Nano biotopen voor Afrika (west) en Azië (zuid-oost)


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Deze zomer ga ik me bezig houden om 2 nano bakjes in te richten als Afrika en Azi� biotoop.

De superfish home 25 47 x 25 x 28.5 cm ga ik inrichten als Afrika biotoop.

Als bodem heb ik momenteel zwarte kiezels en ik weet nog niet of ik die ga vervangen.

Als plantjes zou ik willen :

- Bolbitis heudelotii
- Anubias Nana op een stuk kienhout
- Crinum natans

Als bewoners :

- 3x Epiplatys Annulatus (1m/2v)



De Dennerle scaperstank 50l 45 x 31 x 36 cm wordt dan een Zuid-Oost Azi� biotoop.

Als plantjes zou ik nemen :

- Javavaren op spiderwood
- Cryptocoryne variant
- Pogostemon Helferi
- Nymphoides sp. Ta�wan

Als bewoners :

- 1x Betta Splendens

- 10 x Trichopsis pumila
of
- 10 x Boraras brigittae

- 15 x Caridina breviata


Als bodem zou ik een donker zand nemen, donker grijs bijvoorbeeld.


Wat denken jullie van deze projecten ? Bestaan er slakkensoorten voor het Afrikabiotoop ? Zijn er plantjes die niet zouden mogen ontbreken of die de moeite waard zijn ?
Advies is altijd welkom
 
Mbt de Afrika:

Ik heb zelf de Bolbitus in een 60cm gehad (zie fotos via handtekening) en die groeide me de bak al uit. De Crinum natand heb ik zelf nooit gehad, maar ik begrijp dat die al afgeraden wordt voor een 60cm bak. Een van beide zou misschien wel passen, maar ben je niet bang dat de combinatie erg groot wordt?

Je vroeg nog naar een slakje: Ik ben ergens tegen gekomen dat Anantone Helena's er wel voorkomen.

Plantjes: Zelf vind ik de rode Nymphea lotus wel mooi. Met 25 cm zit hij wel snel hoog in de bak. Misschien ook leuk als drijver?
 
Van die Afrikaanse planten heb ik geen idee hoe groot ze kunnen worden. De rode lotus zou ik eventueel wel als blikvanger in het midden kunnen plaatsen. Ik vermoed dat die zich wel aanpast aan de ruimte waarin hij staat.

Bedankt voor de slakkentip, was ff helemaal vergeten dat die uit Afrika komen.

Wat denk je van de bodem ? Behoud ik de zwarte kiezels of doe ik er beter zand in voor de slakken ?
 
Een Lotus kun je intomen door hem veel te snoeien. Zo voorkom je dat hij te breed en te hoog wordt.

De Betta is een gok in zo n "klein" bakje. Je hebt kans dat dit problemen gaat geven. Hier verschalkte de Betta met regelmaat garnaaltjes.
 
Herbstnebel zei:
Wat denk je van de bodem ? Behoud ik de zwarte kiezels of doe ik er beter zand in voor de slakken ?

Bij kiezels zie ik een rivier-oever voor me :)

Ik heb zelf deze en daarin doen ze het op zich prima. Ik heb geen ervaring met zand, maar kan me voorstellen dat de Helena's daar makkelijker hun natuurlijk jachtgedrag kunnen vertonen(net onder het oppervlak met hun slurfje erboven.)
 
Hoi,

Je eerste biotoop lijkt me alvast correct, maar dan vooral als je gaat voor een oeverbiotoop.

Voor inspiratie: http://aquariuminspiration.blogspot.be/ ... frica.html

Qua planten zeker de Bolbitis nemen en hangen in de stroming op een stronk hout, gecombineerd met Anubias barteri var. angustifolia (eigenlijk is dat A. lanceolata). In het midden zou ik een open stuk laten en een aantal Nymphaea sp. in zetten. In het echt is deze biotoop aan de randen zwaar beplant. In het "diepere" gedeelte komen de Nymphaea voor. Dus ik zou de randen hoog opwerken en met kleine stukken hout werken. Mss nog een verloren steen in droppen.

Je tweede is geen biotoop, maar een zeer uitgebreide streekaquarium van vissen/garnalen en planten die niet samen leven.
 
Zwarte kiezels zou ik overigens sowieso niet nemen als je naar een echt biotoopaquarium wil gaan. Zoek eerst de specifieke plaats op waarover je jouw biotoop wil maken en kijken dan verder naar hoe de bodem samengesteld is.

Ik denk trouwens dat er ook wel wat organisch afval in jouw bakje zou passen.

Al een idee van de waterwaarden waarin ze leven?
 
jessicapilon zei:
De Betta is een gok in zo n "klein" bakje. Je hebt kans dat dit problemen gaat geven. Hier verschalkte de Betta met regelmaat garnaaltjes.

Wel, op zich zou ik dat nog niet zo erg vinden want dat zou de populatie van de garnalen een beetje in toom houden maar garnalen hoeven niet echt, het mag bijvoorbeeld ook een andere bodembewoner zijn uit die regio zoals bijvoorbeeld een Hara Jerdoni of slakken, alhoewel die laatsten niet echte bodembewoners zijn :)

Peter74 zei:
Herbstnebel zei:
Wat denk je van de bodem ? Behoud ik de zwarte kiezels of doe ik er beter zand in voor de slakken ?

Bij kiezels zie ik een rivier-oever voor me :)

Ik heb zelf deze en daarin doen ze het op zich prima. Ik heb geen ervaring met zand, maar kan me voorstellen dat de Helena's daar makkelijker hun natuurlijk jachtgedrag kunnen vertonen(net onder het oppervlak met hun slurfje erboven.)

Ik heb eigenlijk ook een voorkeur voor zand omdat je dan meer richtingen uit kan qua bewoners. Die helena slakken...hebben die pers� andere slakjes nodig als voedsel of teren die ook op andere dingen zoals alg etc... ?

jerre050978 zei:
Hoi,

Je eerste biotoop lijkt me alvast correct, maar dan vooral als je gaat voor een oeverbiotoop.

Voor inspiratie: http://aquariuminspiration.blogspot.be/ ... frica.html

Qua planten zeker de Bolbitis nemen en hangen in de stroming op een stronk hout, gecombineerd met Anubias barteri var. angustifolia (eigenlijk is dat A. lanceolata). In het midden zou ik een open stuk laten en een aantal Nymphaea sp. in zetten. In het echt is deze biotoop aan de randen zwaar beplant. In het "diepere" gedeelte komen de Nymphaea voor. Dus ik zou de randen hoog opwerken en met kleine stukken hout werken. Mss nog een verloren steen in droppen.

Je tweede is geen biotoop, maar een zeer uitgebreide streekaquarium van vissen/garnalen en planten die niet samen leven.

Bedankt voor de tip, heb ik echt wat aan :D

Wat het azi� biotoop betreft...liefst zou ik een biotoop hebben, een streek-aquarium zou ik ook nog tevreden mee zijn.
Feit is dat ik er allesinds ��n mannelijk Betta Splendens in wil hebben als eye-catcher . Om er vrouwtjes bij te plaatsen is de bak helaas te klein vrees ik dus zoek ik naar andere kleinere bewoners. Als jij er weet die er qua biotoop beter bij passen, please shoot :)

jerre050978 zei:
Zwarte kiezels zou ik overigens sowieso niet nemen als je naar een echt biotoopaquarium wil gaan. Zoek eerst de specifieke plaats op waarover je jouw biotoop wil maken en kijken dan verder naar hoe de bodem samengesteld is.

Ik denk trouwens dat er ook wel wat organisch afval in jouw bakje zou passen.

Al een idee van de waterwaarden waarin ze leven?

Denk dat ik de zwarte kiezels wel ga verwijderen en ga vervangen door zand. Dat is meer natuurlijk. Alleen de kleur moet ik nog opzoeken, dat zal wsl een donkere zijn hoop ik want dan komen de kleuren van de vissen beter tot hun recht.

Ik heb op hobbykwekers.nl al wat gelezen over het visje. Hij wenst zacht, zuur water en dichte beplanting (drijfplanten).

Voor organisch afval kan ik wel zorgen door er bijvoorbeeld bladeren in te gooien ofzo ???
Filteren over turf zou ik ook wel willen, alleen vraag ik me af hoe ik die turf in een aqua 100 filtertje krijg :)
 
Herbstnebel zei:
Ik heb eigenlijk ook een voorkeur voor zand omdat je dan meer richtingen uit kan qua bewoners. Die helena slakken...hebben die pers� andere slakjes nodig als voedsel of teren die ook op andere dingen zoals alg etc... ?

Bij mij doen ze het ook wel in een bakje waar de poelslakjes al een poosje op zijn.
 
Helena's zijn geen Afrikanen, je kunt ze wel in je azie-bak doen.

En ik weet niet of 10 pumila met een bettta in 50L wel zo'n goede combi is.
 
Alexej zei:
Helena's zijn geen Afrikanen, je kunt ze wel in je azie-bak doen.

Googlend zie ik dat nu ook. Vorig jaar kwam ik rond deze tijd tot een andere conclusie. Je komt wel referenties zoals hier tegen waar hij ook als Afrikaan wordt genoemd. Op Hobbykwekers wordt aangegeven dat dat echter om verschillende soorten gaat? Weet iemand hoe dat zit?
 
Peter74 zei:
Alexej zei:
Helena's zijn geen Afrikanen, je kunt ze wel in je azie-bak doen.
Googlend zie ik dat nu ook. Vorig jaar kwam ik rond deze tijd tot een andere conclusie. Je komt wel referenties zoals hier tegen waar hij ook als Afrikaan wordt genoemd.
GEK database is doorgaans op orde, maar ik denk dat ze hier echt fout zitten. De officielere databases melden allemaal Azie (worms.org - gbif.org - eol.org)

Op Hobbykwekers wordt aangegeven dat dat echter om verschillende soorten gaat? Weet iemand hoe dat zit?
Nou niet helemaal, dat stukje tekst heeft betrekking op de herkomst van de naam, en daar hebben ze het over de familie. Mbt de Helena staat er duidelijk Azie.
 
Met een betta splendens bedoel je waarschijnlijk een kweekvorm. Dat wordt nooit een biotoop :D
Wel kan je andere Thaise vissen bijplaatsen die in rijstvelden leven. Ik weet eigenlijk niet of je onbehandelde rijstkorrels kan kopen, dan is de belanting wel duidelijk :D
Salvinia natans en rijstplanten, lijkt me een leuke biotoop...
 
hillegina heeft gelijk. Betta splendens kweekvorm kun je echt niet in een biotoopaquarium steken. Het kan uiteraard mooi worden, maar dit heeft niks met biotoopaquaria te maken.

Ik herinner me dat ik zelf ook Trichopsissen wou in mijn biotoopaquarium. Hou het enkel bij die soort (pumila of de andere dwerg waar zijn naam me ontsnapt).

Wat je bodem betreft: om het meer natuurlijk te doen lijken kun je verschillende korrels gebruiken, turf koken en over de bodem strooien, fijne worteltjes toevoegen, verschillende bladeren toevoegen, plantje mixen in de blender en wat plantenresten over de bodem strooien, klei vermorzelen en over de bodem strooien,... Tal van mogelijkheden in zachtwaterbakjes.
 
Waarom zou een kweekvorm bedoeld worden? Dat is helemaal nergens uit af te leiden. Oftewel een wel erg voorbarige conclusie...
 
ja maar hij/zij heeft gelijk. Ik zou voor de kweekvorm gaan. Die met de lange vinnen zijn immers in de vrije natuur niet te vinden.
 
Mascha&Ivo zei:
Waarom zou een kweekvorm bedoeld worden? Dat is helemaal nergens uit af te leiden. Oftewel een wel erg voorbarige conclusie...
Waarschijnlijk stond er... Toen herbstnebel het had over een mannelijke en een eyecatcher dacht ik wel direct aan de kweekvorm. De wildvorm is minder in het oog springend en de meesten kennen het onderscheid niet tussen mannen en vrouwen bij de wilde betta splendens.
 
Sowieso geen betta combineren met Trichopsis. Combineer dan Trichopsis vittata en pumila. Die komen samen voor. Maar zou er niet teveel in doen.
 
En Betta met Bororas Brigittae ?

Zitten wsl ook niet in hetzelfde rijstveld maar qua regio zit het dan toch al juist of niet ?


btw, ik nu pas dat jerre nen Oijlstersen ajoin is. Ik ben van Overmere donk, das in de buurt h� ;)
 
Brigittae zijn geen rijstveldvisjes.

Gor rigide wil je het biotoop eigenlijk zien?
 
Herbstnebel zei:
En Betta met Bororas Brigittae ?

Zitten wsl ook niet in hetzelfde rijstveld maar qua regio zit het dan toch al juist of niet ?


btw, ik nu pas dat jerre nen Oijlstersen ajoin is. Ik ben van Overmere donk, das in de buurt h� ;)
Inderdaad een ingeweken Brugse Ajoin. Als je ooit eens wil passeren kan ik je wat biotopen tonen. Kan je dan ook uitgebreid uitleggen hoe ik mijn info verzamel. Mascha&ivo heeft idd gelijk: hoe rigide wil je het. Echt rigide heb je minder keuze in vissen en planten, maar je kan je terdege informeren hoe het biotoop van die vissen werkt. In de oirspronkelijke biotopen komen ze niet voor in rijstveldjes, want dit zijn kunstmatige systemen. Maar ze zijn er al eeuwen, dus daar kom je nog wel weg mee. Maar het loont echt de moeite om s ip zoek te gaan naar de biotopen waar zr van nature in voorkomen. Het leuke van rigide werken is dat je ook echt natuurlijk gedrag ziet.
 
Ik zou het azi� biotoop er liefst zo identiek mogelijk willen laten uitzien, qua waterwaarden, bodem (kleur), plantjes en fauna.
Dat de Betta Splendens de kweekvormversie zou zijn, stoort me niet. Wel zou ik er het liefste medebewoners bij willen die hij in het wild ook rond zich heeft.

Nu, ik ben geen perfectionist. Ik ben dus met minder ook tevreden :)

Jerre, ik wil zeker altijd eens bij je komen kijken hoe jij het doet.

Het Azi�biotoop is wat ik het eerste wil af hebben, Afrika komt later.
 
http://www.aquariacentral.com/forums/th ... nk.131898/

Deze is een goeie beschrijving van planten in deze biotoop. Ik zou persoonlijk enkel een betta-man houden . Zoek naar een wildvorm. Je zal er geen spijt van krijgen. Geen bijvissen, want volgens mij leven ze solitair. Ze durven ook behoorlijk agressief uit de hoek komen tegenover andere vissen.
 
De superfish 25 is eerder leeg gekomen dan verwacht dus ga ik me eerst focussen op het West-Afrika biotoopje.

Allereerst ga ik op zoek naar een donkere zandbodem (bruinkleurig) dat ik ga vermengen met verkruimelde turfbolletjes. Ik ga ook een stuk hout in de bak plaatsen om Anubis Nana op vast te hechten.

Een Rode Tijgerlotus ga ik in het midden plaatsen om zo toch een beetje drijfblaadjes te hebben. Wat ik er verder nog nog als West-Afrikaanse plant ga in stoppen weet ik nog niet.

Ik ga de bak vullen met puur regenwater, de kH ga ik op 2 proberen te houden en de gH op max. 3. Op die manier ga ik de pH toch wel lager als 7 moeten kunnen houden.

De Epiplatys Annulatus komt er voorlopig nog niet in want het filtertje dat ik in deze bak ga gebruiken doet voorlopig dienst in een kuip met 3 sluiertjes.
 
Herbstnebel zei:
De superfish 25 is eerder leeg gekomen dan verwacht dus ga ik me eerst focussen op het West-Afrika biotoopje.

Allereerst ga ik op zoek naar een donkere zandbodem (bruinkleurig) dat ik ga vermengen met verkruimelde turfbolletjes. Ik ga ook een stuk hout in de bak plaatsen om Anubis Nana op vast te hechten.

Een Rode Tijgerlotus ga ik in het midden plaatsen om zo toch een beetje drijfblaadjes te hebben. Wat ik er verder nog nog als West-Afrikaanse plant ga in stoppen weet ik nog niet.

Ik ga de bak vullen met puur regenwater, de kH ga ik op 2 proberen te houden en de gH op max. 3. Op die manier ga ik de pH toch wel lager als 7 moeten kunnen houden.

De Epiplatys Annulatus komt er voorlopig nog niet in want het filtertje dat ik in deze bak ga gebruiken doet voorlopig dienst in een kuip met 3 sluiertjes.
Klinkt goed. Draai nog wat lateriet door je zandbodem en dan zit je helemaal gebeiteld. Je Nymphaea zal je dankbaar zijn. Wel even een kanttekening. Zorg dat je op zijn minst toch 1/10 drinkwater toevoegt (afhankelijk van de kwaliteit van je drinkwater). Puur regenwater heeft hardheid 0. Dat is veel te riskant.
 
Het water dat hier in Overmere uit de kraan stroomt is ideaal voor een Malawi-bak. Daarmede dat mijn buurvrouw er eentje gaat opstarten. :)

pH : 7,361
kH : 8
gH : 16

Het regenwater heb ik ook nog es gemeten

pH : 6 (druppeltest)
kH : 0-1
gH : 0-1

Als plantjes zou ik er nog willen aan toevoegen (als ik het vind tenminste)

- Ranalisma humile
- Pistia stratiotes (zit al in mijn juwel en vijver)

Ik heb nog een klein bosje dwergnaaldgras staan, het zou er mooi in staan alleen jammer dat het uit Azi� komt...

Heb een garnalensoort gevonden die in West-Afrika leeft, de Afrikaanse glasgarnaal Desmocaris Trispinosa. Moeilijk te vinden maar ik weet wel een kweker die me dat zal kunnen leveren. Ik zou deze er graag bijsteken omdat het zo een goeie opruimers zijn. Voor een nanobakje, altijd interessant.
 
Als je er aan kunt komen, zijn die garnalen een aanrader!! Ik vond het de leukste soort in mijn (recent gesneuveld) Afrika bakje.

Ze zijn groter dan de gangbare soorten. Ze kweken vrij makkelijk. Ze zijn zeer robuust.

Verder hebben ze leuk groepsgedrag: Ze reageren op openen van de bak voor het voeren (granulaat). Dan komen ze allemaal te voorschijn en jagen er ruzieend achteraan. Op het moment dat mijn Australes zich ook naar de bodem begeven om daar gezonken voer te zoeken, trokken de garnalen weer een gezamelijk plan en intimideerden de australes weg.

Mijn volgende stap wordt dan ook een West-Afrika bak georganiseerd rond deze garnalen :)
 
Ik zie nu net op =/= sites dat die andere waterwaardes prefereert als de Epiplatys annulatus...
 
Het zijn behoorlijk robuuste garnalen. In dit artikel vinden de auteurs eigenlijk maar 1 factor die van invloed is op het voorkomen: ze houden niet van stroming.

Een paar quotes uit het artikel:
M. thysi required high oxygen and lowcurrent velocity, D. trispinosa tolerated a great variation in environmental conditions, while no factor influenced the distribution of M. dux.
en specifiek over de D. trispinosa:
This species seems to tolerate unfavourable conditions such as low dissolved oxygen and significant organic matter, as suggested by Cumberlidge (2005).

Ik heb ooit ergens anders gelezen dat het zweefvermogen onderdeel van hun overlevingsstrategie in slecht water is, wat ook verklaart waarom ze niet van stromend water houden.

Ik had ringbandsnoekjes en australes met deze garnalen op:
pH = 6.8-7.0
KH = 10
GH = 10
Verder heb ik ze met spoed uit de lekke bak overgezet naar kraanwater (pH=7.6) met slechts 5 minuten wennen in een 50/50 mengsel zonder dat dit tot uitval geleid heeft.
 
Die garnalensoort is moeilijk te vinden hier in Vlaanderen. Als iemand me een tip kan geven is dat altijd welkom.

Als alternatief heb ik de Neritina natalensis in mijn achterhoofd. Van deze heb ik enkele exemplaren zitten in mijn Juwel, dus ��ntje zou dan eventueel mogen verhuizen naar de superfish indien ik de garnalen niet zou vinden.
 
Ja, ze zijn zeldzaam. Ze zijn jaren niet leverbaar geweest. Rond de kerst had Ruinemans ze heel eventjes. Toen ik ze daar via een LFS in Groningen bestelde, was ik al te laat. Tenslotte heb ik ze toen zelf uit Amersfoort gehaald bij Utaka (330 km rijden :)

Ze hebben ze nog steeds op de stocklist staan. Kennelijk loopt de kweek daar goed. Volgens mij heeft pol_gezzmol ze daar ook vandaan en bij hem kweken ze ook. Ik zag gisteren bij mij ook weer jongen en de populatie groeit nu ook snel bij mij. Terugkijkend ben ik dus blij dat ik ze ben gaan halen :)
 
Heb er ene gevonden die ze over een paar weken zou kunnen hebben. Ondertussen ben ik begonnen aan het inrichten.

De bodem zit erin, een Pistia Stratoites, Een Anubias, wat rotsjes en hout. Bak is gevuld met 95% regenwater en de rest hard leidingwater om toch een beetje kH en gH te hebben :)

Nu ben ik nog op zoek naar iets van spiderwood, al in 3 winkels geweest maar mijn ding niet gevonden.

Een Rode tijgerlotus moet er ook nog bij, die komt in het midden.

Wat je bovenaan ziet drijven zijn turfbolletjes :) Ik had er geen rekening mee gehouden dat die zouden bovendrijven. Als iemand een truukje weet om ze te doen zinken (eerst koken ofzo) mag ie altijd een tip geven.

De filter staat nu te draaien in een goudvissenkuip dus over enkele weken zal meer dan goed ingedraaid zijn om te dienen in dit bakje :D

20160616_213152.jpg
 
Herbstnebel zei:
Heb er ene gevonden die ze over een paar weken zou kunnen hebben. Ondertussen ben ik begonnen aan het inrichten.

De bodem zit erin, een Pistia Stratoites, Een Anubias, wat rotsjes en hout. Bak is gevuld met 95% regenwater en de rest hard leidingwater om toch een beetje kH en gH te hebben :)

Nu ben ik nog op zoek naar iets van spiderwood, al in 3 winkels geweest maar mijn ding niet gevonden.

Een Rode tijgerlotus moet er ook nog bij, die komt in het midden.

Wat je bovenaan ziet drijven zijn turfbolletjes :) Ik had er geen rekening mee gehouden dat die zouden bovendrijven. Als iemand een truukje weet om ze te doen zinken (eerst koken ofzo) mag ie altijd een tip geven.

De filter staat nu te draaien in een goudvissenkuip dus over enkele weken zal meer dan goed ingedraaid zijn om te dienen in dit bakje :D

20160616_213152.jpg
Ik denk dat je toch best eens je kH checkt. Met 95% regenwater, 5% leidingwater en turf zal die volgens mij heeeeeeeel laag zijn.

Even over die turfbolletjes: wat is precies je bedoeling van de turfbolletjes in het aquarium? Als je de bodem er natuurlijk wil laten uitzien, zou ik turfstukken (peat moss) koken.

Ik ben benieuwd naar je spiderwood. Ziet er alvast goed uit!
 
Dat de kH en gH verwaarloosbaar aanwezig zijn is een feit. Ik ga deze alvorens er fauna in komt upgraden met kH+ en gH+.
Ik kan er ook hard leidingwater aan toevoegen maar dan ga ik de pH ook omhoog duwen en die staat nu op 6,5 exact. Toen ik het aquarium enkele dagen geleden vulde ging leunde het kleur van de druppeltest meer aan tegen 7 pH.

Ondertussen zijn er al wat turfbolletjes gezakt naar de bodem. Alles wat over 3 weken nog drijft schep ik eruit.

Ik ga ook nog wat bladeren drogen en blenden. Ik vrees dat deze ook zullen drijven dus is het misschien beter dat ik ze eerst kook ofzo ???

Het spiderwood zit erin, eindelijk een mooi stukje gevonden bij een groothandel die ook particulier verkoopt.

Een probleempje, het drijft :)

IK heb er nu een steen op geplaatst op het onder water te houden en hopelijk zuigt het zich vol met water zodat het submers blijft.

Zijn er nog andere truuken om hout onder water te houden ? Koken ofzo ?

Als je nog tips hebt qua plantjes, shoot.

Heb er ondertussen ook een rode tijgerlotus ingeplaatst met de bol half boven het zand en een kleistaafje ernaast. Had eigenlijk liever een groene gehad omdat die meer Afrikaans is, maar kon er geen vinden...

20160620_214753.jpg


20160620_214812.jpg


20160620_214821.jpg
 

Terug
Bovenaan