Nano biotopen voor Afrika (west) en Azië (zuid-oost)


Een meedenken:

- Kans is dat door KH+ en GH+ de pH ook weer wat omhoog gaat. Met half regenwater - half leidingwater kom je waarschijnlijk ook al op hele mooie waarden uit: KH 4 GH 8 en pH vast ergens om en nabij neutraal.
- De turfbolletjes zullen allemaal nog wel zakken. Duurt geen drie weken meer ;-)
- Bladeren zinken ook vanzelf. Koken of kort blancheren versnelt het zinken, maar het is wel een beetje zonde het kookvocht weg te gooien, dus huplsakee in het bakje erbij
- Hout is een kwestie van geduld. Uitkoken is niet nodig en kan averechts werken (iets met celstructuur).

Die steen kleut trouwens best mooi bij het zand en het hout. Was je van plan die erin te laten? Wellicht kun je zoals door Jerre al geopperd wat gaan werken met een inrichting � la rivierbedding/oever. Bijvoorbeeld links de bodem wat hoger, stenen en hout (op de steen?) met Anubias erop; rechts de bodem wat lager, Nymhpaea en de bladeren.
 
Het leidingwater heeft 8 als kH waarde en 7,3 als pH. Ik weet dat de waterleverancier co� toevoegt om de zuurtegraad zo neutraal mogelijk te houden. Dus ik vrees dat wanneer ik begin te mixen met leidingwater, de pH waarde sneller de hoogte in zal gaan dan wanneer ik kH+ zou toevoegen (tot waarde 3 bv).

Ik kan het natuurlijk altijd eens testen.


Wat die steen betreft, toen ik het achteraf bezag past die inderdaad qua kleur wel bij het decor. Ik zal nog zien of ik em toevoeg of niet. Achteraan rechts zou normaal het filter komen en het bakje is al zo klein als er ook nog eens een grote steen bij komt...

Stel ik mezelf ook nog eens de vraag of een filter eigenlijk wel nodig is...wsl is het van : het kan zonder maar is beter met :)

Zou jij er trouwens nog plantjes aan toevoegen ?
 
Ik vind dat je wat meer diepte en hoogte zou moeten kunnen cre�ren in je bakje. Werk in de hoeken je zand op naar achteren toe. Zorg dat je spiderwood met zijn kont in de lucht zit :). En laat de Anubias daar in de hoogte op groeien. Steen zou er zeker niet in misstaan.

Wat de bladeren betreft: niet blenden. Gewoon een blad droog verpulveren. Samen met een handvol hele bladeren koken en inderdaad met kookvocht en al de bak in. Voor de hele bladeren ��n tip: kneus ze en wring ze uit tussen je handen. En doe ze dan in de bak. Dan lijkt het alsof de afbraak reeds begonnen is.

Om het helemaal af te maken zou ik opteren om wat lateriet over het geheel te strooien en wat fijne worteltjes (ergens uit de tuin) in je bodem te duwen. Dat staat werkelijk prachtig in zo'n biotoopje.
 
Heb de steen er in gezet (2) en rechts achteraan heb ik plaats gelaten voor het filter.

Het stof moet nog een beetje zakken maar het ziet er inderdaad beter uit dan de vorige keer. Het spiderwood heb ik getracht om omgekeerd te plaatsen zodat het op een boomwortel zou lijken maar dat lukte niet. Daarom heb ik em er maar zo in geplaatst.

Van de lotusbol is een plantje afgebroken, gelukkig heeft het al wortels en heb het dus zo in de bodem geduwd. Aan de bol hing nog een klein plantje vast, de bol zit dus nog in de bodem (half) met wat geluk heb ik 2 lotussen :)

20160621_161017.jpg


20160621_161023.jpg


20160621_161032.jpg


20160621_161039.jpg
 
Heb het spiderwood anders geplaatst. Rechts komt er nog een Anubias Heterophyla om het filter wat te camoufleren.

De turfbolletjes zijn allemaal al naar de bodem gezonken en het water is helder.

De bak draait nu al ongeveer 2 weken in. De filter zit erin sinds vorig weekend en was eigenlijk al nitriet in nitraat aan het omzetten in een goudvissenkuip :D

Denk niet dat er nog een nitrietpiek zal komen in deze bak. Anyway, de visjes komen er maar ten vroegste in op 9 juli.

20160628_201946.jpg


20160628_201957.jpg


20160628_202010.jpg
 
Ziet er goed uit. Stuk beter het hout andersom.

Ik weet niet op welk temp. je je aqarium wilt hebben. Maar in mijn nano's heb geen verwarming. Gewoon op kamer temp. meestal js het hier toch niet kouder dan 19grade. Hoogstens in de winter avonden 17 grade. Maar het is overal in de wereld savonds kouder. (Aangezien je biotope wilt is er ook een schommeling kwa temp. :p )

Schild je stroom koste en ruimte in de bak.
 
komt harempje ringbandsnoekjes in. Zitten graag op een temperatuur tussen 22�C - 26�C lees ik op de meeste sites.

Misschien dat ik de verwarming in de winter op maximum 24�C instel overdag en 's nachts uitlaat ? Vorige keer toen er nog een Betta inzat kwam de temp in de winter niet lager dan 21�C in de bak.
In de zomer kan ik het instellen op 26�C bijvoorbeeld ??
 
Ik heb de Ringbandsnoekjes op zo n 24 graden zitten en alleen tijdens de zomer loopt dit iets op door de warmte.
 
Schitterend!

Hoe heb je het hout vastgemaakt? De stenen vind ik ook erg mooi. Wat voor steen is het?
 
Spijtig, ik kan de laatste inrichtingen niet zien. Om een of andere reden krijg ik niet de volledige foto te zien. Veel succes!
 
Wat voor steen het is weet ik niet, heb die vorig jaar gekocht toen ik nog sluierstaarten in mijn juwel had.
Het hout is niet vastgemaakt doch het blijft redelijk goed op z'n plaats hangen.

Als laatste is er nog een Anubias Heterophylla bij gekomen. Hopelijk slaat de tijgerlotus ook aan want nu zie em amper.

pH blijft stabiel, nitrietpiek is er nog niet geweest en ik vraag me af of die er ooit wel zou komen aangezien het filter dienst heeft gedaan in een goudvissenkuip...

Nog een anderhalve week en dan kijk ik es uit naar de ringbandsnoekjes.

20160630_070225.jpg


20160630_070254.jpg
 
Ik heb de ringbandsnoekjes in de winter op 21 graden zitten en daar doen ze het goed op. Ik zou het zelf dan ook wat koeler houden als 24 graden in de winter.
 
Bedankt voor de tip. Ik zal ze ook op die temperatuur zetten gedurende de koudere seizoenen.
 
De temperatuur verlagen in de winter heeft een positief effect op de vissen, sommige soorten leven de helft langer.
 
Dat heb ik nog al gehoord. Zoals ik het nu deed is om het verwarmingselement te schakelen op dezelfde timer als de verlichting zodat er een temperatuursverschil ontstaat tussen dag en nacht. Misschien is het beter om dit over de seizoenen te doen ipv een etmaal. Dat is stabieler voor de vissen.

Eigenlijk heb je voor vissen die tot max 26�C zitten niet echt een verwarmingselement nodig als je aquarium continue in een verwarmde huiskamer staat waar het overdag rond de 21�C is ('s winters). Het water is dan bij mij nog steeds ongeveer een 2�C warmer. Wsl door de TL verlichting of de stralingswarmte van de kachel die even verderop staat.

In de zomer is de temperatuur steeds boven de 25�C en op echt hete dagen zelfs meer.


Ik ga het verwarmingselement in al mijn bakken instellen op de minimumtemperatuur (21 � 22�C) om te voorkomen dat het toch nooit te koud kan worden.
 
De bak staat nu al sinds half juni te draaien met een filtertje die eigenlijk al ingedraaid was in een goudvissenkuip :) .

Denk dat ik het harempje snoekjes vandaag ga bestellen zodat als het een beetje meezit ik ze tegen volgende week woensdag misschien al heb.
 
Dit sukkeltje zat al een paar weken in een algemene dierenzaak en deelde daar een aquarium met een mannelijke Betta.

Er kwamen geen nieuwe meer binnen na deze en aangezien ik er toch een paar van nodig heb ben ik dus al begonnen met dit vrouwtje.

Ik heb ondertussen al een kweker kunnen contacteren en die komt volgende maand weer uit vakantie en die zal weer een nieuwe lading ringbandsnoekjes binnen krijgen. Dus nog even wachten tot ze het gezelschap krijgt van soortgenoten. Ondertussen heeft ze de bak voor zich alleen :)

Als je met de rechtermuisknop op de foto's klikt kan je ze uitvergroten zodat je het visje beter ziet :)

20160713_184949.jpg


20160713_184940.jpg
 
Mooi visje. Ik denk dat een zwarte achtergrond het aquarium nog mooier zal doen maken. :)


Mvg
Rennie
 
blijft een prachtbakje :)
 
De azi�bak staat ff op hold. Ik vind die dennerle bakjes heel mooi maar ook h��l duur.

Ik zou simpel glazen aquarium van 72 liter (60*30*40) willen aanschaffen en dat op termijn willen inrichten als zuid-amerika biotoop met een koppel Antennebaarsjes of de makkelijkere Apistogramma borelli in combinatie een scholenvisje.

De Vision 260 (121*46*64) wordt dan de Azi�bak met voornamelijk Gouramie's en/of Betta Splendens als die te combineren vallen in zo een grote bak.

Dat laatste zal niet voor onmiddelijk zijn en voorlopig blijft het een gezelschapsbak met de huidige vissen erin.
 
Heb je al eens op marktplaats gekeken voor het ringbandsnoekje?

Groetjes John.
 
Had ik nog niet aan gedacht. Net even gecheckt en gevonden in ... Halen ... dat is een heen en terugreis van 200km...
 
Haha dat is een leuke trip dan. Ze worden wel regelmatig aangeboden. Iets om te onthouden dus.

Groetjes John.
 
Heb anderhalve week geleden 4 ringbandsnoekjes gevonden in een dierenspeciaalzaak. Het waren de enige nog die ze hadden.

Het geslacht lijkt op foto's op het internet makkelijke te zien dan in het echt. Denkende dat ik 1 mannente en 3 vrouwtjes te pakken had denk ik nu dat het 3 mannetjes en 1 vrouwtje is... :(

Ze vechten niet, dat niet maar hoe meer ik naar ze kijk hoe meer ik denk dat er nog mannetjes in zitten.

Ik zal eens proberen om er een duidelijke foto van te nemen maar dat is niet makkelijk aangezien ze zich voornamelijk verstoppen tussen de wortels van de vele Pistia Stratoites.
 

Terug
Bovenaan