Mike139 zijn Oase Styleline 125


Wat betreft de japonica garnalen: ze kunnen zich ook terugtrekken om te vervellen. Ze zitten heel graag op/onder/achter hout en zijn dol op draadalg.
 
Wat betreft de japonica garnalen: ze kunnen zich ook terugtrekken om te vervellen. Ze zitten heel graag op/onder/achter hout en zijn dol op draadalg.
Hmmm, ik zag eregisteren inderdaad wel een vervelling liggen.
En ik lees dus net dat ze zich enkele dagen vóór de vervelling gaan verstoppen en zo'n drie dagen erna vaak pas weer tevoorschijn komen, dus misschien leven er nog wel meer!
Dat zou een aangename verrassing zijn :)

Als je 2 legholen in je bak doet zal je ancistrus stoppen met graven, zandbodems zijn juist ideaal bij deze vissoort
Ik wil het aquarium toch gaan aanpassen en kan ook de rand voor de grote stenen helemaal zandbodem maken, want hij veegt nu de Monte Carlo compleet onder of dit deel een stuk ophogen.
Daar ga ik eens goed over nadenken. Goed advies!
 
IMG_4981.png


IMG_4980.png


Tsja, wat ga ik hier aan doen?
Hij veegt een paar cm de diepte in begraaft alle plantjes.

Ik denk dat ik die hele voorste rand met beplanting maar weg haal en het "eiland" breder ga maken naar links en rechts zodat er meer beplanting kan staan.
De voorzijde wordt dan een zandbak.
Sowieso wil ik er graag een aantal corydoras bij hebben en dan is zand wel zo leuk.

Dit werkt in ieder geval niet. Nou ja, Harry (laten we hem een naam geven) heeft het duidelijk wel naar z'n zin :)
 
Een bordje met graafverbod kan misschien helpen;)
Jammer dat Harry dit doet maar ja dat heb je soms en ze houden vaak rekening met je inrichting.
 
Goed, ik kon het niet laten...
De waterwaarden zijn goed, dus ik ben gisteravond toch begonnen met het deel opnieuw inrichten.

Ik heb voor de grote stenen het zand met de aquasoil zo goed als mogelijk weggezogen en nieuw zand aangebracht.
Dit zand had ik nog van de inrichting en was al tig keer goed gespoeld. De Monte Carlo en Staurogyne repens heb ik bewaard.

De grote stenen links- en rechtsachter heb ik schuin naar de zijkant geplaatst waardoor er extra ruimte voor nieuwe planten is.
Ik moet dit nog opvullen met wat kleine steentjes zodat de nieuwe aquasoil niet in het zand komt.
Vooraan is zo 1 grote zandbak ontstaan voor Harry (die trouwens 12,5cm lang is, kon hem mooi meten) en de corydoras die er nog bij komen.

De planten zijn nog niet 100%, maar vergelijk het maar eens met een paar weken geleden. Het gaat helemaal goed komen!
Ik vind de indeling een beetje "meh", maar voorlopig ga ik er niets aan veranderen.
Links en rechtsachter ga ik wat makkelijkere planten zetten, want dat zijn de meer schaduw hoeken.


Nog een nieuwtje: ik telde gisteren 5 garnalen, weer 1 meer dan vorige week woensdag :)

IMG_5001.JPEGIMG_5002.JPEG
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Zo, we zijn weer 2 weken verder en alle garnalen leven nog. Tenminste, ik heb er laatst 9 geteld dus ik neem aan dat nummer 10 ook nog wel ergens is.
Van alg is niets meer te herkennen, afgezien wat licht groene aanslag op sommige planten, maar dat schijnt welkom voedsel voor de slakken te zijn.

Dat is toch iets hè. Hoe goed je alles ook afspoelt/naspoelt/doorspoelt, op de e.o.a. manier heb ik altijd slakken in m'n bak.
Ik vind het prima, want het zijn welkome opruimers en gratis ;-)

Ik heb ere-gisteren flink huisgehouden in de heteranthera zosterifolia. Deze was niet mooi vol / dicht gegroeid. De toppen had ik al eens gestekt en dat heb ik nu weer gedaan.
De dikke bos verwijderd, toppen opnieuw en met meer ruimte teruggezet. Aangezien ik nu meer licht ben gaan geven, meer co2 en iets meer voeding zegt de theorie dat 'ie nu voller terug zou moeten groeien.
Zou moeten 😇
Het ziet er nu weer wat maf uit (kan me toch niet meten met die mooie aquariums van sommigen hier), maar na 1-2 weken zal het weer mooi gegroeid zijn.

Tevens heb ik een andere plant bijgeplaatst, ik dacht ludwigia glandulosa (die namen ben ik zo slecht in). In ieder geval uitgezocht op grootte en benodigde hoeveelheid licht.
Ook heb ik wat staurogyne repens tussen de steentjes links teruggeplaatst. De steentjes liggen daar omdat Harry het zand daar steeds helemaal wegschoffelde.
Het is nu een mix van steentjes en zand waartussen ik voedingspellets heb gedaan, zodat de staurogyne voeding heeft.

IMG_5059.png


Grootste wijziging: 5 stuks Corydoras panda en 5 stuks raspora (de soort is uhm, ja... ik zal een foto maken, lastig te zien het zijn nog babies).
Dagelijkst geef ik de cory's een schijfje specifieke voeding. Harry krijgt een iets ander voer, maar zeker weten doe je het natuurlijk niet. In de ochtend is alles in ieder geval netjes op.

Het is zo'n leuk gezicht om de cory's door het zand te zien snuffelen 😄

IMG_5048.png
IMG_5047.png
IMG_5065.png
 
Hey mooie bak hoor! ik zou denk ik je groep panda's uitbreiden, want hoe meer hoe leuker het gedrag is.
 
Helaas een wat minder begin van het jaar voor 1 van de aquariumbewoners :(
Een corydora is vannacht overleden vanmorgen lag 'ie aangevreten voor in de bak.

Ere-gisteren heb ik de waterwaarden nog gecontroleerd en die zijn gewoon prima.
Het kan natuurlijk altijd dat er eentje wat minder sterk is, maar sneu is het wel.
De rest snuffelt nog vrolijk rond.

De draadalg heeft z'n kopje ook weer opgestoken, maar dat heb ik zelf waarschijnlijk veroorzaakt door zo'n beetje 1/3 van de planten weg te halen (de heteranthera zosterifolia).
Die is wel alweer flink aan het teruggroeien, maar nog lang niet op de grote zoals eerst.
Het blijft me verbazen hoe snel die alg groeit. De ene dag niets, de andere slierten.

Ook weer een wijze les voor mezelf: geen grote wijzigingen in 1x.
 
Toch voor de zekerheid de waarden nog een keer gemeten:

KH 6
PH 6,5-7
NO2 <0,01 (laagste wat te meten is)
NO3 3-5
NH4 < 0,05 (laagste wat te meten is)
PO4 0,05

PO4 is wat laag in verhouding (als je 1 staat tot 10 wil aanhouden) tot NO3, maar die waarde kan ik niet los beïnvloeden.
Ik gebruik de All-in-one van plantedbox en die houdt de 1 tot 10 verhouding aan, waarvan ik iedere dinsdag 20ml geef.
 
Je kan van Easylife Fosfo kopen om het op te hogen want de po4 is erg laag inderdaad. Weet je zeker dat die geen 0,5 is?
Of je maakt een stockoplossing met kaliumfosfaat.
 
Je kan van Easylife Fosfo kopen om het op te hogen want de po4 is erg laag inderdaad. Weet je zeker dat die geen 0,5 is?
Of je maakt een stockoplossing met kaliumfosfaat.
Oh ja, duh!
Dat heb ik gewoon staan. Totaal vergeten.

Die waarde klopt wel, volgens de kleuren in de tabel.

Ik ga wat Fosfo bij geven. Top, thanks! ;)
 
Zo en om de algen het leven een beetje moeilijker te maken heb ik een bosje limnophila sessiliflora (snel groeier) random in het aquarium geplant.
Dit was over uit het oude aquarium van m'n zoontje.

Zodra de nieuw geplaatste en gestekte planten wat groter zijn, dan haal ik de sessiliflora er weer uit, dan kunnen ze het wel weer alleen aan 💪
 
Helaas ging het met deze lampjes niet lukken:
1641322264348.png


Ik had het verkeerd begrepen en ze zijn niet dimbaar, maar alleen te gebruiken van 12 tot 36 volt.
Ook op 12 volt is het een schijnwerper. Veel te fel. Prima voor de oprit, maar niet in het aquarium.

Bij het opruimen van het eerste aquarium van m'n zoontje (Superfish Start 50) zag ik dat daarin een 6Watt ledstaafje zit.
Deze is uitneembaar en heb ik nu even als test met elastiek in het aquarium gehangen.
Dat werkt perfect! :cool:

De hoek is nu mooi uitgelicht. Whiehooee :)

IMG_5148.png


De algen lijken ook over hun hoogtepunt heen, da's ook weer mooi.

Helaas tel ik wel nog maar 4 rasbora's. Het kan zijn dat eentje zich verstopt, maar ik denk dat ik er daar ook weer eentje minder van heb.
Het kan gebeuren, maar ik vind het toch altijd shit...
 
Vandaag kwam rasbora nummer 5 toch weer tevoorschijn :D
Ze zijn ook nog zo ieniemienie, maar scholen al wel heel leuk.
 
Er zijn van de week een paar nieuwe bewoners bijgekomen :)
6 Rasbora's en een koppeltje Goerami's.

IMG_5167.png


IMG_5176.png


IMG_5172.png


De nieuwe rasbora's scholen echt leuk, alleen laten de eerste 5 (die nog steeds een stuk kleiner zijn) zich wat minder zien. Zal nog wel goedkomen.

Oh ja en 2 turrita? slakken.

neritina_turrita.png


Wat me wel verbaasd is de slakkenexplosie die ik "cadeau" gekregen heb bij e.o.a. plant / vis / garnaal.
Werkelijk 10-tallen en gisteren zag ik meerdere van die slijmnestjes, die ik waar ik erbij kon weggehaald heb.

IMG_5178.png


Ook heb ik zeker 20 jonge slakjes verwijderd en 6 redelijk grote, maar nog zitten er 10-tallen ieniemienie's.
Mochten het er echt teveel gaan worden, dan ga ik een slakkenval gebruiken.
Er vanaf komen gaat niet meer gebeuren vrees ik. Maar goed, ze zijn ook nuttig.

Gisteren heb ik meteen groot onderhoud gedaan.
In-uitlaat en slangen van binnen schoongemaakt, pre-filter schoongemaakt, ramen goed schoon, 60% waterwissel, plantenresten verwijderd, restjes draadgalg verwijderd en de bodem iets opgeschoond.
Toch wel 2 uur mee bezig geweest.

De alg is echt op zijn retour :)
 
:(
Zojuist is de kleinste cory (die met de misvormde staart) toch overleden.
Ik BAAL daar zo van hè? Buiten dat ik het zielig vind.
Hoe kan een aquariumzaak toch zulke zwakke beestjes verkopen?

Nu zijn er nog maar 3 en ik heb begrepen dat je er toch minimaal 5 wil hebben.
Voer hebben ze genoeg, de waterwaarden zijn helemaal in orde, alles is gewoon op orde.

Ik baal hier ENORM van!
 
Ja dat is inderdaad balen Mike maar zoiets kan gebeuren. Ik zou er zeker dan nog 2 of 3 bijhalen hoor.
 
Voor nu pluk ik steeds de grootste weg. Heb er al een stuk of 70-80 geraapt en het lijkt wat te verminderen, maar een oplossing is het natuurlijk niet.
Ik zag achter in de bak, waar ik lastig bij kan, weer wat van die slijmnestjes.

Na goed de plaatjes bestudeerd te hebben denk ik dat het een blaashoornslak is.
Die lijkt op de poelslak, maar het huisje is wel anders.

Ik ga het eens proberen met een stuk komkommer of courgette. (y)
 
Ik heb mijn slakkenplaag uitgeroeid met Anentome helena slakken. Vijf stuks in een 240 liter bak en 3 maanden later had ik een hele zak vol lege slakkenhuizen
 
Ik heb mijn slakkenplaag uitgeroeid met Anentome helena slakken. Vijf stuks in een 240 liter bak en 3 maanden later had ik een hele zak vol lege slakkenhuizen
Ha! Dat is een goeie tip.
Dan moet ik m'n Turrita slakken wel even in de bak van m'n zoontje laten logeren.
 
Weer eens tijd voor een update:

IMG_5272.png


Ben ik hier blij mee? Meh.
Het is ontzettend rommelig en helemaal niet zoals ik het me voorgesteld had.
Het zand borstel ik af en toe terug, maar dat wordt 'iedere nacht vakkundig door Harry omgewoeld.
Ik vind het wel prima zo. Ziet er wat natuurlijker uit, dan een strak aangeharkte tuin en de Cory's snuffelen er lekker doorheen.

Eerdaags wordt het echt tijd voor een andere indeling v.w.b. planten.
Daarbij ga ik wel eerst eens echt GOED kijken/lezen en hulp vragen over hoe en wat.

Gisternacht is helaas ook wéér een Cory overleden.
Overdag niets aan te zien, ze waren allemaal vrolijk aan het grazen en in de stroom aan het spelen.
Vanmorgen lag 'ie vooraan in het aquarium en al aangevreten :(
De mensen bij de Aquariumhal zeiden al dat dit zo'n beetje het zwakste soort Corydoras was, maarja, dan heb je ze dus al.
Hopelijk gaan de laatste 5 het gewoon overleven...

Vanmorgen lag ook 1 van m'n turrita slakken op z'n rug, zand er overheen.
Ik dacht al: oh,oh... Het zal toch niet?!!
Is vast door Harry omgestoten en deels begraven.
Toch maar weer met de juiste kant naar beneden teruggezet en na 10 minuten begon 'ie weer te bewegen, PHEW!

Nu de kleinste Rasbora's wat gegroeid zijn, laten die zich ook wat vaker zien.
Die verstopten zich nadat ik 6 grotere Rasbora's en een koppeltje Goerami's bijgeplaatst had.

Vandaag is onderhoudsdag, maar de waterdruk is weggevallen vanwege een lekkage een paar straten verderop, dus de waterwissel ga ik straks doen.
De waterwaarden zijn in ieder geval wel in orde.

Kh 5-6
Ph 6.5
No2 <0.01
No3 1
Nh4 <0.05
Po4 0

Zoals in een ander topic al aangegeven was, ga ik 2x in de week fosfaat en nitraat toevoegen, want het is nu nagenoeg 0 na een week (ik vul aan tot NO3 10 en PO4 1-ish).
Het wordt dus zo goed als helemaal opgebruikt door het aquarium. De planten groeien echt als een dolle.

Oh ja, ik ga toch ook maar overstappen op een CO2 installatie met cilinder.
Het vullen van de bio-co2 moet ik nu iedere 2,5 week doen. Dat is op zich niet zo erg, maar met de afname van de druk moet ik steeds het naaldventiel verder openzetten.
Dat naaldventiel is zowieso ruk, want het zit bijna strak dichtgedraaid en het minimaalste draaien geeft meteen 180bpm. Je moet dus echt heel HEEL voorzichtig draaien.
Bijna niet te doen.
 
Niet toevallig al helena's in de bak? Destijds vielen hier ook wat corydoras om en het vermoeden (na eigenlijk de rest uit te sluiten) was deze slakken. Ik heb er geen goede ervaringen mee.

Harry is een? Ancistrus?
 
@Killerfish Nee, geen Helena's in de bak. Alleen blaashoornslakken en 2 turrita slakken.

Harry is idd een Ancistrus van een jaar of 8 a 10 oud ;)

Overigens lijk ik de blaashoornslakkenexplosie, voor nu, wel onder controle te hebben.
Iedere dag pak ik de grootste die ik zie weg. Net met de waterwissel weer een stuk of 20 kleintjes.
In het voorfilter zaten er ook een stuk of 20.

Komkommer vinden ze trouwens niks.
Zat er in de ochtend maar eentje op. :(
 
Wat een kabelbende! :mad:
Komt ook door mezelf, want ik wilde zo nodig de verlichting op een goedkope manier oplossen en dan zit je dus met tig stekkers.
Misschien ga ik alles wel naar Fluval balkjes ombouwen, dan kan alles via de tc420 lopen en heb ik nog maar 1 stekker.
Aan de andere kant: als het straks weer ingebouwd zit, dan kijk je er niet meer naar om. Maar toch... Hmprf.

Waarom dit ombouwen?

Zodat de Co2 cilinder met regulator er in past.
Het is toch een co2art geworden, omdat de AquaNoa niet ging passen.
Gekocht bij de visvoerwebwinkel, leuk persoonlijk handgeschreven kaartje erbij. Heel attent!
De Co2 flessen, zijn 2Kg geworden. Ik heb er meteen 2 gekocht, zodat ik nooit onverwacht zonder zit.
Beide bij Azaqua. Goeie prijs, gevuld, volgende dag in huis en nog 10 jaar keuring.

Het systeem staat nu nog even buiten de kast op druk.
Even een half uurtje wachten om te zien of er geen drukverlies is en alles gasdicht is.

Doordat het bioco2-systeem zo fluctueerde heb ik helaas wéér alg terug.
Zette ik het in de ochtend op +/- 120bpm, dan is de indicator mooi lichtgroen, was deze in de middag alweer afgenomen naar +/- 80.
Als de cilinder net gevuld was, dan gaat het 2 weken goed, maar controleer ik toch dagelijks.
De laatste 1,5 week heeft het aquarium zo uren per dag te weinig co2 en het is dus ook niet constant.
Deze gaat naar de Fluval Flex 57 van m'n zoontje, daar zal het met 60bpm heel lang goed gaan (hij heeft nu de kleine bioco2 variant).

IMG_5300.png
 
Heb je een oasa filter? Hoe maak jij die schoon zo, of haal je die elke keer uit het meubel?
Nee, dit is een Eheim.
Ik gebruik een SunSun voor-filter en die haal ik idd. iedere week los.
Het Eheim filter laat ik staan en heb ik sinds 17 november 1x gecontroleerd.
 
Eindelijk is de dag aangebroken...

Ik zag er wel tegenop hoor. Alle vissen vangen, in een tijdelijke bak zetten.
Nu nog alle garnalen proberen te vangen :rolleyes:

Het tijdelijke bakje is een superfish 50.
Ik heb er een bodempje van afgeronde kiezels in gedaan, het hout uit het oude aquarium, een paar plantjes verhuist en het water.
Het filter en de bodem ga ik hergebruiken en heb een hoop nieuwe planten.

Het tijdelijke bakje is net aan voor de bezetting, maar ik hou het goed in de gaten.
Ze kunnen met een paar dagen weer in hun oude aquarium terug.

tempImage2R7iEb.jpg
 

Terug
Bovenaan