Mijn Rio180 bak door Robru


R

robru

Guest
Vroeguh, 35 jaar terug, jarenlang cichliden gehad, wildvang Astronotus Ocellatus, een heer en dame van dik 30 cm groot. Had ze puur voor de verkoop van de jongen, leverde in die tijd nog goed geld op.

Vorig jaar van een kennis een Juwel Rio 180 overgenomen en ingericht, met wat ik eigenlijk leuk vond... plantenbakje zou het moet worden, maar dat werd het niet. Werd meer een zooitje met vooral veel alg, baardalg, bruine alg, je kent alle voorkomende narigheid wel.

Na afgelopen maanden eens goed op onderzoek uit geweest op Internet, en het probleem, de oplossing snel gevonden; CO2 !

Dat was er 35 jaar geleden ook wel in mondjesmaat, maar volgens mij in die tijd nog erg aan de prijs. Ik kwam wel eens bij iemand thuis die wel co2 had, en had ook een prachtige bak!

Dus ik afgelopen maand een complete CO2 set gekocht en in werking gesteld. Wauw! Wat een wondermiddel is dit. Planten gingen groeien, alg verdween als sneeuw voor de zon. Afgelopen week zelfs al een halve emmer vol groen uit geknipt. Helemaal ' happy de peppi'.

Ik krijg er weer zin in, in een mooiere bak als die van het afgelopen jaar. Vandaag weer wat techniek aankopen gedaan om alles nog mooier en beter te maken, te weten een Eheim Professionel 4 plus 350T (1050 L/uur), want dat standaard Juwel pompje in die lelijke behuizing lukt het niet echt om de bak goed schoon te houden.

Daarnaast heb ik besloten in het kader van de energie besparing, over te stappen van de dure T5 buizen, naar het nog veel duurdere LED. Ik heb hier gekozen voor een Daytime ECO100 met 2 rijen Ultra White / 7000 K en 1 rij Neutral White / 5000 K, in totaal 39 watt / 4680 lumen.

Nu maar even afwachten tot de spulletjes binnen komen, dan kan ik weer aan de slag.

Het planten bestand:
  • Nymphaea red
  • Ceratopteris thalictroides
  • Ludwigia perennis
  • Limnobium laevigatum
  • Cryptocoryne willisii

Het vissen bestand:
  • Xiphophorus maculatus
  • Japonica garnalen

Nu even wat fotootjes zoals de bak er nu uit ziet:

20180102_165127110_iOS.jpg


20180102_165305005_iOS.jpg


20180102_165321960_iOS.jpg


20180102_165212545_iOS.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Misschien wat tips voor je bak? Als opbouwende idee bedoelt hoor. Het is en blijft natuurlijk jouw bak en moet worden ingericht naar jouw smaak!
Maar wellicht kun je wat doen met je eikenbladvaren en hout. Nu heb je een flinke bos midvoor wat misschien voor verbetering vatbaar is. Om diepte te creëren kun je trouwens best een hoge plant (als solitair)voorin hebben, zelf doe ik dit ook wel. Met bijvoorbeeld Bacopa crenata die ik dan gebruik in wat hogere vorm maar met maar een paar steeltjes.
Met je Ludwigia perennis kun je ook leuke dingen maken. Je schrijft dat je nieuwe verlichting krijgt, nou, met een goede verlichting kan deze Ludwigia soort met z'n smallere bladeren prachtig rood worden!
Ergens op een derde deel gezet kun je daar iets moois van maken. Ik ben benieuwd wat het wordt!
Hoe dan ook, veel succes met al dat nieuws!
 
Had een jaar of 12 geleden dezelfde reactie! Planten bleven voor het eerst eens leven.

Je moet nu wel meer op de plantenvoeding gaan letten, want daar is meer behoefte aan.
 
Had een jaar of 12 geleden dezelfde reactie! Planten bleven voor het eerst eens leven.

Je moet nu wel meer op de plantenvoeding gaan letten, want daar is meer behoefte aan.
Ik geef vanaf de CO2 start:

6 ml profito p.dag
1.5 ml Ferro p.dag
3 ml Carbo

Iedere 7e dag een water wissel van een liter of 50 (1/3)
 
Ik geef vanaf de CO2 start:

6 ml profito p.dag
1.5 ml Ferro p.dag
3 ml Carbo

Iedere 7e dag een water wissel van een liter of 50 (1/3)
Heb je een CO2 volautomaat? Ben je dan nog die Carbo nodig? Zelf heb ik een plantenbak maar ik gebruik eigenlijk alleen CO2. Uitsluitend als het nodig is, een algprobleempje bijvoorbeeld, dan gebruik ik wel eens Carbo als boost middel.
 
Maar wellicht kun je wat doen met je eikenbladvaren en hout
Ja, dat wordt een beetje vol vooraan, maar camoufleerde tijdelijk de baardalgen op het hout ;)

De Bacopa crenata ziet er zeker mooi uit, ja, kan mooi voor dat hout staan. Is ook niet zo'n snelle groeier, zit het daar ook niet zo snel dicht.

Ben inderdaad benieuwd wat de Ludwigia gaat doen, want het groeit het niet hard, maar is wel al 3 x zo hoog dan dat ik het kocht hoor.Duurt lang voordat de stelen netjes recht naar het licht groeien, Blijven nu nog wat krom verder groeien, terwijl ze ruimte genoeg hebben, had ik speciaal op gelet.
 
Heb je een CO2 volautomaat?
Ja, inclusief pH controller, dus geen omkijken naar, totdat de fles leeg is natuurlijk. Ik geef nog steeds een beetje vloeibare koolstof, inderdaad nog tegen de algen. Al wordt het nu al ziender ogen minder.
 
Ja, dat wordt een beetje vol vooraan, maar camoufleerde tijdelijk de baardalgen op het hout ;)

De Bacopa crenata ziet er zeker mooi uit, ja, kan mooi voor dat hout staan. Is ook niet zo'n snelle groeier, zit het daar ook niet zo snel dicht.

Ben inderdaad benieuwd wat de Ludwigia gaat doen, want het groeit het niet hard, maar is wel al 3 x zo hoog dan dat ik het kocht hoor.Duurt lang voordat de stelen netjes recht naar het licht groeien, Blijven nu nog wat krom verder groeien, terwijl ze ruimte genoeg hebben, had ik speciaal op gelet.

Wanneer je Ludwigia voldoende licht krijgt zal het ook zijscheuten krijgen en, als gezegd, mooi rood kleuren. Dus dat krom groeien hoort eigenlijk zo, een Ludwigia is eigenlijk een wat "struikachtige" plant.
Als ze het naar hun zin hebben kunnen ze trouwens best hard groeien! Bij mij moeten ze wekelijks bijgehouden worden. Maar je hebt beslist een prachtige plant met je gekozen soort.
 
Dus dat krom groeien hoort eigenlijk zo, een Ludwigia is eigenlijk een wat "struikachtige" plant.
Aaah, daarom groeien ze zo, weer wat geleerd, zo kronkelig zaten ze namen ook in de potjes.
Als ze het naar hun zin hebben kunnen ze trouwens best hard groeien! Bij mij moeten ze wekelijks bijgehouden worden. Maar je hebt beslist een prachtige plant met je gekozen soort.
Ben benieuwd hoe ze het verder gaan doen, ik had ze speciaal voor de donkere rode kleur aangeschaft. Ook nog geen bladval of kale stengels gezien.
 
Ik geef vanaf de CO2 start:

6 ml profito p.dag
1.5 ml Ferro p.dag
3 ml Carbo

Iedere 7e dag een water wissel van een liter of 50 (1/3)

Carbo kun je gelijk schrappen.
Ferro is niet nodig. Profito heeft al erg veel ijzer. En met dagelijks doseren blijft het ijzer ook stabiel.

Extra ijzer is alleen nodig bij erg lastige rode planten.

Maar een rode lotus en een rode Echinodorus hebben al genoeg aan een lateriet bolletje.
 
Vandaag is de nieuwe pomp binnengekomen.
Wat zeggen jullie? Alle standaard bijgeleverde filtermedia gewoon gebruiken, of veranderingen aanbrengen?

4+.jpg
 
Alvast goed bezig met mits de enkele opmerkingen hier gegeven wordt het vast en zeker een prachtbak !!!
 
Mooie foto s hoor Rob.
Je kan de stukken hout ook even uit de bak halen en insmeren met carbo en dan is dat snel dood.
 
Je kan de stukken hout ook even uit de bak halen en insmeren met carbo en dan is dat snel dood.
Ja, helaas is het een heel groot stuk, waar al planten doorheen groeien. Maar ik zal dit zeker doen als de bak leeg gaat.
 
Vanmiddag eens even de schaar in de bak rond laten zwemmen en meteen het hout verwijderd, kan dat ook meteen schoongemaakt worden met Carbo. Helaas is het een erg groot stuk, weet nog niet of het teruggaat.

schaar.png

Uiteraard sprong net de CO2 aan zoals je aan de belletjes kunt zien :juggle:

Zaterdag nog maar even langs de LFS voor wat voorgrond plantjes.
 
Ziet er goed uit!

qua media voor je filter zou ik er altijd voor gaan om sowieso mechanisch en biologisch te filteren.
Ik weet niet wat er standaard mee wordt geleverd met de filter? (foto's haha) Dan kunnen we er wat meer over zeggen :thumbs:
 
Ziet er goed uit!

qua media voor je filter zou ik er altijd voor gaan om sowieso mechanisch en biologisch te filteren.
Ik weet niet wat er standaard mee wordt geleverd met de filter? (foto's haha) Dan kunnen we er wat meer over zeggen :thumbs:

20180105_172651556_iOS.jpg
20180105_173003501_iOS.jpg
20180105_173023216_iOS.jpg
20180105_174050833_iOS.jpg
 
Ik zou nog een grove filterspons toevoegen, helemaal op de bodem
Op de bodem onder zwarte MechPro zit het verwarmingselement, Rick. Ik weet niet of je daar dan nog filterspons bij moet doen.
En zoals je op de foto kunt zien bij de filterwatten staat er 'top' op, want daar sluit de pomp kop weer aan.
Mooier kan ik het niet maken volgens mij, haha
 
Vanmiddag eens even de schaar in de bak rond laten zwemmen en meteen het hout verwijderd, kan dat ook meteen schoongemaakt worden met Carbo. Helaas is het een erg groot stuk, weet nog niet of het teruggaat.

Bekijk bijlage 240571
Uiteraard sprong net de CO2 aan zoals je aan de belletjes kunt zien :juggle:

Zaterdag nog maar even langs de LFS voor wat voorgrond plantjes.

Staat er weer mooi bij Rob.
 
Vanochtend nog even een aantal potjes Echinodorus Tenellus besteld bij de LFS, voor de voorgrond ;)
 
Met je Ludwigia perennis kun je ook leuke dingen maken. Je schrijft dat je nieuwe verlichting krijgt, nou, met een goede verlichting kan deze Ludwigia soort met z'n smallere bladeren prachtig rood worden!
Ben, ik wilde je toch nog even laten zien wat 2 weken LED + CO2 +EI nu hebben gedaan met de Ludwigia perennis. Van 10 cm naar ruim 40 cm met al prachtig rood blad.

Schermafbeelding 2018-01-21 om 10.11.17.png
Schermafbeelding 2018-01-21 om 10.09.56.png
 
Ben, ik wilde je toch nog even laten zien wat 2 weken LED + CO2 +EI nu hebben gedaan met de Ludwigia perennis. Van 10 cm naar ruim 40 cm met al prachtig rood blad.

Bekijk bijlage 241286 Bekijk bijlage 241285
Mooi!! Het is ook een prachtige plant en hij ziet er nu gezond uit. Goed te horen dat alles aanslaat. Denkelijk zal hij nog wel meer kleuren.
 

Terug
Bovenaan