natuurlijk;).
 
Ja als je niet thuis bent dan helpt een watermelder niet en dan ben je nu beter af. Nu helpt het ook niet veel als je eerst nog een uur vanaf je werk moet reizen als je lekkage hebt natuurlijk;).
Das zeker waar.. maar dat half uurtje reizen, of 8urige werkdag.. dan ben k er iig een paar uur eerder bij, en als er ECHT stront aan de knikker is heb ik schoonouders met aquarium ervaring 10 minuten hier vandaan.. en als extraatje is het wel leuk...

Piek temp van de bak vandaag is 26.6 graden trouwens
 
Iets meer schommel dan ik graag zie . Maar dat komt wel goed, het is ook een warme dag vandaag . Binnen temp in huis is 26.5 met 57% lucht vochtigheid.. we gaan het de aankomende week meemaken!

Morgen de eerste testronde.. kijken wat dit zout allemaal bevat . Ik heb korallenzucht bio's best gebruikt tot een dichtheid van 1025, gemeten met een grote dobber (want oldschool, en ik hou er nogsteeds van)
Screenshot_20230905-163504.png
 
Nee helemaal geen cooler oid..

Stand van de opstart..
Nh3/4 hoog.. geen idee hoe hoog want die kleuren zijn me abracadabra.. ik schat ergens tussen 1.5 en 3.. meer naar de 1.5 kant.. dus gokje.. 2mg/l...

En nog geen meetbaar nitraat..

Het afval is er.. de bacteriën om het af te breken zijn nu aan zet om te vermenigvuldigen
 
1e volledige testronde..

Sg 1022 deze heb ik expres lager gehouden, zojuist tikje verhoogd Vul elke dag een klein half bekertje tot 1025 is bereikt.. om me dobber te dubbel checken heb k een arka refractometer gekocht..

Ammonia begint te zakken. Die test blijft onmogelijk accuraat af te lezen maar ongeveer de helft van gister..

Kh 6.3
Ca 470
Mg 1380
Dit zou betekenen dat dit zout dus totaal geen enorm verhoogde kh/ca/mg heeft maar redelijk normale levels, blij verrast!

Nutriënten:
No3 2 / 2.5
Po4 0.10

Blijkbaar gaat het de goede kant op..
In de komende 2 a 3 dagen geleidelijk zout gehalte omhoog.. dubbel checken zowel dobber als refractometer.. en dan kh opkrikken naar maximaal 8..
Met iets verbruik zou het dan 1x redelijk in lijn moeten lopen, en dan moeten we op zoek om in de toekomst dit stabiel te houden... Dit wordt of een doseer met kh/ca/mg gewoon kale zouten .
Maar ik zit STERK te denken om voor kalkwasser te gaan vanwege het ph verhogende potentieel.. ik zou dan alleen een flinke container ervoor moeten regelen, en een stille doseerpomp die dit constant kan doseren
 
Is een kh van 6.3 niet vrij laag want ik zit meestal op 8-9.
Zeker laag.. maar dit is wat dit zout me gaf.. wel rekening houdend met redelijk laag zoutgehalte.. dus zal licht stijgen naar 6.6 a 6.8 op 1025 sg...

Maar dit ga ik wel geleidelijk verhogen naar 8.. 9vind ik persoonlijk te hoog.. stabiele 7.8/8 is het doel
 
Ja ok dan snap ik het maar ja je zegt 7.8 tot 8 en ik zit op 8 of iets hoger dus zoveel verschil is dat toch niet? Ik voeg wekelijks toe na het verversen en de ene week met ik er 1 kh bijdoen en soms 1,5-2.
Ik ga het niet dagelijks meten en toevoegen natuurlijk en soms schommelt het verbruik hier wel.
 
De key is om het zo vlak mogelijk te houden. Ik weet niet hoeveel jou reefer verbruikt.. en wat voor je waterwissel je kh is.. en daarna..
Als je zo hele bak 1+ spike geeft elke weet is het geen gek idee om eens te kijken naar een manier om het stabieler te houden? Hiermee zal je ook een deel waterwissels kunnen verminderen, en zal op lange termijn in kosten kunnen schelen..
Dit s tevens de reden dat ik een auto top off cruciaal vind.. ipv 1x per week 10/15 liter erin osmose shock doet dit ding 4x een halve liter ongeveer per dag..

Ik ben met het idee aan het spelen om een constante variabele doseerpomp te kopen.. en zo 1 a anderhalf liter kalkwasser te druppelen om zo een kneiter stabiele kh en ca te krijgen, met de toegevoegde waarde van een verhoogde ph erbij. Maar dat is nu nog een hersenspinsel, en niet meer dan dat
 
En een update.. k wil eigenlijk gewoon alles hier dumpen wat er precies gebeurd...
Ik heb echt minimale alg piekjes gehad.. ik vermoed dat dit komt door de minimale hoeveelheid levend matteriaal..

Ik heb de filtratie uitgebreid met 1 zakje aquaforest life biofil.
Dit is een poreuze steen, algeprepareerd met allerlei bacteriën, en draait een aantal maanden in een aquaforest systeem, en wordt nat/vochtig verscheept.. dit zit bovenin de nyos reactor..
 

Bijlagen

  • PXL_20230908_163929963.jpg
    PXL_20230908_163929963.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 39
Verder nog 2 test koraaltjes meegenomen.. een rode plaat .. die bruin lijkt op de foto.. maar dat s puur omdat ik de witbalans moet aanpassen om geen volledig blauwe vlek te krijgen..

En een poccilopora paars met groene poliep
PXL_20230908_164029141.MP.jpg

PXL_20230908_164021078.MP.jpg


En dan maar een totaaltje:
PXL_20230908_164003422.jpg
 

Terug
Bovenaan