nieuw aquarium


26 graden is te hoog. dat kan wel terug naar 23 graden.

Verder houden vissen niet van een witte bodem. De reflectie van het licht vinden ze niet prettig.
 

Dat is dus inderdaad een Anubias nana (en ik denk de mini)

nicole, kan je me meer vertellen over opbinden? of kan ik ze bv aan dat nepboomstronkje vastmaken?
Wat mijn voorganger ook al schreef, met visdraad of naaigaren. Zelf gebruik ik polyester garen omdat dit minder snel vergaat. Anubias heeft erg lang nodig voordat het zichzelf op zo'n boomstammetje zal hechten bijvoorbeeld. Je kan het inderdaad prima op het boomstammetje binden.

Er is ook speciale lijm te koop, eigenlijk is dat gewoon secondelijm maar voor deze doeleinden is het niet waterig maar dik stroperig. De lijm is cyanoacrylaat, maar als je vraagt naar lijm om planten vast te zetten krijg je bij de LFS vanzelf het juiste. Alleen, ik zou die Anubias gewoon met een draadje doen.



javamos heb ik met zijdegaren aan die garnalenbuisjes vastgemaakt

Heb je prima gedaan :) Zijdegaren valt nog minder op dan het polystergaren dat ik gebruik.
 
oke, de temp gaan we aanpassen gelijk! thanks!
 
wat is LFS?
 
Local Fish Store - Plaatselijke viswinkel

Sorry, ik ging er van uit dat je de term kende, je zult hem nog veel tegenkomen op het forum.
 
ik was het idd al een paar keer tegengekomen, nicole, bedankt! nu weet ik het, ik was al bezig met bedenken, maar miste de A van aquarium erin met bedenken... ;)
 
ik heb het idee dat de vissen wat actiever zijn, minder schuw na waterverversen vandaag, ik zal het komende dagen nog een aantal keren doen.
pas over 2-3 wkn nogmaals water laten testen, als dan goed, ws alleen garnalen erbij doen.
morgen die kamerplant eruit en anubias opbinden, moet dan wel even kijken of plantenindeling dan nog beetje klopt.
geven garnalen ook zo'n nitriet piek?
en ws misschien alleen neons en evt 5streepsbarbeel in toekomt bijvullen... geen platys er meer bij...

superbedankt voor al jullie tips en input! dit helpt me enorm om het aquarium zo goed mogelijk te doen met de beperkingen die het heeft...
(ben zelf dierenarts voor honden/katten/kleine zoogdieren, maar heb van vissen echt onvoldoende verstand, is echt een heel ander 'beroep' ;) )
 
Wat drijf plantjes is ook wel een idee.
 
  • Leuk
Waarderingen: ecw
geven garnalen ook zo'n nitriet piek?
Nauwelijks, maar of de garnalen het goed overleven is een vraag, rustig overdruppelen, verdiep je daar even in en ook de soort is van belang, Neocardina zullen beter zijn dan Caridina welke vaak een andere water waarde nodig hebben, Neocaridia var. red, de bekende vuurtjes is vaak een goed idee.
 
we hebben nu 2 mini vlotvarentjes drijven (kwamen met de garnalen mee ;) ) die zullen zich wel vermenigvuldigen, althans buiten in de vijver ging het ook altijd zo... (daar zit geen vis in trouwens)

van de 6 garnalen zijn er 3 crystal red (rood wit gestreept) en die doen het supergoed, lekker actief. de andere 3 zijn blauwe, weet niet precies welke variëteit, maar ik vind ze wat 'saaier' om te zien, zijn meer van het rustige type, en vallen minder op...
 
Vaak wordt er aan geraden om het zakje een tijd in het aquarium te laten drijven maar los je alleen het temperatuur verschil mee op.
Beste is een stukje lucht slang met een regel kraantje.

Doe de visjes in een liefst donker kleurig emmertje in een wat grotere emmer of bak met water op de goede temperatuur en dan langzaam laten druppelen.
Een uurtje is meestal genoeg.
 
we hadden nu het zakje van de winkel met visjes per soort en garnalen, dus 3 zakje totaal in het aquarium gehangen en hebben steeds een beetje water uit aquarium in zakje gedaan, ca een uur lang elke 5 min beetje aquariumwater erbij en daarna 1 zakje tegelijk en met tijd ertussen in aquarium gedaan...
 
De knoop methode is ook een idee.

B21EAE46-B610-4650-B553-92E98301C91C.jpeg


Dit kraantje werkt prima en kocht ik bij Hornbach.
 
  • Leuk
Waarderingen: ecw
we hadden nu het zakje van de winkel met visjes per soort en garnalen, dus 3 zakje totaal in het aquarium gehangen en hebben steeds een beetje water uit aquarium in zakje gedaan, ca een uur lang elke 5 min beetje aquariumwater erbij en daarna 1 zakje tegelijk en met tijd ertussen in aquarium gedaan...
Op zich netjes gedaan.
Maar druppelen werkt nog net wat beter.
 
ga dat druppelen nog eens uitvogelen.... ziet er goed uit dirk!
vandaag weer wat water ververst, visstand gelijk gebleven, maar 2 red crystal garnalen gevonden (maar ik hou goede moed voor de 3e ;) ), blauwe garnalen wel allemaal gezien.
kamerplant eruit gehaald en in glas op vensterbank laten wortelen in klein laagje water ;)
anubias op nepstronk gebonden....
 
Goed bezig!
 
  • Leuk
Waarderingen: ecw
waar halen jullie je garnalen?
 
ga dat druppelen nog eens uitvogelen.... ziet er goed uit dirk!
vandaag weer wat water ververst, visstand gelijk gebleven, maar 2 red crystal garnalen gevonden (maar ik hou goede moed voor de 3e ;) ), blauwe garnalen wel allemaal gezien.
kamerplant eruit gehaald en in glas op vensterbank laten wortelen in klein laagje water ;)
anubias op nepstronk gebonden....
Goed bezig!~

waar halen jullie je garnalen?
Vaak gewoon via mp. Is een stuk goedkoper dan een lfs
 
  • Leuk
Waarderingen: ecw
we hebben trouwens 12 uur licht aan, is dat teveel?
 
chrisgarnalenshop had ik idd al gezien, zelf halen neem ik aan? en dan voor ons als starters over een paar weken maar vuurgarnalen erbij doen?
 
Ja dat is best veel 8 tot 10 is normaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: ecw
chrisgarnalenshop had ik idd al gezien, zelf halen neem ik aan? en dan voor ons als starters over een paar weken maar vuurgarnalen erbij doen?
Ja zelf halen, en even een belletje om af te spreken.
 
  • Leuk
Waarderingen: ecw
chrisgarnalenshop had ik idd al gezien, zelf halen neem ik aan? en dan voor ons als starters over een paar weken maar vuurgarnalen erbij doen?
Kweken wel een stuk makkelijker dan de cr die je hebt en zijn wat eenvoudiger te houden, zeker in een gezelfschapsbak
 
  • Leuk
Waarderingen: ecw
Wat heb je nu allemaal als bewoners in je bakje?
Je schreef ergens dat je ook blauwe garnalen hebt en crystal reds en nu vuurgarnalen erbij wilt doen?

Vaak kun je bij hobbykwekers of particulieren veel goedkoper aan garnalen komen dan bij de lfs.
Daar vragen ze de hoofdprijs en de kwaliteit is heel verschillend, daar moet je wel even op letten wanneer je garnalen koopt.
 
  • Leuk
Waarderingen: ecw
Wat heb je nu allemaal als bewoners in je bakje?
Je schreef ergens dat je ook blauwe garnalen hebt en crystal reds en nu vuurgarnalen erbij wilt doen?

Vaak kun je bij hobbykwekers of particulieren veel goedkoper aan garnalen komen dan bij de lfs.
Daar vragen ze de hoofdprijs en de kwaliteit is heel verschillend, daar moet je wel even op letten wanneer je garnalen koopt.
Bij Chris vallen de prijzen wel mee vind ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: ecw
Wat heb je nu allemaal als bewoners in je bakje?
Je schreef ergens dat je ook blauwe garnalen hebt en crystal reds en nu vuurgarnalen erbij wilt doen?

Vaak kun je bij hobbykwekers of particulieren veel goedkoper aan garnalen komen dan bij de lfs.
Daar vragen ze de hoofdprijs en de kwaliteit is heel verschillend, daar moet je wel even op letten wanneer je garnalen koopt.

nu gespot iig nog 2 blauwe en 2 CR garnalen. maar heb vooral gelet op leuke garnalen in de winkel, sorry ;)
heb nu wel begrepen dat vuurgarnalen makkelijker zijn voor een beginner. over een paar weken ga ik eerst een aantal vuurgarnalen toevoegen (10 stuks denk ik), dan na een tijdje nog een paar neon tetra's of vijfstreepbarbelen en dan een aantal weken later de andere NT of VSB.... moet nog even bedenken wat ik als eerste na de garnalen wil toevoegen....
 
inmiddels een ruim jaar verder: de neon tetras doen het goed (zijn er nu 7) en hier in de buurt bij iemand vuurgarnalen gehaald en die vermenigvuldigen zich suf ;) we hadden ook een aantal vijfstreepsbarbelen maar die zijn inmiddels weer vertrokken naar een aquarium bij iemand anders (was toch niet helemaal ons vistype). ik heb nog 1 otociclus die nog een paar vriendjes moet krijgen.
verder zou ik er graag een paar rasbora's bij willen, maar dan die mn in de midden-boven laag zitten (omdat de neon tetras mn midden-onder zitten). nou staan er op verschillende sites verschillende adviezen over waterlagen: rasbora kubotai en rasbora brigittae lijken ons leuk, maar afh van welke het beste past kwa laag: wie heeft er tips?
 
Ben dan ook wel benieuwd naar een foto. Het beste kun je dan voor een oppervlaktevisje gaan als bijv een ringbandsnoekje. Andere schooltjes zullen gaan mengen met de neons en echt in de eigen laag blijven ze dan toch niet.
 
Het is moeilijk om overdag foto's te maken ;)

15561853368231916705553862272310.jpg
15561853953539074546613178246941.jpg
15561854229605004252585486203422.jpg
 
de planten waren erg vol, afgelopen weekend even wat uitgedund en gesnoeid zodat het weer kan groeien :)
op de foto's komt het wel erg wit en hard over kwa kleuren :( in het echt is het minder fel....
 
Leuk laat maar lekker groeien zo, mag best nog wat de hoogte in.
 
was idd ook allemaal best hoog geworden, mn de lange slierten was een dichte bos, nu dus 3 bosjes van gemaakt en dat middelste plantje was heel lang geworden maar niet meer zo mooi van onderen en alweer nieuwe worteltjes, dus ingekort :) ook het javamos was enorm geworden en nu weer opnieuw vastgemaakt en uitgedund. voorlopig niet meer snoeien :)

ringbandsnoekje valt bij ons denk ik wat weg ivm dat de kap over het aquarium heen valt.
misschien komen er wel een paar vuurtetras bij, past vast wel leuk bij de neons... of niet?
 

Terug
Bovenaan