Moswand bevat bevat zink?!


Hoogheid

Well-known member
Lid geworden
1 maart 2018
Berichten
1,639
Leeftijd
34
Goedemorgen allemaal!

Ik heb een half jaar geleden een klein plukje mos gekregen van iemand toen ik wat garnalen over heb genomen. Het groeide fantastisch en al snel had ik genoeg om een stuk gaas van 30x30 cm volledig te bekleden. Ik heb daar een tunneltje van gemaakt en het bleef groeien als een gek. Ik ben afgelopen week heel enthousiast geweest en heb toen een hele achterwand gemaakt (bijna een hele, zie foto).

Nou had ik wat over en heb dat ook een stukje voor mijn broertje gemaakt. Nou vertelde hij mij gisteren dat het stukje gaas zink bevatte en bijna al zijn vissen zijn overleden.

Ik ben gaan Google-en, maar kom geen helder antwoord tegen. Ik heb geplastificeerd kippengaas gebruikt en heb het op maat geknipt dus er zijn wat puntjes aan de randen ontbloot. Ik heb geen idee of dit gegalvaniseerd is, jullie toevallig wel? En kan dit überhaupt genoeg zijn om bijna een heel vissenbestand uit te roeien?

Alvast bedankt!

MVIMG_20180304_074316.jpg
MVIMG_20180304_074240.jpg
 
Waren zijn waterwaardes verder in orde? En over welk visbestand hebben we het?

Als je een matje koopt zit dat ook in gaas maar dat is geplastificeerd ongegalvaniseerd staal.

Je kan het vrij makkelijk zien aan de kleur. Gegalvaniseerd staal heeft een soort glimmend/verkleurd toplaagje.
Ijzer zelf is vrij dof, donker grijs-bruinig. Want het roest vrij snel.

Zink is helaas een not done voor je aquarium.
 
Waren zijn waterwaardes verder in orde? En over welk visbestand hebben we het?...

Nee, de waterwaardes waren niet in orde, maar wat de waardes precies waren weer ik niet. Het vissenbestand is mij ook onbekend, ik geloof dat het 5 danio's en een algeneter was.

En de moswand heb ik dus zelf gemaakt. En aan elkaar bevestigd met tie-rips.
 
Ik heb ondertussen een stukje plastic van het gaas af weten te schrapen met een mesje. Ik vind het er zelf vrij donker van kleur uitzien. Maar heb er een foto van gemaakt. Jullie zien meer dan ik alleen dacht ik zo.

Ik zou ook dit stukje in een glas water kunnen leggen om te zien of het wel of niet gaat roesten. Maar dat zal wel even duren.

Bekijk media item 883
 
Gegalvaniseerd is Bekaert draad en doen ze speciaal omdat dit langer zou meegaan in de tuin .
 
glas water kunnen leggen om te zien of het wel of niet gaat roesten
Ijzer roest door aanraking met zuurstof . Water zelf heeft daarop geen invloed .
Wanneer je de test zou doen met drie gelijke delen ijzer . 1 in open lucht , 1 in de grond en 1 stuk in bak met water zal deze in openlucht het eerst vergaan , daar waar de zuurstof het grootst is . Daarom blijven ook scheepswrakken zolang zichtbaar , omdat er weinig zuurstof aanwezig is .
Ter info
 
Kan aan de foto liggen maar als ik de foto uitvergroot lijkt het meer op koperdraad als ijzerdraad.
Dat zou de vis sterfte kunnen verklaren.
 
Oef, nee dit kun je echt niet gebruiken in een aquarium.

Beter om plastic matjes te gebruiken.

Zal even het topic erbij zoeken, momentje
 
Gevonden :D

https://www.aquaforum.nl/threads/projectje-mos-achterwandje.95287/#post-1414837

Ik heb meteen ook een tip.
Bij een moswand komt er onderin weinig licht en bovenin veel licht.
Hierdoor groeit het bovenin harder waardoor het mos onderin nog minder licht krijgt.
Zorg dat je bovenin dus goed snoeit.

Nog een tip,
Bij een moswandje verzameld zich veel vuil tussen de mat en het glas.
Zorg daarom dat je de mat bevestigd met zuignapjes, zodat je hem af en toe los kan halen en erachter schoon kan maken.
 
Top, bedankt allemaal voor jullie reacties! ik heb nog aardig wat borregaas liggen. Is wel een stuk fijnmaziger maar kan dus waarschijnlijk wel gebruikt worden. Hoe kom ik er achter of het wel of niet geschikt is om te gebruiken?
 
Zijn de hokjes van dit gaas 19x19 mm?
 
Zolang borregaas geen koper ijzer en zo bevat en niet roest in water, zou je het misschien kunnen gebruiken, maar eerlijk gezegd zou ik het zelf niet durven. Omdat ik het nog nooit iemand heb zien toepassen in bakken.
 
Maakt ook niet precies uit welke maat het is maar zal zo goed als zeker verzinkt materiaal zijn met een pvc coating.
Zijn natuurlijk aardig wat beschadigde stukjes door het afknippen en maakt het niet echt veilig om te gebruiken in een aquarium idd.
 
Is het geen idee om filternetjes op maat te knippen? Dat is zeker weten veilig. Wel veel werk om het mos daarop vast te zetten.
 
De stramien matjes uit mijn link kosten heel weinig en werken ideaal
 
Douche sponsen worden ook veel gebruikt.

Puff spons :D
puff-spons-11890133-productzoom_rd.jpg
 
Grappig die kende ik nog niet :D

Ja gebruik hem zelf wel voor onder de douche, maar wist niet van het gebruik in je aquarium!
 
Lijkt me onhandig voor oa de bilnaad zo'n spons! :juggle:
 
OMG wat een puff allemaal teweeg brengt hahah.

Mare je moet ze losmaken. Wel opletten dat je ze zeepvrij koopt.
 
Gevonden :D

https://www.aquaforum.nl/threads/projectje-mos-achterwandje.95287/#post-1414837

Ik heb meteen ook een tip.
Bij een moswand komt er onderin weinig licht en bovenin veel licht.
Hierdoor groeit het bovenin harder waardoor het mos onderin nog minder licht krijgt.
Zorg dat je bovenin dus goed snoeit.

Nog een tip,
Bij een moswandje verzameld zich veel vuil tussen de mat en het glas.
Zorg daarom dat je de mat bevestigd met zuignapjes, zodat je hem af en toe los kan halen en erachter schoon kan maken.

Wat ze allemaal al niet uitvinden.:thumbs:
 

Terug
Bovenaan