Mijn RIO 180 van TLS


Ik deel nog even een fotootje van mijn wildernis ! De visjes doen het goed en de planten zouden mekaar soms verdringen. Groeten en fijne avond.
 

Bijlagen

  • IMG_2295.jpeg
    IMG_2295.jpeg
    3.3 MB · Weergaven: 47
Ziet er netjes uit.
Vertel eens iets meer van je techniek?
Geef je de planten voeding?
Hoelang brand je verlichting?

Mvg ronald
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Ziet er netjes uit.
Vertel eens iets meer van je techniek?
Geef je de planten voeding?
Hoelang brand je verlichting?

Mvg ronald

Het is allemaal heel eenvoudig. Ik lees graag de topics hier met uitgebreide technieken en spectaculaire zichten in het meubel eronder maar zou niet weten hoe eraan te beginnen.

Ik gebruik alles wat standaard bij de RIO 180 zit. De binnenfilter stoort me niet en doet zijn werk. Ik blijf er zoveel mogelijk af maar gebruik en vervang wel geregeld wat filterwatten. In gebruik niet de rio pads voor het filter want die zijn duur. Ik had in het begin wel last van alg en dat kwam voornamelijk doordat de meegeleverde verlichting te fel is. Ik heb die afgeplakt met wit bakpapier. De lichten branden van 15u - 23u (ik kom laat thuis en zou anders weinig vissen zien). Ik doe de EI methode en over doseer dus elke week met een AIO plantenvoeding en doe dus ook elke week een 50% waterwissel waarbij ik de bodem afhevel en de ramen van binnen met wat watte poets. Ongeveer elke maand moet ik de planten snoeien en op den duur zelfs weggooien omdat het teveel is. Verder geef ik de vissen 1x per dag voeding. De ene dag vlokken en tabletten voor de corydoras en de andere dag diepvries. In het wk geef ik wel eens 2x per dag. Af en toe doe ik een Carbo-kuur omdat ik de planten goed aan het groeien wil houden. Ik denk dat ik zo ook alg vermijd… nu het in balans is heb ik er per week maar een uurtje werk mee. De vissen verdragen elkaar goed. De diamantzalmen durven wel eens op elkaar jagen maar is te doen nu. Voor de rest vrede ! Oh ja en kleibolletje bij mijn rode lotus.
 
Heeft dat geen zin ?
Nou tegen algen denk ik niet zoveel en dan kun je beter als je echt alg hebt een stootkuur gebruiken denk ik. Gewone dosis heeft weinig toegevoegde waarde behalve bij echte lowtech bakken.
Carbo voegt heel weinig koolstof toe en bij bakken met wat meer licht heeft dat dan een geringe bijdrage. Zal zo een post van Cornelius posten.
 
Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)

Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.
 
Nou tegen algen denk ik niet zoveel en dan kun je beter als je echt alg hebt een stootkuur gebruiken denk ik. Gewone dosis heeft weinig toegevoegde waarde behalve bij echte lowtech bakken.
Carbo voegt heel weinig koolstof toe en bij bakken met wat meer licht heeft dat dan een geringe bijdrage. Zal zo een post van Cornelius posten.

Ik doe het vanuit de gedachte dat de planten dan beter groeien en ik ervaar dat ook zo. En wanneer de planten goed groeien hebben algen minder kans ?
 
Ja ik snap de redenatie maar zoals je in de post van Corne kan lezen heeft het erg weinig invloed en eigenlijk draagt het alleen iets bij voor de low tech bakken. Daarnaast kan niet elke plant goed tegen het middel en is het meer een pesticide voor algen.
 
Ja ik snap de redenatie maar zoals je in de post van Corne kan lezen heeft het erg weinig invloed en eigenlijk draagt het alleen iets bij voor de low tech bakken. Daarnaast kan niet elke plant goed tegen het middel en is het meer een pesticide voor algen.

Ik wil het gerust eens weglaten en zien wat er gebeurt. Is weer een besparing ;) maar mijn lampen zijn afgedekt met bakpapier dus zo fel is de belichting ook niet …
 
Heel blij met mijn nieuwe bewoner ! Hij is niet perfect but I love him. Hij komt de harem van drie pittige dames vergezellen. Hij was meteen op zijn gemak: verkent heel de bak en kwam meteen aan de Artemia-dis. Groetjes en fijne zondag allemaal.
 

Bijlagen

  • IMG_2325.jpeg
    IMG_2325.jpeg
    431 KB · Weergaven: 14
  • IMG_2334.jpeg
    IMG_2334.jpeg
    978 KB · Weergaven: 13
  • IMG_2335.jpeg
    IMG_2335.jpeg
    1.1 MB · Weergaven: 12
  • IMG_2337.jpeg
    IMG_2337.jpeg
    791.6 KB · Weergaven: 12
  • IMG_2338.jpeg
    IMG_2338.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 11
  • IMG_2339.jpeg
    IMG_2339.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 13
  • IMG_2340.jpeg
    IMG_2340.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 12
  • IMG_2341.jpeg
    IMG_2341.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 13
  • IMG_2342.jpeg
    IMG_2342.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 13

Terug
Bovenaan