Mike139 zijn Oase Styleline 125


Mike139

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2021
Berichten
244
Leeftijd
47
Het begin is er!

IMG_4720.png


Buiten liggen nog 2 zakken zand.

De beplanting wordt:

- Heteranthera zosterifolia
- Hygrophila 'Siamensis 53B'
en:

IMG_4721.png


Gezien wat ik er van wil maken, heb ik zeker weten teveel gekocht...
Ik zit nog steeds met het 180 liter aquarium in m'n hoofd.

Gelukkig hebben ze bij Diebo ook de Styline 125 staan, dus ik kon het hout mooi passen en ben in het zandbakje bezig geweest om de stenen (op maat) uit te zoeken.

Wordt vervolgd ;-)
 
Succes, wat voor vissen komen erin?
Phew, nog geen idee eigenlijk.

De machinekamer is ingericht.
Ik moest de plank wel aanpassen, want anders kon de co2 fles er niet in.

In eerste instantie ga ik alleen verlichten met de twee Fluval's. Deze heb ik hetzelfde ingesteld als bij m'n zoontje, daar zouden de "easy" planten het prima op moeten doen.
Hoe de "advanced" plantjes het er op gaan doen, dat moet ik zien en anders schakel ik er nog 1 of 2 Oase leds bij.
Het is een afgeleide van het Amazone programma wat je voor de TC420 kan downloaden. Alleen dan met een stuk minder verlichting in de vroege ochtend en late avond.

IMG_4728.png

Co2 doe ik middels een 2,5L 400gr citroenzuur / 400gr soda/bicarbonaat en 600ml water.
Bij m'n zoontje staat de kleine variant die de helft als inhoud heeft. Die draait naar volle tevredenheid nu 4 weken.

Ik moet nog wel even wachten met aansluiten, want het ijs is nog niet ontdooid. Dat duurt 24 uur.
Het ijs idee heb ik van internet en heb precies de juiste vormpjes gekocht zodat ze net door de opening van de fles kunnen.

IMG_4724.png IMG_4725.png

Ik ben redelijk tevreden met hoe het er nu uitziet, maar heb me wel vergist in de hoogte van het aquarium...
Het hout is wel heel erg mini. En uiteraard gaat het dragon stone er na een paar weken vanaf ;)

De planten die er achter staan worden zo'n 30-40cm hoog (Rotala macrandra, Heteranthera zosterifolia en Hygrophila 'Siamensis 53B').
, degene aan de zijden en er direct voor zo'n 15-20cm (Helanthium bolivianum, Juncus repens).

IMG_4731.png

Aan weerszijden achteraan staat Staurogyne repens en naar de voorgrond toe Micranthemum "Monte Carlo".
Wat een drama is dat om die ielige dingen te planten zeg :rolleyes:

Stom genoeg ben ik vergeten om een heater te kopen. Ik dacht dat ik er nog eentje had, maar die zit in de bak met onze Ancistrus dolichopterus.
Morgen dus even halen.
Liefst neem ik een inline heater, maar daar lees ik toch vaak matig recensies van en ik wil geen gedoe.

Maar nu eerst slapen en het aquarium ook :)

IMG_4730.png
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen co2 aangesloten en de dropchecker geplaatst.

Ik ga eerst voor +/- 85 bellen per minuut.

C1855D2C-35E8-4823-AA88-033A8EFE0746.jpeg


Ik had het met m’n zoontje over om misschien te kiezen voor begroeiing op de takken, maar dat is voor later.
 
En toen besloot m'n filter ineens als een gek te gaan lekken! Grote plas met water onder het meubel over de NIEUWE vloer :mad:
Ergens in de kop loopt het er uit, maar is niet te zien...
Het blijft lekken, ook na openen, goed nakijken of alles in orde is en weer sluiten.

De filtermanden liggen nu tijdelijk in het aquarium en voor de stroming heb ik een oud intern Fluval pompje geplaatst.

IMG_4851.jpeg

Ik had een JBL e901, maar die moest ik temperen, want met de jet uitlaat was het echt een storm. Het filter moet zeker 10 jaar oud zijn.
Nergens in de omgeving is deze te krijgen of ik moet online bestellen.

Wat ik wel overal kan krijgen is Eheim, maar aangezien ik op 12/16mm zit kan het niet groter zijn dan de Experience 250.
Dat filter doet bruto 700l/u, maar wat ik belangrijker vind, er gaat zo weinig filtermedium in...
Slechts 3 liter, vs. 4,7 liter van de 901. 2 manden vs 4 van de JBL.
Is 3 liter biologisch medium misschien wel genoeg?
Het zal een gezelschapsaquarium worden zonder grote vervuilers.
Oh ja, er hangt een SunSun HW-603 pre-filter voor, dus ik vul het gehele filter met biologisch materiaal.

Wat is het beste om te doen? Toch maar een e902 (opvolger van de 901) bestellen of gaan voor een Experience 250?
 
Op een 125 liter zal een filter met een capaciteit van 440 liter zoals een 2213 prima volstaan of een JBL 702. Ik heb altijd een 2213 op een bak van 125 liter gehad.
 
Het is de Eheim Experience 250 geworden en ik kon toch al het biologische filtermateriaal er in krijgen, dus da's mooi!
Voordeel van deze pomp t.o.v. de JBL: fluisterstil.

Overigens; ik weet dat de bak niet op z'n mooist is, maar opstartfase hè.
Diatomeeën, klein beetje draadalg (ik ben sinds 2 dagen iets meer Co2 aan het toevoegen) en het hout heeft nog een donsvachtje :)

Nagenoeg alles groeit als kool. Alleen aan de voorzijde is wat Monte Carlo "gesmolten", maar die groeit ook alweer terug. Er zijn al nieuwe blaadjes te zien.
De Heteranthera zosterifolia moet nu al gesnoeid worden, want die laat zijn kopje al boven water zien :)

Iedere 2-3 dagen doe ik een 50% waterwissel en vanaf volgende week ga ik de waterwaarden testen.
 
Net weer een 50% waterwissel gedaan.
en toen viel me weer op (het irriteert me) dat er zoveel bubbels en belletjes op de bladeren zitten.
Er komt dus een Co2 reactor.
Zojuist een JDAquatec besteld. En vort d'r met! :D

Oh ja en aanpassing 2, ik ga de planten meer licht per dag geven.
Op dit moment gebruik ik een aangepaste vorm van het Amazone programma van de tc420, maar zie aan de Heteranthera zosterifolia, na het snoeien, dat die wel erg lange stammen heeft voordat de bladerbos weelderig wordt. Dit programma geeft maar 4 uur per dag 90% licht van de beide Fluvals, met tussendoor schemer van een paar uur en de overige uren zeer weinig licht. Ik ga dit verhogen naar 6 uur.

Het liefst heb ik de hele dag wel wat licht in de bak aan, dus ik moet oppassen dat er niet teveel belicht wordt, maar met die schemerperiodes tussendoor en 's avonds alleen een zeer lichte blauw/rode schemer moet het (denk ik) wel goed gaan.
 
Ik heb de 902 en de 1502 maar beiden hoor je niet hoor maar goed je hebt een prima filter in huis.
Het kan best zijn dat de mijne wat luidruchtiger geworden was door de leeftijd.
Je hoorde hem brommen / resoneren en stond al op schuim. Niet irritant, maar je hoorde het.

Is altijd een top filter geweest en als de lekkage niet gebeurt was, dan gebruikte ik hem nog steeds.
 
Het kan best zijn dat de mijne wat luidruchtiger geworden was door de leeftijd.
Je hoorde hem brommen / resoneren en stond al op schuim. Niet irritant, maar je hoorde het.

Is altijd een top filter geweest en als de lekkage niet gebeurt was, dan gebruikte ik hem nog steeds.
Mijn 902 resoneert ook iets, maar dit komt door de slangen die tegen de kast of de bak hangen.
Dit wordt echter overstemd door de brom van mijn interne filter.
 
Gisteren de JDaquatec mini geinstalleerd en inderdaad NUL CO2 bubbeltjes meer! :)
De bellen die je nog ziet is de zuurstof die van de planten afkomt.

IMG_4881.pngIMG_4899.png

Als je dat vergelijkt met hoe het was... Wat een verschil!

IMG_4876.png
 
En we zijn weer bijna een week verder.

Helaas doen de planten het niet zo geweldig meer, dus de waterwaarden gemeten en wat blijkt: NO3, die zit op 0...
CO2 dropchecker zit op lichtgroen.
Ik geef wekelijks (op aanraden van iemand hier) Profito, maar ik zag dat die juist geen nitraat bevat.

Nu wil ik niet als een wijsneus overkomen, maar kan ik de conclusie trekken dat die doorzichtige plekken (en gaten) komen doordat NO3 op 0 staat?
Ik geef immers meststof en co2 staat er prima bij.
Verlichting is 6 uur en 45 minuten aan + de op en afbouw, maar dat is echt een fractie van het licht tijdens de lichtperiode.

Frustreert wel een beetje, want als je het aquarium van m'n zoontje ziet: WOW. 1 weelderige bos en, geen algen, vanaf dag 1 top gegaan (zie de foto).


IMG_4929.jpeg


En het aquarium in de kamer, wat nu ruim 3 weken draait: bruinalg, draadalg en nu de planten. Grrrr.

IMG_4930.JPEG IMG_4931.JPEG IMG_4932.JPEG


Komt goed, ik weet het, maar het is wel balen.
Is het wijs om NO3 te gaan verhogen met Easy Life Nitro?

EDIT: nog iets, is het een idee om ook Amano's in te zetten tegen de alg of dat nu juist onverstandig?
 
Laatst bewerkt:
Als je geen no3 meet dan zou ik dat gaan verhogen en let ook erop dat er genoeg po4 aanwezig is want ook dat zit niet in Profito. Tijdens de opstart zie je wel vaker algen opduiken omdat je dan ook vaak te maken hebt met wat nh3/4 en dat is een boost voor algen.
Volgens mij kun je ook doorzichtige plekken krijgen bij een co2 tekort maar als ik het zo lees dan is dat op orde. Misschien heeft expert @benvo een idee wat deze plekken kan veroorzaken.

Edit: ik vindt je dropchecker nou niet bepaald lichtgroen kleuren.
 
Als je geen no3 meet dan zou ik dat gaan verhogen en let ook erop dat er genoeg po4 aanwezig is want ook dat zit niet in Profito. Tijdens de opstart zie je wel vaker algen opduiken omdat je dan ook vaak te maken hebt met wat nh3/4 en dat is een boost voor algen.
Volgens mij kun je ook doorzichtige plekken krijgen bij een co2 tekort maar als ik het zo lees dan is dat op orde. Misschien heeft expert @benvo een idee wat deze plekken kan veroorzaken.

Edit: ik vindt je dropchecker nou niet bepaald lichtgroen kleuren.
Die dropchecker is van het aquarium van m'n zoontje en zie je tegen een donkere achtergrond. Als je er een wit papier achter houdt, is die lichtgroen.

Duidelijk, dus ik ga Nitro en Fosfo halen.
 
En we zijn weer bijna een week verder.

Helaas doen de planten het niet zo geweldig meer, dus de waterwaarden gemeten en wat blijkt: NO3, die zit op 0...
CO2 dropchecker zit op lichtgroen.
Ik geef wekelijks (op aanraden van iemand hier) Profito, maar ik zag dat die juist geen nitraat bevat.

Nu wil ik niet als een wijsneus overkomen, maar kan ik de conclusie trekken dat die doorzichtige plekken (en gaten) komen doordat NO3 op 0 staat?
Ik geef immers meststof en co2 staat er prima bij.
Verlichting is 6 uur en 45 minuten aan + de op en afbouw, maar dat is echt een fractie van het licht tijdens de lichtperiode.

Frustreert wel een beetje, want als je het aquarium van m'n zoontje ziet: WOW. 1 weelderige bos en, geen algen, vanaf dag 1 top gegaan (zie de foto).


Bekijk bijlage 334538


En het aquarium in de kamer, wat nu ruim 3 weken draait: bruinalg, draadalg en nu de planten. Grrrr.

Bekijk bijlage 334539 Bekijk bijlage 334540 Bekijk bijlage 334541


Komt goed, ik weet het, maar het is wel balen.
Is het wijs om NO3 te gaan verhogen met Easy Life Nitro?

EDIT: nog iets, is het een idee om ook Amano's in te zetten tegen de alg of dat nu juist onverstandig?
Even vooraf, ik ben geen expert... Maar als ik verslijmde bladeren zie dan denk ik niet het eerst aan nitraat of fosfaat. Wel denk ik onmiddellijk aan iets anders namelijk CO2. Eigenlijk aan een tekort van CO2. Die gedachte komt ook op omdat ik nog iets meen te zien op je foto's , groene puntalg! Ook dit probleem zie je bij een te laag CO2 level en in de tweede plaats een fosfaat tekort. We zouden nu ook kunnen opmerken dat je een te hoge lichtintensiteit hebt maar gezien je plantenkeuze, je lichtintensiteit moet altijd het eerst afgestemd worden op je planten bestand(!), is een wat hogere lichtintensiteit wel gewenst. Ik meen Micranthenum Monte Carlo en Alternanthera, bijvoorbeeld op te merken en dat zijn beslist al lichtintensiteit vragende planten. Mijn advies zou dus zijn: Breng eerst je CO2 op niveau. Je plantengroei zal daardoor toenemen met daarmee ook de vraag naar bemesting. Dus wanneer je de groei opmerkt, na één of twee weken, breng je ook je nitraat en fosfaat op een goed level. Denk je daarnaast ook even aan bodemvoeding. In je bak is er sprake van moerasplanten die ook voeding opnemen via de wortels.
 
Even vooraf, ik ben geen expert... Maar als ik verslijmde bladeren zie dan denk ik niet het eerst aan nitraat of fosfaat. Wel denk ik onmiddellijk aan iets anders namelijk CO2. Eigenlijk aan een tekort van CO2. Die gedachte komt ook op omdat ik nog iets meen te zien op je foto's , groene puntalg! Ook dit probleem zie je bij een te laag CO2 level en in de tweede plaats een fosfaat tekort. We zouden nu ook kunnen opmerken dat je een te hoge lichtintensiteit hebt maar gezien je plantenkeuze, je lichtintensiteit moet altijd het eerst afgestemd worden op je planten bestand(!), is een wat hogere lichtintensiteit wel gewenst. Ik meen Micranthenum Monte Carlo en Alternanthera, bijvoorbeeld op te merken en dat zijn beslist al lichtintensiteit vragende planten. Mijn advies zou dus zijn: Breng eerst je CO2 op niveau. Je plantengroei zal daardoor toenemen met daarmee ook de vraag naar bemesting. Dus wanneer je de groei opmerkt, na één of twee weken, breng je ook je nitraat en fosfaat op een goed level. Denk je daarnaast ook even aan bodemvoeding. In je bak is er sprake van moerasplanten die ook voeding opnemen via de wortels.

Wow, wederom super bedankt voor je antwoord!

Even zien: teveel / te weinig licht? Ik ben wel sinds 12 dagen geleden een stuk meer licht gaan geven, ongeveer 50% meer (niet zo zeer langer). Juist omdat ik inderdaad planten heb die dat wel kunnen gebruiken (correct gezien: Micranthenum Monte Carlo en Alternanthera).
Ik belicht in 2 delen dimmend oplopend naar max om 10:15 tot 13:15, dan weer aflopend met 's middags (nu) bijna niets en dan weer vanaf 17:00 oplopend tot de max van 17:45 tot 21:30. Daarna loopt het weer af tot alleen een schemer van blauw op 10%.

Bemesten ben ik ook gaan doen, dat was al op jouw aanraden ;-)

CO2: de dropchecker is lichtgroen-ish. In het echt is het nog iets lichter dan op de foto. Lastig te zien, want dit is door de lengte van het aquarium met een wit papiertje er achter:

IMG_4934.png

Ik heb Easy life Nitro en Fosfo gehaald. Als ik de JBL testkit bekijk dan zou een NO3 tussen 1 en 15mg/l goed zijn. Dat is nogal een spreiding.

Voor wat betret bodemvoeding: het is Tropica aquasoil powder. Ik had begrepen dat dat al voldoende moet zijn voor een lange periode. Is dat dan niet het geval?
 
Wow, wederom super bedankt voor je antwoord!

Even zien: teveel / te weinig licht? Ik ben wel sinds 12 dagen geleden een stuk meer licht gaan geven, ongeveer 50% meer (niet zo zeer langer). Juist omdat ik inderdaad planten heb die dat wel kunnen gebruiken (correct gezien: Micranthenum Monte Carlo en Alternanthera).
Ik belicht in 2 delen dimmend oplopend naar max om 10:15 tot 13:15, dan weer aflopend met 's middags (nu) bijna niets en dan weer vanaf 17:00 oplopend tot de max van 17:45 tot 21:30. Daarna loopt het weer af tot alleen een schemer van blauw op 10%.

Bemesten ben ik ook gaan doen, dat was al op jouw aanraden ;-)

CO2: de dropchecker is lichtgroen-ish. In het echt is het nog iets lichter dan op de foto. Lastig te zien, want dit is door de lengte van het aquarium met een wit papiertje er achter:

Bekijk bijlage 334551

Ik heb Easy life Nitro en Fosfo gehaald. Als ik de JBL testkit bekijk dan zou een NO3 tussen 1 en 15mg/l goed zijn. Dat is nogal een spreiding.

Voor wat betret bodemvoeding: het is Tropica aquasoil powder. Ik had begrepen dat dat al voldoende moet zijn voor een lange periode. Is dat dan niet het geval?
Voor je nitraat fosfaat gehalte zou ik kiezen voor ongeveer een verhouding 10:1 m.a.w. Nitraat 10 en fosfaat 1 of nitraat 20 en fosfaat 2. Dit is overigens geen wetmatigheid maar een keuze die veelal voldoet. Zelf had ik qua bodem voeding altijd het liefst kleibolletjes met lateriet. Dit kocht ik bij aquariumbemesting.nl. Het zijn poeders die je aan kan lengen met water. Succes!
 
je zou crystal red/black garnalen op kraanwater zonder ph verlagende bodem kunne proberen tegen de algen.
zijn echt goeie op ruimers vergleken met neos of amanos
 
Gisteren Easy Life Nitro toegevoegd om de waarde van NO3 naar 10 te verhogen.
Vanmorgen gemeten en ik meet zowaar iets tussen 1 en 3, dus wederom Nitro toegevoegd om proberen de waarde naar 10 te krijgen.

Ik kan van alles testen, maar PO4 nou weer net niet, die is besteld, dus daar ben ik nu nog even voorzichtig mee. Heb gedoseerd tot 0,4, tenminste: toegevoegd.
Na het meten zal ik daar exacter mee zijn.

Het zijn 10 Amano's geworden. 1 volwassen, 1 half volgroeit en 8 kleintjes. De red/black zien er wel zeer gaaf uit, maar volgens het interweb en de persoon bij Diebo (winkel in Nieuwegein) zijn Amano's hardere werkers :)
 
Net weer gemeten en nu zat de NO3 waarde tussen 3 en 5, dus weer aangevuld tot 10-ish.

Een beginnersvraag: Is de aanname correct dat de gedaalde waarde er op wijst dat dit door de planten verbruikt wordt?
 
Het gaat niet goed met het aquarium :-(

Heel veel algen en van de garnalen zie ik er nu nog maar 1. Gisteren telde ik er nog 8 (maar de andere 2 konden zich misschien goed verstoppen).
Hoe kan het nou ZO fout gaan met dit aquarium?...

Alle waterwaardes kloppen, denk ik, gewoon:

KH 7
PH 6,5-7
NO2 0,05-0,1 (wellicht wat hoog?)
NO3 3 (hier voeg ik dagelijks Easylife nitro toe tot 10)
PO4 < 0,02
NH4 <0,05

Licht geeft ik echt niet teveel: 6 uur "vol" en de rest tot bijna uit (uiteraard is van 23:00 tot 10:00 geen verlichting).
Heb bijna 5 weken gewacht alvorens de garnalen toe te voegen. Regelmatige water wissels, planten floreerde de eerste weken ook perfect. Twee keer moeten snoeien en nu ineens is het compleet omgeslagen. Bijna van de één op de andere dag...

Ik denk er sterk aan om het aquarium leeg te trekken en opnieuw te beginnen of denken jullie dat het nog te redden valt?

IMG_4951.png


IMG_4952.png


IMG_4953.png
 
Geef je plantenvoeding? vaak is dat de oorzaak van dode garnalen (omdat er vaak koper (cu) in plantenvoeding zit en daar gaan garnalen aan dood) overigens is co2 en garnalen ook geen gelukkig huwelijk
 
Geef je plantenvoeding? vaak is dat de oorzaak van dode garnalen (omdat er vaak koper (cu) in plantenvoeding zit en daar gaan garnalen aan dood) overigens is co2 en garnalen ook geen gelukkig huwelijk

Ja ik geef plantenvoeding. Profito, maar dan wel maar 50% van de aanbevolen hoeveelheid.
Ik heb juist gelezen dat het veilig zou zijn. Klopt dat dan toch niet?

Aangezien ik een noob ben met co2 kan ik het fout hebben, maar CO2 en garnalen, ik heb er best wat over gelezen en heb niet gezien dat het niet kan.
O.a. op dit forum zijn er toch best wat die CO2 gebruiken en garnalen hebben.

Ik baal er wel enorm van hoor, want zoals het nu gaat heb ik nog nooit meegemaakt.
Zelfs het ultra-lowtech eerste aquariumpje bij m'n zoontje ging feilloos, zijn 2e Fluval 57l met CO2 ook, mijn vorige aquaria nooit deze opstartproblemen gehad :cry:
Grrrr!
 
Je nh3/4 en no2 moeten 0 zijn en de po4 mag wat hoger dus ik denk dat je tekorten hebt. Garnalen kunnen slecht tegen nh3/4 of no2.
 
Ja ik geef plantenvoeding. Profito, maar dan wel maar 50% van de aanbevolen hoeveelheid.
Ik heb juist gelezen dat het veilig zou zijn. Klopt dat dan toch niet?

Aangezien ik een noob ben met co2 kan ik het fout hebben, maar CO2 en garnalen, ik heb er best wat over gelezen en heb niet gezien dat het niet kan.
O.a. op dit forum zijn er toch best wat die CO2 gebruiken en garnalen hebben.

Ik baal er wel enorm van hoor, want zoals het nu gaat heb ik nog nooit meegemaakt.
Zelfs het ultra-lowtech eerste aquariumpje bij m'n zoontje ging feilloos, zijn 2e Fluval 57l met CO2 ook, mijn vorige aquaria nooit deze opstartproblemen gehad :cry:
Grrrr!
De ervaringen zijn divers met co2 en garnalen, maar easycarbo staat garant voor dode garnalen, en ik zou even op je ingredientenlijstje kijken van de fles profito als daar CU opstaat is dat je oorzaak
 
Hoi!

Easycarbo gebruik ik niet (meer), want daar had ik idd. wat wisselende dingen over gelezen icm bepaalde garnalen soorten.

Profito zit inderdaad koper in, maar dit schijnen zulke lage waardes te zijn dat het gezien wordt als veilig voor garnalen (wijsheid van het internet).
Overigens zag ik vandaag nog 3 garnalen rondlopen, maar wat moet ik nou geloven?

Er is wel een lichtpuntje, want de planten lijken sinds ik nitraat en fosfaat toevoeg (vanaf dinsdag) wat beter te worden.
Zekerheidshalve heb ik de hoeveelheid vol licht ook teruggebracht van 6 naar 4,5 uur.
Dit tezamen lijkt de algenexplosie tot stilstand en zelfs vermindering gebracht te hebben.

Het is nooit een sprint geweest, maar dit wordt wel een vierdaagse ;)
 
Het is All-in-one van Plantedbox geworden.

Ik telde gisteren trouwens toch nog 4 garnalen! WHIEHOOEE!

De bruinalg is zo goed als verdwenen en de draadalg wordt met de dag minder.
Ik zie vooraan veel nieuw groen bij de Monte Carlo en bij de andere planten gaat het ook steeds beter. ERG blij mee! :)

Om het geheel toch iets sneller op te starten, met name de bacteriekolonie, heb ik m'n ancistrus eindelijk uit z'n tijdelijke bak gehaald.
Daar verbleef hij, het is een man van formaat, al maanden in. Ik gok dat hij zo'n 8-10 jaar oud is en 10cm lang. Nogal een BEEST dus.
Heb hem vanaf ieniemienie formaat en was samen met een vrouwtje. Helaas heb ik ze uit elkaar moeten halen, want ik was de constante nieuwe soortgenoten nogal zat.
De LFS wilde ze op een gegeven moment ook niet meer hebben. Heb er zeker 40 weggegeven, maar toen was iedereen wel voorzien.
De zandbodem is helaas niet geschikt, dus ik ga daar iets voor verzinnen, want hij maakt diepe kuilen (wist ik eigenlijk ook wel als ik zag hoe hij met kiezeltjes in het vorige aquarium om ging)...

Als alles een beetje tot bedaren gekomen is, dan ga ik de inrichten ook iets veranderen zodat er meer planten in kunnen komen, maar dat zal nog zeker een paar weken duren.
Sowieso de bodem moet anders, want dat gaat dus niet goed met de ancitrus.

Maar tldr; er is licht aan het einde van de tunnel :)
 

Terug
Bovenaan